Permalänk
Robot

2x16 LCD Projekt

Jag köpte en lödkolv för ett år sedan och fastnade sedan för att bygga saker. Som en liten utmaning från de färdigbyggda satserna tänkte jag att jag skulle koppla in en 2x16 LCD som är HD44780 kompatibel till parallellporten. Ett par öden och missöden senare fungerar... den tredje displayen!

Som sagt började med att läsa på lite allmänt om ämnet och sökte lite på forumet. Det verkade enkelt att få en HD44780-kompatibel display att fungera och valde därför att skaffa en sådan. Bläddrade lite i kataloger och surfade på nätet och hittade en display med blå bakgrund och vita tecken vilket verkade helt ok. Dessutom kostade den bara 99kr.
På den lokala kjellebutiken inhandlades det som behövdes. Sneglar dock på att skaffa en 4x20 på Fractronics...
På grund av jag inte kollade upp ifall jag hade någon parallellport innan jag börade med detta projekt åkte jag även på att köpa ett sådant... Kan vara bra att dubbelkolla om man har rätt kontakter innan man börjar!!

Nu ska jag bara få tag i en snygg låda att stoppa displayen i!

Jag ska även försöka förstå mig på det här med RSS-feeds så att man kan få nyheter dirket på displayen!

Mjukvaran jag har använt mig av är LCD Smartie som finns på: http://lcdsmartie.sourceforge.net

Och kopplingsschemat:
http://lcdsmartie.sourceforge.net/lcd44780.gif

Besök albumet: 2x16 LCD Projekt av Sir_Magnum

Permalänk

Hur har du kopplat om de?

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Posta gärna det schema som du lödde efter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

om du skulle bygga en sådan här på beställning.. vad skulle det kosta?

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk

snyggt funderar själv på att byga en

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadeByMe
om du skulle bygga en sådan här på beställning.. vad skulle det kosta?

Åttahundra
Jag tror inte att jag vågar göra det...
Flickvännen har en osynlig kniv mot min hals som förbjuder fler inköp ett tag framöver (Ifall man misslyckas med något på vägen )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

synd då..

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Avstängd

Nice jobbat. Synd att du åkte på ett par nitar men du lärde dig desto mer
Och håller med folk ovanför, har man sagt A får man säga B också. Fram med kopplingschemat

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

nån som kan hitta en bra norsk elbutik på nätet. kan inte det just nu. blev väldigt intresserad av denna. ett ordentligt schema vore intressant. langa HIT!

tackar och bockar/ simon

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

du skriver att man inte ska hoppa över "onödiga motstånd", men av vad jag förstår utav kopplingsshemat så är de enda motstånden de potentiometrar du kopplat in.

En annan fråga kom också upp: Vilken av lödplatserna på displayen är 1 och vilken är 16? hur ska man tänka?

Permalänk

Trodde att de såg lika dana ut...
Jag skrev ut ett par olika
http://www.fractronics.com/lcdcontrast_ljus.gif
Där var den med motståndet

Visa signatur
Permalänk

Vad var det som gick sönder, datorn? jag skulle bygga en pryl som blinkar i takt med ljudet som man kopplar in i serieporten, hela datorn small, eller det var serieportskontakten som pajade. Seså seså, berätta vad du lärt dig av dina misstag dvs vad som har gått snett och allt som har gått sönder så jag själv inte gör samma misstag då jag inte har så bra med pengar just nu.

Permalänk

Det var bara displayerna som fick sönder Ska eventuellt bygga en 4x20 (kostar typ 300) men först ska jag flytta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är 15 och 16 dom pinnarna som är innan 1,2,3,4... osv? På displayen, och behöver man ett 10ohms motstånd utöver två potentiometrar och lcd?

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

jupp pol 15 och 16 ligger först!. Kolla nogrannt på produktbladet som finns på kjell &kompanis hemsida. Jag gjorde bort mig och böt pol på 15 0ch 16 innan jag fick till det.

Permalänk
Medlem

Vilket nummer ska man sätt motståndet till belysningen, hittar inte det i någan av ritningarna, och ska det vara ett 10ohms eller? tänkte reda ut det innan jag etsar kretskortet. Mvh Olle

Permalänk

Ingen som kan ta print på produktbladet från kjell, där det visas vilken som ör 15 och 16, lyckas inte se bladet

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem

Jag kanske är dum, men visst tar han 5 Volten från usbn ?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Är sugen på att skaffa en sådan OLED display....
Kan nån skika länk på vilka motstånd som ska användas..

Permalänk
Medlem

Någon som vet någon guide om hur man ska få en LCD display att fungera helt?

Permalänk
Medlem

Fungerar den här displayen med dom programvarorna ni har namngivit??

http://www.crystalfontz.com/product/CFA634TMIKU

Visa signatur

Dell Xps i7 2,7Ghz 6gb ram GeForce Gt 540m.

Projekt ivy eller sandy 16/32 ram, 800D div andra grejer (Galleri kommer snart)