bästa diskdefragmanterings programmet?

Permalänk

bästa diskdefragmanterings programmet?

vilket är det bästa defragg programmet?
jag använder perfectdisk nu, är det bättre än windows orginal, finns det ngt bättre??

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59

Permalänk

Fel forum, men Diskkeeper kicks ass, speciellt "smart defrag" Schemaläggningen.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med att Diskkeeper smiskar rumpa, håller mina diskar så fint defragmenterade nu.

Permalänk
Medlem

O&O Defrag där har du fler valmöjligheter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

PerfectDisk 8 gillar jag bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
O&O Defrag där har du fler valmöjligheter

Visa signatur

" You gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite? " - Mr. Blonde

Permalänk
Medlem

o&o defrag

Permalänk
Medlem

Diskkeeper inställd på att sätta igång samtidigt som skärmsläckaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
O&O Defrag där har du fler valmöjligheter

Håller med.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Perfectdisk klart bäst!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Vrf gör de så mycket bättre än den inbyggda i XP? är det jättstora skildnader?

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
O&O Defrag där har du fler valmöjligheter

Jo men vad gör alla val?
Och vilken av valen ska man köra när man defraggar normalt?
Dom frågorna fick mej att avinstallera O&O och installera diskeeper istället.

För mycket att välja på, man vill ju bara ha defraggat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Jo men vad gör alla val?
Och vilken av valen ska man köra när man defraggar normalt?
Dom frågorna fick mej att avinstallera O&O och installera diskeeper istället.

För mycket att välja på, man vill ju bara ha defraggat

Då vet du inte vad defrag gör för något om du vill "bara ha defraggat" ååå då passar nog vilket program som

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Så kan nån förklara lite runt det här med diskdeframentering? Samt varför ni rekommenderar ett visst program?

Mvh.

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk

Ni som använder senaste O&O defrag 10 Pro vilka inställningar har ni när ni defraggar med det? Stealth, space eller nåt av dom andra?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

http://donnedwards.openaccess.co.za/

Kolla någon defrag shootout och scrolla längst ner för att kolla fler. klicka på all ser ni alla defragporgram han har testat. Jkdefrag och Perfectdisk är bland de bästa han testat av det jag läst. Diskeeper och O&O Defrag är inte bäst. Speciellt inte Diskeeper. Mer overhypat defragprogram finns inte.

Jag rekommenderar verkligen Jkdefrag. Väldigt cleant defragprogram. Jkdefrag i kombo med Pagedefrag är väldigt bra. Jkdefrag har ännu mer alternativ än vad O&O har t.ex. Visst det är lite svårare att hitta rätt metod och sätta sig in i programmet men när man väl har gjort det är det så otroligt mycket bättre än konkurrenterna.

Vill ni göra ett okej jobb, kör Diskeeper. Vill ni göra jobbet noggrant, kör Jkdefrag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Ni som använder senaste O&O defrag 10 Pro vilka inställningar har ni när ni defraggar med det? Stealth, space eller nåt av dom andra?

"Stealth" på lagringspartitioner, efter filaccess eller -ordning på systempartitioner.

Permalänk

Blir inte riktigt klok på O&O defrag
Om jag tex. väljer att köra fileaccess på C: och stealth på resten av partitionerna först och sen kör jag defragmentera alla hårddiskar då kör den ju stealth på alla!? Då är det alltså förgäves det jag valde att köra fileaccess på c:!? Hur ska man gå tillväga för att ska bli bäst?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Blir inte riktigt klok på O&O defrag
Om jag tex. väljer att köra fileaccess på C: och stealth på resten av partitionerna först och sen kör jag defragmentera alla hårddiskar då kör den ju stealth på alla!? Då är det alltså förgäves det jag valde att köra fileaccess på c:!? Hur ska man gå tillväga för att ska bli bäst?

Om du bara vill använda en särskild metod till varje disk eller partition så högerklicka på varje disk för sig och välj den metod du önskar. Trycker man på "Defragment computer" så defragmenterar den alla diskar med SPACE-metoden. STEALTH är snabb och resurssnål men inte lika "ingående" som de senare. Vet inte om det är dumt, men jag använder COMPLETE/Name på mina systempartitioner och COMPLETE/Access på mina lagringsenheter.

Hur som helst, välj manuellt vilken metod du vill använda till varje disk och ignorera "Defragment computer" (för den använder SPACE-metoden till alla diskar). Hoppas jag inte missförstod dig nu.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Detta säger O&O Software själva:
-------------------------------------------
The STEALTH-Method is recommended if you want to defragment a hard disk that is nearly full (only around 8% free space). Due to its design, STEALTH is also the method that takes up the least resources.

The SPACE method is the standard defragmentation mode. It defragments all fragmented files and ensures that consecutive free space is maximized. This method should be used for the regular defragmentation of partitions that are within the normal range of usage.

As well as defragmenting fragmented files and maximizing consecutive free space, the Complete methods overhaul the position of your files.

COMPLETE/Name organizes all files according to filename and directory position. For example, all files that are in the directory Windows/System 32 will be placed next to each other on the hard disk. This method is particularly recommended for system partitions on Windows workstations.

COMPLETE/Modified sorts all files according to when they where last changed. This is especially suitable for data partitions on workstations, or for fileservers.

COMPLETE/Access organizes all files according to when they where last accessed. This method is particularly recommended for web servers.
-------------------------------------------

Jag kör COMPLETE/Name manuellt ganska sällan och sedan SPACE på ett antal någorlunda små partitioner när skärmsläckaren är igång.

Permalänk

Ska O&O defrag alltid ha en process i gång i aktivitetshanteraren??
Har provat starta om datorn och den är där ändå

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Ja, O&O startar en process. Men du kan stänga av den under Administratörsverktyg - Tjänster. Då måste du dock starta tjänsten manuellt innan du kan defragmentera.

Permalänk

Vad gör det om det körs en process i bakgrunden? Den drar knappt några resurser alls (700 KB för mig) och inget på CPU:n heller. Varför ska man stänga av den?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Försöker få bort alla onödiga processer gillar att ha en snabb och rapp dator. 1 gör kanske inte så mycket men tillsammans gör det mer....Det kändes som onödigt att ha igång en process som man inte använder.

Edit: VARNING VARNING använd inte senaste O&O defrag 10 den sabbade mina hårddiskar rejält. Kommer nu hädanefter att använda XP's inbyggda defragg istället! Klart tryggast. Verkar ju vara riktigt riskabelt att lägga sina hårddiskar i externa programs händer. Provade Perfektdisk senaste innan O&O defrag och det kraschade min dator!

Mitt tips undvik alla defragg program utom XP's egna!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD