Permalänk

Virus, farligt eller inte?

Hallojs,

Tycker att det är mycket snack om virus, brandväggar etc. och jag personligen har (trots att jag länge vare sig hade antivirus eller brandvägg) under cirka 10 år bara fått 2 virus. Det ena var blaster och det andra kommer jag inte ens ihåg. Inget var speciellt farligt eller svårt att få bort. Däremot så har jag haft stora problem med antivirusprogram som tex. Norton som jag tycker ställt till med bra mycket mer problem än själva virusen.
Nu undrar jag hur många som verkligen har fått virus som de upplevt som "farliga" eller väldigt störande i praktiken. Jag upplever nämligen virushotet som gigantiskt uppförstorat.

Observera att jag inte räknar in adware (reklamprogram) som virus.

/Tuffejalle

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Avstängd

Melissa, Nimda och MSBlaster är väl vad jag minns som det mest störande jag fått i maskineriet.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Ett antivirusprogram och någon form av brandvägg ska man ha.

NOD32 i "silent mode" är räddningen för det varken syns eller segar ner datorn.

Permalänk
Medlem

Det intresanta är du säger att du har fått två virus. Hur vet du det? Du har fått två du har kunnat upptäcka men är det alla du har fått?

Fundera sedan på den skräddarsydda masken som snodde nordeakoder plus indikationerna från bankerna om att de tänker bli betydligt tuffare med vad de ersätter kunderna för så får du en bra bakgrund för att börja fundera på om inte antivirus är rätt bra att ha. Dock är antivirus en reaktiv teknik och det som gäller är att ha patchade system så att virusen inte har nått att angripa. Trojanska hästar och logiska bomber tar vi vid ett annat tillfälle

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Dom virus jag fått fick jag huvudsakligen för nästan 10 år eller mer när man satt med sitt gamla goda ufomate 14400bps modem och körde mot alla bbser i landet:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

För en privatperson men lite förnuft är virus egentligen inte mer än en störande faktor. För företag däremot kan det få förödande konsekvenser om man inte skyddar sig ordentligt..

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

har aldrig haft något virus.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Det intresanta är du säger att du har fått två virus. Hur vet du det?

Jag har kört online-scanning av datorn någon gång per månad och det är hur jag upptäckte virus nummer 2. Det är möjligt att jag har haft fler virus men jag har isåfall inte märkt av det vilket förtydligar min poäng; virus är kanske inte så farligt...

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Jag har kört online-scanning av datorn någon gång per månad och det är hur jag upptäckte virus nummer 2. Det är möjligt att jag har haft fler virus men jag har isåfall inte märkt av det vilket förtydligar min poäng; virus är kanske inte så farligt...

Virus kan ju ställa till vilken röra som helst för dig,
använda virus för att kunna använda trojan
så folk kan komma åt din data, ändra, ta bort, lägga till filer.
få info om person uppgifter om dig, bank koder med mera.
allt som du gör vid datorn o mer ändå.
så virus kan ha förödande efekter för dig
om du har otur.

Permalänk
Medlem

Har själv bekanta som fått sina WoW-konton länsade efter att ha fått in trojaner och keyloggers på datorn, bara genom att klicka på en till synes oskyldig länk. Så visst är virus och trojaner ett problem, även om man använder lite sunt förnuft. Ligger trojaner lite då och då i crackade spel och program t.ex.

Numera kör jag AVG Antivirus och AVG Antispyware. Gratis och har aldrig ställt till problem.

Dels är många virus och trojaner diskreta. Man märker inte av dem om man inte har just något antivirusprogram. Kanske datorn blir slö men man tror det beror på något annat. En fd flickvän fick ett surt brev från ISPn där de hävdade att hennes dator använts för att skicka massmail och spam. Hon hade inte märkt nåt. Jag hittade en hel del skit där. Hon hade inget antivirus såklart eftersom det "segade ner".

Dels slutar man ju inte använda bilbälte bara för att man inte hunnit krocka än...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft antivirusprogram eller brandvägg och det senaste viruset jag vet att jag haft var Win95.CIH (chernobyl tror jag det kallades) runt '98 efter ett lanbesök (han aldrig hända något då jag fick bort det direkt).

Så nä, virus är inte farligt om man bara agerar förnuftigt.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Dålig omröstning.

Jag kan inte minnas vilka virus jag fått eller exakt hur många. Med det ligger nog runt 1-3. Mest har jag fått "false positives". Jag har aldrig fått virus som varit "skadliga/mycket störande".
Jag kommer dock alltid använda AV, FW och LUA.

Permalänk
Medlem

Har bara haft klassiker som:
CIH (skadar alla exefiler)
BootJunkey <- häftigaste viruset någonsin?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber
Dålig omröstning.

Vad är det som är dåligt?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!