Alternativt operativsystem för grafiker?

Permalänk
Medlem

Alternativt operativsystem för grafiker?

Nu är jag så J*la trött på windows, efter att min 3 veckor gamla xp64-installation fick för sig att skära ihop totalt utan någon som helst anledning med formatering och allmänt krångel som följd har jag allvarligt börjat fundera på om det finns något alternativ, men gör det det?

Om jag vill ha datorn som en renodlad arbetsdator och vill köra program som Photoshop, Illustrator, Flash, 3ds max och liknande och få ut likvärdig eller bättre prestanda ur mitt system (core 2 quad, 4gb ram) som jag får i ett 64bit windows, vad har jag att välja på då? Det måste även finnas stöd för ritbord (wacom) och det måste funka att köra med två skärmar m.m..

Jag har ingen aning om vad det finns för operativsystem där ute förutom windows, men om det finns något som uppfyller dessa krav så får någon gärna berätta lite mer

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Sälj din PC och köp en Mac. Helt klart det bästa du kan göra.

Permalänk
Medlem

Det kan nog bli lite knivigt att hitta något annat än OS X i så fall då de flesta av dessa program finns även där... Jobbigt att emulera så tunga program hela tiden i linux.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Nä, byta ut all hårdvara tänker jag inte göra, får köra vidare på XP i så fall

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Kan om inte annat vara något att tänka på nästa gång du köper dator.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Är väl XP eller 2003 på samma dator isf, eller byta till en mac.

Är man tillräckligt kunnig går det ju att sparka igång os x på den där också men det är ju inget som får diskuteras här och går inte att göra lagligt hur som helst.

Permalänk
Medlem

Finns jättebra alternativ till XP x64
Vista x64, nämligen
Ok kräver aninens mer av datorn, men är lättare med drivrutiner till hårdvara med vista x64 än XP x64

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Mac är ju populärt bland grafiker.

Annars kanske Ubuntu Studio?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Studio

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Finns jättebra alternativ till XP x64
Vista x64, nämligen
Ok kräver aninens mer av datorn, men är lättare med drivrutiner till hårdvara med vista x64 än XP x64

Jag försökte med det först, tog mig en vecka bara att få in skiten i datorn, sen fick jag blåskärm vid varje startup, blåskärmar hela tiden när jag väl kom in i systemet osv osv så det tänker jag inte försöka igen på den här datorn. Sen var det ju allmänt plottrigt och jobbigt också, men det kan man ju visserligen stänga av.

Om OSX är det enda vettiga alternativet så tror jag nog att jag håller mig till XP ett tag till, det känns inte som att det är värt krånglet och pengarna att byta till mac gentemot vad man vinner i stabilitet. Det jag hade hoppats på var om det fanns något annat riktigt nerbantat OS som var gjort för maximal prestanda och stabilitet i krävande programvaror, och utan en massa annat trams..

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

fortsätt med Windows men plugga ur det permanent och skaffa en liten extraburk med Linux på för surfandet. eller installera på samma, men det kräver iof omstarter.

en annan vettig ide är att ha en spegel av Win med alla dina prog så du slipper enveckorsominstallationer. för krångla gör ju Windows även unplugged, men det kanske lindrar till 80% iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Om OSX är det enda vettiga alternativet så tror jag nog att jag håller mig till XP ett tag till, det känns inte som att det är värt krånglet och pengarna att byta till mac gentemot vad man vinner i stabilitet.

Ptja, om du anser att krånglet du nu anser dig ha vara ekonomiskt gångbart jämtemot att byta plattform så är det ju inte mycket att säga. Men över tid kommer du ju att tjäna på det.

Permalänk
Avstängd

XP brukar ju vara stabilt dock, möjligen att det är 64bitversionen som ställer till det för dig. 2003 är ju ett annat alternativ.

Permalänk
Medlem

powermac med quad core xeon.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Det kan nog bli lite knivigt att hitta något annat än OS X i så fall då de flesta av dessa program finns även där... Jobbigt att emulera så tunga program hela tiden i linux.

Vilka program skulle behöva emuleras i linux?

Windows program kan man köra via wine utan emulering...

Permalänk
Medlem

Glöm inte att man kan köra osx även på pc
vet dock ej i detalj om det fungerar men din konfiguration men
det gåt väl att googla fram lätt.
Har sett folk som har kört med båda osx och win på samma burk.
funkar kanon

hoppas det löser sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
powermac med quad core xeon.

Den finns inte. Antingen PowerMac G5 eller Mac Pro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iveqy
Vilka program skulle behöva emuleras i linux?

Windows program kan man köra via wine utan emulering...

Långt ifrån alla program fungerar smärtfritt, tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superthug
Glöm inte att man kan köra osx även på pc
vet dock ej i detalj om det fungerar men din konfiguration men
det gåt väl att googla fram lätt.
Har sett folk som har kört med båda osx och win på samma burk.
funkar kanon

hoppas det löser sig

Detta är både olagligt och fungerar sisådär, är mycket kräsen med sin hårdvara.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Den finns inte. Antingen PowerMac G5 eller Mac Pro

Långt ifrån alla program fungerar smärtfritt, tyvärr.

