Permalänk

Anarki

Sedan ganska länge tillbaka är det helt ok att skita i forumets regler och dom klistrade trådarna. Total anarki råder och ingen med lite stake törs ta tag i problemen. Sweclockers må vara det största forumet men på bekostnad av vad?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Geeks
Grundare

Anarki råder inte och reglerna ska följas förstås. Vi har sett dina rapporteringar och även din tråd om annonsering i signaturen som du syftar på. Håller på och undersöker vad som hänt, så håll ut nu.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Anarki råder inte och reglerna ska följas förstås. Vi har sett dina rapporteringar och även din tråd om annonsering i signaturen som du syftar på. Håller på och undersöker vad som hänt, så håll ut nu.

Men hallå, snart har det gått 4 dygn och ingenting har skett förutom annonsen som är borta?

Kan det möjligen vara så att man gör skillnad på person och att moderatorerna skapar sina egna regler för vad som är tillåtet och inte!?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte att moderatorerna gör skillnad på person. Dock är de flesta lite väl mesiga, kanske rädda för att bli illa omtyckta. Men då ska kanske modererandet ges till folk som vågar säga ifrån och slänga ut dem som inte förstår att följa de enkla regler som finns. Börjar själv tröttna på att varje vecka rapportera massa nyskapade trådar i gamla uttjatade ämnen bara för att folk inte ids läsa FAQ eller söka i forumet eller via Google. Ställer man en fråga som redan finns tydligt besvarad i FAQ eller andra trådar så ska man ha en enkel biljett ut härifrån då man helt klart inte förstått vitsen med forumet - kunskapsbasen skall utvecklas, inte upprepas!
Tillbringar nu mer och mer tid på andra forum med inriktning på mina intresseområden - datorer, elektronik och Hi-Fi, och ingen annanstans har jag stött på så mycket onödigt trådskapande som på Sweclockers. Må så vara att det kanske är Sveriges största forum för oss datorfreaks men är det så viktigt att vara störst? Kvalitet framför kvantitet. Ut med fjantarna och låt de som är seriösa vara kvar och diskutera och sprida kunskap. Eller är det kanske Sweclockers intention att för alltid vara nybörjarnas port till datorhobbyn på samma sätt som alla s.k. datortidningar i försäljningssyfte varje år upprepar sej med byggskolor och tips? Då är det kanske dax för denna här att tacka för sig och hålla mig till de engelska forumen som fortfarande utvecklas.
Nä nu kallar kudden... Tack för ordet

Förresten xplane... om du är så noga med reglerna, hur har du kunnat få 2 anmärkningar och äran att få kallas provmedlem?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

[i]Förresten xplane... om du är så noga med reglerna, hur har du kunnat få 2 anmärkningar och äran att få kallas provmedlem? [/B]

För att jag skrev åt andra att dom skulle söka efter info istället för att posta onödiga trådar, det var inte populärt hos en viss moderator. Just därför tror jag att anarki råder då regeln om att man inte får skapa onödiga trådar och kolla upp först om frågan är ställd tidigare "innan" man skapar en tråd med en specifik fråga.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

^^^^
Tyder på maktmissbruk av ovan icke namngivna moderator. Tur att man själv behärskat sej och bara anmält sånt, hade väl varit portad helt annars. Konstigt då att inte alla som hänvisar till §7 i forumtrådar blivit varnade men modereringen verkar ju inte följa nån helt konsekvent princip vilket Edin kanske borde ta och sätta upp för att få ordning här.
Nä, nu bär det av till jobb. Får se om tråden utvecklar sej under dagen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Ja du varan är ju duktig på att följa paragraf 1 eller hur? Personangrepp gillar du ju...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Geeks
Grundare

Vi har en flera sidor lång "handbok" för moderatorer tro det eller ej, men det är oundvikligt att modereringen blir ojämn då det finns så många olika fall och situationer i forumet samt många moderatorer. Vi ligger lite efter på just modereringen just nu efter sommaren, men vi har också viss moderatorbrist just nu vilket gör att alla rapporteringar inte hinns med i tid samtidigt som forumet fått en liten anstormning av folk senaste månaden.

Sen tror jag att vi möjligen har lite olika synvinklar på trådar som folk skapar med upprepande frågor etc. Det är ganska naturligt att folk väljer den enklaste vägen för att få ett svar och andra är inte så pass insatta att de vet hur forumet "bör" fungera enligt äldre medlemmar. Upprepar man att undvika reglerna får en varning eller avstängning tillslut. Inlägg skall inte förbjudas, men man bör hjälpa/uppmuntra dessa medlemmar att hitta rätt och nya medlemmar måste få en chans. Man ska ju inte behöva vara rädd för att skriva något bara för att man inte har den högsta kunskapsnivån direkt. Det är också upp till oss på SweClockers att göra det så lätt som möjligt att hitta och det är det inte alltid, det är en av svårigheterna med att driva ett diskussionsforum/en webbsida.

Angående "kvalitet före kvantitet", ja det är vad vi i redaktionen tillämpar men när det gäller läsare/medlemmar så vill vi inte välja medlemmar efter "kvalitet" och slänga ut resten, vi är inte ute efter att skapa en stängd elit av medlemmar utan istället skall informationen spridas och kunna nyttjas av alla. Dock slänger vi ut dem som inte sköter sig eller följer reglerna så gott vi kan. Det är människor vi talar om och man växer, läser till sig mer kunskap och mognar antagligen med tiden samtidigt som nya unga läsare tillkommer. Vi vänder oss till vår kärngrupp av datorentusiaster främst genom allt innehåll som genomsyrar SweClockers, men kunskapen skall vara fri för alla. Vi ser oss inte som en port för nybörjare för datorhobbyn, utan jag tycker det vi skriver är mer avancerat än så men det kommer också utvecklas ju bättre redaktörer blir och när vi kan lägga mer resurser på detta.

I övrigt håller jag med om att kunskapsbasen skall utvecklas, men så länge något växer och det strömmar till nya läsare/medlemmar, tiden inte står still och tekniken utvecklas så fort som den gör så är det inte helt okomplicerat. I övrigt tror jag också att kunskapsbasen måste upprepas för att inte helt tappas/glömmas bort. Ska vi be folk söka på Google varje gång de har en fråga först så ser jag ingen mening med forumet alls, och Google bygger ju på andras kunskapsbaser när det gäller information.

Forumet är alltså i förstahand till för att läsarna skall kunna hjälpa varandra kring problem och frågor som uppstår kring datorer samt dela med sig av sin kunskap och självklart är balansen svår när det uppstår klyftor mellan nybörjare och inbitna entusiaster. Forumet utvecklas av just medlemmarna och även samtliga moderatorer är ursprungligen vanliga medlemmar som valt att hjälpa till.

När det gäller ursprungsfrågan så handlar det inte om ett enda fall, utan vi får helt enkelt stärka modereringen för att hantera allt som skrivs i forumet. Nu råkade vi även ha missat vissa rapporter verkar det som i ditt fall xplane_uppsala.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

Tack för ett uttömmande svar Edin, jag håller med dig i allt men tror inte att problemet ligger i för få moderatorer utan problemet där är väl att många moderatorer inte gör någonting alls på forumet, kanske dags att rensa lite grand i leden och ersätta dom med andra som är mer aktiva.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.