90% skatt pga annan inkomst, rätt?

Permalänk
Medlem

90% skatt pga annan inkomst, rätt?

Snackade med mor min i fredags. Han var smått upprörd och jag förstår varför.

Sedan början av året har mor haft tur att få många uppdrag till sitt företag, hon syr kapell till båtar. Hon har arbetat under de dagar då hon inte arbetat på äldrevården, vilket är få dagar ioma hon tar sig an de flesta tider hon får. Well, hon har inte haft mycket ledigt under detta året som gått, men å andra sidan har det gått bra för företaget.
Tidigare år har hon gått med ingen eller mycket knapp vinst, oftast med nätt förlust om man inte räknar in första året. Så skatten har varit låg.
Med detta år så har hon gått med fantastiska 46 000 kr i vinst. Det är inte dåligt om man tänker på att hon lyckats få ihop till hyra och mat med sitt ordinarie jobb.
För ett fåtal dagar sedan får hon reda p från skatteverket att hon har skatt kvar att betala, med det hon redan skattats så är hon nu uppe i skatt på 42 000.

Ja, 42 000 av 46 000. Det är ca 90% det.

Morsan trodde såklart att det var något fel och frågade om uppgifterna.
De påstår att de räknat rätt. Som mor nu förstått det så räknar de in hennes inkomster från äldrevården till vad som ska skattas när det gäller företaget.

Jag kommer aldrig förstå mig på det där med ekonomi och shit, det är ju så långt ifårn verkliga siffror och matematiska metoder man kan komma. Logik väck och begone.
Jag fattar det inte, mors revisor säger "va?" och ingen jag talat med förstår hur i hela man kan få det resultatet.

Nu är ni ungefär lika insatta som jag, men jag tänkte att det kanske kan komma upp några intressanta teorier om hur det skulle kunna bli såhär, samt att någon kanske kan komma med något tips om hur man kan på sätt och vis "rädda" en del av de framsvettade pluringarna.

Vad jag själv tror?
Att de räknat fel, helt enkelt. Att någon kanske missförstått någonting och att det blev helt galet från början. Att de inte var kompetenta nog för sitt jobb. Det är vad jag tror.

Vad jag tror kan göras?
Ringa, än en gång, och fråga om hela uträkningen, i detalj. Kanske be få det hemskickat till en så att kunniga personer kan kolla igenom det. Jag har bett morsan göra detta, men hon verkar inte riktigt orka mycket mer, helt allvarligt.

Å btw.. någon som råkat ut för liknande?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Förstår du inte att detta är för "de svaga"? (Alltså 50% av Sverige... typ)

Tyvärr men det är nog rätt, så snart du tjänar mer så betalar du mer ända till den punkt du får inget tillbaka.
Det fungerar som ett handikapp system: är du under normen så får du mer gratis och är du över så förtjänar du det inte. Välkommen till Sverige, du sköna fosterland...

"Is not man entitled to the sweat of his own brow? NO says the Jante in Stockholm: it belongs to the weak that do nothing!"

EDIT - Jajamen, Astrid Lindgren hade 102% skatt... den du! Så det har hänt flera personer.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Förstår du inte att detta är för "de svaga"? (Alltså 50% av Sverige... typ)

Tyvärr men det är nog rätt, så snart du tjänar mer så betalar du mer ända till den punkt du får inget tillbaka.
Det fungerar som ett handikapp system: är du under normen så får du mer gratis och är du över så förtjänar du det inte. Välkommen till Sverige, du sköna fosterland...

"Is not man entitled to the sweat of his own brow? NO says the Jante in Stockholm: it belongs to the weak that do nothing!"

EDIT - Jajamen, Astrid Lindgren hade 102% skatt... den du! Så det har hänt flera personer.

Alltså, inget problem på sådant sätt att man betalar mycket skatt, bara det inte blir fånigt. 50% låter enligt mig som en bra sats, lätt att hålla reda på dessutom.
Att sen 50% av sverige skulle vara svaga, och nu gissar jag mig bara fram till vad du menar med detta, ser jag som en siffra tagen ur luften.

Och nu är det inte såhär direkt heller att mor min tillhör det övre skiktet direkt, hon har bara arbetat hårt som fasen det här året, eller lite lite mer än vad hon brukar, beror på hur man vill se det
Det jag tycker är konstigt är att de räknar in hennes inkomst från äldrevården till hennes enkilda firma, men låter bli att t.ex. räkna inkomsten från enkilda firman till inkomsten från äldrevården.
Sånt där förstår jag inte..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det är definitivt en siffra tagen ur luften, det är bara en åsikt som jag har.
Sen menar jag att det finns många i hennes situation, jag förstår inte hur de har ordnat det med skatterna men det är situation som förkommer lite väl ofta i detta avlånga land.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Välkommen till Sveriges skattepolitik, straffa dom som arbetar mest och belöna dom som gör minst!

Har så många exempel på att det funkar så i min närhet!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

För att återgå till ämnet, det verkar troligt att det är rätt.

Extra arbete = extra inkomst
Extra inkomst = extra skatt

Två av våra familjevänner har åkt på detta förut. Den ena är verkstadsmekaniker och tog extra reparationsuppdrag för privatpersoner och den andre är nätverkstekniker som tog extra uppdrag gentemot privatpersoner.
Alla åkte på en sjuh****** skattesmäll på dom inkomsterna.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Låter jäkligt märkligt... Varför kom de med det här nu? Hade hon lämnat in nya papper? Om inte hade jag nog lämnat in en kompletterande skatte- och avgiftsanmälan med nya uppgifter om inkomster av tjänst och i företaget för att begära ny prövning.

Om det är innevarande år inkomsterna gäller (2007) så fastställs inte skatten förrän efter nästa sommar när din mors deklaration behandlats, om resultatet blir detsamma kan det sedan överklagas. Tror dock det är svårt att överklaga ett skattebeslut som det hon nu fått.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Låter knepigt, men hon har alltså gått med vinst med 46k på företaget och skall skatta 42k på företaget? Hur stor omsättning har hon haft då?

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Men förfan...

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det inte vara så enkelt att hon flyttas upp ett hack i skattetabellen av den extra inkomsten? Säg att hon tjänade 210 000 i sin ordinarie lön, med skattesats X. Om hon nu drar in 46 000 utöver det hamnar hon på 256 000, med skattesats Y, som är högre. Observera att jag bara tar siffror ur luften här, jag vet inte var gränserna går.

Jag minns en löneförhandling där vi lade oss på typ 24 900 eftersom 25 000 bara skulle inneburit massa extra skatt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Kan det inte vara så enkelt att hon flyttas upp ett hack i skattetabellen av den extra inkomsten? Säg att hon tjänade 210 000 i sin ordinarie lön, med skattesats X. Om hon nu drar in 46 000 utöver det hamnar hon på 256 000, med skattesats Y, som är högre. Observera att jag bara tar siffror ur luften här, jag vet inte var gränserna går.

Jag minns en löneförhandling där vi lade oss på typ 24 900 eftersom 25 000 bara skulle inneburit massa extra skatt.

Men de drar väl ändå av om du tjänar t.ex. 35000, 25000kr----)30% skatt på det sedan resterande 10000----) 50% skatt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Kan det inte vara så enkelt att hon flyttas upp ett hack i skattetabellen av den extra inkomsten? Säg att hon tjänade 210 000 i sin ordinarie lön, med skattesats X. Om hon nu drar in 46 000 utöver det hamnar hon på 256 000, med skattesats Y, som är högre. Observera att jag bara tar siffror ur luften här, jag vet inte var gränserna går.

Jag minns en löneförhandling där vi lade oss på typ 24 900 eftersom 25 000 bara skulle inneburit massa extra skatt.

Nej, du kan aldrig få lägre nettolön pga högre bruttolön.

Det som händer när du kommer över ca 26500:-/mån är att du får betala en högre skattesats på det _överskjutande_ beloppet. Säg att du tjänar 30 000:-/mån - då får du betala 32% skatt på 26500:- och 55% skatt på 3500:- (ungefärliga skattesatser). Som du ser kan du aldrig gå back på att få en högre lön men alla löneförhöjningar efter 26500:- blir inte värdefulla som de innan.

För att återgå till trådskaparens fråga: 90% är långt ifrån en konstig siffra för en egenföretagare - fråga vem du vill. Det är företagarna som har bäst koll på hur mycket skatt vi faktiskt betalar i det här landet. När din mor tjänade 46000 till sitt företag så måste hon först betala en egenavgift på ca 32% för att betala ut pengarna till sig själv i lön (precis samma sak som arbetsgivaravgift). Sedan måste hon naturligtvis betala den vanliga inkomstskatten på 32% eller vad det nu är. Efter dessa 2 skatter är 54% av pengarna borta. Resterande minskningar förklaras antagligen av att hon har en annan inkomst som gjort att hon kommit upp i nästa "skattenivå" som jag snackade om ovan, att det funnits någon skatteskuld eller att din mor glömt att kompensera för sin extra inkomst då hon rapporterade sin skattesats till arbetsgivaren på det fasta jobbet.

Det spelar heller ingen roll hur hårt man har jobbat för att få ihop pengar - din skattesats räknas ut av hur mycket man tjänat sammanlagt under året. Aktieförsäljningar, extrajobb, eget företag - allt summeras.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är.

-Mona Sahlin

Trösta din mor med att pengarna går till andra som är sjuka, svaga eller helt enkelt valt att inte arbeta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
-Mona Sahlin

Trösta din mor med att pengarna går till andra som är sjuka, svaga eller helt enkelt valt att inte arbeta.

Glöm inte AMS samt diverse föreningar... typ "Tenhults kattälskare".
Men AMS tar nog priset. Det är så kul att kolla upp dom som arbetar och få reda på att de är alla någons fru, son, dotter, kusin, familjevän etc etc etc.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Ja skatt är hemskt, bättre som i USA där det är vägtullar var 5e meter, kostar en månadslön att gå till läkarn och en förmögenhet att gå i skolan...

Men till saken, jag tror inte det kan stämma med 90% skatt. Om jag vore er skulle jag anlitat någon ekonomnisse (genom företaget såklart, inte som om det kostar något när allt i nuläget ändå försvinner i skatt) som faktiskt vet saker. istället för swecare som bara är fördomsfulla utan koll

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

Eeeey, kallar du mig för fördomsfull? Det är som att kalla en Björn... brun. Det finns svarta också vettu!

Allvarligt talat dock. Självklart är vi inga ekonomer och skatteexperter (eller, har vi en bland oss?) men faktum är att detta har hänt andra förut och då fanns det inget fel.
Självklart: om din mor kan anlita någon billigt (skatteavdrag någon?) så bör hon göra det för att få reglerna klara för sig. Men jag skulle ändå inte hoppas på för mycket.

Lycka till!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Ja skatt är hemskt, bättre som i USA där det är vägtullar var 5e meter, kostar en månadslön att gå till läkarn och en förmögenhet att gå i skolan...

Men till saken, jag tror inte det kan stämma med 90% skatt. Om jag vore er skulle jag anlitat någon ekonomnisse (genom företaget såklart, inte som om det kostar något när allt i nuläget ändå försvinner i skatt) som faktiskt vet saker. istället för swecare som bara är fördomsfulla utan koll

Vad är problemet? Det är såhär det fungerar. Det höga skattetrycket i Sverige gör att så länge du inte har ett stort kapital har du svårt att starta och expandera ett eget företag.

Har väll inte 100% koll men jag och några vänner hade förut ett Handelsbolag som projektarbete i gymnasiet förut, vi insåg snabbt att om vi skulle faktiskt ha en omsättning och lansera våra produkter så skulle vi tjäna så lite på det att det inte var värt besväret.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Ja skatt är hemskt, bättre som i USA där det är vägtullar var 5e meter, kostar en månadslön att gå till läkarn och en förmögenhet att gå i skolan...

Fel, fel, och...fel.
Vägtullar är det inte var 5. meter.
En månadslön kostar det inte när man har försäkring.
Och det kostar inget extra att gå i en 'vanlig' skola.

Du kan iofs välja om du vill betala för en privatskola, eller skippa försäkringen och betala en månadslön om det händer något.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

"The hardest thing to understand in the world is the income tax." - Albert Einstein

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Trösta din mor med att pengarna går till andra som är sjuka, svaga eller helt enkelt valt att inte arbeta.

Nja, kollar man på Moderaternas planer går det väl till en fläck asfalt eller PR. Kanske tillochmed en uppräschning av Reinfeldt's stol.

Nej men allvarligt, 0 dagar för migrän, 3 veckor för bröstcancer, 1 vecka för deppression som till exempel när ens familj styckas. sen ska man vara tillbaka på jobbet.

Se på deras planer, och obiligatorisk a-kassa med höga avgifter osv.

De vill att alla ska arbeta, men straffar arbetarna med en rejäl skattesmäll som svider, och samtidigt straffar de de sjuka för att inte arbeta, och straffar de som inte har något arbete för att de inte har något arbete.

Moderaterna skapar bara offer, utom de som är rika då, de är de vi undersåtar tjänar, eller hur.

Jag hoppas att Reinfeldt's fru får bröstcancer, och moderaterna störtas så reinfeldt hamnar i en depression. Då kan vi skrika i hans öra att han ska upp o arbeta efter en vecka och undra varför hans fru inte är på jobbet.

Permalänk

str8forthakill: Grattis, du är ännu en i mängden som hoppat på "Hata Reinfeldt"-tåget. Ombord finner vi fattiga argument och melodramatiserande om varenda ändring som sker i detta land och avrundar det till att Moderaterna vill göra de rikas plånböcker fetare och sparka på arbetare. Det är naivt, osakligt grupptänkande på vänsterkanten som är bränslet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Fel, fel, och...fel.
Vägtullar är det inte var 5. meter.
En månadslön kostar det inte när man har försäkring.
Och det kostar inget extra att gå i en 'vanlig' skola.

Du kan iofs välja om du vill betala för en privatskola, eller skippa försäkringen och betala en månadslön om det händer något.

självklart var det överdrifter...
och sjukförsäkring har alldeles för få eftersom de kostar skjortan och inte alla kan få det.
med skola menade jag högre utbildning.

Men det var ju inte det tråden handla om.

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
str8forthakill: Grattis, du är ännu en i mängden som hoppat på "Hata Reinfeldt"-tåget. Ombord finner vi fattiga argument och melodramatiserande om varenda ändring som sker i detta land och avrundar det till att Moderaterna vill göra de rikas plånböcker fetare och sparka på arbetare. Det är naivt, osakligt grupptänkande på vänsterkanten som är bränslet...

Huvudet på spiken!

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill

Nja, kollar man på Moderaternas planer går det väl till en fläck asfalt eller PR. Kanske tillochmed en uppräschning av Reinfeldt's stol.

Nej men allvarligt, 0 dagar för migrän, 3 veckor för bröstcancer, 1 vecka för deppression som till exempel när ens familj styckas. sen ska man vara tillbaka på jobbet.

Men gud, det där är ju Socialdemokraternas ändringar som de initierade 2005. När Socialdemokraterna gör något dumt är det Moderaternas eller Alliansens fel. Är det Moderaternas fel om det regnar också?

År 2005 fick Socialstyrelsen och Försäkringskassan i uppdrag av regeringen att gemensamt se över hanteringen av sjukskrivningar. En del i arbetet har varit att ta fram dokumentet Försäkringsmedicinskt beslutstöd – vägledning för sjukskrivningar som Socialstyrelsen publicerar i dag. -- http://www.socialstyrelsen.se/Aktuellt/Nyheter/FirstPage/2007...

Som svar på trådskaparens inlägg kan jag inte säga annat än: Välkommen till Sverige. Dessvärre.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Men gud, det där är ju Socialdemokraternas ändringar som de initierade 2005. När Socialdemokraterna gör något dumt är det Moderaternas eller Alliansens fel. Är det Moderaternas fel om det regnar också?

År 2005 fick Socialstyrelsen och Försäkringskassan i uppdrag av regeringen att gemensamt se över hanteringen av sjukskrivningar. En del i arbetet har varit att ta fram dokumentet Försäkringsmedicinskt beslutstöd – vägledning för sjukskrivningar som Socialstyrelsen publicerar i dag. -- http://www.socialstyrelsen.se/Aktuellt/Nyheter/FirstPage/2007...

Som svar på trådskaparens inlägg kan jag inte säga annat än: Välkommen till Sverige. Dessvärre.

* Fäller upp paraplyet och hytter med näven mot regeringskansliet *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
För att återgå till ämnet, det verkar troligt att det är rätt.

Extra arbete = extra inkomst
Extra inkomst = extra skatt

Två av våra familjevänner har åkt på detta förut. Den ena är verkstadsmekaniker och tog extra reparationsuppdrag för privatpersoner och den andre är nätverkstekniker som tog extra uppdrag gentemot privatpersoner.
Alla åkte på en sjuh****** skattesmäll på dom inkomsterna.

Är man dum nog att göra det vitt får man skylla sig själv.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Hjälpsam

Verkligen synd om Alakais mamma!

Jag är ingen expert, men på dessa 52000 skall det först dras moms, kanske tillkommer det någon vinstskatt på firman.
Innan hon får ut bruttolönen skall det dras arbetsgivaravgift (som inte är något annat än en löneskatt som vi inte ser.
Sen skall det till sociala avgifter.
Bruttolönen skattas sen med marginalskatten.
Men enligt exemplet ovan borde hon få ut 10 000 i alla fall.

Ett tips är att se till att verkligen dra av alla utgifter hon haft, symaskin, material, försäkringar, lokal, dator, telefon, annonsering osv.

Svartjobb verkar ganska rimligt fortsättningsvis, om det går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Nja, kollar man på Moderaternas planer går det väl till en fläck asfalt eller PR. Kanske tillochmed en uppräschning av Reinfeldt's stol.

Nej men allvarligt, 0 dagar för migrän, 3 veckor för bröstcancer, 1 vecka för deppression som till exempel när ens familj styckas. sen ska man vara tillbaka på jobbet.

Se på deras planer, och obiligatorisk a-kassa med höga avgifter osv.

De vill att alla ska arbeta, men straffar arbetarna med en rejäl skattesmäll som svider, och samtidigt straffar de de sjuka för att inte arbeta, och straffar de som inte har något arbete för att de inte har något arbete.

Moderaterna skapar bara offer, utom de som är rika då, de är de vi undersåtar tjänar, eller hur.

Jag hoppas att Reinfeldt's fru får bröstcancer, och moderaterna störtas så reinfeldt hamnar i en depression. Då kan vi skrika i hans öra att han ska upp o arbeta efter en vecka och undra varför hans fru inte är på jobbet.

Låt mig vända på det.

Socialdemokraterna:
Straffar dom som arbetar hårdast (småföretagare) med höga skatter och störtlöjliga avgifter (trådskaparens problem som exempel).
Belönar dom som inget gör och sprider ut pengar för div. onödiga saker!

Vänster partier tror att pengar finns i oändliga mängder och att det bara är att dela ut, höger partier vet hur svårt det är att få fram pengar och tar ordentligt hand om dom!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Har någon verkligen varit med om all bullshit folk som str8forkill babblar om? Jag känner många vanliga personer med vanliga jobb och jag kan inte säga att de har det vare sig bättre eller sämre under alliansen. Faktum är att de inte har märkt något av övergången... >_>

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Har någon verkligen varit med om all bullshit folk som str8forkill babblar om? Jag känner många vanliga personer med vanliga jobb och jag kan inte säga att de har det vare sig bättre eller sämre under alliansen. Faktum är att de inte har märkt något av övergången... >_>

Vilken övergång? Det har ju inte hänt något ännu. S har ju styrt det här landet i 60-70 år eller något sådant. Det känns som om det kommer att ta längre tid än ett år för att åstadkomma några betydande förändringar...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~