Tipas på kraftaggregat på minst 700W...

Permalänk
Inaktiv

ditt 530w agg suger. hiper har kass kvalitetskontroll. ett corsair hx 520w klår ett hiper 580w. sen se sig et hx 520w kommer att driva burken som kommer snart
sen heter det nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Jaja var och en blir salig på sin tro, vill du Nevah tro att ett nätagg på 700W eller mera är det som gäller så är det upp till dig. Vi andra tror annat...

Nu är det ju ingen tro vi har utan det är ett faktum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Nu är det ju ingen tro vi har utan det är ett faktum

Jo det vet jag men vet Nevah det

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Jo det vet jag men vet Nevah det

Eller så finns det en hel del som leker allvetare.. när de egentilgen inte har någon koll.. *host*

Det är rätt kul med de som tror att om man köper ett 530W och tror att det är ett framtidssäkert köp. Det säger inte så lite...

Annars hade vi alla haft kvar våra 200W än idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevah
Eller så finns det en hel del som leker allvetare.. när de egentilgen inte har någon koll.. *host*

Det är rätt kul med de som tror att om man köper ett 530W och tror att det är ett framtidssäkert köp. Det säger inte så lite...

Annars hade vi alla haft kvar våra 200W än idag

För närvarande ser det ut som att både processorer och grafikkort kommer att gå mot lägre strömförbrukning.

De komponenter du listar skall fungera fint med ett 400w av kvalitet, du har något annat problem, någon defekt komponent som förbrukar ovanligt mycket ström kanske?

Kasta inte sten i glashus.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
För närvarande ser det ut som att både processorer och grafikkort kommer att gå mot lägre strömförbrukning.

De komponenter du listar skall fungera fint med ett 400w av kvalitet, du har något annat problem, någon defekt komponent som förbrukar ovanligt mycket ström kanske?

Kasta inte sten i glashus.

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
För närvarande ser det ut som att både processorer och grafikkort kommer att gå mot lägre strömförbrukning.

De komponenter du listar skall fungera fint med ett 400w av kvalitet, du har något annat problem, någon defekt komponent som förbrukar ovanligt mycket ström kanske?

Kasta inte sten i glashus.

Exakt.. Det är därför tillverkningen av modeller med ännu längre W ökar. Ser du på facit så är det så att det kommer hela tiden mer och mer nätaggregat som ger mer strömförsörjning....?

Enligt dig så verkar det som att man anpassar datorerna efter aggregaten... Annars skulle vi som sagt stannat på 400W. Logik!

Kasta inte spjut bland radhus.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du frågar här överhuvudtaget när
du varit i kontakt med högklassig datorkonsult och litar
heligt på denna.
Du vägrar ju tro på annat än vad konsulten sagt.

För att säga det en gång till:
Du har ingen Super-duper-mega-monster-maskin som behöver 750w.

Sen kan du radda upp vilka möss och USB-enheter du vill, din dator
behöver inte mer kräm.

Det är något som inte står rätt till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Förstår inte varför du frågar här överhuvudtaget när
du varit i kontakt med högklassig datorkonsult och litar
heligt på denna.
Du vägrar ju tro på annat än vad konsulten sagt.

För att säga det en gång till:
Du har ingen Super-duper-mega-monster-maskin som behöver 750w.

Sen kan du radda upp vilka möss och USB-enheter du vill, din dator
behöver inte mer kräm.

Det är något som inte står rätt till.

Det var ju synd att du saknar något... eftersom du skriver på sandlådenivå (likt 1-2 till som brister tillsammans med argumenten).

Det du iså fall saknar är läsglasögonen.
(Se: Säkra inför framtida uppgraderingar)

corsair hx 520w har ju bara 4xSATA. Just nu har jag 4 st SATA hårddiskar (Kör raid 0 på de två första.) jag vill klämma in och brännaren är också SATA. Inom snar framtid blir det väl 1-2 diskar till.

Det är rekommendation på 700W+ aggregat jag frågar efter. Det behöver inte vara 1200W.

Permalänk
Medlem

Om det är någon som leker i sandlådan så är det väl du eftersom du ber om råd men säger emot det vi säger. Varför ens skapa den här tråden då?

Om du nu så hemskt gärna vill ha ett "framtidssäkert" nätaggregat så köp detta då: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325216
Då har du inget att klaga över. Vill du ha ett riktigt framtidssäkert nätagg så får du punga ut med bra mycket mer än 1500kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Om det är någon som leker i sandlådan så är det väl du eftersom du ber om råd men säger emot det vi säger. Varför ens skapa den här tråden då?

Om du nu så hemskt gärna vill ha ett "framtidssäkert" nätaggregat så köp detta då: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325216
Då har du inget att klaga över. Vill du ha ett riktigt framtidssäkert nätagg så får du punga ut med bra mycket mer än 1500kr.

*

Du har fått det där med sandlådenivå helt om bakfoten. Det är när man kör pajkastning eller personangrepp.

Att söka argument har inget med det att göra.

Vad har du för erfarenheter av aggregatet nämnde?
Vad gör den till... så mycket bättre än nedanstående:

Det finns ju väldigt många 700+ runt 1500:- är de bara skräp tycker du?

Permalänk
Medlem

Verkningsgraden anger hur många procent av inlevererad spänning på primärsidan som sedan kommer ut på sekundärsidan. Har inget med watt-angivelsen att göra.

Nätaggen specificeras i watt efter hur mycket de kan leverera på sekundärsidan (INTE primärsidan). Verkningsgraden har således inget i sammanhanget att göra, det är en ekonomi- och miljöfråga. En dålig verkningsgrad leder till hög värmeutveckling i nätagget, reducerad hållbarhet eller ökat behov av effektiv kylning, och till onödigt höga elräkningar, men det har alltså inget med wattangivelsen på sekundärsidan att göra.

Vad som skiljer bra och dåliga nätagg åt är främst hur ärligt specade de är, vilken kvalitetsnivå det är på ingående komponenter och den elektriska konstruktionen, och hur tåliga nätaggen är att lastas tungt under längre tidsperioder.

Det är dessvärre mycket vanligt att nätaggen är kraftigt överspecificerade, påstås vara på 500w när de i själva verket mår pyton redan vid 400w och lägger av om de lastas med 500w i 5 minuter. Qtec är väl där skräckexemplet, men som tur är verkar de ha försvunnit från den svenska marknaden. Har iaf inte sett nån på väldigt länge som säljer dem.

Det enda 700w jag hittar på komplett för under 1500.- och som jag rekommenderar är det tidigare länkade fortron source 700

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevah
*

Du har fått det där med sandlådenivå helt om bakfoten. Det är när man kör pajkastning eller personangrepp.

Jaja :), men du vet nog kanske vad jag menade.

Citat:

Vad har du för erfarenheter av aggregatet nämnde?

Ingen erfarenhet personligen men enligt tester och andras personliga erfarenheter så är det ett riktigt kraftfullt nätaggregat om man kräver att det ska klara otroligt många diskar med flera grafikkort och strömkrävande komponenter, = framtidssäkert (om det nu är så att grejer blir mer strömkrävande.. men som det ser ut nu så verkar både grafikkort och processorer bli mer strömsnåla).

Citat:

Vad gör den till... så mycket bättre än nedanstående:

Det finns ju väldigt många 700+ runt 1500:- är de bara skräp tycker du?

Japp. Ett nätagg som är av bättre kvalité som ligger i 500/600W klassen slår troligtvist de flesta 700/750W nätagg. Finns nätagg som står på papperet att det klarar 850W men är inte inärheten så kraftfullt som ett av de bättre nätaggen i 600W klassen.
Vill du ha ett riktigt och bra framtidssäkert nätagg så får du leta efter riktiga monster. Vill du verkligen ha ett nätagg som har runt 700/750W så gör du ändå ett bättre val att skaffa ett nätagg som har bättre kvalité i 600W klassen, dessutom så spar du pengar på det. Ungefär samma lurendrejeri som med grafikkort, (att vissa low-end grafikkort säljs med 1GB minne när de ändå inte klarar att köra i så höga upplösningar så att grafikkortet har nytta av hela minnet). Annars är iaf Fortron Source 700W ett bra nätaggregat som ligger under 1500kr.

End of story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moxica
Verkningsgraden anger hur många procent av inlevererad spänning på primärsidan som sedan kommer ut på sekundärsidan. Har inget med watt-angivelsen att göra.

Nätaggen specificeras i watt efter hur mycket de kan leverera på sekundärsidan (INTE primärsidan). Verkningsgraden har således inget i sammanhanget att göra, det är en ekonomi- och miljöfråga. En dålig verkningsgrad leder till hög värmeutveckling i nätagget, reducerad hållbarhet eller ökat behov av effektiv kylning, och till onödigt höga elräkningar, men det har alltså inget med wattangivelsen på sekundärsidan att göra.

