Permalänk

Kan jag använda för snabba minnen ??

Hej

Det är så att jag beställde minnen från datorbutiken i veckan men när jag fick hem dem upptäckte jag att jag hade beställt fel. Hade nog lite bråttom när jag bekräftade beställningen. Jag hade beställt PC-5400 minnen istället för PC-5300 som är max på mitt moderkort(ASrock 4coreDual-VSTA) Så jag undrar om jag kommer att kunna köra med de där minnena eller om jag måste byta. Länk till minnena http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBTWXD26...

Tack på förhand /Oskar

Permalänk
Medlem

5400 resp 5300 beror på hur minnestillverkarna avrundar.
Den exakta siffran för DDR2-667 blir PC2-5333, men sådana minnen kan du inte hitta

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Men PC-5400 minnena är på 675MHz och moderkortet är max 667MHz

Permalänk
Medlem

675MHz är frekvensen som motsvarar den avrundade siffran PC2-5400. Motsvarande frekvens för PC2-5300 blir 662,5MHz.
Varken 675MHz eller 662,5MHz är en standardiserad minneshastighet. Det är 667MHz som är standardhastigheten.

Dessutom har minnen ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet som tillverkaren garanterar att de klarar.

Frågan kan jämföras med om du kan använda lågprofildäck märkta 260km/h på en bil som ska framföras i stadstrafik.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

OK tack så mycket Ville bara vara säker så jag inte har sönder nåt