Permalänk
Avstängd

Utöka en RAID 5 ?

Hejsan.

Jag har tänkt bygga en lagringsserver väldigt snart men då min budget är lite begränsad så undrar jag om man lätt kan utöka RAID:en efter hand?

Jag ska ha ett 8-portars controller-kort.

Hade tänkt köpa 3 st hårddiskar till att börja med och sedan successivt bygga på med nya diskar.

Kan man lätt lägga till diskar till arrayen utan riskera att hela arrayen går åt skogen?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Beror på kontrollern.

Linux kan göra det utan problem.

Permalänk
Avstängd

Går dock fortare att ta ned den, bygga en ny och lägga in datan på nytt.

Permalänk
Medlem

Sedan är det bra att ha ett filsystem som stödjer att bli utbyggt med.

Jag säger som Damodred

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd

Att bygga om den och sedan lägga in datan på nytt kommer inte vara ett alternativ.

Jag kommer köra Linux och det är inget budget kontroller-kort så det kommer nog gå bra

Vilket filsystem blir bäst att köra? Skulle vilja ha ZFS ....

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Klarar linux att göra det oavsett om man har flera olika kontrollerkort? Om det tar tid spelar ingen roll. Är också fattig men jag har redan lite diskar att börja med.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Klarar linux att göra det oavsett om man har flera olika kontrollerkort? Om det tar tid spelar ingen roll. Är också fattig men jag har redan lite diskar att börja med.

Beror på om kontrollerkorten har stöd för varandra (eller om du kör mjukvaru-RAID). Om man har 3Ware tror jag att man kan ha upp till fyra kontrollers som kan agera som en enda, denna funktionalltiet borde finnas på flesta lite bättre korten. Kör man mjukvaru-RAID så kvittar det var diskarna sitter, det skiter OSet i

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Om du kör raid5 med mdadm (mjuk) går det att utöka arrays, men det rekommenderas ändå att du backar upp all data.

Utöver att utöka arrayen brukar det dock även vara intressant att kunna bygga ut det man kör ovanpå, vilket betyder att du även bör köra LVM och ett utbyggbart filsystem.

edit:
Jag bör tillägga att LVM inte är kritiskt att ha på något sätt, men smidigt om du vill bygga ut enheten på andra sätt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Kan någon kortfattat förklara vad lvm är?

edit: Vill få för mig att det är nästan som jbod, eller har jag jätte fel?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Kan någon kortfattat förklara vad lvm är?

edit: Vill få för mig att det är nästan som jbod, eller har jag jätte fel?

Det skulle man kunna säga. I dethär fallet är det i alla fall den funktionaliteten vi är ute efter

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här