Detta är både olagligt och fungerar sisådär, är mycket kräsen med sin hårdvara.

Det finns inte... Ja den heter Mac pro nu ja, apple har inga ppc processorer i sina datorer längre.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Den finns inte. Antingen PowerMac G5 eller Mac Pro

Långt ifrån alla program fungerar smärtfritt, tyvärr.

Detta är både olagligt och fungerar sisådär, är mycket kräsen med sin hårdvara.

Det har diskuterats rätt länge, olagligt är det inte. Däremot kan det vara ett brott mot licensavtalet. För att gå on-T stanna i windows, eller köp en mac. Helt krasst är det valen du har.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jag hade stannat med Windows.

* 3ds max finns inte till OSX vad jag vet (kan ha fel, kollade bara lite snabbt)
* Köpa nya licenser för all mjukvara för att byta OS kanske blir nödvändigt?

Lägg tid på att försöka få windows stabilt istället.

(Eller byt till OSX och Maya )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det har diskuterats rätt länge, olagligt är det inte. Däremot kan det vara ett brott mot licensavtalet. För att gå on-T stanna i windows, eller köp en mac. Helt krasst är det valen du har.

Eftersom mjukvaran måste crackas för att gå att köra på en vanlig PC så skulle jag nog kalla det olagligt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Jag försökte med det först, tog mig en vecka bara att få in skiten i datorn, sen fick jag blåskärm vid varje startup, blåskärmar hela tiden när jag väl kom in i systemet osv osv så det tänker jag inte försöka igen på den här datorn. Sen var det ju allmänt plottrigt och jobbigt också, men det kan man ju visserligen stänga av.

Det låter som att du har något hårdvarufel!
Varken Vista eller XP ska ge blåskärmar om hårdvara och drivrutiner fungerar som de ska.
Har du någon konstig hårdvara som kanske skulle fungera bättre under 32-bitars windows? Då får du klara dig med 3 GB iofs, men det kan det ju vara värt om det är stabilt.
Annars skulle jag absolut överväga en total felsökning av (till att börja med) minnen och sedan övriga komponenter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Det låter som att du har något hårdvarufel!
Varken Vista eller XP ska ge blåskärmar om hårdvara och drivrutiner fungerar som de ska.
Har du någon konstig hårdvara som kanske skulle fungera bättre under 32-bitars windows? Då får du klara dig med 3 GB iofs, men det kan det ju vara värt om det är stabilt.
Annars skulle jag absolut överväga en total felsökning av (till att börja med) minnen och sedan övriga komponenter...

Har inga problem med blåskärmar i XP, bara i vista. Problemet jag hade med XP var att adminkontot blev korrupt, då blev man bara så himla trött, det är ju inte det första icke hårdvarurelaterade problemet man haft med ett windowsoperativ så att säga..

Nä, efter att ha funderat vidare lite så tror jag att jag fortsätter köra XP på den här burken, men fixar en annan dator att ha som surf- och mediadator, sen kör jag ubuntu eller något på den och drar ur nätverkskabeln ur den här.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Det finns inte... Ja den heter Mac pro nu ja, apple har inga ppc processorer i sina datorer längre.

Vad pratar du om?
Jag bara förtydligade att det finte finns någon PowerMac med Intel-processor.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

jodå! jag har själv kört en 6100 med 'DOS-kortet' (intel 486) i..

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att du istället börjar undersöka varför problemen uppstår. Det är nog inte så lätt att skylle det på enbart Microsoft/Windows för en ren installation av Windows på din skulle troligen fungera utmärkt.

Problemen uppstår när man blandar in program från tredje part.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Problemen uppstår när man blandar in program från tredje part.

Trodde lixom att det var det som datorer var gjorda för att palla med - silly me

Till 'Loaded': Fundera på hur många timmar störtid du har (såväl rena krascher som allmänt småkrångel) och hur många kronor per timma du tjänar - sen kan du enkelt räkna ut hur mycket du har råd att spendera på funktionsdugligare hårdvara och mjukvara.
Ofta blir man överraskad hur dåligt betalt man har själv för att leka support/verkstad...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Jag skulle rekommendera en kontroll av RAM-minnet på maskinen du har problem med. Data ska inte bli korrupt och blåskärmar ska inte hända om det inte är något skumt med hårdvaran. Defekt RAM kan orsaka en jäkla massa problem av olika typer, så det är värt en koll. Är inte speciellt svårt eller tidsödande heller för den delen, går ju att köra memtest över natten t.ex. och se om det hittar några fel.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Eftersom mjukvaran måste crackas för att gå att köra på en vanlig PC så skulle jag nog kalla det olagligt.

Nja, man får cracka program för att kunna använda dem för vad de är menade. Och Mac OS X är ett operativsystem, så skall vad jag förstått inte vara olagligt att hacka det för att köras på en dator, så länge du själv köpt din kopia.

Nåja, om du har sådana stabilitetsproblem med både Windows XP och Windows Vista så låter det om du frågar mig som hårdvaruproblem, kolla så att dina minnen är friska etc.

EDIT: Såg att du bara blåskärmade i Vista, nevermind Även fast en korrupt Adminprofil inte direkt är bra det heller :S