Western Digital Raptor (frågor)

Permalänk
Proffsmoddare

Western Digital Raptor (frågor)

har funderat på att köpa en raptor och ha dem som systemdisk men jag vet inte riktigt.

Kommer att köpa ett Antec P182, thermalright ultra-120 extream cpu cooler, noctua fläktar mm. Så jag försöker bygga ett tyst system så ljud är högsta prioritet.

och nu undrar jag lite,

#Fråga 1: Först och främst, hur mycket låter en raptor. Kommer den att höja ljudnivån mycket och förstöra hela iden med en tyst dator eller kommer det inte att vara en märkvärd höjning? någon som har liknande? (Antec P182 har sikikonfästen för hdds funkar dem bra?)

#Fråga 2: Hur mycket snabbare blir systemet med en raptor? är det en stor skillnad eller kommer det nästan inte att märkas? Och vad är dem egentliga fördelarna med en raptor? ska man ha spelen på dem eller har det ingen betydelse? Jag hade tänkt att partionera en 500gig samsung och ha systemet på en partion om jag inte köper en raptor.

#Fråga 3: När är det raptorn har sin stora fördel? är det som speldisk, systemdisk eller när är det?

Mvh Andreas

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd

1. lite mer än vanliga diskar.
2. märks skillnad, uppstart samt inläsning av olika filer, effekten är påtaglig.
3. systemdisk framförallt men är suverän som speldisk där inläsniningen av allt går snabbare.

Man ska tänka på att idag är HD en stor flaskhals, en snabbare dator kan fås med en bra HD.
Jag minns skillanden mellan en gammal seagate och en ny hiatchi, vart en helt ny dator.

har man haft en relativt ny HD kanske man noterar en smärrre skillnad men har man haft en äldre disk kommer man att notera skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nja, betydande skillnad skulle jag inte vilja säga...jämfört med annat i datorn.
Snabbare cpu, mer minne, snabbare grafikkort...ger BETYDLIGT mer än snabbare disk.
Visst...en liten skillnad märks...men om du inte redan har det värsta som finns...lägg pengar på annat...som ger betydligt mer.

Har du redan en monsterburk...kan det vara ide att stoppa i en raptor/15k...eller kanske en SSD.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

1. En raptor låter en del, mer än en vanligt hårddisk, dock kan du ju köpa en "hhd silencer", denna ska vara bra och effektivt tysta ner en raptor (enligt vad jag läst) Scythe Quiet Drive SQD-1000
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425

2. Liten förbättring i uppstart av program, start av windows och liknande.

3. Systemdisk

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Musikälskare

Jag kör en Raptor 74GB med Zalman ljuddämpning/kylning = lika tyst som mina andra 200GB s-ata Seagate diskar

Kör den som system/spel disk utan problem

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WD740AD...

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALZM-2...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Proffsmoddare

Tackar för svaren, Eftersom att jag måste köpa en till disk och den prestandavinsten jag får så tror jag att det är mer värt att partionera en av diskarna när dem kommer, alternativt att man köper en annan liten disk bara för att just slippa partionera.

@flashen den där ljuddämpnings saken har ju bara gummifästen, det har även antec p182 för sina diskar? någon som vet om dem funkar lika bra?

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=09182
om ni kollar på "video demonstration" och kollar i mitten av filmen så visar han silikonfötterna. Dem borde sänka ljudet på en raptor lika mycket som Zalman ljudämonings/kylning eller?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

haha Har en raptor X 150gig som system disk och kan säga att den låter ungefär 5-6 gnnr mer som en vanlig disk. När den ej arbetar så låter den inget. Men sen när den gör så går den igång ordentligt, det låter som ngn skulle banka med en hammare på en kastrull, får hålla för örönen!!!

På natten när alla sover och när det börjar så är det riktigt irriterande.

Och enligt mig är det ingen prestanda skillnad mellan min samsung 400gig och den, kanske 1-3 sekunder i någon battlefield 2 kart laddning men inte annars. Inte värt det enligt mig.

Permalänk
Proffsmoddare

ok, har kommit fram till att det inte blir någon raptor nu iaf. Den väger inte upp för i prestanda och ljudväg för att det ska vara värt det för mig.

tackar för alla svaren!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
haha Har en raptor X 150gig som system disk och kan säga att den låter ungefär 5-6 gnnr mer som en vanlig disk. När den ej arbetar så låter den inget. Men sen när den gör så går den igång ordentligt, det låter som ngn skulle banka med en hammare på en kastrull, får hålla för örönen!!!

På natten när alla sover och när det börjar så är det riktigt irriterande.

Och enligt mig är det ingen prestanda skillnad mellan min samsung 400gig och den, kanske 1-3 sekunder i någon battlefield 2 kart laddning men inte annars. Inte värt det enligt mig.

Verkar som om du inte riktigt har koll på ditt system om du inte märker någon skillnad.
Eftersom Raptor disken har en Accesstid på 7.6ms och en vanlig IDE disk runt 12ms så borde man se klar skillnad annars kanske man har fel på nån annan komponent i burken.
Och ävern söktiden är nästan dubbelt upp på Raptor disken.
Jag bytte från vanlig IDE diskWD250gb till en Raptor 150GB och
märkte en skillnad med hästlängder.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
ok, har kommit fram till att det inte blir någon raptor nu iaf. Den väger inte upp för i prestanda och ljudväg för att det ska vara värt det för mig.

tackar för alla svaren!

