Nu var det min tur att bygga (Monster?)minikyl!

Permalänk
Medlem

vad använder du ör kylmedie

Visa signatur

ja varör inte ??

Permalänk
Medlem

Min fråga är säkert iq befriad men jag är intreserad av att bygga en egen kyl så jag får ta risken.

Varför har du vatten kylning? räcker det inte att ha peltiern kopplad till nätagget sentycker du på peltiern på en aluminium låda som är innanför isoleringen så det blir kallt runt om. Ev. att man har ett utsug av luft i botten, så det blir lite circulation. Aja, det verkar inte som mina tankar är så smarta så klaga inte om det jag sagt är dumt

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

Vattenkylningen är för att kyla peltiern. Det är inte som att den trollar bort värmen, tvärtom så utvecklar den själv en massa värme, min avger nog upp mot en halv kilowatt värme, och det är ganska svårt att kyla utan vattenkylningen.

Om du syftade på vattenkylningen/tanken som var tänkt på den kalla sidan så är/var det för att snabbare få ut värmen ur läsken, vanlig luft isolerar ju ganska bra (det tog lång tid innan läsken blev kall).

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Du får återkomma med eventuella uppdateringar sen när du orkar och har tid då! Jag väntar med spänning.

Kollar lite nu som då om du gjort ngt. Du kan ju kolla mitt projekt också om du vill. Fast det har stannat av lite också. Ska uppdatera ikv tror jag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Gillar ditt projekt som fan! Skulle ockå gärna bygga ett liknande med vattenkylning men jag har inte haft så jävla mycke stålar man nu har man ju tagit studenten och börjar nya jobbet på måndag så vi får väl se sen!
Har f. ö. ett mindre projekt igång med luftkyld peltier som jag inte har visat här än men det ligger lite på is också. Får inte 89wattarn att kyla ner min låda bra, vet inte om det beror på dålig isolering eller något annat... Men langa gärna upp fler bilder!
//Apskaft

Permalänk
Medlem

Alltid kul med 'mini'kylar
Är i startgroparna för en egen med en eller två ~90 W peltiers. Undrar lite över nätagget. Jag har bara testat att driva en av peltiersarna på ett par gamla 300W nätagg och det verkar de inte gilla så mycket då spänningen sjunker från 12 til 10V på de jag testat (trotts att specifikationerna har lite marginaler - fasst har inte hittat något roligt att belasta 5V railer på ännu).

Har du ett vanligt modernt nätagg som drar peltiern helt själv?
Behöver du belasta ex. 5V railen för att få bra prestanda?

Ang. vattenbadet så känns inte det så smidigt. Visserligen kan man ha någon påse av något slag för att slippa blöta flaskor - och isåfall kan det nog bli grymt men känns lite halvsvårt att få det smidigt.
Men kontaktytan blir ju svårslagen. Att det tar tid att kyla vattnet som påpekats spelar väl ingen roll? Om kylen är tänkt att stå på dygnet runt så är det ju något som man dras med första dagen på sin höjd och sen har man nytta av vattnets höga värmekapacitans.

Permalänk

Kul att det finns intresse för projektet, får väll se när jag fortsätter det här...
Det jag behöver göra är i princip att slita loss vattenblocket och allt ur min "tank" (där den just nu sitter fast med ett par paket smältlim) sedan skaffa något bra silicon jag kan använda för att täta/fästa med istället, sen kan jag börja testköra och finslipa på det hela, vilket antagligen blir till att isolera tanken.

Någon som vet om det går att forma frigolit på samma sätt som plexi? Alltså att man värmer det i ugnen tills det blir mjukt?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Frigoliten smälter väl bara och blir hård. Du får nog skära ut den i rätt storlek och sen täta med silikon t.ex. Men gör det i garaget t.ex., annars kommer det att stinka av silikonet och det är inget du vill sova med :).

Angånde kylproblemet så tror jag också på t.ex. vattenbad. En 226W peltier ska kunna få det KALLT! Jag körde en 226W peltier på min duron 600 tidigare.... Slog man bara på kylningen som bestod av Swiftech vattenblock, 226W peltier, Eheim 1048 pump, en enkel heatercore med en tyst 120mm fläkt så hade jag nog en -5 -till -10C på några minuter.

Att klä insidan med plåt känns som ett jäkla jobb, då är nog vattenbadet betydligt enklare, eventuellt med nån slags ofarlig glykol för att förhindra isbildning ;).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Ang. frigoliten, ni som testat - blir den inte lätt lite mjuk och omysig av kondensen?

Permalänk

Jag menade inte att man skulle smälta frigoliten, bara hitta dess softspot så jag kan forma den. Den tank jag har just nu är rund och det är lite svårt att hitta frigolit som passar bra.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Cellplast går inte att värma för att forma. Dock finns det olika typer av cellplast och styrolit. S80 med fina isolerings värden och hållfastighet. Styroliten är hårdare och böj bar men sämre k värde. Men med en cellplastskärare kan skära ut vilken form man vill, men det blir lite spill btw cellplast är tål inte lim eller förtuningar osv smälter direkt

Permalänk

Ok, så ingen ide att ens försöka då? Att det inte tål lösningsmedel är jag medveten om, tycker smältlim är ypperligt för att limma sådant med.

Har fixat ett par tuber silicon, så jobbigt att det tar flera dagar(!) för det att stelna, man vill ju kunna testa på en gång!

Såhär ser det ut nu med allt smältlim, nu ska jag försöka få bort alltihopa så jag kan täta med silicon istället.... Yippie!

Updates kommer...

Jahapp, då var det här projektet slut... Peltiern har pajjat, ena lödningen inne i peltiern för minuspolen har släppt, har suttit i 30min nu och försökt löda tillbaka det, men man kommer inte åt och det ända jag lyckats med är ett par kalllödningar som släpper så fort man råkar böja lite på sladden. =(

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ahh va trist. Har också lyckats paja någon peltier och man måste nog ha en skitvarm lödkolv´med nån annan variant av lödtenn för att det ska fästa bra tror jag, men är inte säker.

Permalänk
Medlem

Även om projektet nu har gått i graven så måste jag säga att jag helt klart gillar den grova looken Älskar rena entusiaster!

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org

Permalänk

Haha, tack Nejvbie!
Varför hålla på och gulla när det är ren funktion man är ute efter?

Ja, less man är att det inte blev något... Ingen som vet var man kan köpa en 226W peltier billigt? Jag har ingen koll alls. Den jag hade var köpt när de bara fans på overklockers.se i sverige, fast min beställd direkt från Dangerden.com för många många år sedan.

[EDIT]
Lite sökande på SweC och jag hittade att Kell & Company säljer 226W peltiers för 199:-. Blir nog en fortsättning på projektet ändå. I helgen ska jag dock ut i skärgården och fira midsommar, så update kommer nog inte förens nästa vecka.

Har hunnit slakta den gamla vattentanken och fått bort allt smältlim från vattenblocket.

Tror ni det är värt att uppgradera och köra med ett Maze3-block instället för Maze2 som jag haft innan? Jag har nämnligen ett liggandes, men vet inte om jag vill "offra" det, känns inte som det kommer vara så lätt att få det rent om man tätar med silicon som jag kommer göra nu.

Så håll ut alla, projektet kommer tuffa vidare så småningom.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Härligt
Har inte heller någon koll på peltierpriser men kjells verkar ju riktigt lockande (finns ju inget annat ställe i sverige att få tag på dem? - förutom elfa och kanske andra ställen som är lika dyra)

Tvivlar på att prestandaskillnaden mellan Maze3 och Maze2 är värt det.
Hittade någon som gjort ett test:
http://liquidninjas.com/bbs/archive/index.php/t-152.html

För honom skiljde det 2 grader mellan dem.

Permalänk

Jo, 199:- är billigt.
När jag köppte min kostade den säkert 350kr + frakt, och det var endå billgit i USA. I sverige kostade de nästan 500kr då. Två hundra spänn är ju ingenting med tanke på hur mycket tid man lagt ner på projektet.

Kommer inte åt den där sidan härifrån jobbet, de har nått äckligt filter som blockerar en massa sidor.

Testar de med just peltier? Eller är det bara på en procesor? För när det gäller peltiers så är det mycket större effekter, och då kan olika design ge andra resultat.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Det intressanta från sidan:

Citat:

Preliminary results:

With 8c water temperatures, XP2000+@1800mhz, 1.85vCore, arctic silver 3. (my standard test range)

Maze3-CT deltaT = 13-14c

Maze2 delta T = 15-16c

Sant att det blir tuffare med en peltier men borde inte det vara fördelaktigt för det 'sämre' blocket?

Permalänk

echo:
Ser ju ut att vara bättre med Maze3 enligt testet, det kan ju vara annorlunda med peltiern, men det kan ju lika gärna vara mer till Maze3-blockets fördel.

Hur skulle det vara till det sämre blockets fördel? De siffror som du skrev är ju den skillnad i temperatur det var mellan processorn och vattnet, alltså är ju lägre Delta bättre, då kyler ju blocket mer.

Var precis förbi Kell & Company på lunchen, köppte mig en peltier och upptäckte att den är mycket större än den jag hade innan. Jag hoppas att det inte blir några problem, men jag tror Maze3-blocket är större (bredare) så det blir kanske det blocket endå.

Om jag hinner så kommer det nog ett par bilder när jag kommit hem.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, var något försök i logiskt tänkande att skillnaderna borde vara mindre mellan de två när effekten blir större. Men det är säkert fel

Permalänk
Medlem

juppi att det forsätter

hoppas du kommer lyckas med ditt bygge

Permalänk
Medlem

Väntar med iver!

Håll oss uppdaterade! Blir byggsugen själv, har en komplett vattenkylning för 4k som bara ligger, kanske borde man göra något med den? Hmmm...

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org

Permalänk
Medlem

du har inte skrivit på mer än 2 veckor--- hoppas det kommer nått snart

Permalänk

Okej, eftersom så många verkar ivriga att se hur det här slutar kände jag mig tvungen att ta ett litet ryck med det här projektet.

Till att börja med var jag tvungen att få lite ordning på arbetsplatsen, för såhär kan det ju inte se ut när man ska jobba:

Hittade en stupad krigare under städningen, den gamla peltiern:

Såja, nu var det lite bättre ordning:

Jag började med att rengöra vattenblocket som innan var helt gråsvart av oxid och smuts, det fick bli Maze-3 blocket. (har tyvär ingen bild på det)

Efter det var det dags att hitta en kylare till den nya peltierns kalla sida, det fick bli denna kylaren men den var lite för stor...

Gick lös på den med vinkelslipen och sen passade den fint!

Med lite eller snarare ganska mycket våld så fick jag på backplaten från en towerkylare över kylaren, mycket smidigt med alla skruvhål färdiga.

Fick kapa ur lite för skruvarna, va fint det blev!

Testmontering...

Som ni ser så täcker inte blocket hela peltiern, har inte orkat använda någon shim imellan, vad tror ni? Gör det något? :/

Kylpasta? Jag vet att detta har diskuterats på SweC tidigare, men jag hade inte lust att göra slut på en hel (och min sista) tub AC5 på detta, så det fick bli kopparpasta....

"Kylpastan" på och ordentligt åtdraget, man kan tydligt se att pastan har fyllt ut bra.

Torkade bort överflödig kylpasta och gjorde rent med sprit.

SILIKON! Va mysigt det är att gegga med hela fingret!

Hoppas det blir tätt, annars gör jag av med en hel tub silikon över hela skiten...

Nu måste jag vänta 2 dagar på att silikonet ska torka. Får se när nästa update kommer, en annan jobbar ju fortfarande, lite skönt skulle det vara att få den klar till semestern men vi får se hur det blir.

Uppdateringar kommer, nån gång....

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Härligt! Bara älskar såna här trådar.

Får lust att slakta dammsugaren och bygga en svävare med kylfack eller nåt annat lika skönt meningslöst

Permalänk

Yes! Det är så det ska gå till!

Sådanna här projekt handlar inte så mycket om resultatet eller om funktionen, det är själva meckandet och pulandet som är det roliga, om den nu fungerar så kommer den nog endå inte leva/användas så länge då hela monstret kommer vara så klumpigt stort, men det är nästan lite av poägen!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ja! du är tillbaka och det här gillar jag

Permalänk
Medlem

Härligt att se att det händer något. Ser bra ut än så länge. Keep up the good work!

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Härligt att du är på G igen ;D

Har en vattenkylning för massor av pengar liggandes, får lust att göra något av den... Men vad fasen då? Ska jag också bygga en minikyl? Har ju faktiskt nästan allt material som krävs på min vind ^^ (finns plattor till tak som skulle gå att använda till isolering). Hm, men att gå på det sammtidigt som jag målar om halva lägenheten känns mustigt, arbetslös/någon med mycket fritid som vill hjälpa till med ett galet bygge?

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org

Permalänk
Medlem

Halloo, hur går det för dig? har väntat länge på update nu! Själv ska jag jobba 2 veckor till, sen blir det att ta upp mitt projekt igen!

Visa signatur

=)