Komplett.se och deras "testlabb"

Permalänk

Komplett.se och deras "testlabb"

Jag har en Raptordisk jag köpte från komplett, den började ticka, eller knacka ungefär, ett metalliskt ljud som kom då och då, några gånger per dag, WD har ju 5 års garanti så jag skickade in den till komplett för att få den utbytt, men just när dom testade den så lät den inget verkar det som, dom säger att alla deras testprogram visade att den var OK, så jag skulle få tillbaka den och måste nu betala 365kr.

Jag frågade om dom inte kan testa den lite till eftersom det ÄR fel på den, IT teknikern på mitt företag har hört det och han säger samma sak. Dom sa att ja kan ju pröva att göra en reklamation igen, men då riskerar jag att få betala 365kr till om dom inte hittar nått denna gång heller.

Jag tycker det är dålig stil, jag menar, jag kommer ju inte våga använda den disken mer, mekaniskt fel betyder ju att den kan cracha helt plötsligt och att jag då inte kan återskapa allt data, plus att när den tickar så hackar hela datorn och hänger sig.

Inte för att komplett kommer bry sig, men jag ligger iaf bakom kanske 50.000 per år i inköp från dem, som jag kommer flytta över till datorbutiken from. nu.

Köpte en ny Raptor därifrån iaf. Och kommer fortsätta med det.

Jaja, ville bara ventilera lite, jag blev bara så grymt less på dem, dom har då inte hört "kunden har alltid rätt" iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Jag har också handlat min sista sak från Komplett. Deras kundvänslighet är urusel.

Funderar på att lägga upp hela historien här senare men vill att allt ska vara klart först!

Bara att hoppas Komplett går i graven även om det inte ser så ljust ut just nu. Men jag rekommenderar ingen att handla därifrån iaf! Alltid något som jag kan göra!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Deras test går ju bara ut på att köra några diagnostikprogram och möjligtvis så lyssnade de lite. I vissa fall får de helt enkelt ta kunden på orden. De kan ju inte själva sitta och lyssna i flera timmar ifall det kommer något ljud heller. Just därför bör de ju bara byta ut den åt dig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Deras test går ju bara ut på att köra några diagnostikprogram och möjligtvis så lyssnade de lite. I vissa fall får de helt enkelt ta kunden på orden. De kan ju inte själva sitta och lyssna i flera timmar ifall det kommer något ljud heller. Just därför bör de ju bara byta ut den åt dig.

Jag sa det till dem åxå, är det itne bättre att bara byta ut den? Eller är dom 1500 den kostar värld mer för er än att förlora en kund och få dålig publicitet så fine.

Sen kostar den ju inte dem så mycket heller, så jag tycker det var ett dåligt val av dem. Men men, ja hoppas jag blir nöjdare på DB iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Intermittenta fel är ett helvete för både kund som säljare så det bästa som kund är att köra vidare med den felaktiga varan tills den rasar eller visar ett varaktigt fel.

Tyvärr men så är även min erfarenhet då jag t.ex hade fel på fläkten i min bil som bara visade sig då och då så verkstaden kunde inget göra förutom när den började låta vid körning och jag var då så pass nära verkstaden så jag lät bilen vara igång och lät verkstaden lyssna på oljudet och nu fick jag den utbytt på garantin.

Permalänk
Medlem

Jag tror du hade fått samma besked om du köpt disken från datorbutiken desvärre. Hittar de inget fel kommer de inte heller att få ersättning i sin tur från leverantören.
Skulle de sen enbart gå efter vad kunden säger skulle det nog vara en himla massa grejer som det egentligen inte är fel på.

Precis som sagts är fel som kommer och går ett helsike. Bästa är om den lägger av helt.

Om du är orolig kan du ta en rövare och skicka den direkt till WD och hoppas att de upptäcker felet. Rimligen har de bättre koll på sånt.
Kolla med komplett om de är villiga att ersätta dina utlägg om WD byter disken.
Stora nackdelen med detta är att du sannolikt får en utbytesdisk, d.v.s.
en begagnad som är renoverad.

Personligen skulle jag köra på den ett tag och köra en image på den regelbundet och se om ljudet blir värre alternativt att den lägger av helt.

Permalänk
Medlem

Du skulle filmat den när den börjar låta som värst.

Permalänk
Komplett.se

Hej,

Du är välkommen att skicka in varan till oss för test igen. Vi kommer inte att debitera några ytterligare testavgifter i detta fall. Testas hårddisken defekt stryker vi även tidigare testavgift.

Väljer du att skicka in hårddisken till oss igen så skicka mig ett PM med dina kunduppgifter så upprättar vi ett nytt RMA åt dig.

Med vänliga hälsningar
Jonas, Returavdelningen
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste säga att jag förstår Komplett här. Körde du Western Digital Data LifeGuard Diagnostics innan du skickade in disken? Upptäcks det inte några fel i diagnostikprogram och om ljuden uppkommer sporadiskt, ja vad kan man då göra? Sen så behöver ju ett tickande/knackande inte med 100% betyda att disken håller på att rasa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Du skulle filmat den när den börjar låta som värst.

Jo jag tänkte på det, ska se om jag orkar koppla in den och fixa det någon dag.

SUMITOMO: Jo jag hade nog kasnke det, men det gör det samma, det spelar ju itne så stor roll direkt om jag köper från komplett eller från DB. Men nu kommer jag itne köpa från komplett mer iaf, sen så får man väl se i framtiden om jag får nått därifrån som måste reklameras, hur det går då.

Men jag tycker det är dålig stil bara, jag skrev i felanmälan att felet itne alltid är där, har dom inte tid att testa den under en längre period så tycker jag dom bara skall ersätta den, det hade jag gjort iaf, om jag haft ett företag av den storleken. Det är ju itne så att dom blir ruinerade, och då hade dom fått en nöjd kund istället för att bli av med en kund som aldrig mer kommer rekomendera dem till någon annan.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Varför gjorde du inte en RMA hos WD direkt?
Jag gjorde det när min raptor slutade att fungera och den blev skickad till tyskland och utbytt utan några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter
Jag måste säga att jag förstår Komplett här. Körde du Western Digital Data LifeGuard Diagnostics innan du skickade in disken? Upptäcks det inte några fel i diagnostikprogram och om ljuden uppkommer sporadiskt, ja vad kan man då göra? Sen så behöver ju ett tickande/knackande inte med 100% betyda att disken håller på att rasa.

Hade likande problem disken stod typ still å inget händ på flera minuter ,lät som ett tröskelverk. Jag stod ut med det i 2 månader sen vart det om installation av os så har det försvunnit vet dock ej varför det blev så om det var korrupt installation lr om mna fått nåt virus kanske?

Vet dock ej om det skulle hjälpa dig men meddelar mitt probs som var.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace Ventura
Varför gjorde du inte en RMA hos WD direkt?
Jag gjorde det när min raptor slutade att fungera och den blev skickad till tyskland och utbytt utan några problem.

Exakt vad jag gjorde med min gamla raptor.

Skickade in min 36 raptor en gång - fick en ny tillbaka
När denna nya strulade igen en andra gången skickade jag även denna till WD direkt..

När jag fick tillbaka paketet och öppnade visade det sig att dom skickat en helt ny 74 Gb raptor istället.. då blev man nöjd

Permalänk

Inlägg raderat. Tänk på vad du skriver! /Najk

Permalänk
Medlem

Hade samma problem för länge sen, komplett hävdade att disken var ok.
Men de vägrade testa samma saker jag kört, men uppbarligen snackade jag bara skit enligt dem. Så blev till att kasta disken samt köpa ny ifrån annat ställe. Samt en fin avgift på 500kr med...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Min 36GB Raptor har också något fel som bara visar sig sällan. Datorn slöar ner, sen kommer en blåskärm och när jag startar datorn igen heter disken bara 2 bokstäver, har inte hänt på ett tag så har glömt vilka, men det går inte att boota från den iaf. Detta kanske händer 1 gång per månad ibland, nån gång 2 ggr på en vecka, men inte oftare än så. Ringde WD och frgade vad jag ska göra, dom sa att det är bara att skicka in den, det är uppenbarligen fel på den så dom byter ut den i vilket fall, så du ska nog kolla med dom, verkar ha riktigt bra support på sina grejer. Nu är ju det sura att spara allt från den, så har inte kommit till skott att skicka in den, men lär väl bli nästa gång den lägger ner.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Ok tack för svaren, jag får nog ta och kontakta WD istället!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Retur/KPS
Hej,

Du är välkommen att skicka in varan till oss för test igen. Vi kommer inte att debitera några ytterligare testavgifter i detta fall. Testas hårddisken defekt stryker vi även tidigare testavgift.

Väljer du att skicka in hårddisken till oss igen så skicka mig ett PM med dina kunduppgifter så upprättar vi ett nytt RMA åt dig.

Med vänliga hälsningar
Jonas, Returavdelningen
Komplett.se

Där var problemet löst?
Varför kontakta WD pekkasteele, skicka in den till Komplett istället?

Permalänk
Medlem

Konstigt förfarande av Komplett. Givetvis kommer ju komplettmannen här och säger att du inte behöver betala extra för att skicka in den igen, men att de skickade tillbaka den till dig mot faktura första gången är riktigt illa.

WD byter ju ut disken när de får in den, no questions asked. Att Komplett låter bli detta och istället debiterar kunden är snudd på skandalöst. Jag misstänker att en girig internpolicy ligger bakom beslutet.

Dustin behöver ju knappt en felbeskrivning för att skicka en ny disk samma dag de får in den trasiga... Och detta med all rätta eftersom tillverkarnas garantier är så pass generösa.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Komplett.se - ett skämt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Retur/KPS
Hej,

Du är välkommen att skicka in varan till oss för test igen. Vi kommer inte att debitera några ytterligare testavgifter i detta fall. Testas hårddisken defekt stryker vi även tidigare testavgift.

Väljer du att skicka in hårddisken till oss igen så skicka mig ett PM med dina kunduppgifter så upprättar vi ett nytt RMA åt dig.

Med vänliga hälsningar
Jonas, Returavdelningen
Komplett.se

Hej, Pekkasteele!

Jag måste bara instämma, Komplett.se har ingen som helst respekt för sina kunder. Varken för kundernas tid eller för kundernas pengar, inte heller har de respekt för svensk lag. De väljer helt enkelt med sin ställning som stort företag att köra över den lilla konsumenten som inte kan göra något.

Jag köpte en Linksys WRT300N som fyndvara av Komplett.se i början av maj. Den var defekt. När jag ville reklamera och krävde en omleverans eller att felet skulle bli avhjälpt ville Komplett enbart häva köpet. Men enligt konsumentköplagen har jag rätt att kräva omleverans eller avhjälpande om det inte innebär någon ekonomisk belastning för näringsidkaren.

De hävdade att det bara fanns en WRT300N-demo. Jahaja, för det skulle vara någon specialversion då eller? Nej. Det står uttryckligen i lagen att kan inte näringsidkaren ersätta med en identisk vara skall de ersätta med en liknande vara - även om den skulle kosta mer.

Nåväl. Komplett.se gav mina yrkanden foten och bad mig kontakta Linksys. När jag i slutet av juni fick min andra WRT300N från Linksys var även denna defekt. DOA. Återigen fick jag vänta på en ny och inte heller den 3dje funkade som den skulle.

Fel på enhet 1: Defekt DHCP.
Fel på enhet 2: Högt tjutande blippbloppande
Fel på enhet 3: Diverse krångel/glapp samt ovanstående tjutande.

Då tröttnade jag och valde att häva köpet. Så vad fick jag ut av det hela? 4 månader utan internet, samma summa pengar som jag betalade samt en hel del tid gick åt när jag skulle installera och säkerställa varje defekt enhet jag fick skickat till mig.

Får jag några 365:- á defekt enhet för mitt besvär? Nej. Har jag kunnat använda internet på min dator under dessa 4 månader? Nej. Har jag fått betala min del av internetabbonemangetskostnad trots att jag inte kunnat använda det? Ja!

Fuck Komplett.se. De hittar på egna lagtolkningar och ignorerar helt kunden önskemål. Jag har bett om telefonnummer till supportchefen i snart ett trettiotal mail. De ignorerar fullständigt mina frågor och önskemål.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Har för mig det inte gäller samma saker gällande demo och liknande.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag håller med pekkasteele komplett's returavdelning är SÄMST!

Samma sak har hänt mig med idag.

Jag skickade in en hårddisk förra veckan och fick svar idag att dem hitta inget fel på den och blir debiterad på 365:-.

Fick också såna klick ljud från hårddisken men bara efter ett par timmars använding och inte nån halvtimmes test med seatools som dem körde med löjligt.

Jag själv är tekniker över 20års erfarenhet och dem säger till mig att inget fel har hittats ja då vet jag att dem har varit LATA och inte testat den NOGGRANT som en RIKTIGT tekniker ska göra.

Fixar dem inte det här blir det sista gången jag handlar utav dem då jag vet att returavdelningen suger och börjar handla från dustin istället då jag hör att deras returavdelninge är GULD nåt som komplett behöver jobba på i FLERA ljusår för att komma ikapp dustin.

Nästa gång kan man lika gärna skicka in det direkt till tillverkaren få nytt istället att skicka in den till komplett och gå på en blåsning på 365:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Har för mig det inte gäller samma saker gällande demo och liknande.

Lagen gör inga undantag oavsett om återförsäljaren slänger på -demo eller vad som nu kan tänkas. Varan som säljs åtnjuter samma garantier och förväntas vara hel och fin vid försäljning. Dessutom är en lag något tvingande, inte något man köpslår om.

Samma sak gäller auktionsvaror. Om du ringer till auktionshuset och ber någon titta på en sak åt dig och den ser hel och fin ut. Då kan du anta att den är i fullgott skick. Om varan sedan skulle visa sig defekt har du rätt till ersättning för avhjälpande av felet. Detta hände mig när jag köpte en NAD C320BEE. Enligt auktionshuset såg varan bra ut, och inget var rapporterat trasigt. Sedan visade sig att en ringkärnetransformator eller något var paj.

Efter en del krångel lämnade jag in den till Hifi-Klubben och sedan skickade jag kvittot till Auktionshuset. De fick vara så snälla och betala. Lag är lag.

Komplett å andra sidan är snikna.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Lag må vara lag, men ingen lag säger att komplett ska lämna 1 års garanti på demovaror... Men fabriksgarantin gäller så inte vidare konstigt om kunden får kontakta tillverkaren själv..

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Lag må vara lag, men ingen lag säger att komplett ska lämna 1 års garanti på demovaror... Men fabriksgarantin gäller så inte vidare konstigt om kunden får kontakta tillverkaren själv..

Ehh 6 mån är sas en garanti enligt KKL där det är säljaren som har bevisbördan att det inte är ett ursprungsfel! Så buss på säljaren om fel inträffar inom 6 mån gränsen oavsett om garanti lämnats eller ej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Lag må vara lag, men ingen lag säger att komplett ska lämna 1 års garanti på demovaror... Men fabriksgarantin gäller så inte vidare konstigt om kunden får kontakta tillverkaren själv..

Du är medveten om att Sverige har den näst bästa konsumenköpslagstiftningen efter Norge? Givetvis sett ur ett konsumentorienterat perspektiv.

Jag tycker att du bör - i rent allmänbildande syfte - besöka Konsumenverket samt läsa lite i Konsumentköplagen. Det kan ibland vara bra att känna till sina rättigheter.

Väl mött!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad på olämpliga inlägg

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Du är medveten om att Sverige har den näst bästa konsumenköpslagstiftningen efter Norge? Givetvis sett ur ett konsumentorienterat perspektiv.

Jag tycker att du bör - i rent allmänbildande syfte - besöka Konsumenverket samt läsa lite i Konsumentköplagen. Det kan ibland vara bra att känna till sina rättigheter.

Väl mött!

Finns fortfarande ingen lag som tvingar någon återförsäljare att lämna garanti. Reklamationsrätt är sak, garanti en annan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Finns fortfarande ingen lag som tvingar någon återförsäljare att lämna garanti. Reklamationsrätt är sak, garanti en annan...

Nej det stämmer, men nu handlade det inte om garanti - utan just reklamation. Och jag reklamerade faktiskt varan, och då har jag rätt att begära omleverans.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Nej det stämmer, men nu handlade det inte om garanti - utan just reklamation. Och jag reklamerade faktiskt varan, och då har jag rätt att begära omleverans.

Sant, men det du dementerade var att ODDNAME sa att det inte finns någon lag som säger att återförsäljare måste lämna garanti och det var det jag reagerade på. Men som du säger fick du använda dig av reklamtionsrätten istället som är hjälpsam den med, iaf de sex första månaderna.