Processorkylning med elektricitet och jonvindar?

Permalänk
Melding Plague

Processorkylning med elektricitet och jonvindar?

Intel tillsammans med forskare på ett universitet i USA håller på att utveckla en produkt som kan förbättra kylningsförmågan hos vanliga kylflänsar. Detta genom att använda ett fenomen som kallas för jonvindar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bara jag som får Heroes-vibbar här?

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Nu är ju jag en total nolla på sånthär men är inte hög spänning en förutsättning för att det ska fungera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Nu är ju jag en total nolla på sånthär men är inte hög spänning en förutsättning för att det ska fungera?

jag tror det dom försöker göra är att sänka volten så mycket som möjligt och fortfarande få det att funka

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk

Var det inte en artikel för ett tag sedan då någon skulle göra en helt fläktfri dator med hjälp av en luftrenare (en joniserande historia)?
Rätt så otympligt men det fungerade hjälpligt.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Jag är också mykcet säker på att jag har sett detta innan, med resultat i denna klassen.

//Wile

Permalänk
Medlem

Jodå, det har varit uppe förut, här till och med

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

hmm.. en kylfläns statiskt laddad med 1000v 0mm från CPUn som inte tål sånt särdeles bra? sign me up!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hmm.. en kylfläns statiskt laddad med 1000v 0mm från CPUn som inte tål sånt särdeles bra? sign me up!

vad tror du dom skev att det lär dröja ett tag innan vikommer få se det på marknaden då dom håller på att förbättra konstruktionen för att fungera med lägre spänningar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är grymt me jon vinds kylning, har själv kört me detta ett tag nu, går enkelt att bygga själv med lite bordsalt och en 120 fläkt.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muscle
Det är grymt me jon vinds kylning, har själv kört me detta ett tag nu, går enkelt att bygga själv med lite bordsalt och en 120 fläkt.

Åfan, det hade jag ingen aning om. Har bara kört med vanlig vind ett tag nu, men tycker helt klart det är värt ett försök med bordssalt. Tack!

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Var det inte en artikel för ett tag sedan då någon skulle göra en helt fläktfri dator med hjälp av en luftrenare (en joniserande historia)?
Rätt så otympligt men det fungerade hjälpligt.

Luftrenare har ofta ett jonfilter istället för ett vanligt primitivt dammfilter, jonfiltret stoppar inte luftflödet lika mycket och får dessutom tag på de allra minsta partiklarna som annars skulle dragit igenom ett vanligt dammfilter utan problem.
Det är däremot inte samma teknologi som man använder här.

By the way, hittade ett rätt ballt projekt med jon-vindar i en dator här:

0 dB ftw! :]

Något som sweclockers-redaktionen borde titta djupare i kanske? :] Blir nog en spännande artikel iaf.

Permalänk
Medlem

Hmmz.. för det avståndet och den effekten så behövs inte särdeles hög spänning. Men fortfarande hög nog att vara problem hantera effektivt och billigt.

Jag tror inte på detta, ivf inte som lösning för effektiviserad kylning till CPU. Kanske något för den äventyrslystne fantasten, inom närmaste 10 åren, tidigast inom 4 år, men knappast för användaren som kräver en snål och balanserad dator.

Kan dock tänka mig att man med hjälp av dessa lösningar kan förbättra kylningsförmågan avsevärt för produkter som hanteras en bit ifrån CPU, allra helst en bit ifrån datorn öht.
Jag tänker mig att man utveckar luftkylning till att vara ett inbyggt torn i kislet, som man sedan kopplar/klistrar ihop med mer kraftfull kylning som är i kontakt med chassit, eller något sådant. Kopplingarna mellan sådana segment, ja där går det att vinna något. För att balansera mellan god kylning och säkerhet.

Men det är jag det, Intel och många fler har säkert många bättre, framförallt inte lika klumpiga, lösningar

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muscle
Det är grymt me jon vinds kylning, har själv kört me detta ett tag nu, går enkelt att bygga själv med lite bordsalt och en 120 fläkt.

Säker på att du inte menar jodvindskylning

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

http://www.inventgeek.com/Projects/IonCooler2/overview.aspx

Bra för att förstå sig på principipen.

Eller ifall du vill bygga en egen.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

Ni missuppfattar saken.
inventgeek har använt jonvind för att skapa ett luftflöde och får en tystare maskin eftersom han inte behöver fäktblad osv.

Vad vi pratar om här är att de skapar jonvindar från själva kylflänsen.

Det är nämligen så att det alltid ligger ett skikt med luftmolekyler mot kylflänsen som binder ganska hårt mot den och agerar som ”isolering”. Dvs det närmaste luftskiktet hindrar värmen från att ledas bort till den omgivande luften som skulle kunnat transportera bort värmen genom konvektion.