Hmm okej, synd för du hade kunnat få det tyst

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Snusfri

Kör med raptor 36gb som sysdisk i min burk och den är lika tyst som mina andra 500gb's diskar.

Gamer X versionen låter mer än vanliga raptorn.
Så köp en normal raptor så har du en bra å snabb disk som inte väsnas så speciellt mycket (om du inte är ultrakänslig då)

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superthug
Verkar som om du inte riktigt har koll på ditt system om du inte märker någon skillnad.
Eftersom Raptor disken har en Accesstid på 7.6ms och en vanlig IDE disk runt 12ms så borde man se klar skillnad annars kanske man har fel på nån annan komponent i burken.
Och ävern söktiden är nästan dubbelt upp på Raptor disken.
Jag bytte från vanlig IDE diskWD250gb till en Raptor 150GB och
märkte en skillnad med hästlängder.

uhm jag jämför mellan en SATA samsung 7200rpm 400gig och raptor x. Och ja man märker skillnad men det är inte värt priset man får betala för ljuuudeet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
ok, har kommit fram till att det inte blir någon raptor nu iaf. Den väger inte upp för i prestanda och ljudväg för att det ska vara värt det för mig.

tackar för alla svaren!

En Raptor i ett Antec P182 chassi är en bra lösning. "Silikonkuddarna" dämpar diskarna riktigt bra kan jag säga.

Permalänk
Inaktiv

Jag funderar på en raptor men det blir först när jag byt chassi. Någon som har ett schysst chassi som minimerar ljudet från en raptor? Man skulle ju kunna köpa någon form av ljuddämpning och sätta i det nuvarande chassit.

Permalänk
Medlem

Först körde jag med en seagate 320GB som systemdisk i min burk, när jag bytte till en raptor 150GB så blev windows mycket snabbare. Ljudmässigt så hör jag den bara lite när den arbetar.

Jag har en E6600 cpu, 2 GB minne och en äldre chieftec dragon låda med ljuddämpning.

Observera att jag inte gjorde någon annan ändring än att sätta in raptorn, i övrigt så var det samma komponenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
ok, har kommit fram till att det inte blir någon raptor nu iaf. Den väger inte upp för i prestanda och ljudväg för att det ska vara värt det för mig.

tackar för alla svaren!

Har du en hyfsat snabb dator med dual CPU (X2 eller C2D) gör du en miss. HD'n är den stora proppen i en dual CPU PC. Du kommer att märka en avsevärd skillnad med en Raptor. En väl ljuddämpad Raptor låter mindre än en standard-dämpad vanlig HD.

En RaptorX låter mer, kostar mer, men ger inget extra.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Kör med "vanliga" 150 Gb raptor i en P180
klart den är inte helt ljudlös, men mycket låter det inte.
Gillar inte heller oväsen från datorn men stör mig inte det minsta när raptorn går igång + laddtider tex att starta Vista är inte många sekunder inte, skulle jag vilja ha mer tyst (ljudlöst) så kan man sätta lite dämpmatta i nedre delen av chassit, men känns inte nödvändigt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Lägger in en snabb liten fråga här. Eftersom jag också har en raptor beställd så undrar jag ifall det finns något snabbt sätt att migrera allt från min nuvarande systemdisk(80GB) till en raptor(74GB) utan att behöva installera om windows och ha sig?

Permalänk
Medlem

Jag har kört SCSI raid med två 15krpm diskar och nu på senasre tid alla raptor versionerna!

kör äve med vanliga ide diskar för datalagring .

en Raptor är definitivt värt pengarna! iaf som system disk! inte att lägga dina mp3or resp. semester bilder på ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinos98
Lägger in en snabb liten fråga här. Eftersom jag också har en raptor beställd så undrar jag ifall det finns något snabbt sätt att migrera allt från min nuvarande systemdisk(80GB) till en raptor(74GB) utan att behöva installera om windows och ha sig?

Det finns flera vettiga verktyg för detta, men tyvärr stödjer de flesta inte Serialata-hårddiskar (finns en hel del på www.ultimatebootcd.com). Jag skulle dock tro att det enklaste är om du kör programmet True Image från Acronis (eller något annat image-program från denna mjukvaruutvecklare).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst tråden blev jag sugen på en raptor till systemet i sign, men det jag upptäckte på prisjakt var att diskar i samma storlek var dyrare med 8mb cache än med 16. nån som vet varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Efter att ha läst tråden blev jag sugen på en raptor till systemet i sign, men det jag upptäckte på prisjakt var att diskar i samma storlek var dyrare med 8mb cache än med 16. nån som vet varför?

De med 8 MB cache köptes nog in dyrt för länge sedan och butikerna har missat att rea ut dem.

Permalänk
Medlem

Jaha, tack för svaret. För är sugen på en raptor på 32 gb o 16 i cache som systemdisk och blev förvånad över det där ^^

Permalänk
Hedersmedlem

har 2st Raptor WD740ADFD 74gb. det går snabbare än me vanlig disk. för närvarande använder jag den ena till systemdisk och den andra disken som HD-video lagring. Men detta är bara temporärt. ska lägga dessa i Raid0 snart.. måste bara lära mig lite mer om drivisar och så.
Vet inte om jag missa nått men mitt integrerade Marvel raid kontroller maxar ut vid konstant 95-110MB/sec av någon anledning. borde väll gå snabbare eller ?

Angående 8mb modellerna så är de äldre (heter WDxxxGD. där GD är den äldre varianten och ADFD är nyare.
Samtidigt som HDFD så kom även raptorX varianten me fönster, och den slutar med AHFD.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace