IDE och SATA hårddisk i samma dator

Permalänk

IDE och SATA hårddisk i samma dator

Hej
Jag har idag en SATA hårddisk på 250GB i min dator men funderar på att köpa en IDE hårddisk på 300GB som sedan skall sitta i en kabinett (extern box). Är detta problematiskt?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Nej, det är inga problem.

Permalänk
Medlem

Sitter hårddisken i en extern box så ansluter du den väl med USB eller Firewire antar jag. I så fall vet ju inte datorn om det är SATA eller IDE i den externa boxen.

Kör man både SATA och IDE internt i datorn så kan det påverka prestandan om hårddiskarna hamnar på samma kanal. Det var så på vissa gamla moderkort men så är det nog inte nu.

Permalänk
Medlem

Det prestandaproblemet har väl inget med SATA att göra? SATA kör ju en disk per kanal så det problemet är ju ur vägen. Sen att det kan bli försämrad prestanda om man kör två stycken PATA-hårddiskar på samma IDE-kanal är väl en annan sak?

Permalänk
Medlem

Jag tror att prestandan kan påverkas negativt på gamla DELL-moderkort. De rekomenderar inte att blanda iaf. Så är det nog inte hos andra tillverkare.

Permalänk

Okej men så som läget är nu så tänkte jag ha IDE hårddisken i en extern box vid sidan om. Är det något som ska ställas in, ni pratar om kanaler osv och jag kan inte så mycket om sånt här..
tanken är att denna externa skall lagra film osv och på min SATA ligger Windows XP Pro så master ska väl den externa inte vara då..

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Ska du dra ut en IDE-kabel till den externa boxen? Kör du inte USB?

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte finns mer än en kontakt i ett externt kabinett så bör den jumpras som master, det brukar i alla fall jag göra och det fungerar bra.

Det där med IDE-kanaler behöver inte du tänka på eftersom det endast gäller inuti själva datorn. Eftersom du ansluter den externa disken med USB (eller eventuellt firewire) så hittas den som en portabel enhet istället för en intern disk. Man behöver då inte ta hänsyn till vad man har för diskar inuti själva datorn, och hur de är jumprade.

Sammanfattningsvis: Jumpra den hårddisken som ska sitta i det externa kabinettet som master, anslut IDE-kabel och strömkabel till hårddisken, skruva ihop kabinettet. Anslut strömmen till själva kabinettet och USB-kabeln. Sen är det bara att köra.

Permalänk

ok men om den sätts som master kommer väl inte windows laddas från SATA disken?

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem

Eftersom IDE-disken kommer sitta i ett kabinett så kommer den inte hittas av BIOS som en vanlig hårddisk, det är med andra ord inga problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Moderna BIOS kan boota från USB-diskar osv. Men oroa dig inte, det ska gå på SATA annars får du manuellt ställa in att SATA-bootar före USB i BIOS. Men det låter dumt om det skulle vara så default.

Ska du flytta hårddisken eftersom du vill ha extern? För det är alltid bäst prestanda att köpa interna diskar. Billigare och snabbare än speciellt USB, firewire också (har jag för mig), undantaget externalSATA-diskar eftersom det är just SATA.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Det hela fungerade mycket bra och den läser mycket fort, jag är helnöjd tack alla

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!