Permalänk
Medlem

Z 5550 låg bas???

Har nyligen köpt det prisade systemet Z 5500 från logitech. Vart jag än läser så skryts det om hur bra baslådan är. Till musik och spel fungerar den utmärkt enligt mig men när det kommer till film kan jag knappt ens höra basen fast den är ställd på det högsta. Jag använder en optisk kabel från dvdn som jag även kör musik på så då fungerar det men så fort jag bytar till film så känns det som om basen är väldigt låg.

Är det fler än jag som har detta problem eller är det bara min bas som spökar?

Permalänk
Medlem

Re: Z 5550 låg bas???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marka
Har nyligen köpt det prisade systemet Z 5500 från logitech. Vart jag än läser så skryts det om hur bra baslådan är. Till musik och spel fungerar den utmärkt enligt mig men när det kommer till film kan jag knappt ens höra basen fast den är ställd på det högsta. Jag använder en optisk kabel från dvdn som jag även kör musik på så då fungerar det men så fort jag bytar till film så känns det som om basen är väldigt låg.

Är det fler än jag som har detta problem eller är det bara min bas som spökar?

Hur är subben placerad? Basen kan gå från typ inget, som du har nu till oerhört kraftig. Jag är tyvärr ingen expert på placering av högtalare, men testa att ställa subben i ett hörn.

Permalänk
Medlem

Jag hör min bas väldigt bra även i film och har den precis vid mina fötter. Kan nästan känna den blåsa på mig ibland. Jag har hört att man ska ställa upp subben på din soffa/stol och sedan krypa runt och höra vart det låter bäst. Där det låter bäst ska den alltså stå.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Basen står på samma ställe som den gör när jag lyssnar på musik där den fungerar utmärkt. Men ska testa det där med stolen iallafall. Om inte det fungerar får jag byta in den.

Måsta bara fråga när ni ser på film är det samma tunga bas för er då?

Permalänk

Kan kanske va fel på kopplingen, när du lyssnar på musik så är ju ljudet i stereo och lådan tar automatiskt hand om de låga frekvenserna.
När du ser film så är det ju ett eget ljuspår för subben...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Fungerar mycket bra för mig, haft Z5500 sen dom kom ut, självklart går det inte att jämföra med riktig hemmabio med kvalitetsmärken osv. Men det är utan tvekan det mest prisvärda allround systemet.

Använder mina för att kolla på film en hel del och fungerar ypperligt med basen, svarar bra och kan dåna på rätt fint.

Har även subben placerad framför mig under skrivbordet.
När jag körde dom till Tv'n hade jag den brevid tvn, fungerade lika bra där med Basresponsen och ljudet.

Blir det samma om du spelar upp film i stereo,2x stereo som 6chnl/dolby?

Permalänk
Medlem

Ja det blir samma vilken kanal jag än kör (6.1, Dolby2 movie, Dolby 2 musik eller stereo 2.0) Men har varit inne i en affär nu där jag verkligen hör skillnaden på ljudet. Så jag ska lämna tillbaka den och hoppas på att få en ny.

Permalänk
Medlem

Basen är så hög så att jag nästan måste köra på lägsta volym för att grannarna inte ska klaga! Ljudkortet spelar väl även roll, jag har ett Audigy 2..