Permalänk
Medlem

köpa iMac, funderingar.

Jag ska köpa en iMac, och har några frågor.

Bootcamp..
Hur kompatibelt är det att installera xp på burken?
Några kända buggar osv?
Hur lätt är det att få tag på drivisar m.m?

Går det att köpa en på avbetalning, och isåfall, hur?
Hittar inget på hemsidan om detta.

Permalänk
Medlem

Drivisar kommer med bootcam via en cd som man bränner ut annars kan man säker ladda ned de.

Sen finns det andra alternativ som virtualisering så du kör XP i OS X dock fungerar inte 3d spel då va jag vet då. Föresten någon som vet om man kan ha en XP installation med både virtualiserings möjlighet och boot via bootcamp?

Permalänk

Re: köpa iMac, funderingar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlan
Går det att köpa en på avbetalning, och isåfall, hur?
Hittar inget på hemsidan om detta.

http://www.apple.com/se/financing/consumer/ hittade jag i Applestore, en glad liten gris. Det är lite omständligt men när man väl plitat ner sin kråka på papperet de skickar går det som på räls.

Permalänk
Medlem

är stolt innehavarare av en imac 24" (förra generationen) och är fett nöjd. har aldrig testat bootcamp men vad jag förstår så ska det fungera väldigt bra. Det finns ett program i verktygsprogram-mappen som heter heter bootcamp, du startar bara det och bränner därigenom ut en cd med alla drivare, du får också möjlighet att partionera hdd i det programmet. Hörde att det tidigare inte fanns stöd för bluetooth tgb i bootcamp men i övrigt så ska allt annat funka (detta var dock för länge sen så de kanske har fixat det nu). Fast troligtvis så kommer du aldrig orka installera xp när du väl fått den, när man väl testat os x vill man inte lämna det.

Apple har någon form av avbetalning men att utnyttja den är bara dumt. Det kan förresten sägas om all typ av avbetalning, bättre att spara ihop slantarna innan man köper istället, det blir ALLTID dyrare att köpa på avbetalning. Avbetalning är bara för dumma människor.

Permalänk

att säga att avbetalning är något för dumma människor är något av en... överdrift, minst sagt... inte så lätt att hinna spara ihop till en ny bil när den gamla börjar ge upp (om man inte spenderar hela månadslönen på en betydligt äldre som ger upp om ett år den med )
boende ska vi nog inte ens ta upp...

för övrigt har Dustin Home ett erbjudande på 12 månaders avbetalning räntefritt via Handelsbanken Finans... riktigt bra för "dumma människor" tycker jag

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt poängen med att installera Windows på en Mac. Men det kanske är jag som är konstig.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
att säga att avbetalning är något för dumma människor är något av en... överdrift, minst sagt... inte så lätt att hinna spara ihop till en ny bil när den gamla börjar ge upp (om man inte spenderar hela månadslönen på en betydligt äldre som ger upp om ett år den med )
boende ska vi nog inte ens ta upp...

för övrigt har Dustin Home ett erbjudande på 12 månaders avbetalning räntefritt via Handelsbanken Finans... riktigt bra för "dumma människor" tycker jag

men vi kan väll iaf sluta oss vid den sanningen att det är dumt om man nästan har råd och inte är i akutbehov? (inget i detta fall har ju sagts om att kylaren på datorn läckt och processorflänsarna förstört moderblocket)

även om det är räntefritt så tillkommer oftast (säger inte att Dustinfallet är så) uppläggningsavgivfter, samt om man inte har bra banksystem avgifter för betalningar etc. detta kan bli uppåt 1000kr om man inte läser det finstilta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eqlzr
Förstår inte riktigt poängen med att installera Windows på en Mac. Men det kanske är jag som är konstig.

man kan öh.. använda Windows och Windowsprogram om man gör det. . ..

.. eller skit samma förresten, jag fattar inte heller vitsen vid närmare eftertanke.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eqlzr
Förstår inte riktigt poängen med att installera Windows på en Mac. Men det kanske är jag som är konstig.

Vill du spela Windows spel med max prestanda så är det en god idé med Bootcamp.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eqlzr
Förstår inte riktigt poängen med att installera Windows på en Mac. Men det kanske är jag som är konstig.

Du kanske jobbar med något windowsprogram (kanske CAD... har för mig att de inte finns så många CAD-program med mac-versioner) som du absolut inte kan ge upp men fortfarande vill migrera till mac.

Permalänk
Medlem

njaa, CAD finns det faktiskt en del numera dock finns inte autoCAD, men det anses ju ändå som lite föråldrat av vissa men lite OT kanske

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
njaa, CAD finns det faktiskt en del numera dock finns inte autoCAD, men det anses ju ändå som lite föråldrat av vissa men lite OT kanske

Vad jag vet har Autodesk, Dassault Systemes, PTC och Siemens UGS inget för Mac?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Installera först windows med bootcamp... Efter det kan du instalera tex VMware fusion och säga att den ska använda bootcamp patritionen... Med andra ord kan man starta windows direkt i OS X om man bara vill köra enklare program.. Vill man däremot spela eller CAD:a eller liknande är det bara att starta om datorn helt och boota upp windows.. Då är det Windows native och det är inga extra buggar pga av att du kör mac (som vi vet finns det ju redan gott om buggar i windows....)

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Har oxå lite funderingar på att köpa imac, men bara för den sakens skull att ha en snygg dator som kräver lite plats, sedan vill jag ju helst köra vista och mina vanliga progs på den... men antar att det går att lägga in även vista med hjälp av bootcamp?

Sedan funderade jag lite på tillvalen som fanns, var ju inte direkt billigt att göra tillägg på hårdvaran. Är det någon som vet hur inbyggt allt är och ifall det skulle vara problem att uppgradera senare själv? För jag skulle ju annars hellre köpt extra minne, hd och stoppat in senare om det går...

Edit. en fråga till, skulle det t.o.m vara möjligt att köpa den billigaste modellen och sedan flytta över min egna E6600 CPU till imace:en?

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Hårddisk och minne går att byta, CPU går så vitt jag vet inte att byta.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Har oxå lite funderingar på att köpa imac, men bara för den sakens skull att ha en snygg dator som kräver lite plats, sedan vill jag ju helst köra vista och mina vanliga progs på den... men antar att det går att lägga in även vista med hjälp av bootcamp?

Sedan funderade jag lite på tillvalen som fanns, var ju inte direkt billigt att göra tillägg på hårdvaran. Är det någon som vet hur inbyggt allt är och ifall det skulle vara problem att uppgradera senare själv? För jag skulle ju annars hellre köpt extra minne, hd och stoppat in senare om det går...

Edit. en fråga till, skulle det t.o.m vara möjligt att köpa den billigaste modellen och sedan flytta över min egna E6600 CPU till imace:en?

Föregående generationer utav imacen, speciellt imac g5, var bara att öppna baksidan på, inge som helst problem.

Intel-imacarna är lite svårare och senaste modellen är ruggigt knepig. Du måste lyfta bort glasskivan för att komma åt komponenterna.

Men väl där inne kan du byta hdd och cpu.
Ram kan du byta själv hur enkelt som helst, enda skruven synlig på hela chassit är för ramminnet, sitter på undersidan och är en skuv och sedan drar man ut en lucka.

Så maxa hårddisken så mycket du har råd med, och in med RAM från tex Dustin eller liknande. Tänk på att det är SO-DIMM i datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

Men väl där inne kan du byta hdd och cpu.

Väl värt att notera är att det är en Socket M i iMacen, så Socket T-processorer fungerar inte, som t ex E6600.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd

Re: köpa iMac, funderingar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlan
Jag ska köpa en iMac, och har några frågor.

Tänk om.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Re: Re: köpa iMac, funderingar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Tänk om.

Oh noes, the big bad wolf is huffing, puffing, trying to blow your house in.