Var finns motorvägsavfarter till vänster?

Permalänk
Hedersmedlem

Var finns motorvägsavfarter till vänster?

Hej!

Jag har flera gånger reagerat på en bild i min körkortsteoribok. Den visar en motorvägsavfart till vänster om ens körbana. Man måste alltså köra ut i vänsterfilen och sedan på en bro över den andra körbanan för att komma av. Bildtexten säger något i stil med att motorvägsavfarter även kan finnas till vänster, men att det är rätt ovanligt. Eftersom varken jag eller någon jag pratat med det om någonsin har sett detta i verkligheten, skulle jag gärna vilja veta var sådana här skumma avfarter finns. Vet ni?

Permalänk

I din teoribok?

Permalänk
Medlem

Re: Var finns motorvägsavfarter till vänster?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Hej!

Jag har flera gånger reagerat på en bild i min körkortsteoribok. Den visar en motorvägsavfart till vänster om ens körbana. Man måste alltså köra ut i vänsterfilen och sedan på en bro över den andra körbanan för att komma av. Bildtexten säger något i stil med att motorvägsavfarter även kan finnas till vänster, men att det är rätt ovanligt. Eftersom varken jag eller någon jag pratat med det om någonsin har sett detta i verkligheten, skulle jag gärna vilja veta var sådana här skumma avfarter finns. Vet ni?

Dett räknas väl kanske inte riktigt som avfart, men när man kör in mot Stockholm från södertälje så delar motorvägen upp sig så att vänsterhalvan går upp på en bro/essingeleden och den andra fortsätter ner mot södra länken.

Permalänk
Medlem

Tycker det förekommer i många stora städer ?
Kanske inte på just 110km/h sträckor men på stora vägar med 2 filer eller fler i varje riktning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Finns på många leder i stora städer som sagt.

Permalänk
Medlem

I bl.a. England finns det.

Men... i Sverige så finns det väl inga avfarter åt vänster på MOTORVÄGAR?
Om det skulle finnas så handlar det troligen inte om en motorväg längre.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viqtory
Menar du en sån här?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spansk_sv%C3%A4ng

En spansk sväng hittar du aldrig på en svensk motorväg.
De finns dock på landsvägar på ett fåtal ställen för att minska risken med vänstersväng från landsväg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viqtory
Menar du en sån här?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spansk_sv%C3%A4ng

Nej. Det där är en avfart till höger. E4 vid stockholm har en sådan sväng som han menar, den till Solna(om man åker norrut) är en sådan om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

En AVFART är när man lämnar motorvägen helt och vägen övergår till något annat. Att vägen delar sig är inte riktigt samma sak som avfart och i många fall så upphör motorväg och övergår till motortrafikled och 90-gräns för att sedan gå över till motorväg och 110 igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
En AVFART är när man lämnar motorvägen helt och vägen övergår till något annat. Att vägen delar sig är inte riktigt samma sak som avfart och i många fall så upphör motorväg och övergår till motortrafikled och 90-gräns för att sedan gå över till motorväg och 110 igen.

Ja allt är ju relativt, men om man svänger vänster där så kör man i cirka 500 meter innan man är ute på vanlig väg. Det skulle jag kalla en avfart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
En spansk sväng hittar du aldrig på en svensk motorväg.
De finns dock på landsvägar på ett fåtal ställen för att minska risken med vänstersväng från landsväg.

Vad menar du med motorväg? På riksväg 80 mellan Gävle och falun vimmlar det av spanska svängar.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Vad menar du med motorväg? På riksväg 80 mellan Gävle och falun vimmlar det av spanska svängar.

En motorväg är en väg där körfälten är avdelade så att du inte kan få möte. Dvs skulle en spansk sväng finnas så skulle det per definition inte vara en motorväg. Dock har utryckningsfordon möjlighet till spanska svängar ibland på motorvägar.

Permalänk

jönköping har väl en del sånt efter A6 om man kör i norr.. finns säkert i söder med men iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
En motorväg är en väg där körfälten är avdelade så att du inte kan få möte. Dvs skulle en spansk sväng finnas så skulle det per definition inte vara en motorväg. Dock har utryckningsfordon möjlighet till spanska svängar ibland på motorvägar.

Det finns ej heller några korsande vägar i samma gatuplan på en motorväg.

Oja, motorvägar är utmärka med motorvägsskylt också och finns det ingen tilläggsskylt med hastighet så är det 110 som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Vad menar du med motorväg? På riksväg 80 mellan Gävle och falun vimmlar det av spanska svängar.

Du tänker på en motortrafikled. Det är inte samma sak som motorväg.

Motortrafikled

Motorväg

Var även leder jag menade med mitt förra inlägg för den som inte förstod det, när jag skrev "leder", för det är två helt skilda saker.

Permalänk
Medlem

På en motortrafikled så kan du ha mötande trafik på samma väg.
Det har du inte på en motorväg. De är skilda.

Bl.a.

Som man ser på motorvägsskylten så ser man att det är delat samt att korsande väg går över via en bro. Rätt logiskt. hehe
Korsande vägar kan förstås gå under också men aldrig i samma plan över vägen när det handlar om motorväg. Därför behövs inga spanska svängar på en motorväg eftersom att väntersvängar inte existerar. Det finns dock liknande som utryckningsfordon kan använda om de måste vända på en motorväg.

Permalänk
Medlem

Jag såg en sån avfart i Österrike. Den låg mellan två tunnlar med ganska kort avstånd mellan sig. Har en känsla av att de bygger såna avfarter när det inte finns plats att göra vanliga avfarter. Jag har för mig jag har sett liknande i Sverige, men jag kommer inte ihåg var...

Visa signatur

Jag kör Einstein@home: http://einstein.phys.uwm.edu/

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ett roligt exempel på felaktig vägplanering i sthlm faktiskt

Om man kommer från roslagstull och kör valhallavägen mot gärdet och ska svänga in till KTH så behöver man svänga en "felaktig" vänstersväng.

Många som kör fel där

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Finns ett roligt exempel på felaktig vägplanering i sthlm faktiskt

Om man kommer från roslagstull och kör valhallavägen mot gärdet och ska svänga in till KTH så behöver man svänga en "felaktig" vänstersväng.

Många som kör fel där

Menar du där man kör "vänstertrafik" just i svängen? Körde fel där själv första gången

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Menar du där man kör "vänstertrafik" just i svängen? Körde fel där själv första gången

Exakt många som kör fel där och det kan gå illa

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Menar du där man kör "vänstertrafik" just i svängen? Körde fel där själv första gången

Det låter som ett mycket intresant fenomen

Jag tror aldrig jag har sett en motorväg med avfart åt vänster. Om man ska åt vänster så är det väl vanligare med en avfart åt höger sen en bro över eller en tunnel under motorvägen.

Permalänk

Jag kommer osökt att tänka på Lars Ekborgs gamla pärla till sketch vid namn "Förälskade i Stockholmstrafiken"!

Har ni inte hört den så leta reda på den omgående!

Permalänk
Medlem

Snackar vi "Du & Jag i trafiken" sida: 261? Där har jag iallafall också en bild på avfart till vänster som övergår till en bro som korsar den andra körbanan.

"Avfarter från motorväg kan ibland ligga till vänster. Det är dock ganska sällsynt."

Har aldrig sett nåt sånt "irl" vad jag kan komma ihåg iallafall.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »