Permalänk
Robot

Lian Li A05B

Tjo allihopa, skaffade mig precis ett A05B chassi och det första man måste göra är att sätta dremeln i den

Följande ingår i systemet:

Moderkort: Gigabyte GA-G33M-DS2R (fantastiskt bra överklockskort)
CPU : C2D E6600 + Noctua NH-U12F
GPU : 8800GTX + Thermalright HR03+
HDD: Western Digital Caviar SE16 250 GB + Samsung Spinpoint 500GB
Fancontroller : Zalman ZM-MFC1 Plus
--
Skärm: Samsung BW-206
Mus: M$ Sidewinder

Tyvärr verkar alla dioder utom en var döda på fläktkontrollen, dock så är det inget som påverkar mig, då jag hatar lysande saker på och i datorn.

Köpte Noctua kylaren som demovara hos webhallen, för 250 - (dock såg den helt oanvänd ut, hade förmodligen bara stått i ett fönster och inte varit monterad), annars hade det förmodligen blivit en ninja.

BeQuiet mattor, som var alldeles för jävla klöddiga att klippa/skära i pga bitumen lagret, det var som tuggummi. Men varje bit vägde ~1 kg, det lär iaf hindra sidorna från att vibrera.

Ryan AC Radguard på toppen då jag läste att värmen hade en tendens att fastna där. Dessutom ger det möjligheter för en framtida vattenkylning om så önskas.

Är inte riktigt nöjd med kabeldragningen, men jag orkade inte mer.

Den främre fläkten är bytt till en Nexus, ska byta ut den bakre med till en noctua när tid och pengar finnes. Dock så är den tyst som övriga fläktar med reglaget på minsta (på max är det en mindre tornado).

Besök albumet: Lian Li A05B av Zuch

Permalänk
Avstängd

Äkta gutt nice! 10p!!

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Medlem

snyggt å stilrent, som det ska va. 10p

Permalänk
Medlem

Oj oj, tackar.

Måste tillägga att temperaturer och ljudnivå har gått ner markant då jag innan hade en SG01 från Silverstone.

Permalänk
Medlem

Fint, har ett precis likadant stående här, med precis likadan "modd" och precis likadana ljuddämpningsmattor.

Vibrationerna i sidopanelerna minskade med hur mycket som helst, speciellt i den vänstra panelen.

Jag valde dock en svart radgrill från performance-pcs.com, förstår inte varför ingen svensk butik säljer dem.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk

du har satt den bakre fläkten på fel håll ^^

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAdoxx
Fint, har ett precis likadant stående här, med precis likadan "modd" och precis likadana ljuddämpningsmattor.

Vibrationerna i sidopanelerna minskade med hur mycket som helst, speciellt i den vänstra panelen.

Jag valde dock en svart radgrill från performance-pcs.com, förstår inte varför ingen svensk butik säljer dem.

Jag har funderingar att måla den svart, men tycker det blir ett ganska bra avbrott i det svarta med silver på toppen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
du har satt den bakre fläkten på fel håll ^^

Höhö, ja det är lite udda med omvänt luftflöde. Fläkten på kylaren är sugande, då jag tyckte att det var lite onödigt att ha två fläktar precis bakom varandra. Blir en smyg-push-pull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
du har satt den bakre fläkten på fel håll ^^

Nej, det har han inte.

Kolla bilden längst ner på http://www.lian-li.com/product/product06.php?pr_index=19&cl_i...

EDIT: Äh, jag var lite seg.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Zuch, mycket sngg låda måste jag säga!

Har en fråga om den där fläktkontrollern. Är den bra? Skulle behöva en sån till min framtida dator. Kan du rekomendera den?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om man bortser från att mina dioder är döda så är svaret ja. På den som funkar så ändrar den färg vid ett visst varvtal (har för mig att det är vid 25%), från blå till röd.

Rattarna känns lösa, det är något man ska tänka på.

Däremot är den grymt snygg i verkligheten, bilderna gör den inte rättvisa. Har man ett alu-chassi så tycker jag att den är ett givet val, smälter in mycket snyggt.

