Nintendo övertar ledningen

Permalänk
Melding Plague

Nintendo övertar ledningen

Det går bra för den japanska speltillverkaren Nintendo. Från att ha dominerat konsolmarknaden i slutet av 1980-talet och under den större delen av 90-talet hamnade företaget i en svacka och förlorade ledningen till ärkerivalen Sony. Men nu är det precis tvärtom.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

niice!, sist nintendo hade det så här bra var väll sen super nintendo?eller har jag fel?

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Jo det var det nog. Super Nes var verkligen tider det!

För mig är det dock PS3 som är aktuell den dagen den har gått igenom ett par revisioner och är fullt bakåtkompatibel med PS2 titlar.

Wii är intressant men bollen ligger hos spel utvecklarna nu och jag hoppas det blir fler än nintendo själva som levererar kanonspel till den om de ska klara sig på långt sikt.

Permalänk
Medlem

Härligt, var rädd att nintendo skulel gå under sen dom släppte GC som var rätt bra men hadde inga bra spel alls, och sen WII som fortfrande gick i samma spår fast med ny kontroll.

Men tydligen hadde jag fel, vilket är bra:)

Permalänk
Medlem

Trevligt för nintendo. Sen är det inte bara försäljningen som går bra. Rent ekonomiskt är dom totalt överlägsna Sony och MS, nintendo gick med en vinst på ~6-800milj. $US (om det nu var för ett kvartal eller ett år kommer jag inte ihåg) medans MS Xbox-division förlorade över 1 miljard i samma valuta för det senaste året.

al0be: det stämmer. Med Gamecube hade Nintendo ~17% av marknaden, ~30% med N64 och ungefär 60% med SNES

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

PS3 kommer o börja sälja lite bättre så fort de fixat kopieringsskydd skulle jag tro. Men kommer ju aldrig sälja så bra som Wii givetvis. PS3:an är ju bara en förbättrad PS2:a. :/

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så lär sig mer och mer speltillverkare att ett spel inte behöver ha den allra senaste grafiken för att vara bra. Att det är innehållet som räknas.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

Men vi Sweclockare fortsätter att köra våra Pc maskiner minsann!

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk

Kan inte låta bli: "säljer som smör i solsken"?
"Går åt som smör i solsken" heter det, vilket syftar på att smöret smälter i värmen. Smält smör är inte speciellt lättsålt.

Jaja, språkpolisen har talat.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
PS3 kommer o börja sälja lite bättre så fort de fixat kopieringsskydd skulle jag tro. Men kommer ju aldrig sälja så bra som Wii givetvis. PS3:an är ju bara en förbättrad PS2:a. :/

Kopieringsskydd? Motivera tack.
PS3an förbättrad version av PS2an? Sant men det är som att säga att Wii är en förbättrad version av Gamecube. Vilket inte är dåligt om man nu antar att din smiley är ledsen och hör ihop med den sista meningen.

PS3 säljs dåligt eftersom den är så dyr.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

kul, och nintendo har inte ännu börjat släppa höstens bästsäljare. tänker på metroid, supermario galaxy, brawl och mariokart. synd bara att vi europeer måste vänta så länge på att kunna köpa dessa spel. skärpning NoE.

Permalänk
Inaktiv

Nice Fortsätter det såhär blir jag glad (Och det kommer det antagligen!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Men vi Sweclockare fortsätter att köra våra Pc maskiner minsann!

Du har så rätt

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Vad ska alla nintendofans hitta på när de har tröttnat på att vifta runt med ''weemoten'' och den låga upplösningen. Det är ju inte precis den mest varierande konsollen man har sett. Självklart är det roligt att möta något polare i tennis eller kanske lira lite Zelda, om man nu är en av de som gillar den serien. Men vad händer sen.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Leder Volvo försäljningen för att de säljer tusentals gånger fler bilar än Ferrari? Kanske det, beror på hur man räknar.

Vill jag köpa en billig konsoll till ungarna så står valet mellan WII och PS2. Där säljer PS2 fortfarande som smör men nämns knappt längre eftersom det är en "gammal" konsoll. Blir snedvridet.

Köper jag en konsoll till mig själv står valet mellan Xbox 360 och PS3. Förstår inte hur man kan jämföra en WII mot en 2-3 gånger dyrare PS3 då de har rejält olika inriktningar och funktionalitet, surroundljud, högupplöst grafik, onlinefunktioner osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
PS3 kommer o börja sälja lite bättre så fort de fixat kopieringsskydd skulle jag tro. Men kommer ju aldrig sälja så bra som Wii givetvis. PS3:an är ju bara en förbättrad PS2:a. :/

Snälla, snälla och återigen snälla säg att du skojar. Wii är, om inte annat en svagt förbättrad Gamecube med annorlunda handkontroll samt mycket bättre onlinestöd.
PS3an har massvis med (förhållandevis onödiga) funktioner och najs hårdvara, vilket gör den väldigt dyr.

Wii däremot har kvar förra generationens teknik vilket gör den billigare (Även fast det är ett jävla överpris på den för tillfället. Jämför priset med Xbox 360 och kolla vad dom båda innehåller för hårdvara.)

PS3ans enda likhet med dess föregångare är väl handkontrollen (som IMO ändrats till det sämre), nu när konsolen förlorat många av de exlusiva spelen som fanns förut.

Wii har sorgligt nog ett dåligt spelutbud då det känns som om Ubisoft samt många andra företag trycker ut så många spel som möjligt eftersom dom vet att folk är tvungna att köpa dom då det saknas alternativ.
Visst, det finns guldkorn till Wii, och konsolen är skitkul att spela på, men de guldkornen kommer med 95% sannolikhet från Nintendo själva.

Men. Till tråden... Jag gillar visserligen att det går bra för Nintendo men det oroar mig inför nästa generation då både Sony och Microsoft troligtvis kommer följa trenden och göra konsoler med sämre hårdvara för att det säljer bättre.

Permalänk
Medlem

Om ett år kommer folk förstå varför PS3 är så mycket bättre än sina alternativ. Synd att den är så förbaskat dyr bara... Annars hade det sett annorlunda ut.

Om ett år kommer det säljas överlägset fler PS3-maskiner än Wii och 360, sammanlagt.

Permalänk

fi fan vilka tjuriga indivder det finns här, helt otroligt!
Jag blir glad av dessa siffror, har tänkt att skaffa mig en konsol snart eller inom ett halvår iaf. Får nog bli en Ps3 och ett Wii.

Sen vill jag gärna veta hur du menar med volvo och ferrari liknelsen, aning slö efter en lång arbetsdag i värmen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
PS3 kommer o börja sälja lite bättre så fort de fixat kopieringsskydd skulle jag tro. Men kommer ju aldrig sälja så bra som Wii givetvis. PS3:an är ju bara en förbättrad PS2:a. :/

Och vad är wii då? en försämrad gamecube. Nu tror jag inte du mår så bra kolla igenom lite vad de olika konsolerna kan göra.

Det var samma sak med PS2 och Ps1 dålig start pga av priset(liksom såklart barn köper den billigaste, vilken vanlig 10åring köper en ps3 liksom?)
sedan när den sänks och man ser vad ps3 är kababel till jämför med wii så får du se att de vinner med häst längder

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Förhoppningsvis så lär sig mer och mer speltillverkare att ett spel inte behöver ha den allra senaste grafiken för att vara bra. Att det är innehållet som räknas.

Precis min åsikt, grafiken gör inte spelet!

Permalänk
Medlem

Många av mina vänner som har Wii klagar på att man tröttnar att spela i längden.

Wii säljer mest för det är i princip det ända alternativet om man är 11 och nedåt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Go Nintendo, dom förtjänar det.
Själv har jag haft väldigt många roliga stunder med Nintendo.

Permalänk

inte speciellt överaskande statistik... men att nintendo DS säljer bättre än PSP försår jag inte varför??? PSP är ju otroligt bra som både spel och media enhet efter lite byte av firmware så är den tillsammans med wifi, webbläsaren och den otroligt imponerande skärmen ett självklart val för mig... men det kanske bara jag?

Permalänk

Hehe själv tycker jag det är helt ofattbart att man stirrar sig blind på prislappen. Wii strax över 2.000 är bra mycket billigare än en xbox 360 för 3.200 Jag undrar hur länge det dröjer innan det står tusen och åter tusen Wii i garderoben och samlar damm. Det är inte en framtidsmaskin som håller år ut och år in. Den är ny och fräsch nu men inte mycket mer.

Men det är ju bara min åsikt och alla gör ju som de själva vill med sitt kapital.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt. Jag tröttnade på mitt Wii efter en vecka. Spelar fortfarande på mitt gamla ps2, roligare spel och bättre grafik.

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Inaktiv

jaja konsoler suger, nuff said...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Härligt, var rädd att nintendo skulel gå under sen dom släppte GC som var rätt bra men hadde inga bra spel alls, och sen WII som fortfrande gick i samma spår fast med ny kontroll.

Men tydligen hadde jag fel, vilket är bra:)

Sedan Iwata kom till makten på Nintendo så har dom vänt och börjat gå tillbaka till rötterna. Nintendo har alltid varit nyskapande och tämjt på gränserna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Vad ska alla nintendofans hitta på när de har tröttnat på att vifta runt med ''weemoten'' och den låga upplösningen. Det är ju inte precis den mest varierande konsollen man har sett. Självklart är det roligt att möta något polare i tennis eller kanske lira lite Zelda, om man nu är en av de som gillar den serien. Men vad händer sen.

Varför skulle folk vilja ha en konsoll som stödjer HD när man inte har en HDTV eller ens är intresserad i det. Du har uppenbarligen inte följt med i dom senaste månaderna för det finns en otrolig mängd spel pågång till Wii.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Om ett år kommer folk förstå varför PS3 är så mycket bättre än sina alternativ. Synd att den är så förbaskat dyr bara... Annars hade det sett annorlunda ut.

Om ett år kommer det säljas överlägset fler PS3-maskiner än Wii och 360, sammanlagt.

Detta kommer absolut inte att hända och anledningen är att PS3 idag inte erbjuder något utöver det vanliga. Varför skulle folk betala det dubbla för att få en PS3 när dom kan få en Xbox360 som erbjuder exakt samma upplevelse. Självklart finns det några få exklusiva spel till PS3 som har potiential att bli riktigt bra men det är inte nog för att locka folk att lägga mer än 3500kr på en konsoll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Många av mina vänner som har Wii klagar på att man tröttnar att spela i längden.

Wii säljer mest för det är i princip det ända alternativet om man är 11 och nedåt.

Wii säljer mest för att det är den enda nyskapande konsollen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mauricio_69
inte speciellt överaskande statistik... men att nintendo DS säljer bättre än PSP försår jag inte varför??? PSP är ju otroligt bra som både spel och media enhet efter lite byte av firmware så är den tillsammans med wifi, webbläsaren och den otroligt imponerande skärmen ett självklart val för mig... men det kanske bara jag?

PSP har sämre batteritid, sämre spelutbud, är dyrare, inte lika attraktiv design, sämre med tredjeparts stöd.
Det är nog inte bara du men jag skulle tvivla på att dom flesta låter hårdvare gå före mjukvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Hehe själv tycker jag det är helt ofattbart att man stirrar sig blind på prislappen. Wii strax över 2.000 är bra mycket billigare än en xbox 360 för 3.200 Jag undrar hur länge det dröjer innan det står tusen och åter tusen Wii i garderoben och samlar damm. Det är inte en framtidsmaskin som håller år ut och år in. Den är ny och fräsch nu men inte mycket mer.

Men det är ju bara min åsikt och alla gör ju som de själva vill med sitt kapital.

Som det ser ut nu kommer det dröja länge.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Wii är en multiplayerkonsoll som ska spelas med polarna. Så har ni inga kompisar förstår att ni inte gillar den

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
Kopieringsskydd? Motivera tack.
PS3an förbättrad version av PS2an? Sant men det är som att säga att Wii är en förbättrad version av Gamecube. Vilket inte är dåligt om man nu antar att din smiley är ledsen och hör ihop med den sista meningen.

PS3 säljs dåligt eftersom den är så dyr.

Ja alltså både krysslådan och wiiet kan man ju ladda ner spel till nu istället för att slänga ut 500-700kr. För "många" så ÄR det en liten anledning till o välja en av dem istället för PS3. Givetvis så finns det några enstaka spel som kan vara värda att köpa, men det har jag inte hittat många. :/

Och ja det verkar som alla stirrar sig blinda på hårdvaran. O den grafiska prestandan om man kan säga så. Folk har glömt vad som är viktigt. Men men...

Nintendo Wii's kontroll är ju inte jämförbar med någon av de andra konsolerna. Även om själva konsolen inte är i närheten av de andras prestanda så är det ju konstigt att den ligger 1:a i försäljning?

Mm PS3:an är snuskigt dyr just nu. Men kommer absolut att köpa en när den är billigare. För jag är ingen fanboy av någon konsol. Alla är bra på sitt sätt. Dessutom så har det ju inte hunnit komma ut så mycket bra spel än heller så.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Sedan Iwata kom till makten på Nintendo så har dom vänt och börjat gå tillbaka till rötterna. Nintendo har alltid varit nyskapande och tämjt på gränserna.

Varför skulle folk vilja ha en konsoll som stödjer HD när man inte har en HDTV eller ens är intresserad i det. Du har uppenbarligen inte följt med i dom senaste månaderna för det finns en otrolig mängd spel pågång till Wii.

Detta kommer absolut inte att hända och anledningen är att PS3 idag inte erbjuder något utöver det vanliga. Varför skulle folk betala det dubbla för att få en PS3 när dom kan få en Xbox360 som erbjuder exakt samma upplevelse. Självklart finns det några få exklusiva spel till PS3 som har potiential att bli riktigt bra men det är inte nog för att locka folk att lägga mer än 3500kr på en konsoll.

Wii säljer mest för att det är den enda nyskapande konsollen.

PSP har sämre batteritid, sämre spelutbud, är dyrare, inte lika attraktiv design, sämre med tredjeparts stöd.
Det är nog inte bara du men jag skulle tvivla på att dom flesta låter hårdvare gå före mjukvara.

Och hur många tror du sitter hemma utan HDTV om ett / två år? Samt, som några andra i inlägget ovanför nämt, så verkar Wii inte vara någon framtidskonsoll. Utan något som är roligt för stunden. Skulle man köpa sig en xbox + HDDVD kittet så skulle man nog kunna få sig en PS3. Men det beror ju helt och hållet på vilka spel man vill spela. Som sagt, spelen gör konsollen. Förutom i Wii's fall då det är den magiska pinnen som för mer liv / begränsar spelutvudet.

Sen att PSP inte har en lika attraktiv design som DS... Va?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090