Kommer ni ihåg IBM (Deskstar?) (1999) och deras problem ?

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg IBM (Deskstar?) (1999) och deras problem ?

Tjo!

Jo det är så att jag har en gammal IBM-disk liggandes som jag lade i en låda för ett par år sedan efter att den falerade, tänkte att om den får ligga där i typ ett par år så kanske den fungerar sen igen..
När jag hade lite mer ork för att ta en kik på den.

Iaf, så är fallet som så att den fungerar uppenbarligen inte alls nu efter alla år.

Ni som har ett par år på nacken här på forumet kommer säkert ihåg IBMs tok-värdelösa Deskstar-serie som började göra ett skojigt klick-ljud för att sedan aldrig mer fungera riktigt..

Min spinner igång, men börjar sedan göra ett skojigt klick-ljud när den ska läsa från disken, och det vanliga hårddisk-knattret låter väldigt högt. BIOS hittar inte disken.

Hur som helst, är det någon här som har haft erfarenhet att laga upp en sådan här disk som skulle vilja dela med sig av hur man gör ?

Det är så att det ligger lite saker på den jag skulle vilja ha tillbaka.

Disken är en IBM (Har samma etikett som hela Deskstar-serien hade men det står inte Deskstar på den någonstans)

Serienummer som står på den är:
DJNA 352030
E182115 HG
P/N: 25L2650

Det är en 20,3 GB-disk.

Visa signatur

"Jämnställdhet är bara att behandla alla lika illa.."

Permalänk
Medlem

har en sån 10gig disk ur deathstar serien men den funkar än idag. Tyvärr så kommer ja inte på nått mer användbart åt dig.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Hedersmedlem

klicken har jag för mig beror på trasigt läshuvud eller något sådant. Alltså fysiskt fel innuti disken vilket kräver att man öppnar och byter i ett cleanroom vilket jag antar att du ej har tillgång till? Jag skulle börja söka efter professionella "dataräddare"

Permalänk
Medlem

Ah, det är såpass..

Det konstiga är att ett fel på läshuvudet skulle väl få BIOS att hitta den ? Eller iofs, inte om den inte startar upp ordentligt..

Aja, får väl lägga den i lådan i 4 år till och se om den hoppar igång.

Tack för era svar hur som helst.

Visa signatur

"Jämnställdhet är bara att behandla alla lika illa.."

Permalänk
Medlem

Om inte jag minns helt fel så gick väl läshuvudet ner i skivan och svarvade. att låta den ligga ett par år till är nog mest slöseri på plats.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

det kan nog stämma, kommer ihåg att "IBM sound of death" var något vedertaget när den här disk-serien hade sina "storhetsdagar"..

jamen jag har gott om plats i lådan. Den kan få må lite.

Visa signatur

"Jämnställdhet är bara att behandla alla lika illa.."

Permalänk

Jag har en 30GB IBM Deskstar. Kommer inte ihåg vilken årsmodell men jag skulle tippa på runt år 2000. Den började klicka och hålla på efter något år. Men efter en lågnivåformatering var den som ny igen. Samma problem uppstod något år senare men då fixade lågnivåformateringen biffen igen och sedan dess har den funkat hur bra som helst och det är väll runt 4 år nu.

Min disk hittades dock alltid av bios så det vara bara att tanka hem IBM's utility och nolla allt. Vette fan om det går att rädda datan på disken dock.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

vem har inte haft det ljuva "Klick-klick-ljudet" i lägenheten när man kommit hem

jag tror jag reklamerade 4 diskar under en kort tid - alla dog den ljuva döden...

Har dock kvar 2 st diskar och en av dessa , 60Gb sitter i min SGI 320 och rullar på ett tag till...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Problemet var att IBM började använda skivor av glas istället för metall (för att minska den termiska utvidgningen) och hade stora problem med att få oxiden att fästa. Det kom ny firmware bla till 30GB som gjorde att huvudena flyttade sig hela tiden över skivan för att inte nöta bort ytskiktet lika fort.
Har man stora läsproblem är det troligt att dem sektorerna ligger som ett fint pulver inne i disken.

Jag hade flera stycken, men hann med att byta dem innan totalkrasch.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag och ett par kompisar lade en beställning på 5st 60GB Deskstar diskar, runt 99 har jag för mig det var. (Datorbutiken om jag inte missminner mig)
Lite besvikna blev vi allt allihopa, när efter mindre än en månad efter leverans, bara 1 av diskarna fortfarande fungerade.
Visst vi fick nya på garanti, men det hjälpte ju föga.

Hur som helst ... min disk gick i kras igen efter att jag fått en ny å den hamnade då i "bra att ha lådan", även kallat arkivet.

Förra sommaren flyttade jag och fick då syn på min stackars deskstar.
Lite nyfiken blev jag allt på om den trots allt hade läkt sig själv efter ett par års vila.
Sagt och gjort .. in i burken med den och starta upp windoze....
... den funkade ... klockrent !!
Än idag fungerar den faktiskt även om den låter bra mycket mer än vad som kan anses hälsosamt

Edit: stavfel

Visa signatur

- none -

Permalänk

Har faktiskit en deathstar som Operativssystems disk i min ws. Fungerar helt okej. Ska dock byta bort den i slutet av månaden dock.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Hade först 3st Deathstars... de krashade allihop en efter en. Jag fick utbytesdiskar för dem en efter en också... dessa utbytesdiskar krashade också. 6st av 6st möjliga. Den sista som jag hade var en IBM/Hitachi GXP180 som jag aldrig använde, sen började jag lägga lite downloads på den. Eftersom den då användes så dog den också, såklart. Samtidigt har jag haft en drös Seagate och WD. Aldrig några problem.
Notera att samtliga diskar hade 1st 80mm var.

Aldrig mer.
Bland mina bekanta som också håller på med datorer blev det ett tale-sätt:
"Fan, en disk dog för mig igår"
"Jasså, vad var det för disk?"
"Gissa..."
"Aha, en Deathstar..."
"Vad annars... "

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Köpte väl 10-talet deskstardiskar till mig själv och vänner. Kan bara minnas att en av dom pajade, satt i en överklockad burk. Minns att de flesta som hade strul körde dom i överklockade burkar. Mina rullade felfritt i ca fem år (har faktiskt kvar min första GXP40 som systemdisk än idag).

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande ett par IBM Deskstar 75GXP 30.7Gb 7.200 som sitter i en Raid och har så gjort i snart 7 år utan några fel dock med lite knaster.

Har jag haft tur?

Permalänk
Medlem

Hade en 75GXP 60GB i många herrans år för daglig drift utan problem trots avsaknad av kylning - gick klockrent. Den sitter nu i en av mina backupburkar.

Still going strong!

Möjligen var dom känsliga för fummeljönsar och n00b-bebisar med tanke på alla vilda foruminlägg från den tiden.

Permalänk
Medlem

Har en IBM disk på 7.85Gb som är inne på sitt 10e år nu och funkar klockrent

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan lova dig att jag varken är "fummeljöns" eller "n00b-bebis" men jag hade flera som var nära totalhaveri, men backupades i tid.

Anledning till det olika utfallet är enkelt: Endast vissa av serierna hade problem. De jag hade som havererade var 30GB och 45GB-modellen.

De som har lust kan söka angående den anledning jag nämnde i mitt första inlägg: Ytbeläggningen släppte från de glaskivor som vissa av modellerna använde. Bildbevis finns utlagt där man kan se rakt igenom skivorna.

Man ska vara försiktig med alltför snabba slutsatser utifrån egna erfarenheter om man inte har kunskaper om orsakerna till felen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan vi inte tagga ner lite nu - vi har ju ändå IBM som en gemensam nämnare!

Uppenbarligen har jag haft tur med mina 30Gb - kanske för att raiden har sparat dom lite!

Permalänk
Medlem

Jag hade en 46,1GB som dog. Fick en ny Hitachi 60GB på RMA, den fungerar däremot jätte bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hugo
Kan vi inte tagga ner lite nu - vi har ju ändå IBM som en gemensam nämnare!

Vem är upprörd i den här tråden? Annat än över den dåliga kvaliteten på diskarna isf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

har ett gäng sådana 20gb diskar som ligger. ena satt i min webserver och fick "click of death" ljudet för några månader sen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det var GXP60-serien som var största problemet(30-45-60gb). Inte riktigt säker men de tidigare serierna hade väl mindre problem än de andra tillverkarna tom?
Undrar om det inte var i samma veva som hitachi började ta över tillverkningen av diskarna? Skit samma, det är historia nu i vilket fall.

Permalänk
Medlem

hitachi började väl inte ta över tillverkningen förrens 180gb diskarna? Minns att min sista ibm disk på 180gb började säljas som hitachi någon månad senare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Jag har en IBM Deskstar 75GXP 30.7Gb 7.200 och kör linux på som andradisk i datorn. Vågar inte lägga några viktiga data på den sen några år tillbaka när jag tog reda på att det var en ibm (fick datorn av min farbror).

Även jag har hittat lite bilder på internet när nån öppnar sin deskstar och hittar lite "älvstoft" samt genomskinliga skivor

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Haha, detta måste vara en repris!

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Har tre döda diskar liggandes här hemma. En av dom var en IBM. Själv sitter jag och väntar på att man ska ha tillräckligt med pengar för att skicka in dom till någon. Det stora problemet nu är att jag vet att på en av dom ligger det massor med musik jag producerat för länge sedan. Tyvärr minns jag inte vilken av dom det är

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jag kan lova dig att jag varken är "fummeljöns" eller "n00b-bebis" men jag hade flera som var nära totalhaveri, men backupades i tid.

Anledning till det olika utfallet är enkelt: Endast vissa av serierna hade problem. De jag hade som havererade var 30GB och 45GB-modellen.

De som har lust kan söka angående den anledning jag nämnde i mitt första inlägg: Ytbeläggningen släppte från de glaskivor som vissa av modellerna använde. Bildbevis finns utlagt där man kan se rakt igenom skivorna.

Man ska vara försiktig med alltför snabba slutsatser utifrån egna erfarenheter om man inte har kunskaper om orsakerna till felen.

Det stämmer bra det du säger angående att det var olika modeller som kapsejsade, själv har jag en 20 gigs ibm desktar 20gxp, den är en 6-7 år gammal och funkar fortfarande fint, dock inte världens snabbaste disk, tror det är udma66 eller ngt sånt stenålders

Modellerna efter, 25GXP var de första som började strula så vitt jag vet. Trodde dock inte att det var så allvarligt, har bara hört att det var mkt fel på dem men inte som 6 trasiga diskar av 6 möjliga, aja där ser man.

Jag hade väl inte själv varit så glad på deskstar om jag haft 6 st som avlidit RMA, nä fyfan, det finns roligare saker att lägga tid på

Dock har jag 2 st maxtor diskar (alltid gillat maxtor på senare år) en 160gb och en 200gb, båda knasar ur i något diskdiagnostikprogram jag körde, på mer eller mindre samma ställe på båda diskarna, får läsfel eller nåt sånt.
Det konstiga är att de funkar fint trots två användarframkallade disk krasher

Man vet ju inte vad man ska tro hehe.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring