Kalibrering av Low-Frequency Cut-Off

Permalänk
Inaktiv

Kalibrering av Low-Frequency Cut-Off

Hej!

Jag är i behov av lite tips och råd angående hur man ställer in Cut-Off Frequency bak på hemmabiosystemets baslåda. Länk till mitt system; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12736

Jag har försökt "ratta" på hjulet som styr cut-off frequency bak på baslådan och sen försökt hitta ett bra läge för själva volymen på baslådan men tycker aldrig att jag når hela vägen fram. Basen känns ofta mest brummig och opålitlig, inte sådär snärtigt och frisk som den kan göra när allt är "rätt" inställt.

Någon gång har jag fått till inställningarna bak på baslådan kanonbra och bara behövt göra små justeringar för själva ljudvolymen för baslådan när man växlat mellan att spela av film och musik, så skulle jag vilja ha det igen men detta läget hittar jag inte fram till. Som det är nu så rattar jag fram och tillbaka, fram och tillbaka utan att hitta fram till något vettigt. Jag vill smälla dit cut-off frequency nivån på en fastslagen och "korrekt" inställningsnivå och sen vara nöjd där och bara justera ljudbilden med volymratten för baslådan. Men hur når jag fram till detta? Någon som kan uttala sig vart jag ska ställa cut-off frequencyn? Jag misstänker att jag redan vet svaret i form utav att man enbart kan ställa in detta genom att lyssna sig fram till rätt nivå men jag reder inte ut det, jag rattar och har mig i det oändliga...jag söker hardcore facts som säger att så här är det och så ska du ställa in ditt system...

Tack för hjälpen med tips och råd i förhand!