100% cpu-användning!

Permalänk

100% cpu-användning!

Min dator är otroligt långsam nu! CPU-användningen är uppe på 100% ! Jag har kört adaware, CCleaner, windows defender och Spybot-search&destroy men ingenting hjälper.
Jag har INTE en massa onödiga program installerade. Mindre än 25% av hårddisken är full. Jag har tagit bort onödiga saker som cookies och liknande samt gjort diskrensning. Och jag defragmenterar hårddisken ofta.

Om datorn:
XP Home edition Service pack 2
AMD Athlon XP
512 MB systemminne
Nvidia Geforce FX 5200
149 GB hårddisk

Jag vore väldigt tacksam för hjälp!
Tack på förhand

Edit: Jag stängde av en process som hette agent.exe som tog upp mycket minne och som jag inte visste vad det var. Och nu fungerar datorn helt plötsligt mycket snabbare! Men det kanske bara är tillfälligt så jag vill ändå ha svar på min fråga. Jag vet inte ens vad agent.exe är för något.

Permalänk

Nåt skräp från Dell.

kör -> cmd

sc config agent start= disabled

ska stå: [SC] blabla success om det lyckas

Permalänk
Medlem

Vad står kommandot "CS" för?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
Vad står kommandot "CS" för?

C:\Users\Magnus>sc
DESCRIPTION:
SC is a command line program used for communicating with the
Service Control Manager and services.
USAGE:
sc <server> [command] [service name] <option1> <option2>...

Permalänk

Tack för svaret. Just nu funkar datorn okej. CPU-användningen ligger inte längre konstant på 100%. Den pendlar väldigt mycket upp och ned från typ 4% till nästan 90%, men det kanske är normalt? Men jag kanske prövar det där sen om den börjar krångla igen.

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen fått samma fel!
På XP kunde man ju köra regedit / Fileassociation å ta bort värdet under .avi för att få bort problemet, men de värdena va redan borta.

Jag testade kommandot: sc config agent start= disabled
men det funka inte.

Fick fel med: [SC] OpenService MESSLYCKADES 1060:
Angiven tjänst är inte installerad

Några fler stalltips??

Permalänk
Medlem

Vilken/vilka processer är det som använder processorn mest då? Det brukar ge rätt bra ledtrådar, bättre än hur mycket minne något tar upp.

Permalänk
Medlem

Dra ner Sysinternals ProcessExplorer från Microsoft å utforska lite.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M911
Jag har tydligen fått samma fel!
På XP kunde man ju köra regedit / Fileassociation å ta bort värdet under .avi för att få bort problemet, men de värdena va redan borta.

Jag testade kommandot: sc config agent start= disabled
men det funka inte.

Fick fel med: [SC] OpenService MESSLYCKADES 1060:
Angiven tjänst är inte installerad

Några fler stalltips??

Om du vet vilken tjänst det är så skriv:
sc query
Leta upp tjänsten, du ser både visningsnamn och tjänstnamn, det är tjänstnamnet du ska använda, så:
sc config tjänstnamn start= disabled
Du måste starta om eller stoppa tjänsten manuellt.

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen > datorhantering > tjänster ger en grafisk överblick av tjänsterna och vilket läge de befinner sig i.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okey ska testa detta!
Är detta något som jag alltid måste göra sedan, eller räcker det att
göra detta en gång så "försvinner" det för all framtid?

Vad är det som har gått fel för att detta problem skall uppstå?

Tackar för svaren!

Permalänk

Tjänsten bör stanna som disabled tills du manuellt ändrar den till ett annat start läge, det finns undantag men det är oftast tjänster som antvirus, brandväggar eller andra säkerhets orienterade tjänster. Det eller spyware.