Hur dåligt är Vista, är XP SP2 det bästa OSet någonsin?

Permalänk
Medlem

Hur dåligt är Vista, är XP SP2 det bästa OSet någonsin?

Den vanligaste frågan på forumet just nu verkar vara:

Hur installerar jag XP på min nya dator med Vista?

Hur man än tolkar den frågan, så kan man knappast tolka det som ett högt betyg för Vista när det första användare vill göra är att byta till XP.

Har Microsoft missat något viktigt? Att folk förväntar sig att en ny dator skall flyta smidigare och snabbare än en gammal tex. Det är knappast jättepositivt när en ny dator med högsta prestanda flyter segare än vad en 4 år gamla P4-dator med XP gjorde. Och att man blir överöst med dialogrutor som man måste klicka bort hela tiden. Vad har Microsoft tänkt med?

Visst går det att få Vista att flyta bättre och utan de flesta dialogrutorna, men det kräver en hel del kunskap. Något som vanliga användare inte har.

Bara en sån sak som Vistas ständiga helt otroliga diskaccess, alla vet att hårddisken är den största flashalsen i en modern dator och per default är nästan det enda Vista gör att skriva till den, vilket segar ner något otroligt. Visst, det som det mesta annat går att stänga av, men som sagt inte många vet hur.

Det ständiga skrivandet beror såklart på Vistas ständiga kontrollerande av allt man gör med datorn, hur bra är det kan man fråga sig? Vill man att allt som man har företagit sig på sin dator skall gå att backtracka?

Det finns mycket mer, dessvärre ser SP1av Vista ut att bli en halvmesyr av vad som läckt hitills, däremot kommer SP3 av XP att göra om XP till ett semi-Vista. Hallå! Microsoft, är det detta _användare_ efterfrågar? Nu pratar jag inte om diverse lobbyister, utan om de som ska använda datorn.

Det verkar inte omöjligt att XP SP2 kommer att gå till historien som det bästa OSet som funnits.

Ett gratis Linux, samt en licens av Crossover, verkar mer och mer intressant. Trots alla besvärande buggar i Linux(de är många, många) så har trots allt inga tiillkommit för att man medvetet vill försvåra för användarna att använda sin dator som de själva vill(med undantag av MS-centriska distar som Linspire och Novell/SuSE vilka man ser ut att behöva undvika).

Vad tycker ni? Är XP SP2 det bästa OSet som gjorts, och sen har det gått neråt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Du får tänka på hur värdelöst XP var det första året när det kom ut. Vista lär bli bra när alla buggar är fixade, alla program är optimerade för det samt när alla drivrutiner funkar klockrent.

Visa signatur

Intel Core 2 E4400, Leadtek 8800GTS 640, 2x 1GB Corsair 5300, Aerocool ExtremEngine 3T, MSI P6N SLI Platinum, Western Digital 250GB S-ATA, Chieftec CFT 560 W

Permalänk
Medlem

Det är sant att XP var dåligt i början, men det rörde sig mest om rena buggar och inte direkt dåliga funktioner. I Vista har vi sett en hel del nya tragikomiska funktioner, som man stilla kan undra hur någon kan ha drivit ända till release.

Men det verkar ju inte kunna bli sämre direkt ifrån nu, så vi får hoppas att Vista om typ ett år börjar bli hyfsat snabbt/lättmanövrerat _utan_ att man har behövt tweaka det(överkurs för de allra flesta).

Sitter i Mandriva Free 2008 just nu, och en frapperande sak är hur otroligt mycket bättre nätverksprestandan är än i både XP och Vista. Jag kan ha flera apps igång som alla var för sig belastar nätverket maximalt utan att någonting segar. En ren omöjlighet i Xp/Vista. Och hårddisken rör sig öht inte så länge jag inte laddar något, tyst/skönt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har kört Vista64 sen första betan, och XP parallellt. Jag tror de flesta är avigt inställda till Vista för att man förlorar kontrollen över datorn. Operativsystemet snor åt sig massa rättigheter och döljer inställningar djupt i menyer för att hindra användare från att komma åt dom.

Sen att Vista ALLTID är långsammare än XP är väl ingen direkt fördel... men det är åtminstone trevligare att arbeta i (bortsett från en hel del konstigheter).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jo, jag tycker också att Vista är snyggare än XP. Och än Linux också för den delen. Det är svårt att kamma en linuxdist så att den ser lika sofistikerad ut som Vista. Och jag fortsätter att köra Vista på laptopen, och har en x32 på den stationära som jag använder rätt ofta.

Jag har försökt gå över till Linux i flera år, men det är inte lätt, Mandriva Free är dock mycket trevligt och rekommenderas starkt.

Men som sagt, det som fått mig att reagera är den ständigt återkommande frågan: "hur installerar jag XP på min nya dator?". Inte direkt succé, om man säger så.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mycket har nog också att göra med att Windows-användare oftast är de som är mest främmande för förändring. Vista funkar inte riktigt på samma sätt som XP och detta gör nästan direkt att alla som är vana vid XP reagerar med "Nä, det här tycker jag inte om."

Jag kör enbart Vista på min stationära PC nu (har en Macbook annars) och är väldigt nöjd med systemet. Märker inte av några stora prestandaförluster i själva systemet och jag tycker att det är smidigare att jobba med än XP. Att det dessutom ser bättre ut är ju en ren pluspoäng.

Men samtidigt är jag villig att erkänna att om ATi släppte schyssta grafikdrivare för Linux och jag hade möjligheten att lätt synka min telefon med Ubuntu och dessutom hade en musikspelare som jag gillade i Ubuntu, så skulle jag inte vara främmande för att byta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Snusfri

Jag har kört dom flesta Windows versionerna som kommit ut och testat fram och tillbaka flera gånger.

XP har aldrig fallit mig i smaken, utan det har känts plojaktigt, instabilt och liknande.

Windows 2000 var riktigt stabilt men föll på att det kändes gammalt.

Senast har jag kört Windows 2003 Standard Server 64bits och det har varit underbart stabilt, resurssnålt och skönt att jobba med, men den stora nackdelen med det är att det inte funnits tillräckligt med drivrutiner till det och vissa har inte fungerat alls.

Igår så gick jag över till Vista Ultimate 64bits med dom senaste uppdateringarna (igen) och det är stor skillnad på Vista nu och från i våras/somras.

Har installerat alla dom senaste uppdateringarna och inte märkt något som strulat, enda som var irriterande var UAC, men den är avstängd nu.

Så 2003 eller Vista står valet mellan för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Har kört XP sp2 ett tag nu men har planerat att skaffa vista ultimate vad tycker ni kommer jag märka av stor prestandaförlust?

För det är ju det jag är mest orolig över.

Permalänk

Senare idag ska jag installera Vista Ultimate 32bit.
Har kört XP i så många år så ja vill ha nåt nytt och samtidigt kunna använda DX10

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

XP SP2 bästa "någonsin"? Håller väl inte riktigt med, men visst funkar det bra. Vista funkar bra för mig också, så har inget att klaga på.

Permalänk
Avstängd

Ja har köpt Windows Vista Bussines 64x och ja är så ***** missnöjd. Fortfarande inga drivrutiner till ny hårdvara. Har ett trådlöst nätverkskort som ja köpt. D-Link DWA-547 (300Mps). Står på kartongen och i manualen "Windows Vista Ready". De är en fullständig lögn då de inte finns några drivar till Vista på skivan och de enda som går att ladda hem är en beta version för Windows Vista x86 (32 bitars). Va fint.
Nummer 2. Vill kunna spela men de suger ju hårt och vissa spel går inte ens att installera eller starta. Ja kan ju inte tanka hem uppdateringar eller några hotfix till Windows så att dessa buggar löses tack vare avsaknade av drivrutiner för mitt nätverkskort. Måsta montera ner hela datorn och de är inte kul att behöva flytta runt på den bara för att få tillgång till internet.
Uppgraderade mitt Nero till senaste så att de skulle funka i Vista men vilken flopp. Detta är inte ett giltigt program tycke Vista så de stängs ner.
Och sedan de mest roliga av allt! Under installationen av mitt X-Fi kort så började datorn slöa till sig någe fruktansvärt och ja kunde knappt göra något. Fick efter lite väntande upp aktivitetshaneraren och fick se att mina 3GB tagit slut, även i den cachelagrade delen Hade totalt 6-7MB kvar till Windows och sen dök de upp en massa felmeddelanden.
Jojo, 3800 kastade i sjön enligt mig. Kommer ge de en ny chans när SP 1 släpps.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köpa ny dator i dagarna å så får man ju fundera skall man ta XP eller Vista...mitt svar är i allafall Vista.
det är väll ingen idé att köpa Xp i dag längre..jag menar alla program/spel/hårdvara som kommer är ju tillverkade för Vista å dessuto
kommer hela tiden nya drivrutiner som stöder Vista och man kan väll inte köpa ett OS som håller på att "dö" ut....jag menar vem skulle köpa Windows 2000 idag?
men det kan jag hålla med om att ifall jag inte skulle köpa ny burk så skulle jag nog inte byta till Vista...Xp håller ju än...men med än ny dator så strävar man ju framåt så varför skulle man sträva bakåt med OS???

egentligen kan jag inte uttala mig så mycket om Vista eftersom jag har begränsad erfarenhet men man blir ju van med allt!!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Suck, inte en sådan här tråd igen.

Ska vi ta och spara den här tråden och kolla på den om 4-5 år...
När XP kom så var det så dåligt och buggigt, 2000 var ju mycket bättre lät det överallt.
Ändå så var XP när det kom likadant som nu, skillnaden är att drivrutinerna har blivit bättre och bättre.

Samma visa händer nu med Vista, folk vill klaga för dom sitter med helt fel hårdvara. Ska man köra Vista bör man tänka på.

1. Minst 2 GByte i Ram för det ska gå bra.
2. Ett bra grafikkort för att köra Aero på.
3. Hårdvara som verkligen är Vistasäkert (min dator i sign har Vista-stämpel på alla lådor).
4. Vara medveten att Vista använder minnet tillskilnad mot XP. Detta är BRA!
5. Vista är inte till för datornörden som måste ha allt anorlunda än agda 75 år. Därför är det mycket svårare att grotta med OS:et.

Dom flesta som klagar gör det p.g.a. någon av dessa fem punkter.
Mitt Vista går bra mycket snabbare än med XP. Jag som vill använda datorn till något kreativt och inte sitta och "hacka" i OS:et tycker det är nästan enbart fördelar med upplägget.

Nästan alla spel fungerar om det är programerat för att fungera på XP. Det enda spel som jag inte fått fungera är Dark Messiah of Might and Magic som jag redan från början läst på internet att det ska krångla med Vista.

Det som även bör observeras är att det inte är MS fel att drivrutiner till vissa hårdvaror inte är optimalt programerade...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Jo undrar, ni som har vista flyter det på bättre än i xp?
Med att flyta på så menar jag snabbare uppstartnings tider, att det går fortare att starta program och ja snabbare helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Knashat!

Säger bara AMEN!!!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Jo undrar, ni som har vista flyter det på bättre än i xp?
Med att flyta på så menar jag snabbare uppstartnings tider, att det går fortare att starta program och ja snabbare helt enkelt.

Det går inte snabbare att starta upp då Vista använder minnet som det är meningen, alltså den laddar in en hel del med en gång, mitt Vista tar just nu ca 650 MByte RAM.
XP nyttjade inte minnet och där så hade man ju enbart inladdat ca 150-190 MByte.

Det är BRA att Vista laddar in så mycket just för att det ska gå snabbt att arbeta i Vista.
Att starta upp program tar ungefär lika snabbt som i XP, vissa saker går snabbare, vissa långsammare men det är inte direkt någon märkbar skillnad.

Fönsterhanteringen är överträffbart i Vista mot XP när man kör Aero.

Men åter, minnst 2 GByte i RAM och sedan ett snabbt grafikkort.
Tro inte att Vista kommer flyta på en P4 på 2.0 GHz med 512 MByte i RAM...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Suck, inte en sådan här tråd igen.

Ska vi ta och spara den här tråden och kolla på den om 4-5 år...
När XP kom så var det så dåligt och buggigt, 2000 var ju mycket bättre lät det överallt.
Ändå så var XP när det kom likadant som nu, skillnaden är att drivrutinerna har blivit bättre och bättre.

Samma visa händer nu med Vista, folk vill klaga för dom sitter med helt fel hårdvara. Ska man köra Vista bör man tänka på.

1. Minst 2 GByte i Ram för det ska gå bra.
2. Ett bra grafikkort för att köra Aero på.
3. Hårdvara som verkligen är Vistasäkert (min dator i sign har Vista-stämpel på alla lådor).
4. Vara medveten att Vista använder minnet tillskilnad mot XP. Detta är BRA!
5. Vista är inte till för datornörden som måste ha allt anorlunda än agda 75 år. Därför är det mycket svårare att grotta med OS:et.

Dom flesta som klagar gör det p.g.a. någon av dessa fem punkter.
Mitt Vista går bra mycket snabbare än med XP. Jag som vill använda datorn till något kreativt och inte sitta och "hacka" i OS:et tycker det är nästan enbart fördelar med upplägget.

Nästan alla spel fungerar om det är programerat för att fungera på XP. Det enda spel som jag inte fått fungera är Dark Messiah of Might and Magic som jag redan från början läst på internet att det ska krångla med Vista.

Det som även bör observeras är att det inte är MS fel att drivrutiner till vissa hårdvaror inte är optimalt programerade...

Kort minne? XP var INTE likadant som nu. Det kryllade av virus och operativsystemet var allmänt buggigt och ostabilt. Ett tag gick det inte att koppla upp en nyinstallerad dator på nätet på grund av alla virus som cirkulerade. Det var först efter SP2 som XP började fungera som det skulle.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det går inte snabbare att starta upp då Vista använder minnet som det är meningen, alltså den laddar in en hel del med en gång, mitt Vista tar just nu ca 650 MByte RAM.
XP nyttjade inte minnet och där så hade man ju enbart inladdat ca 150-190 MByte.

Det är BRA att Vista laddar in så mycket just för att det ska gå snabbt att arbeta i Vista.
Att starta upp program tar ungefär lika snabbt som i XP, vissa saker går snabbare, vissa långsammare men det är inte direkt någon märkbar skillnad.

Fönsterhanteringen är överträffbart i Vista mot XP när man kör Aero.

Men åter, minnst 2 GByte i RAM och sedan ett snabbt grafikkort.
Tro inte att Vista kommer flyta på en P4 på 2.0 GHz med 512 MByte i RAM...

Ok det blir nog att skaffa vista då.

OBS på det lagliga sättet dvs att köpa det.

Permalänk
Medlem

@Knashatt

Instämmer till fullo! Har man en "Vista-ready" dator med drivrutiner till allt så tycker jag det funkar skitbra.

Har kört det någon månad nu på min bärbara utan problem.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
3. Hårdvara som verkligen är Vistasäkert (min dator i sign har Vista-stämpel på alla lådor).

Jo, de har ja på alla mina delar och ja har tankat hem dom senaste som finns till min hårvara. Men de suger när minst 2 produkter har Vista stämpel och sen finns de inte drivar till de så att du funkar. Inget dessa 2 grejer (X-Fi XtremeGamer och D-Link DWA-547) följde de med några drivrutiner till Vista. Ljudkortet får man tanka hem men drivarna är dåligt gjorda och ljudkortets funktioner blir begränsade. Både i Windows och spel. Sen, mitt trådlösa nätverkskort som oxå är stämplat "Vista Ready" fick inga drivrutiner. De som finns att ladda hem är i beta format samt endast för 32 bitars. Ja köpte 64x.
Övriga problem har ja redan tagit upp tidigare..

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jo, de har ja på alla mina delar och ja har tankat hem dom senaste som finns till min hårvara. Men de suger när minst 2 produkter har Vista stämpel och sen finns de inte drivar till de så att du funkar. Inget dessa 2 grejer (X-Fi XtremeGamer och D-Link DWA-547) följde de med några drivrutiner till Vista. Ljudkortet får man tanka hem men drivarna är dåligt gjorda och ljudkortets funktioner blir begränsade. Både i Windows och spel. Sen, mitt trådlösa nätverkskort som oxå är stämplat "Vista Ready" fick inga drivrutiner. De som finns att ladda hem är i beta format samt endast för 32 bitars. Ja köpte 64x.
Övriga problem har ja redan tagit upp tidigare..

Då är det väll Creative och D-Link du ska gnälla på.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Kort minne? XP var INTE likadant som nu. Det kryllade av virus och operativsystemet var allmänt buggigt och ostabilt. Ett tag gick det inte att koppla upp en nyinstallerad dator på nätet på grund av alla virus som cirkulerade. Det var först efter SP2 som XP började fungera som det skulle.

Virusen kryllar fortfarande men AV-programen fungerar förmodligen bättre.
Blaster känner jag så väl till då jag som datorkunnig fick fixa datorer hela tiden.

Men alla dessa saker märkte jag aldrig av då jag först hade brandvägg och AV-programm och sedan när jag fick bredband satt bakom en router så hade jag bara AV-programm.
Dessa två saker var ju krav redan sedan windows 95...

Men javisst fungerar det bättre sedan SP2 då brandväggen från MS var med.
Syftade inte just på virus utan mer på att själva OS:et är ju exakt samma som det var när det kom... Dom som klagade på Windows XP när det kom sitter nu och klagar på Vista, det är lite mycket MS hat bland många datornördar (även jag är datornörd så det är inte illa menat).
Det är aldeles för mycket privata kännslor istället för fakta.
Ta bara tjatet mellan Linux och Windows, det är aldeles för mycket känslor och åsikter i sådana diskutioner istället för förståelse vad jag som användare vill av OS:et.

Jag vill inte sitta med XP efter jag kört Vista p.g.a. att det har dom funktioner jag vill ha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jo, de har ja på alla mina delar och ja har tankat hem dom senaste som finns till min hårvara. Men de suger när minst 2 produkter har Vista stämpel och sen finns de inte drivar till de så att du funkar. Inget dessa 2 grejer (X-Fi XtremeGamer och D-Link DWA-547) följde de med några drivrutiner till Vista. Ljudkortet får man tanka hem men drivarna är dåligt gjorda och ljudkortets funktioner blir begränsade. Både i Windows och spel. Sen, mitt trådlösa nätverkskort som oxå är stämplat "Vista Ready" fick inga drivrutiner. De som finns att ladda hem är i beta format samt endast för 32 bitars. Ja köpte 64x.
Övriga problem har ja redan tagit upp tidigare..

Har SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty, fick också ladda ner drivrutiner som man alltid ska göra... Har nog aldrig installerat en enda drivrutin från en skiva.

Tycker det fungerar utmärkt men det är vad jag fattat det som just surroundljudet som inte fungerar än i Vista.

Men vad har detta med Vista att göra? Det är väl ändå inte MS som har något med detta att göra?

EDIT:
Har kommit nya drivrutiner för 32 bits ser jag nu.
Kom ut den 9 oktober.

http://se.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Min ranking över operativsystemen

Windows Server 2003 - överlägsen etta
Windows Vista - Jag har faktiskt inte haft några problem med det och att en del tillverkare är sega med drivrutiner är inte något man ska lasta Microsoft eller Vista för. Det är inte så att de inte kände till Vista...
Windows XP SP1 - Jag föredrar det lite mindre säkerhetstänkandet i SP1 där användaren själv får sköta sin säkerhet
Windows XP SP2 - Ett nödvändigt ont

Permalänk
Medlem

Definiera gärna vilka kriterier ett operativsystem ska uppfylla för att kunna bli nominerat till "bästa någonsin".

Annars få jag väl säga som så: Om MS inte ska tappa mark på "hem-pc"-marknaden så bör de öka tempot lite. Många andra företag som lagt i en högre växel.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hjälpsam

Hur var det man uppdaterade drivrutiner till grafikkortet i XP nu igen?

Byta till VGA-drivare.
Starta om.
Avinstallera dom gamla.
Starta om (?).
Installera dom nya.
Starta om.

Med Vista

Installera dom nya.
Klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag enlight min personliga erfarenhet tycker att Xp är det bästa Os som funnits hitintills..linux e bra men då som server, där finns det inte mkt att klaga på
Jag tror faktisit inte att Vista kommer bli nån succe inte ens om några år det är bara....värdelöst helt enkelt det har laggts på tok för mkt resurser på virus och trojanskydd det segar ner och tar minne.

Det nya Ubuntu 7.10 ser väldigt lovande ut, det känns lite som en milstolpe inom linux desktorp.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Jag får väl dra mina erfarenheter av Vista.
Vista är för mig ett klockrent OS. För mig är utseendet och användarvänligheten väldigt viktigt. Dock finns ett problem som gör att jag idag sitter med mitt "gamla" XP. Som fotograf (hobby) så sysslar jag väldigt mycket med bildbearbetning och redigering i Photoshop. Vänner och användare på andra forum som sett mina bilder klagar på att att de är väldigt mörka när jag kört Vista. Att kalibrera skärmen i Vista utan skärmkalibrerare (maskinen man sätter på skärmen) är omöjligt (?).
Jag sitter varje dag och längtar efter Vista igen för jag gillade det så men tyvärr är bildkvaliteten viktigare än operativsystemet.

Ps.. funderar ändå på att installera Vista igen...

Permalänk
Hjälpsam

Men att kalla vare sig Vista eller XP för det bästa OS:et någonsin, vore verkligen att ta i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Då är det väll Creative och D-Link du ska gnälla på.

Visserligen redan gjort Men de hindrar mig iaf att använda Vista som ja vill så vad hjälper de när de inte finns några lösningar än.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men att kalla vare sig Vista eller XP för det bästa OS:et någonsin, vore verkligen att ta i.

Nu pratar vi iofs underförstått OS för generell hemma-PC användning, om det inte var förstått så säger jag som trådskapare att det är så nu

Konstigt att ingen har dragit till med OSX ännu

Annars pratar man objektivt "bästa OS" så borde Open VMS vara svårslaget, det gör exakt det användarna vill att det ska göra och sen bara går och går och går det. En installation har enligt uppgift en uptime på 18 år i en produktionsmiljö(Irländska järnvägen). Svårslaget.

Men Open VMS skulle inte göra sig som något vidare hemma-OS, så vi håller oss till hemma-OS

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||