Permalänk
Medlem

Riktgt stilrentsnyggt, exakt som det ska vara. orkar inte med alla lysrören och sånt som bara får allt att se billigt ut. En fläktstyrning som jag skulle kunna rekomendera är Schyte Kamameter, det finns några bilder på en sådan i mitt galleri och kvaliten på den är utsöktbra !

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Mycket vackert! Tycker det där är en väldigt tuff kompakt låda och din modifiering är klart finurlig. (även om jag nog oxå hade valt ett svart galler till den lådan) Tycker även kabeldragningen mm ser riktigt lyckad ut - är riktigt avundsjuk

Funderar litegrann på något liknande men isåfall med silverlådan... Jag har oxå oroat mig för tempsen på grafikkortet, men det där verkar ju vara en vettig lösning! Möjligen jag skulle försöka hitta en lite mindre grillgaller i taket för att släppa in mindre damm och släppa ut mindre oväsen. En annan nackdel med att förlita sig på ett flöde uppåt är väl om man vill ha flera PCI kort i burken, som tex ljudkort...

Radoxx, har du nån direktlänk till den där radgrillen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag var också orolig att det stora hålet skulle släppa ut oväsen, till min förvåning så gör det faktiskt inte det. Antagligen beror det till stor del på GTX kortet som ju är helt gigantiskt och spärrar av en hel del. Fast jag har ändå planer att använda 20mm biten som kom med BeQuiet som ett lock för att skilja av CPU-HDD avdelning från GPU och uppåt avdelning.

Jag tror nog inte att man behöver vara orolig att damm letar sig in i lådan via toppen, det lilla som självfaller ner (mot den varma luftsrömmen) är marginellt jämfört med en fläkt som suger in.

Mna får tacka för kabeldragningen, jag gjorde så gott jag kunde utan att lägga ner allt för många timmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Jag var också orolig att det stora hålet skulle släppa ut oväsen, till min förvåning så gör det faktiskt inte det. Antagligen beror det till stor del på GTX kortet som ju är helt gigantiskt och spärrar av en hel del. Fast jag har ändå planer att använda 20mm biten som kom med BeQuiet som ett lock för att skilja av CPU-HDD avdelning från GPU och uppåt avdelning.

Bra att veta! Men tror du det är bra att separera övre och nedre avdelningarna? Var ska luften som ska till grafikkortet komma från? (har du tagit bort PCI-bracketarna?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Jag tror nog inte att man behöver vara orolig att damm letar sig in i lådan via toppen, det lilla som självfaller ner (mot den varma luftsrömmen) är marginellt jämfört med en fläkt som suger in.

Jo, när datorn är på tror jag inte det rasar in mycket damm, men hos mig är inte på 24 timmar av dygnet... Visst är en insugsfläkt mycket värre, men då finns ju oftast ett filter.. Det är ju kanske en tanke här med förresten?

Fortfarande en stor tumme upp för ett stort litet bygge!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

När datorn är avslagen kan jag tänka mig att det ramlar in mer damm än vad man skulle önska (dock en mycket bra anledning till att ha ett rent rum ).

Ang. om att separera så skulle det självklart inte bli helt tätt så lite luft skulle ta sig igenom. Jag har tagit bort en PCI bracket extra, vilket innebär att den fläkten i princip tar luft ifrån två pci-slots plus det som blir över där nere.

Jag får tacka för komplimangen, en mycket stor inspiration har varit alla bilder på detta chassit hos [H], http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1133290 . Tag akt, det kan förstöra ett par timmar för dig om du bestämmer dig för att läsa igenom hela tråden (vilket iof jag har gjort, men ändå )

Det är enort smart att ha inverterat, typ BTX (vilket aldrig slog), eftersom grafikkorten är de enskilt varmaste komponenterna. Det finns ett par chassin till som har denna layout, men jag tyckte att de var för stora/dyra. Detta chassit kostar ju bara drygt 800 kronor, vilket man får anse billigt eftersom det är helt i alu. Finishen är också mycket bra, bättre än min SG01 från Silverstone.

Jag kan tillägga att det är definitivt värt att köpa CD-skyddet till Lian Li som täcker din befintliga DVD, det blir verkligen inget som sticker ut från alu-finishen (vilket var en av anledningarna till att jag valde just den fläktkontrollern).

Permalänk
Medlem
Citat:

(dock en mycket bra anledning till att ha ett rent rum

För lat för det
Men du som nog har mindre damm i rummet än mig, har du funderat på att göra hål i botten för att låta nätagget suga in luft den vägen?

Citat:

Det är enort smart att ha inverterat, typ BTX (vilket aldrig slog), eftersom grafikkorten är de enskilt varmaste komponenterna.

Håller med att det är vettigt tänkt, så länge man ser till att ventilera den övre delen förstås! Just den begränsade ventilationen i överkant av lådan är det som skrämt bort mig från A05, men göra ett hål i toppen är ju ett potentiell lösning på det problemet - helt klart!

Citat:

Jag kan tillägga att det är definitivt värt att köpa CD-skyddet till Lian Li som täcker din befintliga DVD, det blir verkligen inget som sticker ut från alu-finishen (vilket var en av anledningarna till att jag valde just den fläktkontrollern). [/B]

Låter som ett bra råd ... och lär vara ännu mer värt det på silvermodellen då DVD-läsarn lär sticka ut ännu mer där!

...

Till sist, en mycket ödmjuk förfrågan: frontpanelen på A05 tycker jag verkar rätt restriktiv... Skulle du kunna tänka dig plocka bort frontbaffeln och kolla om det påverkar tempsen nått i lådan? (gärna både CPU, MB, GPU och HD) Just i din låda kanske det inte blir så stor skillnad i och för sig då du har hålet uppe oxå! Den som kanske påverkas mest kan vara PSU:n men den är ju svår att mäta på...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Radoxx, har du nån direktlänk till den där radgrillen?

Japp, http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

EDIT: För övrigt satte jag in allt i lian-li chassit tidigare idag, aningen bättre temps än i mitt gamla antec p182. PWM-temp gick ner med 16C (?!), CPU med 13C och SYS-temp med 5C.

Diskarna låter mer än i P182 men det hade jag väntat mig, får ta och hänga upp dem med resårband efter Dreamhack.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Inga problem, jag svarar gärna på dina frågor.

Jag hade funderingar att göra hål i botten för PSUn, men jag orkade inte engagera mig med det. Jag tror dock att man hade fått bättre temperaturer, eftersom man inte får negativt tryck i lådan som man får nu, där man inte har en aning var luften kommer ifrån. Dessutom hade PSUn antagligen gått ännu tystare (inte för att den hörs nu) eftersom den får svalare luft.

En sak som du ska vara uppmärksam på är att HDD-buren är INTE avtagbar med tumskruvar, den är popnitad. Jag mailade Lian Li och Gtek och de rättade felet på deras hemsidor, dock så vet jag att det står fel på bl.a. Dustinhome.

Jag tog av fronten men temperaturerna ändrades inte (faktum är att de gick upp med fronten avtagen). Pga allting som är i vägen så tror jag att luften ifrån CPU vandrar mer framåt-uppåt, då det blir väldans varmt från det främre fläktplatsen om jag kör Prime. Dessutom är främre fläkten på lägsta hastighet (övriga med för den delen förutom GPU när jag spelar). Jag kan tänka mig att ifall man har främre fläkten på en högre hastighet så kan luft som inte hinner åka ut pressas in i chassit igen.

Att ha 2x120mm hål i toppen är nog överdöd, en enkel 120mm med en fläkt på lågt varv skulle göra samma jobb, men som jag skrev i galleriet så ville jag ha vattenkylning som en valbar möjlighet. Dessutom slipper man ha en fläkt där överst.

Nu vet inte jag vad du har för grafikkort, men om du har penisförlängaren som jag har så är det väldans tajt mellan HDD och kortet ifall du har det i den nedersta (översta om vi pratar normalt sett) PCI platsen. Jag fick inte in kortet med en HDD i översta racket, dock så tror jag att det går ifall man sätter dit HDD i efterhand. Rent teoretiskt så ser det ut att få plats. Däremot så tror jag att det är ganska ovanligt att det på ATX kort sitter ett PCIe uttag i det kritiska stället.

En annan negativ åsikt som jag har om chassit är att fötterna är extremt hårda. Nu har jag små mattor under dem, funderar på att skaffa silikon-fötter som man kan köpa på i olika dator-butiker.

Dock är detta små undantag som bekräftar regeln, det finns tamejfan inte något "ultimat" chassi (i alla fall i mina ögon). De kriterier jag hade var att det skulle vara litet, stilrent, bra kylning för GTX och absolut ingen dörr eller några plastdetaljer (undantaget strömknappen).

Men som sagt, ordnar man luftflödet i toppen så är chassit svårslaget. Lägger man dessutom till dämpningsmattor (riktiga sådana, som ger tyngd), så har man en bra förutsättning för en tyst dator. I min nuvarande lägenhet sover jag drygt två meter ifrån datorn, det enda som hörs är ett svagt klickande från WD hårddisken (förbannat besviken över den jämfört med Samsung).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det en hemsida som man kan lita på ?? hur går det till med beställningarna?? finns det någon svensk sida där de säljer dessa??? är lite rädd för att beställa från andra länder:(

Visa signatur

Datorkomponenter |Amd Athlon 64 X2 4600+ @ 2,8Ghz | Corsair XMS2 2048mb (2*1gb) | 8600 GTS 256mb @ 675/2000mhz | 400GB Samsung | 400watt |
Kringutrustning |Samsung 206bw | G5 | Icemat Siberia |

Permalänk
Medlem

Ja, man kan lita på dem. Dock kan man få tullavgift om man har otur.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Gtek säljer AC Ryan RadGrillz. Köpte min grill därifrån. Fanns inte i svart men de kan nog beställa hem den om man slänger iväg ett mail.

Permalänk

Vilket chassi ! fick hem mitt igår enligt mitt tyckte klockrent !

Permalänk

Ja de såg ju stilrent ut de där. De var väl fan att man skulle ha samma keyb + skärm + låda också.. hehe

Drog och hämtade ut mitt A05B idag, ja tror allt ja tog de sista i lager på webhallen =). Köpte mig även en Optiarc SATA-brännare, underbart snygg ihop med lådan. Kommer själv lägga upp bygge med väldigt heta komponenter samt en annorlunda typ av vattenkylning. Cpu, Gpu, ev Nb samt Sb-block, vi får se.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att se bägge era gallerier! Det behövs lite mer Lian Li på galleridelen!

Permalänk
Medlem

Då kommer du få ett till Zuch. Väntar på de sista gpu blocket från ek, sen är det bara att börja klippa o klistra:)

In i den lilla lådan ska följande in; SLi, 2xRaptor X Gamer ed. 150gb, 5 TiB, WC med 2x120mm radiator, vattentank, Swiftec pump och av toppen på isberget, Thermalright ultra 120- extreme.

det var nog det hela tror jag.
Kalaset kommer självklart upp i byggloggen också.

Keep those lian li galleries coming!
(fet stavning yeah)

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Riktigt schysst gjort! Vart köpte du fan-grillen?

Permalänk
Medlem

varför vill alla ha datorerna på bordet...?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

värmeutveckling & ljudnivå

Tja, undrade lite om själva ljudnivån och värmeutvecklingen.

Hur är ljudnivån utan moddning? Går att sova och ha burken på 24/7?
Hur är ljudnivån med moddning? Går att jämföra med P180/182's ljudnivå?

Sen undrar jag hur värmeutvecklingen i burken är (vi bortser grafikkortet, då jag inte tänker skaffa en på direkten), med och utan moddning.

Visa signatur

I got YOU.

Permalänk
Medlem

Klockrent bygge. Kollar runt på olika chassin i den storleken men har bara fasnat för Lian Li´s A05b och deras V600. Du verkar ju väldigt nöjd med din låda så jag ser bara fördelar med den. Funderar på att göra något liknande med en "Ryan AC Radguard" i toppen. Men vart fick du tag på den där gpu kylaren? Jag har kollat runt på nätet lite smått, och har bara hittat en fransk sida som säljer den enbart i paket med ett 8800 och jag har ju ett redan så jag är inte så pigg på att köpa ett nytt.