Vad som skiljer bra och dåliga nätagg åt är främst hur ärligt specade de är, vilken kvalitetsnivå det är på ingående komponenter och den elektriska konstruktionen, och hur tåliga nätaggen är att lastas tungt under längre tidsperioder.

Det är dessvärre mycket vanligt att nätaggen är kraftigt överspecificerade, påstås vara på 500w när de i själva verket mår pyton redan vid 400w och lägger av om de lastas med 500w i 5 minuter. Qtec är väl där skräckexemplet, men som tur är verkar de ha försvunnit från den svenska marknaden. Har iaf inte sett nån på väldigt länge som säljer dem.

Det enda 700w jag hittar på komplett för under 1500.- och som jag rekommenderar är det tidigare länkade fortron source 700

Tusen tack för tipset!

Permalänk

Hoppas verkligen inte att du går och köper dig ett 700 Watts-agg.
Det är ju som att sätta en intercooler på en 3-växlad Crescent.

Ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327671 eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338686 ska klara av det där. Det första gör det definitivt. Och då kan du koppla in så många Razor-möss som du har portar till. Faktiskt även en skrivare, sju hårddiskar och en minneskortsläsare.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevah
Tagan Easycon 530W, Modular Cables, 120m fläkt
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=310015

Med den så drog inte ens cpun igång... kom inte ens till bios.

Testade med en kompis 600W... och då gick det att starta upp med minimal uppsättning... utan nätverkskort, mus/tangentbord, ljudkort, 2 minnesmoduler istället för fyra mm.
Det stod också då, att grafikkortet gick då inte att använda fullt pga för lite ström. (kunde bara ha i en 6pin).

Om jag köper till något i framtiden.. säg ett till grafikkort.. eller något annat smaskens... Då har man ett nätaggregat så man klarar sig... OM man nu inte ska ta i underkant som en del föreslår. För framtiden..

Man måste koppla in ström till bägge kontakterna på grafikkortet, annars funkar det inte. Det har inget att göra med antalet Watt hos agget att göra utan man måste koppla rätt. Har man inte två 6-pinnars från nätagget (eller en 6-pin och en 8-pin), så får man använda converters. Hur svårt kan det va?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Japp. Ett nätagg som är av bättre kvalité som ligger i 500/600W klassen slår troligtvist de flesta 700/750W nätagg. Finns nätagg som står på papperet att det klarar 850W men är inte inärheten så kraftfullt som ett av de bättre nätaggen i 600W klassen.
Vill du ha ett riktigt och bra framtidssäkert nätagg så får du leta efter riktiga monster. Vill du verkligen ha ett nätagg som har runt 700/750W så gör du ändå ett bättre val att skaffa ett nätagg som har bättre kvalité i 600W klassen, dessutom så spar du pengar på det. Ungefär samma lurendrejeri som med grafikkort, (att vissa low-end grafikkort säljs med 1GB minne när de ändå inte klarar att köra i så höga upplösningar så att grafikkortet har nytta av hela minnet). Annars är iaf Fortron Source 700W ett bra nätaggregat som ligger under 1500kr.

End of story.

Typ huvudet på spiken, där.

Personligen värdesätter jag att min dator är så tyst som möjligt.
Konsulter i all ära, men det finns faktiskt en site som testar seriöst
och som man kan lita på i princip alla lägen 100%-igt. Det är:

http://www.silentpcreview.com/

Läs gärna på i deras guider och kolla vilka nätagg de rekommenderar:

http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Skulle man sen beakta priser blir det ungefär så här:

~1000kr = Corsair HX520
~1500kr = Corsair HX620
~2000kr = Seasonic M12-700

Valfitt modulärt agg av dessa kan bytas ut mot Seasonics´S12 Energy-serie,
men S-serien är som bekant inte modulära, vilket jag ser som en stor fördel.
Jag har själv chassie/nätagg-kombon Antec P180/M12-700.
Den lilla fläkten i M-aggen snurrar idiotvarma sommardagar, men aldrig annars.

Fourtron Source är också finfina nätagg, men inte lika tysta.

Mina två cent.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Man måste koppla in ström till bägge kontakterna på grafikkortet, annars funkar det inte. Det har inget att göra med antalet Watt hos agget att göra utan man måste koppla rätt. Har man inte två 6-pinnars från nätagget (eller en 6-pin och en 8-pin), så får man använda converters. Hur svårt kan det va?

De är i

Permalänk
Medlem

ja det där med kontakter ska du inte hänga upp dig på...det går att konvertera alla kontakter du behöver ut ifrån 4 pin molex..

vi som vet vad som fungerar med din rigg kan ju inget annat än säga att det fungerar eller hur?

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem

1. Blomqvist )) Intercooler på 3-vxl cresent ahahaahah

2. Nevah

Du vägrar lyssna på folk juh.

Den calculatorn du räknat ut vad du behöver den sa jag skulle ha 812watt.... jag driver min dator på ett 480watts piss agg för 400kr.

Det är inte förlite ström som är problemet. Antingen en felkoppling eller en defekthet någonstans. Att den skulle behöva 600watt för att starta var det största skitsnacket jag hört.

Råkade snubbla på detta

Core2 Extreme X6800 med HD2900XT SLI drar 229 watt i Idle och 322 i load.

http://techreport.com/reviews/2007q3/radeon-hd-2900xt-1gb/ind...

Läs det. Där är fakta. Och lägg ner alla "teorier".

Tack.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Två st HD2900XT i SLI det skulle jag vilja se

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
1. Blomqvist )) Intercooler på 3-vxl cresent ahahaahah

2. Nevah

Du vägrar lyssna på folk juh.

Den calculatorn du räknat ut vad du behöver den sa jag skulle ha 812watt.... jag driver min dator på ett 480watts piss agg för 400kr.

Det är inte förlite ström som är problemet. Antingen en felkoppling eller en defekthet någonstans. Att den skulle behöva 600watt för att starta var det största skitsnacket jag hört.

Råkade snubbla på detta

Core2 Extreme X6800 med HD2900XT SLI drar 229 watt i Idle och 322 i load.

http://techreport.com/reviews/2007q3/radeon-hd-2900xt-1gb/ind...

Läs det. Där är fakta. Och lägg ner alla "teorier".

Tack.

överdokumenterat, killen förstår nog redan poängen

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevah

corsair hx 520w har ju bara 4xSATA. Just nu har jag 4 st SATA hårddiskar (Kör raid 0 på de två första.) jag vill klämma in och brännaren är också SATA. Inom snar framtid blir det väl 1-2 diskar till.

Hehe, det var ungefär det sämsta argument jag sett för att köpa ett större aggregat. Det finns ju t.ex. små käcka kablar för att göra om molex till SATA kraftkabel:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314054

Anledningen till att det finns ett begränsat antal SATA-kablar beror inte på att aggregatet inte orkar med mer last, utan på att de flesta inte använder mer än 4st S-ATA enheter och tillverkaren måste ha plats för de gamla hederliga molex-kablarna också. Det är alltså snarare av utrymmesskäl som man begränsar antalet S-ATA kablar.

Men om du vill ha ett kraftfullare aggregat så kan du ju titta på Corsair HX620.
HexusNet gjorde ett test med 7 olika nätaggregat mellan 600W och 700W (inklusive FSP Epsilon 700W). De aggregat som rekommenderas är OCZ GameXstream 700W och Corsair HX620W. Dock så gjorde de en felmätning, så OCZ-aggregatet verkade bättre än det var, vilket ledde till en revidering där Corsairaggregatet ansågs vara det bästa aggregatet.
http://www.hexus.net/content/item.php?item=6507&page=11
(jag hoppade direkt till sista sidan av testet)

DeereMannen's dator är ju väldigt lik din (minus 3st HDD) och han klarar sig på ett 520W nätaggregat. JackieShan har en mer effektkrävande dator än din då han har en E6600 överklockad till 3,6GHz och två 8800GTX i SLI och han kör med ett Corsair HX620.
Det känns som om det antingen är något vajsing med ditt Tagan nätaggregat eller som om du har något annat knepigt med din burk, för så mycket skall den inte dra.

Såg ett test där de för skojs skull testade en överklockad Q6600 och två överklockade 8800GTX i sli på ett gammalt (kvalitativt) 500W nätaggregat och det fungerade, om än med liten marginal. Ett 8800GTX drar ~131W under last och ett HD2900XT drar ~161W under last (http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/r600-architect...)
Man brukar räkna med 10W per hårddisk i last och en peaklast på MAX 30W (beroende på märke och disk), men peaklast har du bara vid uppstart och det är extremt osannolikt att alla diskar skulle starta samtidigt. Detta ger att din burk borde dra mindre än den de testade med.

Visa signatur

~Pelle~