Man kan försöka bryta detta skikt genom att blåsa hårdare. Men då låter det mer…

Vad denna nyhet handlar om är att de skapar jonvinden, och den behöver inte vara stark alls, från skälva kylflänsen och man behöver då mycket mindre luftflöde; Och man får magiskt mycket bättre kylning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonvindar
Ni missuppfattar saken.
inventgeek har använt jonvind för att skapa ett luftflöde och får en tystare maskin eftersom han inte behöver fäktblad osv.

Vad vi pratar om här är att de skapar jonvindar från själva kylflänsen.

Det är nämligen så att det alltid ligger ett skikt med luftmolekyler mot kylflänsen som binder ganska hårt mot den och agerar som ”isolering”. Dvs det närmaste luftskiktet hindrar värmen från att ledas bort till den omgivande luften som skulle kunnat transportera bort värmen genom konvektion.

Man kan försöka bryta detta skikt genom att blåsa hårdare. Men då låter det mer…

Vad denna nyhet handlar om är att de skapar jonvinden, och den behöver inte vara stark alls, från skälva kylflänsen och man behöver då mycket mindre luftflöde; Och man får magiskt mycket bättre kylning.

Fint namn och regdatum. Du ville verkligen upplysa oss såpass att du registrerade dig bara för att berätta va?
Tackar för rättelsen förövrigt. Bättre om folk lär sig rätt.

Dessa molekyler fungerar med andra ord lite som människans naturliga luftlager som isolerar oss från omgivande temperatur. Och jonvindarna fungerar lite som en vind som blåser bort detta luftlager, precis som när man fryser en blåsig dag eller använder en fläkt när man svettas. Fast i detta fallet på en mycket mindre nivå där normal luftström är innefektiv?
Lite som om jonvindarna skulle ta bort en ytspänning eller helt enkelt se till att luften inte "klibbar" fast?

Permalänk
Avstängd

Detta löser fel problem. Det gör kylning effektivare.
Men egentligen de som bör göras effektivare är själva processorn så att man inte behöver någon kylning.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Detta löser fel problem. Det gör kylning effektivare.
Men egentligen de som bör göras effektivare är själva processorn så att man inte behöver någon kylning.

Det finns så effektiva processorer men ingen vill ha dem för de är för långsamma. Vanliga konsumenter är så dumma att de vill ha och äta upp kakan samtidigt. Man klagar på att saker alstrar för mycket värme. Men sånt som rillverkas svalt vill ingen köpa för då blir det för dåligt. Man kan inte bara dra ut ett skitsvalt highend chip ur röven och sälja det. Och skulle man göra det skulle man klocka upp och sätta en fläkt på det för att det skulle sälja bättre.
Och då skulle folk fortfarande tycka den ouppklockade skulle vara för dålig jämfört med den nya med fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
vad tror du dom skev att det lär dröja ett tag innan vikommer få se det på marknaden då dom håller på att förbättra konstruktionen för att fungera med lägre spänningar

kapten uppenbar to the rescue!

men jag ska satsa på den klassiska idén med saltkylaren istället sålänge. den bygger, för er som inte känner till den, på principen att man har ett kylblock av solitt järn där salt och kondens kontinuerligt appliceras av nanobotar, värme leds upp mot toppen och lämnar kylaren via rostflagorna som faller av.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det finns så effektiva processorer men ingen vill ha dem för de är för långsamma. Vanliga konsumenter är så dumma att de vill ha och äta upp kakan samtidigt. Man klagar på att saker alstrar för mycket värme. Men sånt som rillverkas svalt vill ingen köpa för då blir det för dåligt. Man kan inte bara dra ut ett skitsvalt highend chip ur röven och sälja det. Och skulle man göra det skulle man klocka upp och sätta en fläkt på det för att det skulle sälja bättre.
Och då skulle folk fortfarande tycka den ouppklockade skulle vara för dålig jämfört med den nya med fläkt.

Sååå sant.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mkt ozon som bildas?

Permalänk
Medlem

det är sjukt mycket enerig som går till ingenting.. i ett kraftverk går inte all energi till el, mycket mycket värme blir det,... sedan tar det lång tid innan det når din dator, där klarar dagens nätaggregat effektivt att hantera ungefär 80% av energin nyttigt, resten värme... sedan vidare ut i modekort, processor, grafikkort osv.. där går väldigt mycket till värme igen...
det är inte mycket som går till nytta och denna kylningsteknik låter som en om den gör oss ytterliggare miljöovänligare där det kostar enerig för att få ner temperaturen ytterliggare... man bör tänka på att om en dator gör lika bra ifrån sig i 70 grader som 40 grader bör man ju ändå välja den miljövänligaste, varför inte?

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Avstängd

Say what? 1000volt var?

sån där elektrisk flygsmälla a.k.a flyggrill har ju 1000V i trådarna men inga orkanvindar här inte, luftledningar har ju runt 10.000-100.000V men det ger ju bara cancer... men felet är väl säkert att smällan och ledningar är likström

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det finns så effektiva processorer men ingen vill ha dem för de är för långsamma. Vanliga konsumenter är så dumma att de vill ha och äta upp kakan samtidigt. Man klagar på att saker alstrar för mycket värme. Men sånt som rillverkas svalt vill ingen köpa för då blir det för dåligt. Man kan inte bara dra ut ett skitsvalt highend chip ur röven och sälja det. Och skulle man göra det skulle man klocka upp och sätta en fläkt på det för att det skulle sälja bättre.
Och då skulle folk fortfarande tycka den ouppklockade skulle vara för dålig jämfört med den nya med fläkt.

Hahaha kunde inte sagt det bättre själv

Vargen vill bara ha 1 kaka men äta två, så han är egentligen värre än vanliga konsumenter

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Luftrenare har ofta ett jonfilter istället för ett vanligt primitivt dammfilter, jonfiltret stoppar inte luftflödet lika mycket och får dessutom tag på de allra minsta partiklarna som annars skulle dragit igenom ett vanligt dammfilter utan problem.
Det är däremot inte samma teknologi som man använder här.
......

Det var nog den jag menade (http://www.inventgeek.com/Projects/IonCooler/Overview.aspx).
Men som sagt, inte samma teknik som den i artikeln, fast rätt så kul bygge i alla fall

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
det är sjukt mycket enerig som går till ingenting.. i ett kraftverk går inte all energi till el, mycket mycket värme blir det,... sedan tar det lång tid innan det når din dator, där klarar dagens nätaggregat effektivt att hantera ungefär 80% av energin nyttigt, resten värme... sedan vidare ut i modekort, processor, grafikkort osv.. där går väldigt mycket till värme igen...
det är inte mycket som går till nytta och denna kylningsteknik låter som en om den gör oss ytterliggare miljöovänligare där det kostar enerig för att få ner temperaturen ytterliggare... man bör tänka på att om en dator gör lika bra ifrån sig i 70 grader som 40 grader bör man ju ändå välja den miljövänligaste, varför inte?

Jo, men hur man än vrider och vänder på det så blir ju med nödvändighet ALL "nyttig" energi värme i slutänden, det är ju en av termodynamikens "lagar"; att få ut nyttigt arbete utan att producera värme är bokstavligt talat omöjligt (det är ju för övrigt anledningen till att man inte kan bygga evighetsmaskiner). Till det kommer att det alltid finns en gräns för hur effektiv en process kan vara (Carnot gränsen), så att göra ett kraftverk eller för den delen ett nätaggregat 100% effektivt går inte heller (jag kan ha fel men jag tror en del switchade nätaggregat faktiskt kommer ganska nära den teoretiska gränsen)

Man faktiskt komma till en punkt där värme produceras enbart på grund av att man hanterar information, varje gång man byter värde på en bit (från 0 till 1 eller tvärtom) så generar värme oavsett vilken process som används.

Min poäng är att snabbare datorer nästan per automatik generar mer värme. Man kan öka en processors effektivitet genom att byta tillverkningsteknik men, som redan påpekats, när man väl har den nya tekniken så kan man nästan alltid öka hastigheten ytterligare om man tillåter den att blir varmare. En processor som har samma maxhastiget vid 40 som vid 70 grader C är därför inte speciellt trolig av rent fysikaliska skäl.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Bara jag som får Heroes-vibbar här?

Hehe! Tänkte också på det när jag hörde "Suresh".

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toli
Till det kommer att det alltid finns en gräns för hur effektiv en process kan vara (Carnot gränsen), så att göra ett kraftverk eller för den delen ett nätaggregat 100% effektivt går inte heller (jag kan ha fel men jag tror en del switchade nätaggregat faktiskt kommer ganska nära den teoretiska gränsen)

Lite avtopikiskt men jag har för mig att "riktiga" transformatorer kommer rätt så nära men att switchande inte ligger så bra till. De är dock betydligt billigare att tillverka än en klump med flera kilo kopparlindningar. Bara någonting jag har för mig dock, var ett par år sedan som jag läste på gymnasiet
Har dock ett distinkt minne av att verkningsgraden (för lindade) ligger i samma område som en elmotor, dvs rätt så högt. Dessutom kan de göras fläktlösa betydligt enklare.

Någon som vet säkert får gärna uttala sig, vore kul att veta.

Håller med dig annars om att kalla och snabba datorer är högst osannolikt. Fast vem vet, någon kanske kommer på någonting som ingen annan har tänkt på. Det har ju hänt förr

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Inaktiv

hmmm ser intressant ut.