skita i att hämta paketet vad händer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som kan länka till vart det direkt står att man INTE behöver betala frakten hem till en vid utnyttjande av ångerrätt?

Nu fungerar inte lagen som så att man skall tolka regler mellan raderna.

Med andra ord, det som gäller är vad som står i kontraktet när man ingår köpet.

Om man läser Kompletts text så anges inget specifikt angående ångerköp i deras hämtbutiker.

Då både transportkonstnaden är mindre än hos posten och liggetiden är drastiskt förkortat,
så kan det enligt mitt förmenade inte likställas med Posten.

Vi får invänta expertis på juridik, som får uttala sig hur man skall tolka Komplett's köp regler.

Permalänk
Medlem

Jävligt mycket gissningar i denna tråden nu Som sagt bättre o bara ringa och fråga. Dessutom är ju de senaste 10 posterna om en KREDITnota.
Kreditnota = pengar från företaget till kund, inte åt andra hållet.
Men som sagt vi kanske ska låta Foetus ringa istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
Jävligt mycket gissningar i denna tråden nu Som sagt bättre o bara ringa och fråga. Dessutom är ju de senaste 10 posterna om en KREDITnota.
Kreditnota = pengar från företaget till kund, inte åt andra hållet.
Men som sagt vi kanske ska låta Foetus ringa istället...

Om du vill bringa klarhet i det hela är du välkommen att göra det.
Ditt miserabla inlägg utan substans tillför inte mycket.

That don't impress me much

Permalänk

Jag tycker att det låter som att det enda man ska betala vid eventuell ångerrätt är frakten tillbaka:

"Kostnader?

Den enda kostnaden som du måste stå för när du ångrar ditt köp är den direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan. Sänder du däremot tillbaka varan på grund av en reklamation skall e-handlaren betala frakten.
"
Taget från Konsument Europa:
http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Hej och Tack för alla svar!

Fick detta svar från komplett så jag är rätt så lättad..

Citat:

Hej,

Kreditnotan är en bekräftelse på att ordern returnerats till lagret. Det
är alltså inget du ska betal på den fakturan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Ren principsak. Sjukt ruttet. Det handlar inte om att det blir fattiga men om alla hade gjort så....

Bara korkade argument innehåller "om alla hade gjort så".

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Nu fungerar inte lagen som så att man skall tolka regler mellan raderna.

Med andra ord, det som gäller är vad som står i kontraktet när man ingår köpet.

Om man läser Kompletts text så anges inget specifikt angående ångerköp i deras hämtbutiker.

Då både transportkonstnaden är mindre än hos posten och liggetiden är drastiskt förkortat,
så kan det enligt mitt förmenade inte likställas med Posten.

Vi får invänta expertis på juridik, som får uttala sig hur man skall tolka Komplett's köp regler.

KKL gäler alltid mellan handlare och konsument. Företaget kan förbättra avtalet men inte avtala bort skydd i KKL.

Då varan beställs via internet gäller 14 dagars ångerrätt enligt kkl. Sedan vet jag inte vad parallellen med posten kommer ifrån. 14 dagar räknas från att du hämtar ut varan, inte från att du beställer den. Således spelar liggtiden inte någon roll i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Ibland har jag svårt att förstå varför folk skriver här istället ta kontakt direkt med butiken man beställer ifrån och då skulle man slippa alla problem/funderingar vad som kan hända.

För längesen beställde jag 2 st hårddiskar från Dustin, ångrade mig sen och väntade med hämta ut paketen. Ringde in till Dustin och hävde köpet.
Frågade också ifall jag behöver betala för hämta ut paketet (postförskott) och fick som svar:"Nej, jag behöver inte göra nånting, utan bara låta den ligga inne och då retuneras paketet automatiskt tillbaks till dom".

Kostnad för mig: 0 kr + 1 telefonsamtal.
Kostnad för Dustin: Eventualla avgifter och besvär för skicka paketet?

Så enkelt är det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Jag fick förhinder och kunde inte åka till affären på de 5 dagarna som den låg där.. Men varför fick jag en kreditnota på 579? frakten ligger ju bara på 58kr tur och retur. Men okej, rionger dom imorgon, Tack för hjälpen.

Vet du att du inte hinner hämta paketet inom de 5 dagarna kan du maila/ringa och begära förlängd liggetid.

Vill du inte längre ha en vara som du beställt till hämtbutikerna mailar/ringer du och säger att du inte längre vill ha varan så skickas den tillbaka till lagret och du får tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem

Eftersom det hela har fixat sig för Joki, pga att det var ett missförstånd från hans sida.

Vill jag bara säga att Komplett har skött sig bra.

Sen ligger det mycket i vad FraXioN säger, det är bara att slå en signal till grabbarna i butiken, så fixar dom så att ditt paket ligger längre.

Sen bör man sköta sina beställningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Eftersom det hela har fixat sig för Joki, pga att det var ett missförstånd från hans sida.

Vill jag bara säga att Komplett har skött sig bra.

Sen ligger det mycket i vad FraXioN säger, det är bara att slå en signal till grabbarna i butiken, så fixar dom så att ditt paket ligger längre.

Sen bör man sköta sina beställningar.

Finns inget publikt nummer till hämtbutikerna men ring/maila kundtjänst så vidarebefodras allt till butikerna.