Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiP
Do be aware, your eyes ant tell the difference once you get above 25FPS. Anything you think you can see is a synchronous effect relating to your monitors refresh rate,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiP
Do be aware, your eyes ant tell the difference once you get above 25FPS. Anything you think you can see is a synchronous effect relating to your monitors refresh rate,

Men hur är det när man fortfarande ser skillnad på en TFT då?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
[QUOTE]

Men hur är det när man fortfarande ser skillnad på en TFT då?

[/QUOTE]

Man ser inte skillnad

Fråga PiP...

Visa signatur
Permalänk

Man uppfattar skillnad.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte PiP
Do be aware, your eyes ant tell the difference once you get above 25FPS. Anything you think you can see is a synchronous effect relating to your monitors refresh rate,

Vem är PiP?

Så, vissa tror alltså att allt är synkroniserad "effekt" med din uppdateringsfrekvens på din monitor?
Alltså så kan jag enbart ha 85 FPS på min monitor då jag har en uppdateringsfrekvens på 85 Hz just nu?

Självklart är inte detta fallet.

Många verkar ju missa att grafikkortet skickar ut 85 stycken bilder per skeund vid en uppdateringsfrekvens på 85 Hz, OAVSETT vad du har för FPS på ditt spel.
Om du då har tex 50 FPS på ditt spel kommer ditt grafikkort visa 85 bilder per sekund i vilket fall som helst.
Men, många av dessa bilder är självklart dubletter.

En grafikmotor och grafikkort fungerar ungefär så här tillsammans:

Först ritas en bild av världen upp. Allt detta sker i en buffert som du aldrig ser. När allt som är uppritat är färdigt så tas ett "fotografi" av detta. Detta är bild kallar vi bild 15.
Denna bild skickas till en "vänthall" där den väntar på att grafikkortet ska rita upp bild 14 färdigt, det är ju grafikkortet som styr hur snabbt strålen på monitorn sveper varje linje och när strålen ska hoppa ner till nästa rad.
När sissta linjen har ritats av grafikkortet så att hela bild 14 är färdigritat så kommer en flagga som kallas V-Synk fram.
Då springer bild 15 fram och börjar sändas iväg till monitorn, linje för linje.

Under tiden allt detta sker så håller redan bild 16 på att skapas i bufferten.
När bild 16 är uppritad så tas ett "fotografi" av detta. Detta är då som sagt bild 16.
Bild 16 hamnar i "väntallen" och väntar på flaggan V-Synk.

Så håller det på. Men detta fungerar enbart så här om du har samma FPS som du har för uppdateringsfrekvens på din monitorn.
Om du har en lägre FPS än uppdateringsgrekvens händer något anorlunda.

Vi säger att bild 17 just håller på att ritas upp.
När den är färdig så kommer V-Synk flaggan upp, men i vänthallen finns det ingen. Den bild som håller på att skapas i bufferten är inte färdig.
Då säger chefen till bild 17 att du får ritas upp igen.
Och detta sker.
När bild åter har ritats upp så kommer V-Synk flaggan upp, nu står bild 18 i vänthallen och bild 17 brinner upp. Bild 18 börjar nu ritas upp.

Exakt samma sker på en LCD-monitor. Skillnaden är att där ritas bilden upp direkt på en gång. Men åter så finns vänthallen i grafikkortet. Åter finns V-Synk. Skillnaden finns i hur själva monitorn ritar upp bilden. Men proceduren i ditt grafikkort är samma (lite anorlunda om LCD-monitorn är kopplad via tex DVI).
För LCD-skärmen har ju som sagt också en frekvens som den ritar upp varje bild på.

Så, att påstå att man inte kan se lägre FPS än vad din uppdateringsfrekvens på din monitor har är enbart nonsens.
Nonsens som alltid när folk tror att människan inte kan se en högre FPS än 25-30 enbart p.g.a. att TV-apparater har detta.

Sedan att vissa människor inte förstår vad dom ska titta på när man jämför 40 FPS med 85 FPS är en helt annan femma.
Dom ser ju att spelet rör sig, då fungerar det ju. Vad är då skillnaden på 85 FPS?
Tror det i första hand handlar om detta. Dom försrår helt enkelt inte vad dom ska titta på.

EDIT:
Jag förstår faktisgt inte varför ens en sådan här myt skapas?
Är det för det finns människor som måste hitta på saker dom inte har en blekaste aning om?
Det måste ju vara någon snubbe i världen som har lärt sig att en TV har en FPS på 25 (30 i USA, många kanske tror att USA då har bättre bild. Nej, så är inte faller för USA har lägre antal linjer, alltså en lägre upplösning) och därför försöker vara viktig och säga till sina vänner att det är onödigt med över 25 FPS på sin dator, du kan ju ändå inte se skillnaden.
Sedan vet den här snubben inget om rörelseoskärpa mm.
Suck...

EDIT
Esselte, varför tar du och envisas med detta? Räcker inte all den information jag har skrivit som är ren fakta?
Människan ser mer än 25 FPS, att påstå något annat är ju att ljuga.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Myt och Myt. Jag har stora problem när det gäller tv-apparater, jag har nämligen väldigt snabba ögon!
När jag går på OnOff tillexempel och tittar på LCD/Plasma tv. Ser jag att alla platt-tv laggar, ja, laggar pung. Extremt irriterande, när jag kollar på CRT-skärm slutar jag se flimmret vid ca 120-130HZ. När jag kollar på DVD så laggar det också, på bio med modern projektor flyter det nästan!

100 fps i ett spel på datorn laggar obetydligt.

Allas ögon är olika, en del kanske har sega, dåliga ögon som bara kan upfatta 20-40 fps. Det finns inga "myter" som går att knäcka bakom detta, det är nämligen ingen myt!

//Legenden str8forthakill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Allas ögon är olika, en del kanske har sega, dåliga ögon som bara kan upfatta 20-40 fps. Det finns inga "myter" som går att knäcka bakom detta, det är nämligen ingen myt!

Allas ögon ser lika mycket FPS.
Våra ögon har ingen uppdateringsfrekvens, dom är analoga.

Däremot så handlar det troligvis om att dom som inte "ser" mer än 25 FPS troligvis inte vet vad dom ska titta på.
Dom fattar inte riktigt vad det polaren klagar på, bilden rör ju på sig...

Det ÄR en myt att människan inte kan se mer äm 25-30 FPS.

Sedan vet jag inte hur mycket ironi du har i ditt inlägg...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Vem är PiP?

[/B][/QUOTE]

PiP vet bäst.

http://www.fs2004.com/forums/index.php?showuser=2491

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
PiP vet bäst.

http://www.fs2004.com/forums/index.php?showuser=2491

Kan inte läsa något på detta forum. Registrerar mig inte bara för detta.
Varför vet PiP bäst då? Det som du citerade från PiP är ju totalt fel, så för mig verkar PiP vara en sådan som inte vet vad han pratar om.

Så du för väl visa det som han skriver som gör att du går på den här myten.
Informationen jag skrev till dig hur det fungerar räcker alltså inte? Du tror fortfarande man bara kan ha lika många FPS som man har uppdateringsfrekvens på din skärm?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Kan inte läsa något på detta forum. Registrerar mig inte bara för detta.
Varför vet PiP bäst då? Det som du citerade från PiP är ju totalt fel, så för mig verkar PiP vara en sådan som inte vet vad han pratar om.

Så du för väl visa det som han skriver som gör att du går på den här myten.
Informationen jag skrev till dig hur det fungerar räcker alltså inte? Du tror fortfarande man bara kan ha lika många FPS som man har uppdateringsfrekvens på din skärm?

esselte ägd

klart man ser skillnad på 30 eller 60! dumheter den där "PiP" snackar om.

Permalänk
Hedersmedlem

heheheh
orkar itne läsa kommentarerna men här kommer mer förvirring haha.

1: ögat är analogt.
2: våra hjärnor bearbetar de signaler som ögat alstrar och vi uppfattar det vi ser.
3: Tvapparater "tjockTV" får en signal med 25bilder/sekund. Vissa TVapparater tar denna bildsignal och synkar med elektronstrålen och sedan minskar sveptiden så att samma bild visas runt 4ggr/sec dvs "en 100hz TV". Detta görs för att det vi uppfattar som flimer ska minskas. Detta flimmer är snarare
fenomenet att elektronstrålen ritas upp för sakta. Om elektronstrålen går för sakta tolkar hjärnan en större mängd "ändringar i bilden" (då hjärnan har längre tid att bearbeta dessa ändringar). Högre bildfrekvens ger hjärnan mindre tid till att bearbeta hur bilden genereras.
4: Skärmar (tft) visar bilder på ett annat sätt. här tänds och slocknar bildpunkterna. har vi för låg bildfrekvens på skärmen kommer hjärnan ha mer tid till bearbeta hur bilden skapats av pixlarna. då pixlarna tänds, släcks, tänds och släcks så börjar hjärnan uppfatta dessa "ändringar i bilden" och vi tycker det flimrar (fast på ett annat sätt än tjockTV:n).
5: Sen till grafikkorten. dessa sänder bilden som ska visas. Men här är det upp till grafikprocessorn att skapa dessa. Om det är krävande spel/program så pallar kortet av att generera färre bilder. MEN Grafikkortet sänder ALLTID färegående bild till skärmen om kortet inte klarat av att skapa en nyare. Sen Fins det frekvens spärrar. Bilderna lagras i en Buffer för att sedan sändas med en bestämd frekvens till skärm interfacet (skärmkontakten).
6: Denna kedja (spelet-grafikkortet-överföringsinterfacet-skärmen) kan vara osynkad på olika sätt. tex så kanske grafikkortet inte prestera mer än 25fps olika bilder. men övriga steg ligga på 85hz. I så fall så har fortfarande hjärna såpass lite tid till att uppfatta själva TFT:ns hz värde och det försummas. överföringen är konstant vid 85 som nämnt, och kan sumeras. Nu kommer grafikkortet. denna vidarbefodrar mycket färre skillnader i bilden. MEN dessa skillnader blir STÖRRE ju LÄGRE fps som grafikprocessorn kan generera. Däerför uppfattar hjärnan just detta som "lagg".
6b: Om grafikkortet klarar generera 90fps på ett spel och sänder detta till skärminterfacet och vidare till skärmen, med antagandet att skärmen är en crt på 60hz. Då kommer det inte vara någon skillnad om grafikkortet genererar 61hz eller 130fps om du så vill. För här kommer hjärnan uppfatta skärmens flimmereffekt som bidras vid lägre fps. Om du mot förmodan uppfattar skillnaden mellan 61 och 130fps då skärmens ch rate är 60 så beror detta på synkningen på signalen mellan grafikkortet, interfacet och skärmens avkodare.
7: sen kan spel värka laggigt av annan anledning. Ni pro gamers eller anser er som det vet vad jag menar. Skärmens DELAY, samt inputlagg från mus/tgb. Sen kan det även skita sig om skärmen släpar efter, dvs då bildpunkten inte hinner slockna helt mellan bilduppritningarna.

Ni får givetvis rätta mig om jag har fel. MEN kom med FAKTA, inte gissningar eller antaganden.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Knashatt

Jag tackar så mycket för att du formulerar dig bra och på ett moget sätt, creds till dig.

För övrigt så hoppas jag att folk tar till sig det Knashatt har skrivit. Dom flesta vet redan detta mer eller mindre bara det att det inte är så många som kan hur och varför det sker i detalj som Knashatt faktiskt nu har lagt ner energi på att förklara. Jag hoppas även att du Esselte förstår och tar till dig. Du och PIP har fel, svälja gröten och acceptera.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

CrAcKman 1: ögat är analogt.

Knashatt 1: Rätt.

CrAcKman 2: våra hjärnor bearbetar de signaler som ögat alstrar och vi uppfattar det vi ser.

Knashatt 2: Rätt.

CrAcKman 3: Tvapparater "tjockTV" får en signal med 25bilder/sekund. Vissa TVapparater tar denna bildsignal och synkar med elektronstrålen och sedan minskar sveptiden så att samma bild visas runt 4ggr/sec dvs "en 100hz TV". Detta görs för att det vi uppfattar som flimer ska minskas. Detta flimmer är snarare fenomenet att elektronstrålen ritas upp för sakta. Om elektronstrålen går för sakta tolkar hjärnan en större mängd "ändringar i bilden" (då hjärnan har längre tid att bearbeta dessa ändringar). Högre bildfrekvens ger hjärnan mindre tid till att bearbeta hur bilden genereras.

Knashatt 3: Vanliga TV-apparater (ej 100 Hz) ritar upp bilden 2 ggr. Den tar först och ritar upp varnan linje först (1, 3, 5, 7 o.sv.), andra ggn ritar den upp dom restrerande linjerna (2, 4, 6, 8 o.s.v.). Detta kallas interlace. På detta sätt blir det en "simulerad" uppdateringsfrekvens på 50 Hz. Anledingen till att man gör på detta vis är att det skulle vara fruktansvärt att titta på en TV/skärm med 25 Hz i uppdateringsfrekvens.
En 100 Hz TV tar först och läser av bilden så det blir en digital bild av detta. Sedan ritar den upp bilden 4 ggr. Om den gör det med interlace eller som en monitor (där den ritar upp varje linje i rad: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 o.s.v.) (kallas progresiv) beror nog mest på TV. På dom första TV med 100 Hz var den själva digitala biten relativt dålig så bildkvaliteten var faktisgt rätt dålig på dom.

CrAcKman 4: Skärmar (tft) visar bilder på ett annat sätt. här tänds och slocknar bildpunkterna. har vi för låg bildfrekvens på skärmen kommer hjärnan ha mer tid till bearbeta hur bilden skapats av pixlarna. då pixlarna tänds, släcks, tänds och släcks så börjar hjärnan uppfatta dessa "ändringar i bilden" och vi tycker det flimrar (fast på ett annat sätt än tjockTV:n).

Knashatt 4: Rätt.

CrAcKman 5: Sen till grafikkorten. dessa sänder bilden som ska visas. Men här är det upp till grafikprocessorn att skapa dessa. Om det är krävande spel/program så pallar kortet av att generera färre bilder. MEN Grafikkortet sänder ALLTID färegående bild till skärmen om kortet inte klarat av att skapa en nyare. Sen Fins det frekvens spärrar. Bilderna lagras i en Buffer för att sedan sändas med en bestämd frekvens till skärm interfacet (skärmkontakten).

Knashatt 5: Rätt.

CrAcKman 6a: Denna kedja (spelet-grafikkortet-överföringsinterfacet-skärmen) kan vara osynkad på olika sätt. tex så kanske grafikkortet inte prestera mer än 25fps olika bilder. men övriga steg ligga på 85hz. I så fall så har fortfarande hjärna såpass lite tid till att uppfatta själva TFT:ns hz värde och det försummas. överföringen är konstant vid 85 som nämnt, och kan sumeras. Nu kommer grafikkortet. denna vidarbefodrar mycket färre skillnader i bilden. MEN dessa skillnader blir STÖRRE ju LÄGRE fps som grafikprocessorn kan generera. Däerför uppfattar hjärnan just detta som "lagg".

Knashatt 6a: Rätt. Fast du måste förstå skillnaden på uppdateringsfrekvens och FPS. Att ha låg FPS genererar till att vi ser mer "längd" eller "Sträcka" mellan varje Frame.
Alltså, om du springer frammåt i 25 FPS så kommer du har rört dig längre mellan varje bild som kommer mot om du har 60 FPS.
Jämför det med att blinka. Om du blundar och öppnar ögonen snabbt och sedan blunder igen, du öppnar ögonen en gång per sekund.
Varje gång du öppnar ögonen så har du kommit en viss sträcka.
Om du däremot öppnar ögonen 5 gånger per sekund kommer sträckan du kommit vid varje bild vara mycket kortare.

Det är så det blir med en låg FPS, du får mer "hack" mellan varje bild. Nu så blir det ju svart varje gång på blundar, men på datorn så ser du bilden hela tiden fram tills nästa bild kommer.

Om däremot uppdateringsfrekvensen är låg på en CRT-skärm/TV så upplevs detta däremot som ett flimmer i skärmen. Som en blinkande lampa. Detta flimmer börjar man sluta märka av över 80 Hz för dom flesta människor, det är därför 85 Hz är en standard på dom flesta CRT-skärmar.

CrAcKman 6b: Om grafikkortet klarar generera 90fps på ett spel och sänder detta till skärminterfacet och vidare till skärmen, med antagandet att skärmen är en crt på 60hz. Då kommer det inte vara någon skillnad om grafikkortet genererar 61hz eller 130fps om du så vill. För här kommer hjärnan uppfatta skärmens flimmereffekt som bidras vid lägre fps. Om du mot förmodan uppfattar skillnaden mellan 61 och 130fps då skärmens ch rate är 60 så beror detta på synkningen på signalen mellan grafikkortet, interfacet och skärmens avkodare.

Knashatt 6: Både rätt och fel. Visuelt kommer du inte se mer än 60 FPS om skärmen är på 60 Hz (CRT eller LCD spelar ingen roll), däremot kan du uppleva själva spelet anorlunda om du har 120 FPS. Hur du än vänder och vrider på det så kommer spelet ha 60 mer tillfällen att känna av mus, fiende mm i spelet.

CrAcKman 7: sen kan spel värka laggigt av annan anledning. Ni pro gamers eller anser er som det vet vad jag menar. Skärmens DELAY, samt inputlagg från mus/tgb. Sen kan det även skita sig om skärmen släpar efter, dvs då bildpunkten inte hinner slockna helt mellan bilduppritningarna.

Knashatt 7: Rätt.

CrAcKman: Ni får givetvis rätta mig om jag har fel. MEN kom med FAKTA, inte gissningar eller antaganden.

Knashatt: I grund och botten har du tagit upp allt det vi redan har kommit fram till. Jag har nog förklarat just det du skriver i mina inlägg:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...

Men du kanske just vill stapla upp allt i en samling? Det var rätt smart i så fall.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på hur spelet är kodat om fler uppritade FPS ger fler tillfällen att känna av musrörelser, m.m.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan 30 och 60 FPS jodå det ser jag verkligen, kanske ännu efter 60 FPS men det är jag inte säker på för har aldrig gjort några tester på detta men garanterat så ser man inte skillnad på FPS efter en viss gräns men jag tror på att den gränsen varierar från person till person.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

heeh jaja. skrev ju att jag itne läst era inlägg
1 rätt till mg. hihi

spelets UI dvs userinterface (inenheter) som mus tangentbord, scanner, webbkamera och så har INGET med FPS att göra i programmet /spelet. de är osynkade. musen ger kordinatförändringar till UI:t i spelet (löpande) och det är grafikkortet som plockar och renderar en bild av det somm motsvaras av musens förflyttning även det löpande så snabt som kortet klarar av det. Spelets UI kan reagera på hur snabbt du rört musen och om du ens rört musen, detta beroende på hur UIt är uppbyggt. om du under en bilds uppritande trycker på musknapp för att skjuta så börjar spelmotorn att bearbeta händelsen av detta innan ens grafikkortet får ny data att rendera. sen tar olika data olika lång tid att rendera därav olika variation av fps. Se bara på cs. smokepuffarna skapar lagg för äldre datorer detta för att den typen av data är överdrivet krävande i förhållande till det andra i grafiken.

EDIT: 1 rätt till evil penguin .

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
1: Massa bra text

Du ska ha stort tack för all möda du har lagt ned på dina svar.
Du ska veta att det är MYCKET uppskattat.

Vad skönt det vore om flera av oss kunde ge sådanna svar och fakta i flera ämnen då det faktiskt är antaganden, gissningar, rykten o hörsägen som dominerar svaren här på sweclockers. Iaf upplever jag det så.
Men det är en bra sida iaf

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Du ska ha stort tack för all möda du har lagt ned på dina svar.
Du ska veta att det är MYCKET uppskattat.

Vad skönt det vore om flera av oss kunde ge sådanna svar och fakta i flera ämnen då det faktiskt är antaganden, gissningar, rykten o hörsägen som dominerar svaren här på sweclockers. Iaf upplever jag det så.
Men det är en bra sida iaf

Håller med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jepp jag håller nog med jag också att många svar man får på sweclockers är baserat på antaganden, gissningar, det man vill tro osv. Blev så trött på det själv ett tag så att jag lämnade sweclockers för ett bra tag och satt hela tiden på XS forums där jag tycker folk i allmänhet har mycket mera kunskap gällande hårdvara och överklockning osv.

"Sedan att vissa människor inte förstår vad dom ska titta på när man jämför 40 FPS med 85 FPS är en helt annan femma.
Dom ser ju att spelet rör sig, då fungerar det ju. Vad är då skillnaden på 85 FPS?
Tror det i första hand handlar om detta. Dom försrår helt enkelt inte vad dom ska titta på."

Tror samma sak, själv vet jag vadför slags skillnad vi talar om för jag ser lätt skillnad också mellan 75 och 100Hz i spel t.ex. Även ser jag skillnad mellan 60Hz och 75Hz på en LCD. Svårt bara att förklara för de andra vad man ska titta efter typ.

Själv är min bästa förklaring typ denna:

Man har ett pappersblock som man gör en såndär simpel animering med som ni kanske mins från barndomen att ni testar göra någongång. Vi gör t.ex en kort animering på en streckgubbe som hoppar. Desto mindre förändringar man gör per sida och mera papper man använder desto smidigare och verkligare rörelser ser det ut som när man bläddrar igenom pappersarket efteråt.

Nu förstås ska ni inte tro att jag påstår att LCD "blinkar" ifall ni får den uppfattningen att varje ny papper i detta fall skulle stå för en blinkning. I ovan så försöker jag bara förklara hur det skiljer sig åt, jag tycker det är lite samma känsla. Nej det som det beror på att personer upplever att det ser annorlunda, smidigare i t.ex 100Hz vs 60Hz beror på något som heter "retinal persistence" som är ett fenomen våra ögon ser. Ska inte försöka förklara det då jag inte är 100% säker på hur fenomenet artar sig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

fps i cs beror på hz på skärmen har du 60 hz på skärmen så har du 60 fps även om de står 100 det är en bugg så då kan ju vem som hälst lista ut att 100hz = 100 fps eller rättare sagt det är då max 100 fps sen kan man ju få fps drop med och då gråter man

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozon1337
fps i cs beror på hz på skärmen har du 60 hz på skärmen så har du 60 fps även om de står 100 det är en bugg så då kan ju vem som hälst lista ut att 100hz = 100 fps eller rättare sagt det är då max 100 fps sen kan man ju få fps drop med och då gråter man

Har du V-Synk av i grafikmotorn kan du ha högre FPS än vad du har för uppdateringsfrekvens på din skärm.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Har du V-Synk av i grafikmotorn kan du ha högre FPS än vad du har för uppdateringsfrekvens på din skärm.

Men det är icke önskvärt, eftersom skärmen fortfarande bara visar så många bilder per sekund som den klarar av.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Jag har bara en nyfiken fråga, eftersom skillnaden mellan monitorns updateringsfrekvens, och faktisk, högre fps hävdas vara att muspekaren (och allt annat) rör sig med högre upplösning, alltså kortare steg per bildruta. I nästa andetag påstås det så att det är det här som är det viktiga, även om den ökade upplösningen aldrig kommer ut på skärmen.

Då kommer min fråga, om den aldrig kommer fram till skärmen, hur kan den upplevas?

Någonting annat som är intressant, är just effekten av tearing som uppstår när man ligger fel i updateringsfrekvens. Den uppstår oavsett om du har högre, eller lägre än skärmens refresh. någon form för V-synk borde alltså vara obligatoriskt. 50, 100, 200% av skärmens frekvens osv, alltså, jämnt delbara & multiplicerbara frekvenser endast, så att renderade frames alltid är kompletta när de ritas på skärmen. (Det finns givetvis fler % som skulle fungera, men jag tänker inte räkna en massa, det är en enkel frågeställning jag är ute efter, inte en lektion i avancerad matte.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Men det är icke önskvärt, eftersom skärmen fortfarande bara visar så många bilder per sekund som den klarar av.

Som sagt, det kan handla om en känsla som du ej ser visuelt...
Observera att jag skriver KAN... Jag vet inte... Men hur man än vänder och vrider på det så jobbar ju grafikmotorn/grafikkortet anorlunda med mer FPS (med anorlunda menar jag att den just har med FPS...).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag har bara en nyfiken fråga, eftersom skillnaden mellan monitorns updateringsfrekvens, och faktisk, högre fps hävdas vara att muspekaren (och allt annat) rör sig med högre upplösning, alltså kortare steg per bildruta. I nästa andetag påstås det så att det är det här som är det viktiga, även om den ökade upplösningen aldrig kommer ut på skärmen.

Det är helt sant, den ökande FPS och den evetuella ökade upplösningen på vad som händer när man drar musen kommer aldrig synas på skärmen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Då kommer min fråga, om den aldrig kommer fram till skärmen, hur kan den upplevas?

Om jag klappar katten när jag blundar så känner jag det fast jag ändå inte ser den...
Lite dålig jämförelse men vill få fram att hur man än vänder och vrider på det så jobbar både grafikmotorn, grafikkortet + andra saker anorlunda då spelet är på 100 FPS än mot 60 FPS.
Så hela kedjan i spelet blir ju anorlunda.
Sedan att du inte ser detta visuelt är en sak, men det kan ju vara så att spelet känns anorlunda med den högre FPS.

Som jag skrev förut, jag skriver KAN. Det är mest spekulationer från min sida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Någonting annat som är intressant, är just effekten av tearing som uppstår när man ligger fel i updateringsfrekvens. Den uppstår oavsett om du har högre, eller lägre än skärmens refresh. någon form för V-synk borde alltså vara obligatoriskt. 50, 100, 200% av skärmens frekvens osv, alltså, jämnt delbara & multiplicerbara frekvenser endast, så att renderade frames alltid är kompletta när de ritas på skärmen. (Det finns givetvis fler % som skulle fungera, men jag tänker inte räkna en massa, det är en enkel frågeställning jag är ute efter, inte en lektion i avancerad matte.)
B!

Nej, tearing uppstår inte vid lägre FPS än vad du har för uppdateringsfrekvens om du har V-Synk på.
Även om du har V-Synk på så kan du ha lägre FPS än uppdateringsfrekvens.
Det är enbart om du har avstängt V-Synk som tearing kan uppstå.
Läs min förklaring hur det fungerar här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Känns väl inte så relevant att diskutera detta när det faktiskt är skillnad på olika FPS-antal oavsett om det beror på ens ögon, grafikmotorn, skärmen eller kriget i Irak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Om jag klappar katten när jag blundar så känner jag det fast jag ändå inte ser den...
Lite dålig jämförelse men vill få fram att hur man än vänder och vrider på det så jobbar både grafikmotorn, grafikkortet + andra saker anorlunda då spelet är på 100 FPS än mot 60 FPS.
Så hela kedjan i spelet blir ju anorlunda.
Sedan att du inte ser detta visuelt är en sak, men det kan ju vara så att spelet känns anorlunda med den högre FPS.

Med katten har du mer än en feedback faktor. Du känner lukten av katten, och känner håren (eller tänder & klor) just för att det är en fysiks förnimmelse, det är någonting som går att ta på. Icke utritade frames som bara existerar i en frame buffert, är inte någonting som går att "känna."

Om fps är begränsade av bristande cpu kapacitet, eller korkad programering, så att lägre fps = långsammare spelupplevelse, äger ditt resonemang genast mer berättigande, men i normala fall, ska det inte vara fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nej, tearing uppstår inte vid lägre FPS än vad du har för uppdateringsfrekvens om du har V-Synk på.
Även om du har V-Synk på så kan du ha lägre FPS än uppdateringsfrekvens.
Det är enbart om du har avstängt V-Synk som tearing kan uppstå.
Läs min förklaring hur det fungerar här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=756...

Jag är inte grafikkortsingengör, och det är nog tur det, för då hade jag fått sparken omgående, men som jag förstått det, ritas skärmbilden upp efter innehållet i bufferten, och innehållet i bufferten updateras när den nya bilden är renderad, oberoende av om det just då håller på att updateras en bild baserad på data i bufferten. Det kan inträffa oavsett om grafikkortet producerar fler, eller färre bilder än updateringsfrekvensen motsvarar.

(Jag ser inget som förklarar tearing fenomenet i ditt inlägg, men om man följer ditt resonemang med nuffror på framesen, så är det jag fått lära mig att tearing uppstår när man börjar rita frame 15, och innan man ritat färdigt (skickat all data till skärmen) har frame 16 trillat in, och dess data skickas istället, vilket orsakar effekten. Jag är som sagt inte helt säker på att det är så här, men det är den förklaring jag fått, när fenomenet diskuterats annorstädes.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Med katten har du mer än en feedback faktor. Du känner lukten av katten, och känner håren (eller tänder & klor) just för att det är en fysiks förnimmelse, det är någonting som går att ta på. Icke utritade frames som bara existerar i en frame buffert, är inte någonting som går att "känna."

Om fps är begränsade av bristande cpu kapacitet, eller korkad programering, så att lägre fps = långsammare spelupplevelse, äger ditt resonemang genast mer berättigande, men i normala fall, ska det inte vara fallet.

Som sagt, spelet beter sig hur du än vänder och vrider på det anorlunda om det körs i 100 FPS istället för 60 FPS.
Spelet kan alltså kännas anorlunda att spela, exakt vad vet jag inte.

Det är svårt att jämföra med verkliga livet det här, men jag gör så här då.
Om du har en bil som max kan gå i 60 km/h och en annan bil som max kan gå i 100 km/h.
Nu kör du båda bilarna med farthållaren på exakt 60 km/h.

Nu kommer det kännas anorlunda att köra den ena bilen mot den andra just p.g.a. att den ena kör inte i maxhastighet...

Det är jäkligt svårt att få det förklarat så jag tänker just på den här punkten.
Det jag menar är ju att spelet beter sig inte riktigt likadant vid 100 FPS mot 60 FPS. Kanske ramlar låder man skjuter på lite lite anorlunda, vad vet jag?
Jag säger inte att jag har rätt här, jag spekulerar bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag är inte grafikkortsingengör, och det är nog tur det, för då hade jag fått sparken omgående, men som jag förstått det, ritas skärmbilden upp efter innehållet i bufferten, och innehållet i bufferten updateras när den nya bilden är renderad, oberoende av om det just då håller på att updateras en bild baserad på data i bufferten. Det kan inträffa oavsett om grafikkortet producerar fler, eller färre bilder än updateringsfrekvensen motsvarar.

(Jag ser inget som förklarar tearing fenomenet i ditt inlägg, men om man följer ditt resonemang med nuffror på framesen, så är det jag fått lära mig att tearing uppstår när man börjar rita frame 15, och innan man ritat färdigt (skickat all data till skärmen) har frame 16 trillat in, och dess data skickas istället, vilket orsakar effekten. Jag är som sagt inte helt säker på att det är så här, men det är den förklaring jag fått, när fenomenet diskuterats annorstädes.)
B!

Tering kommer när en bild 15 är färdig samtidigt bild 14 har ritats 1/4 på skärmen, grafikkortet skickar då bilden till "vänthallen" och helt enkelt bara knör in i skärmen, då kommer bild 15 börja ritas upp restrerande 3/4 av skärmen.
Vrider du dig då i tex Quake så kommer alltså det blir som du har skärt av bilden och flyttat den lite åt vänster eller höger.

Med V-Synk på MÅSTE bilden i "vänthallen" vänta på att strålen hamnar längst upp till vänster på monitorn och V-Synkflaggan kommer upp så den synkroniserat ritas upp på skärmen.
Det får alltså aldrig börja ritas upp en ny bild utan att V-Synkflaggan har visats.

Om det då inte har ritats upp en ny bild och skickats till "vänthallen" så är det ju tomt där, då kan ju inte grafikkortet skita i detta och helt enkelt rita upp en hel svart bild.
Detta skulle medföra massa svarta blink kommer in hela tiden så fort man har en lägre FPS än uppdateringsfrekvensen.
Så istället ritas samma bild upp igen på skärmen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Som sagt, spelet beter sig hur du än vänder och vrider på det anorlunda om det körs i 100 FPS istället för 60 FPS.
Spelet kan alltså kännas anorlunda att spela, exakt vad vet jag inte.

Spelet beter sig annorlunda, om det är cpu begränsat. om fps begränsningen är gfx baserad, ska inte spelmotorn reagera på det, utan allting ska ske i exakt samma tempo, och precis likadant, oavsett fps. Allt annat är en programmerings miss. (Sen är det iofs inte helt ovanligt att spel är just cpu begränsade, och då har du trots allt rätt.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det är svårt att jämföra med verkliga livet det här, men jag gör så här då.
Om du har en bil som max kan gå i 60 km/h och en annan bil som max kan gå i 100 km/h.
Nu kör du båda bilarna med farthållaren på exakt 60 km/h.

Nu kommer det kännas anorlunda att köra den ena bilen mot den andra just p.g.a. att den ena kör inte i maxhastighet...

För att göra det riktigt tydligt vad jag menar, bygger jag ut ditt exempel lite. Dina två bilar är exakt samma sorts bilar, med en elektronisk fart spärr, så att de helt enkelt inte går fortare än 60 vs 100km/h. Bilens motor motsvarar med andra ord burkens cpu, och det du ser genom fönstret motsvarar vad som är på skärmen. När farthållaren tvingar de båda att hålla 60, vilket råkar vara den enas maxfart, kommer åkuplevelsen vara exakt likadan i de båda bilarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det är jäkligt svårt att få det förklarat så jag tänker just på den här punkten.
Det jag menar är ju att spelet beter sig inte riktigt likadant vid 100 FPS mot 60 FPS. Kanske ramlar låder man skjuter på lite lite anorlunda, vad vet jag?
Jag säger inte att jag har rätt här, jag spekulerar bara.

Det jag säger, är att om inte spelet beter sig likadant vid olika FPS, har speltillverkarna större problem än vad du har som spelar det med lägre FPS än polaren. Spelen är gjorda för att spelas på en stor mängd olika konfigurerade burkar, och inom vissa gränser, ska det alltid ge samma resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Om det då inte har ritats upp en ny bild och skickats till "vänthallen" så är det ju tomt där, då kan ju inte grafikkortet skita i detta och helt enkelt rita upp en hel svart bild.
Detta skulle medföra massa svarta blink kommer in hela tiden så fort man har en lägre FPS än uppdateringsfrekvensen.
Så istället ritas samma bild upp igen på skärmen.

Och när 1/4 del av bilden är ritad, är den nya bilden färdig, och trycks in, exakt samma tearing effekt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Bra då kanske vi slipper såna som tror att 60 eller 100fps inte gör någon skillnad i t.ex CS.

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Och när 1/4 del av bilden är ritad, är den nya bilden färdig, och trycks in, exakt samma tearing effekt.

B!

Nej, det blir inte tearing.

Ska förtydliga det. Så här är det om det är 60 FPS på en 60 Hz uppdateringsfrekvens:

Steg 1: Bild 1 skapas i GPU:n
Steg 2: Bild 1 är färdig och skickas till vänthallen. Under tiden börjar bild 2 skapas i GUP:n.
Steg 3: Bild 1 väntar på att V-Synkflaggan ska komma.

Steg 4: V-Synkflaggan kommer
Steg 5: V-Synkflaggan kollar om det finns någon bild i vänthallen.
Steg 6: Bild 1 är i vänthallen och bilden "skickas" till monitorn.
Steg 7: När bild 1 är färdig hoppar vi tillbaka till steg 4.

Steg 4: V-Synkflaggan kommer
Steg 5: V-Synkflaggan kollar om det finns någon bild i vänthallen.
Steg 6: Bild 2 är i vänthallen och bilden "skickas" till monitorn.
Steg 7: När bild 2 är färdig hoppar vi tillbaka till steg 4.

Steg 4: V-Synkflaggan kommer
Steg 5: V-Synkflaggan kollar om det finns någon bild i vänthallen.
Steg 6: Bild 3 är i vänthallen och bilden "skickas" till monitorn.
Steg 7: När bild 3 är färdig hoppar vi tillbaka till steg 4.

o.s.v.

Nu är det plötsligt lägre FPS än just 60 FPS på en 60 Hz uppdateringsfrekvens.

Steg 1: Bild 1 skapas i GPU:n
Steg 2: Bild 1 är färdig och skickas till vänthallen. Under tiden börjar bild 2 skapas i GUP:n.
Steg 3: Bild 1 väntar på att V-Synkflaggan ska komma.

Steg 4: V-Synkflaggan kommer
Steg 5: V-Synkflaggan kollar om det finns någon bild i vänthallen.
Steg 6: Bild 1 är i vänthallen och bilden "skickas" till monitorn.
Steg 7: När bild 1 är färdig hoppar vi tillbaka till steg 4.

Steg 4: V-Synkflaggan kommer
Steg 5: V-Synkflaggan kollar om det finns någon bild i vänthallen.
Steg 6: Bild 2 är i vänthallen och bilden "skickas" till monitorn.
Steg 7: När bild 2 är färdig hoppar vi tillbaka till steg 4.

Steg 4: V-Synkflaggan kommer
Steg 5: V-Synkflaggan kollar om det finns någon bild i vänthallen.
Steg 6: Det finns ingen bild 3, den skapas just nu i steg 1. Därför skickas bild 2 åter igen till monitorn.
Steg 7: När bild 2 är färdig hoppar vi tillbaka till steg 4.

Steg 4: V-Synkflaggan kommer
Steg 5: V-Synkflaggan kollar om det finns någon bild i vänthallen.
Steg 6: Det finns ingen bild 3, den skapas just nu i steg 1. Därför skickas bild 2 åter igen till monitorn.
Steg 7: När bild 2 är färdig hoppar vi tillbaka till steg 4.

Steg 4: V-Synkflaggan kommer
Steg 5: V-Synkflaggan kollar om det finns någon bild i vänthallen.
Steg 6: Bild 3 är i vänthallen och bilden "skickas" till monitorn.
Steg 7: När bild 3 är färdig hoppar vi tillbaka till steg 4.

Hänger du med. Men V-Synk påslaget kan aldrig någon bild "skickas" till monitorn utan att synkas med strålen längst upp till vänter. Därför skapas ingen tearingeffekt.

Angående känslan av högre FPS än vad uppdateringsfrekvensen är.
Troligvis har du helt rätt i det du säger, spelet känns inte anorlunda. Och med bilen, där har du också rätt, tänkte lite fel där.
Men hur som helst skulle det vara kul med ett blindtest om just detta, många säger ju att dom märker skillnad på detta just på CS. Förmodligen är det bara inbilning.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |