Permalänk
Medlem

Moderkortsval.. dåligt urval

Har lite problem med mitt moderkort, som jag förövrigt inte tycker om på grund av fruktansvärt ogenomtänkta placeringar av olika saker.
Moderkortet i fråga är ett Albatron av någon modell..
Nåväl, det bråkar en del och datorn startar om hur som helst. Har en känsla av att minnena inte är riktigt kompatibla med moderkortet.
Minnena är 2x Corsair Value Select samt 2x Twinmos-minnen.
Dessa sitter i par och kan således köra Dual Channel.

Men nu till frågan då;
Vad ska jag köpa för ett moderkort? Jag har en AMD Athlon64 4000+ som är en socket 939 och jag har ingen som helst lust att byta ut processor och minnen, därför behöver jag ett Socket939-moderkort med PCI-express till grafikkortet..
Det är ju tyvärr ett fruktansvärt dåligt utbud av dessa moderkort, det finns till och med mer Socket754-kort som ändå är äldre..

Men men;
Har kollat lite på Asus A8R-MVP
( http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASA8RMV... ) som verkar vara det enda vettiga som finns att köpa på någon av butikerna Datorbutiken, dustinhome, webhallen, netonnet, komplett..

Ni som har detta moderkort eller vet något om det, är moderkortet stabilt eller är det något trassel med det?
Finns det något annat moderkort som ni känner till som är vettigt och fortfarande går att köpa? (Isåfall var?)

EDIT: Kanske ska nämna att systemet inte ska överklockas överhuvudtaget, utan jag vill bara ha en stabil dator..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hej

Jag håller med dig, det är väldigt svårt att få tag på nya moderkort till s939 AMD.
Själv har jag köpt några riktiga godingar väldigt billigt på tyska Ebay.
Men det förutsätter ju att man kan lite tyska. Frakten kostar inte mycket mer än inom Sverige.
Länk till alla s939 AMD moderkort på tyska Ebay.
http://computer.listings.ebay.de/Mainboards_Sockel-939_W0QQfr...

Permalänk
Medlem

Re: Moderkortsval.. dåligt urval

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Har lite problem med mitt moderkort, som jag förövrigt inte tycker om på grund av fruktansvärt ogenomtänkta placeringar av olika saker.
Moderkortet i fråga är ett Albatron av någon modell..
Nåväl, det bråkar en del och datorn startar om hur som helst. Har en känsla av att minnena inte är riktigt kompatibla med moderkortet.
Minnena är 2x Corsair Value Select samt 2x Twinmos-minnen.
Dessa sitter i par och kan således köra Dual Channel.

Men nu till frågan då;
Vad ska jag köpa för ett moderkort? Jag har en AMD Athlon64 4000+ som är en socket 939 och jag har ingen som helst lust att byta ut processor och minnen, därför behöver jag ett Socket939-moderkort med PCI-express till grafikkortet..
Det är ju tyvärr ett fruktansvärt dåligt utbud av dessa moderkort, det finns till och med mer Socket754-kort som ändå är äldre..

Men men;
Har kollat lite på Asus A8R-MVP
( http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASA8RMV... ) som verkar vara det enda vettiga som finns att köpa på någon av butikerna Datorbutiken, dustinhome, webhallen, netonnet, komplett..

Ni som har detta moderkort eller vet något om det, är moderkortet stabilt eller är det något trassel med det?
Finns det något annat moderkort som ni känner till som är vettigt och fortfarande går att köpa? (Isåfall var?)

EDIT: Kanske ska nämna att systemet inte ska överklockas överhuvudtaget, utan jag vill bara ha en stabil dator..

Kolla om du hittar ett Asus A8R32-MVP Deluxe, ett grymt bra S.939 kort. Hade själv ett sådant en gång i tiden, krånglade aldrig.

http://search.ebay.de/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&...

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Re: Re: Moderkortsval.. dåligt urval

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Kolla om du hittar ett Asus A8R32-MVP Deluxe, ett grymt bra S.939 kort. Hade själv ett sådant en gång i tiden, krånglade aldrig.

http://search.ebay.de/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&...

Faktum är att jag kollat på ett A8R-MVP, men det är inte samma som det A8R32-MVP som du menar? Ska inte överklocka något och detta Asus är typ det enda vettiga som jag hittar.. Resten verkar skräp.. Men när jag söker här på forumet så verkar det vara ett problemkort? Eller har jag fattat fel? När jag läser tester om det så verkar det rocka hårt. Jag ska inte överklocka något utan vill endast ha en stabil dator..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

939 börjar försvinna mer och mer nu dock finns dom ju fortfarande kvar men inom sverige så är de bara tråkiga brädor som finns kvar. Samtliga brädor inom Asus-segmentet med flera är helt ok bruksbrädor. Ska man inte klocka så duger igentligen *nästan* vilken som helst.

Själva bidade ja hem ett sprillans nytt DFI RDX200 CF-DR från ebay nyligen, ~1000:-, leverans från Canada.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
939 börjar försvinna mer och mer nu dock finns dom ju fortfarande kvar men inom sverige så är de bara tråkiga brädor som finns kvar. Samtliga brädor inom Asus-segmentet med flera är helt ok bruksbrädor. Ska man inte klocka så duger igentligen *nästan* vilken som helst.

Själva bidade ja hem ett sprillans nytt DFI RDX200 CF-DR från ebay nyligen, ~1000:-, leverans från Canada.

Ok, kikade lite på diverse ebaysidor, men jag handlar helst från Sverige..
asuskortet jag pratade om ovan fick riktigt bra betyg på bland annat anandtech, och då för att det klockade så extremt högt.. Men har läst på forumet att det inte pallar mer än max 1,55 i vcore.. Men spelar det någon roll för mig som inte klockar någonting? Läste även att det var problem med command rate, så att man var tvungen att köra 2t på minnena. Enligt samma person fungerar heller inte Raid0 på moderkortet..
( http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... )
Men tror du / ni det kan duga som brukskort utan överklockning utan problem? Det enda jag vill ha är en stabil dator..

EDIT: Sen var det prat någonstans om att det eventuellt inte skulle fungera till Windows Vista?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Ok, kikade lite på diverse ebaysidor, men jag handlar helst från Sverige..
asuskortet jag pratade om ovan fick riktigt bra betyg på bland annat anandtech, och då för att det klockade så extremt högt.. Men har läst på forumet att det inte pallar mer än max 1,55 i vcore.. Men spelar det någon roll för mig som inte klockar någonting? Läste även att det var problem med command rate, så att man var tvungen att köra 2t på minnena. Enligt samma person fungerar heller inte Raid0 på moderkortet..
( http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... )
Men tror du / ni det kan duga som brukskort utan överklockning utan problem? Det enda jag vill ha är en stabil dator..

EDIT: Sen var det prat någonstans om att det eventuellt inte skulle fungera till Windows Vista?

Kortet bör fungera utmärkt som bruksdator och de lär nog inte vara några som helst problem med tanke på att den inte kommer vara klockad även fast den igetnligen skulle kunna köras klockad

Om de nu finns lite biosfunktioner som inte fungerar (CRC) så lär de väl ändå finnas nyare bios som löser småproblemen. Varför skulle ens ASUS lämna ett kort med en massa småbuggar i bios. Så de ska väl igentligen bara var och kolla upp bioslog-uppdateringarna och se vad som nämns.

Att kortet skulle ha problem att köra Win Vista, känns dock lite skumt varpå nästintill vilket kort som helst bör ju inte ha problem med Vista, så de hela känns bara skumt. Win ME har de väl snackats om för längesen och att de kan funka skit men vem fan kör igentligen ME idag

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Asus A8R-MVP får mig att vilja gråta...

Maken till värdelöst moderkort får man leta efter.
- Command rate 1T/2T är inte löst. (Trots T2 har jag problem med minnes lagg)
- Inbyggda ljudkortet Soundmax knastar och knasar sig.
- Senaste Bios är en Beta och dokumentation saknas!
- Instabil Vcore som fanken, hoppar mellan 1.40-1.52 hela tiden
- PCI-E x1 verkar inte vara inkopplad?! Kan dock inte bekräfta detta själv.
- Med extern USB-hdd inkopplad tar det evigheter att boota.
- Overclock recovery knasar sig hela tiden. Tvungen att "varm reboota" för att inställda frekvenser skall gälla. Varje gång!
- plus mycket mer, sök!

Aldrig med Asus, vilket skämt dom har blivit...

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2