Permalänk
Medlem

[ffmpeg] Stöd för mov-filer

När jag försöker konvertera en mov-fil fårn min kamera till en flv-fil, så får jag ett felmeddelande att codec:en inte stöds.

# ffmpeg -i /home/film.mov /home/film.flv

Input #0, mov,mp4,m4a,3gp,3g2,mj2, from '/home/film.mov': Duration: 00:00:02.8, start: 0.000000, bitrate: 2944 kb/s Stream #0.0(eng): Video: h264, yuv420p, 640x480, 29.97 fps(r) Stream #0.1(eng): Audio: 0x1100736d, 44100 Hz, stereo File '/home/film.flv' already exists. Overwrite ? [y/N] y Output #0, flv, to '/home/film.flv': Stream #0.0: Video: flv, yuv420p, 640x480, q=2-31, 200 kb/s, 29.97 fps(c) Stream #0.1: Audio: libmp3lame, 44100 Hz, stereo, 64 kb/s Stream mapping: Stream #0.0 -> #0.0 Stream #0.1 -> #0.1 Unsupported codec (id=0) for input stream #0.1

ffmpeg -formats visar att mov-filer stöds:

D mov,mp4,m4a,3gp,3g2,mj2 QuickTime/MPEG4/Motion JPEG 2000 format

Men jag antar att det inte är "standard" mov-audiocodec:en som använts vid kodning av filmen, och att det är det som är problemet.

Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem

vilket container som används spelar nog mindre roll, men vad jag förstår av felmedelandet gillar den inte 'libmp3lame'-formatet på ljudet.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
vilket container som används spelar nog mindre roll, men vad jag förstår av felmedelandet gillar den inte 'libmp3lame'-formatet på ljudet.

Njae, det är nog output du kollar på. Det är input-ljudet den klagar på.

Permalänk
Hedersmedlem

MEncoder kan inte outputa till FLV, men du kan ju prova att konvertera filmen till AVI eller MPG med MEncoder, för att sedan använda ffmpeg för konverteringen till FLV...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ja jag fick göra det. Vad menar du, ffmpeg använder väl inte mencoder?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, jag menade att du skulle göra det i två steg, först MOV -> AVI med MEncoder och sedan AVI -> FLV med ffmpeg.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ah, såklart. Jag konverterade med ett annat prog. Tackar.
Men du skriver att mencoder kan inte outputta till flv, men vad har mencoder med ffmpeg att göra?

Permalänk
Medlem

Det går att outputa till flv med MEncoder.
där : http://www.entropyfarm.org/software/tricks/
har du några exempel på hur man gör

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Ah, såklart. Jag konverterade med ett annat prog. Tackar.
Men du skriver att mencoder kan inte outputta till flv, men vad har mencoder med ffmpeg att göra?

Inte för att jag skrev någonting om det, men inte mer än att båda använder libavcodec och att FFmpegs hemsida hostas på MPlayers servrar.

Tog bara upp MEncoder som ett alternativt tillgångavägssätt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Inte för att jag skrev någonting om det, men inte mer än att båda använder libavcodec och att FFmpegs hemsida hostas på MPlayers servrar.

Tog bara upp MEncoder som ett alternativt tillgångavägssätt.

Okej då förstår jag. Tack igen.