Permalänk

Canon EOS 350D?

Vill ha en billig DSLR-kamera som så mycket som möjligt påminner om en SLR-kamera (givetvis av typen systemkamera)[1]. Canon EOS 350D verkar vara ett bra val, någon som har erfarenheter av den? Någon som rekommenderar något annat?

[1] Bra manuell fokus och exponering är viktigast, bra bildstabilisering är också trevligt.

Edit: Sökaren måste ha "dioptric adjustment" men det har väl alla?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

350D är toppen måste jag säga! finns även 400D nu med högre upplösning.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Hedersmedlem

Sök, finns massor av sådana här trådar!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
350D är toppen måste jag säga! finns även 400D nu med högre upplösning.

Mm men den kostar typ 2000 kr mer. Tveksam om det är värt det för mig då jag främst vill "lära mig" och inte ska trycka något.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Hedersmedlem

Bortsett från den högre upplösningen finns det inte många fördelar med 400D mot 350D. Egentligen är inte ens den högre upplösningen nån fördel för alla.

Vad det gäller manuell fokus så se för sjutton till att köpa bra objektiv. Kitobjektivet som följer med 350/400D är mer eller mindre hopplöst.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Canon 350D är ksnake inte bästa valet om man vill fokusera manuellt. Den optiska sökaren på Canon instedgmodeller är ganska liten vilket försvårar manuell fokusering.

Pentax K100D kan kanske vara ett bättre alternativ då den har en större sökare. Pentax "digitala" objektiv har även quickshift funktion, vilket innebär att man kan fokusera manuellt även i autofokusläge. Hos de flesta andra tillverkare måste man slå om en knapp på kameran eller objektiv för att gå över till manuell fokus.

Med K100D kan man även sätta autofokus på "ok"-knappen istället för avtrycket vilket gör att kameran uppträder som en manuellt fokuserad kamera, men att man kan använda autofokus när man vill genom att hålla in en knapp.
Tror inte det finns någon liknande funktion hos Canons instegsmodeller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Canon 350D är ksnake inte bästa valet om man vill fokusera manuellt. Den optiska sökaren på Canon instedgmodeller är ganska liten vilket försvårar manuell fokusering.

Pentax K100D kan kanske vara ett bättre alternativ då den har en större sökare. Pentax "digitala" objektiv har även quickshift funktion, vilket innebär att man kan fokusera manuellt även i autofokusläge. Hos de flesta andra tillverkare måste man slå om en knapp på kameran eller objektiv för att gå över till manuell fokus.

Med K100D kan man även sätta autofokus på "ok"-knappen istället för avtrycket vilket gör att kameran uppträder som en manuellt fokuserad kamera, men att man kan använda autofokus när man vill genom att hålla in en knapp.
Tror inte det finns någon liknande funktion hos Canons instegsmodeller.

Det där låter faktiskt som precis det jag är ute efter. Ska kika på den.

Tack för tipsen!

Edit: Skulle få den för c:a 3 000 kr (avdrag på bruttolön och utan moms), vilket verkar vara ett rätt bra pris. Är det något man borde köpa till, nytt objektiv el dyl?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Skulle få den för c:a 3 000 kr (avdrag på bruttolön och utan moms), vilket verkar vara ett rätt bra pris. Är det något man borde köpa till, nytt objektiv el dyl?

Jag antar att det är med kitobjektivet?

Har du behov av längre brännvidder kan 50-200mm objektivet vara ett bra alternativ och kan fås riktigt billigt om du väljer Samsungs variant (som är exakt samma objektivkonstruktion som Pentax eget objektiv).

Ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd på mellan 28 till 50 mm kan också vara väldigt användbart för tex fotografering inomhus i befintligt ljus. (50 mm är kanske i längsta laget för detta, men användbart till mycket annat). Eftersom du inte har något emot fokusera manuellt så finns det många begagnade objektiv att köpa som inte behöver kosta många kronor.

Det funkar utan problem att använda gamla objektiv från mitten av 70-talet och frammåt på Pentax kameror, dessutom får du bildstabilisering på de tack vare sensorstabiliseringen i K100D.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jag antar att det är med kitobjektivet?

Har du behov av längre brännvidder kan 50-200mm objektivet vara ett bra alternativ och kan fås riktigt billigt om du väljer Samsungs variant (som är exakt samma objektivkonstruktion som Pentax eget objektiv).

Ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd på mellan 28 till 50 mm kan också vara väldigt användbart för tex fotografering inomhus i befintligt ljus. (50 mm är kanske i längsta laget för detta, men användbart till mycket annat). Eftersom du inte har något emot fokusera manuellt så finns det många begagnade objektiv att köpa som inte behöver kosta många kronor.

Det funkar utan problem att använda gamla objektiv från mitten av 70-talet och frammåt på Pentax kameror, dessutom får du bildstabilisering på de tack vare sensorstabiliseringen i K100D.

Har faktiskt en Pentax systemkamera från sent 70-tal. Några tveksamheter som jag ser utöver rena bildkvalitetsbrister (som jag ser som överkommliga) är:

* Large RAW files (10 MB; not losslessly compressed).
* [Use of] AA / CR-V3 Lithium batteries to power the camera rather than supplying a rechargeable Lithium-Ion and charger which are more common these days.

från http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK100D/page24.asp.

Det är med kitobjektivet (SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55mm).

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Tycker kommentaren om Pentax RAW-filer från DPR är tvetydig. Menar de att RAW-filerna inte komprimeras alls eller menar de att det används en förstörande komprimering?
Så vitt jag vet använder Pentax komprimering på sina RAW filer (PEF), men att det är "lossless".

För batterier så kan jag hålla med om att ett specialbatteri oftast är att föreda, då de håller högre kapacitet och lägre vikt. Men det finns ju uppenbara fördelar med att kunna använda AA-batterier också.

Permalänk
Medlem

Sen så har inte Canon optisk bilstabilisering i kameran utan de sitter i (de dyrare) objektiven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Tycker kommentaren om Pentax RAW-filer från DPR är tvetydig. Menar de att RAW-filerna inte komprimeras alls eller menar de att det används en förstörande komprimering?
Så vitt jag vet använder Pentax komprimering på sina RAW filer (PEF), men att det är "lossless".

För batterier så kan jag hålla med om att ett specialbatteri oftast är att föreda, då de håller högre kapacitet och lägre vikt. Men det finns ju uppenbara fördelar med att kunna använda AA-batterier också.

Med tanke på att de klagar på att filerna är stora, och poängterar att ingen "lossless" komprimering används så verkar de ju påstå att filerna är helt okomprimerade. (Alternativt har de felaktig information och att den komprimering du hänvisar till finns på K100D, men är sämre än andra tillverkares motsvarande?)

"Lossy" komprimering av RAW låter i mina öron lite konstigt. Hela vitsen med RAW-formaten är ju just att all data ska finnas kvar.

Vad gäller batterierna till K100D så finns det ju som du säger för- och nackdelar...
DPreview nämner ju CR-V3 (ja, eller kanske då RCR-V3, den laddningsbara varianten) som en möjlighet, vilket ju är passande Li-Ion batterier.
Ett bra sånt batteripaket borde ju ge egenskaper som mer liknar de andra tillverkarens specialbatterier.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
"Lossy" komprimering av RAW låter i mina öron lite konstigt. Hela vitsen med RAW-formaten är ju just att all data ska finnas kvar.

Trots det så använde (använder?) Nikon förstörande komprimering för RAW. Iofs tror jag skillnaden är minimal, men det kan ju tyckas vara en principfråga.

Personligen tycker jag inte det spelar så stor om RAW-filer komprimeras eller ej då minnesmedia är så pass billig idag, man får ju 1GB för under hundralappen (som man för inte allt för länge sen la ut på att framkalla en rulle film).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Trots det så använde (använder?) Nikon förstörande komprimering för RAW. Iofs tror jag skillnaden är minimal, men det kan ju tyckas vara en principfråga.

Personligen tycker jag inte det spelar så stor om RAW-filer komprimeras eller ej då minnesmedia är så pass billig idag, man får ju 1GB för under hundralappen (som man för inte allt för länge sen la ut på att framkalla en rulle film).

Ja, och priset skalar ju dessutom rätt snällt, 8 GB (SDHC) kostar runt 800 spänn.

Det kan väl dock ändå vara intressant OM det är så att komprimeringen går snabbare än att skriva den ursprungliga datan till minneskortet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Canon 350D är ksnake inte bästa valet om man vill fokusera manuellt. Den optiska sökaren på Canon instedgmodeller är ganska liten vilket försvårar manuell fokusering.

Pentax K100D kan kanske vara ett bättre alternativ då den har en större sökare. Pentax "digitala" objektiv har även quickshift funktion, vilket innebär att man kan fokusera manuellt även i autofokusläge. Hos de flesta andra tillverkare måste man slå om en knapp på kameran eller objektiv för att gå över till manuell fokus.

Med K100D kan man även sätta autofokus på "ok"-knappen istället för avtrycket vilket gör att kameran uppträder som en manuellt fokuserad kamera, men att man kan använda autofokus när man vill genom att hålla in en knapp.
Tror inte det finns någon liknande funktion hos Canons instegsmodeller.

Ang. sökaren har du helt rätt, den är otroligt liten i alla deras EF-S kameror som i dagsläget finns ute. Automatisk AF fungerar mycket bra.

Den funktionen du beskriver som quickshift finns även den på Canon's nästintill samtliga objektiv med fokusmotorn USM. Det är en ljudlös fokusmotor som använder sig av magnetism.

"Tumfokus" är mycket omtalat, dvs avtryckaren agerar endast exponeringslås istället för ex & af. Då blir fokus på */FEL knappen vid tummen. Nackdel är förstås att man mister en knapp. Stundvis är denna funktion mycket användbar när den sitter i benmärgen, likväl Nikon har samma funktion.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en 350d och är mycket nöjd med den.
Min kompis har en 400d och jag hade nog valt 350'n före 400an.

Köp ett bättre blixt/objektiv/batterigrepp och du får en roligare kamera.

Ang. Pentax K100D så har jag skrivit lite om den i ljud, bild och hemelektronik.

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT