Permalänk
Medlem

quad vs duo

Hejsan!

Jag planerar att köpa ny burk, jag använder datorn främst för musik program & vst synthar.

Det jag funderar över är det värt att lägga tusen lapp extra & sattsa på en quad q6600 eller jobbar t.ex. en duo e6750 lika bra för liknande grejer, någon som har koll på dessa bitar?

Just för detta syfte alltså audio hantering & köra vst synthar vad tycker ni det är värt att sattsa på är skillnaden mellan quad & duo såpass märkbar?

//Balint

Permalänk
Medlem

Quad kommer att bli överlägset mycket bättre när det kommer fler och fler program som stödjer detta..

Visa signatur

Top Gun?

Permalänk

Alltså, vill du satsa på Q6600 så go ahead. Men personligen så tycker jag att du ska vänta på att Sverige också börjar få tag i Q6600 med G0-stepping vilket kan ta ett tag, vet man aldrig. Och i väntan på det kan du ju köpa den billigare E6750 som klockar gudomligt bra om du har rätt moderkort.

Eller ja, det beror på om du vill överklocka. Själv tycker jag att du drar mer nytta av Q6600 på grund av det du skall använda processorn för. Men, du drar ännu mer nytta utav en Q6600 med G0-stepping som har lägre temperaturer och kan klocka mycket längre. Vilket ger dig ännu mer prestanda och framtidssäkerhet.

Eller så väntar du helt med att köpa tills 11 november och köper en Penryn-processorer. Med 12MB Cache så spöar dem Q6600 rätt hårt.

Permalänk
Medlem

Går ju även att köpa Q6600 G0 av fin batch från Tyskland som flera av oss i "Q6600 G0"-tråden gjort. Är ju dock något dyrare, men inte så farligt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Går ju även att köpa Q6600 G0 av fin batch från Tyskland som flera av oss i "Q6600 G0"-tråden gjort. Är ju dock något dyrare, men inte så farligt.

Killen ska komponera Steve Wonder musik. Tror han inte är speciellt intresserad av att klocka, utan av en stabil arbets dator. Skit G0 o beställ en Quad. Kommer funka fin fint!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

dual funkar bra.
quad är endast för videorendering idagsläget och inte ens lönt att köpa.

de program som stöder 4 kärnor är långt borta.

dual funkar bara bra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
dual funkar bra.
quad är endast för videorendering idagsläget och inte ens lönt att köpa.

de program som stöder 4 kärnor är långt borta.

dual funkar bara bra.

Sluta nu, killen måste tänka på sin E-Penis

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Det verkar som om det har undgått flera att det redan finns ett antal spel/program som har stöd för fler kärnor än två redan idag och har gjort det i ett antal månader...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

quad vs dual

Tackar för alla tips! lutar nog åt att man skaffar en dual i dagsläget lägger lite mer på minne & moderkort istället det lär ju duga fint fint hursomhelst =]

vst synthar kan ju som sagt dra en hel del min gammla p4 som blev överhettad höll inte riktigt måttet.

Permalänk

Vilket musikprogg använder du? Cubase 4 ska tydligen stödja quad jävligt bra. Jag själv arbetar i v.3 som oxå skall stödja det, men inte lika bra. Jag skall själv köpa q6600 efter lönen, får ser om det blir någor succé...

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Samma här kör mest på cubase 3:an =] börjat dock knåpa lite me live 6 nu på sistone gillar det mer & mer måste jag säga!

Jo jag hittade ett tyskt företag blev lite kåt på en quad med G0 stepping ändå hehe =]....http://www.trend4pc.de/ ngn som beställt grejer av dom?

Blir till att sälja lite synth tror jag, kör ändå mest mjukvara

Ingen som är intresserad av en sequential circuits pro one ?

Permalänk

Ni som är mer insatta, är det verkligen SÅ stor skillnad på quaden med resp. utan G0? Är det värt de extra hundringarna?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Ni som är mer insatta, är det verkligen SÅ stor skillnad på quaden med resp. utan G0? Är det värt de extra hundringarna?

Jag är också kluven måste jag säga, har G0 quad stor temperatur skillnad från en vanlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballten
Jag är också kluven måste jag säga, har G0 quad stor temperatur skillnad från en vanlig.

Det kan man säga ta en till på den här länken
" http://www.overclock.net/intel-cpus/215516-xtreme-q6600-g0-ov... "
om ni vill veta mer så får ni kolla på på Q6600 GO-stepping tråden
" http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballten
Jo jag hittade ett tyskt företag blev lite kåt på en quad med G0 stepping ändå hehe =]....http://www.trend4pc.de/ ngn som beställt grejer av dom?

Heh, dom flesta i Q6600 G0 tråden har beställt sin Q6600 därifrån, jag medräknad.

Egentligen enda orsaken att G0:n är så populär är att den klockar märkbart bättre än den gamla B3:n. Så om du tänker klocka så är G0:n rekommenderad men om inte, så räcker den gamla B3:n väl. Visst drar G0:n lite mindre ström men skillnaden är så liten att du skulle nog inte ens märka det i räkningen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |