Råd tack!!! Duger den här felanmälan till Asus?

Permalänk
Inaktiv

Råd tack!!! Duger den här felanmälan till Asus?

Skall något läggas till eller tas bort? Behöver hjälp då jag är en pushover i reklamationsfall......

My PC has been assembled for about 2 months and I was going to upgrade my motherboard, ASUS P5K-E WiFi AP, with the newest BIOS using ASUS Update. ASUS ftpservers were busy, so I downloaded the BIOS file from the Asus-homepage instead.

I instruct ASUS Update to update bios from a file and chose the .romfile I just downloaded. The program starts it’s cycle and the two first tasks (remove old BIOS and add new BIOS) went fine. Then it failed verification and said "click Retry to try again or click Exit to cancel". I had the slim hope that cancel actually meant cancel the flash, so I retried a couple times [which kept failing] and then hit Exit.

I rebooted. Now this is what happens whenever I turn on my machine: the power light and HDD light turn on, some of the fans start, after about 5 seconds, the machine powers down [power light off, fans and PSU fans turn off]. After a few seconds the machine turns back on and it all repeats until I turn the PSU switch off.

I have tried using the CrashFree BIOS 3 Utility [which the manual is very vague on], by having the Support CD, that came with MB, in the drive and having a USB stick with a newly downloaded .rom-file as the only file on it plugged into various USB ports on the back. But since the machine doesn’t even get through POST properly there is no way it can work.

I’ve tried to clear the CMOS as described in the manual (moving the jumper and removing the battery). I even tried having the battery removed overnight in case the time stated in the manual was a little to short.

Something is very wrong, when you read the manual, use the software included by the manufacturer, use ASUS Update, following instructions to the letter, and the result is BIOS so badly damaged that even the CrashFree BIOS-part wont work.

After looking in several different internet forums, including Asus own, I learned that I’m not the only one this has happened to. There are plenty of us and allegedly some people have been told by Asus technical staff not to use AsusUpdate and that they get at least a couple of motherboards every week damaged by AsusUpdate. That to me suggests that it is something wrong with my motherboard and/or AsusUpdate and I therefore should get my motherboard repaired or replaced at no cost of my own.

Since I was using the tools provided by Asus in the motherboard package, followed the manual to the letter, it must be a fault caused before I bought the motherboard, at the fabric for example.

My reseller “shg.biz” rejected my complaint, and claimed that they couldn’t do anything because I caused the fault myself, by flashing BIOS, which is considered “an alteration of the product” which is not covered in the warranty and the producer (Asus) wouldn’t accept this motherboard as defective, and sent my motherboard back to me with no action taken.
My argument is that the fault was pre-existing and that my flashing the BIOS isn’t the main issue, but simply helped to show a pre-existing error with the motherboard, that several other users have experienced and they have gotten their motherboards repaired or replaced, so why shouldn’t I. As one of the others put it, “the fault was already there, so no matter what I did or how careful I was, following the instructions in the manual, doing exactly everything right, it would fail anyway.”

According to Swedish consumer law, SFS 1990:932 § 20 a, (”Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.”)

Translation:
“A fault that appears within 6 months after the delivery or purchase of the product shall be considered as existing before the purchase/delivery of said product; UNLESS it can be shown otherwise, OR if it’s incompatible with the nature of the product or the fault.”

According to the law, the burden of proof lies with the producer/seller to show if the consumer has damaged the product intentionally or unintentionally by being careless, reckless or not following the instructions. If this can’t be proven the consumer has the right to get the product repaired, exchanged or repurchased and any expenses caused by the fault reimbursed. (Like postage, packing and such).

I’m hoping that direct contact with Asus will work better, and I’m sending this letter to shg.biz as well. If we can’t work out a satisfactory solution I will contact my consumer guide and take legal action.

Permalänk
Medlem

Du kan nog inte förvänta dig mycket respons om du själv pajjat det.

Du har lagen emot dig, du har uppenbarligen ingen kunskap om vad du gjort och därmed pajjat kortet. Enligt dina egna ord.

Kortet fungerar, du utövar dina fantastiska "kunskaper", kortet trasigt. Och nu påstår du att det är ett fabriksfel att du pajjat det? En urbota korkad användare räknas inte som ett fel.

Den gubben går inte.

EOD

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

SHG.biz borde ta tillbaka kortet då Asus faktiskt byter när man får detta felet. Skäll på shg.biz också. JME tog tillbaka mitt P5K när jag gjort samma misstag som du, utan snack. Shg.biz ljuger.

Tror inte du behöver åberopa alla lagar o regler i första mailet. Skriv först ett enkelt RMA brev. Om Asus däremot börjar käftas (vilket jag inte tror de gör) så kan du ta till alla regler.

Permalänk
Inaktiv

OddName:
Varför har andra fått igenom sina reklamationer med exakt samma scenario då? Både hos Asus själva och konkurrenter till shg.se.

Jag vet vad jag har gjort och brukar normalt inte flasha från windows, men då asus skickar med en egen mjukvara för detta syfte förutsätter jag att den skall vara någorlunda stabil/säker och inte pajja hela bioschipet om det misslyckas... Och om det misslyckas att man skall kunna rädda upp det hela med CrashFree Bios3 eller clear CMOS.

Det intressanta är ju oxå att själva flashningen enligt AsusUpdate gick bra, det var själva verifieringen som sket sig, konstigt att det skall pajja så mycket.

Nej, jag anser att Asus är ansvariga, även om jag kanske kunde varit mer försiktig genom att skicka in kortet till leverantören för att få bios updaterat och därigenom haft ryggen fri, vilket jag faktiskt frågade shg:s support på telefon och de sa att jag borde ha gjort så och att uppdateringen hade kunnat fås via reklamationsrätten, (kan bara tänka mig vilken kostnad de skulle få om alla skulle skicka in sina mb för uppdatering enligt reklamationsrätten); men det låter inte som en sak som är rimlig att kräva tycker jag.

BeRetta:
Har skickat ett saftigt surt mail till shg där jag kräver omprövning av beslutet och hoppas innerst inne att de skall lösa det. Det värsta var nog att de påstod att Asus ej tog emot kort som reklamerats för detta och därför inte kunde göra något, när jag vet att det är ett faktum att de gör det....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buffsan
OddName:
Varför har andra fått igenom sina reklamationer med exakt samma scenario då? Både hos Asus själva och konkurrenter till shg.se.

Jag vet vad jag har gjort och brukar normalt inte flasha från windows, men då asus skickar med en egen mjukvara för detta syfte förutsätter jag att den skall vara någorlunda stabil/säker och inte pajja hela bioschipet om det misslyckas... Och om det misslyckas att man skall kunna rädda upp det hela med CrashFree Bios3 eller clear CMOS.

Det intressanta är ju oxå att själva flashningen enligt AsusUpdate gick bra, det var själva verifieringen som sket sig, konstigt att det skall pajja så mycket.

Nej, jag anser att Asus är ansvariga, även om jag kanske kunde varit mer försiktig genom att skicka in kortet till leverantören för att få bios updaterat och därigenom haft ryggen fri, vilket jag faktiskt frågade shg:s support på telefon och de sa att jag borde ha gjort så och att uppdateringen hade kunnat fås via reklamationsrätten, (kan bara tänka mig vilken kostnad de skulle få om alla skulle skicka in sina mb för uppdatering enligt reklamationsrätten); men det låter inte som en sak som är rimlig att kräva tycker jag.

BeRetta:
Har skickat ett saftigt surt mail till shg där jag kräver omprövning av beslutet och hoppas innerst inne att de skall lösa det. Det värsta var nog att de påstod att Asus ej tog emot kort som reklamerats för detta och därför inte kunde göra något, när jag vet att det är ett faktum att de gör det....

Det är så synd att folk inte börjar söka info förrän det är försent. Jag har pm:at Oskar och bett om en klistrad tråd om en varning för AsusUpdate. Det finns tyvärr ganska många trådar i Moderkortssektionen om korrupta bios efter användning av ASUSUpdate. Har ju som sagt själv varit med om det. Själv är jag ganska trött på ASUS överhuvudtaget. Det blir inte mer köp från dom framöver. Deras crashfree BIOS är ett stort skämt. Några vettiga biosuppdateringar släpper dom inte heller. Det är tydligen inte meningen man ska kunna köra deras kort med 4Gb RAM i Vista fast det står Vista över hela kartongen.

Lycka till med din RMA, hoppas det löser sig!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Du kan nog inte förvänta dig mycket respons om du själv pajjat det.

Du har lagen emot dig, du har uppenbarligen ingen kunskap om vad du gjort och därmed pajjat kortet. Enligt dina egna ord.

Kortet fungerar, du utövar dina fantastiska "kunskaper", kortet trasigt. Och nu påstår du att det är ett fabriksfel att du pajjat det? En urbota korkad användare räknas inte som ett fel.

Den gubben går inte.

EOD

Kanske inte....
Eller så är det kanske så att jag är en av dem som inte är bekväm/bra med att använda engelska språket i skrift och därmed ger sken av att inte veta vad jag gjort.

Jag har gjort precis som många andra här på forumet, både nybörjare och erfarna användare, använt AsusUpdate enligt konstens alla regler och kraschat mitt mb. Om felet ligger i kortet eller mjukvaran eller en kombination av båda kan inte jag veta, men eftersom Asus tillverkat båda måste en del av ansvaret ligga hos dem.

Det är bara att kolla lite i nedanstående trådar.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

Om du ska reklamera (vilket det låter som med tanke på att du citerar konsumentköplagen) så är det väl säljaren du ska vända dig till, inte tillverkaren.

Eller är det ett garantiärende? (I så fall är inte KKL relevant, utan garantivillkoren.)

Sen så kan man anmärka på sånt som t.ex. "fabric" i texten, det betyder "tyg", "factory" betyder "fabrik".

Och det är knappast lämpligt att gå till full attack sådär i första kontakten, det ger bara en negativ inställning och eventuellt ett mer komplicerat ärende.

(Varför citera lagtexter och hota med "legal action" innan de ens fått en chans att lösa problemet på ett snyggt sätt? De kan mycket väl ha som policy att byta alla kort som dödats av uppdateringsprogrammet.)

Jag skulle åtminstone råda dig att klippa bort hela det avsnittet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

evil penguin:

Bra synpunkter!
Jag jobbar så att säga på två fronter samtidigt.

Kommer ändra en hel del i brevet till Asus.

Till shg behåller jag de hårda formuleringarna, då trevliga inte har funkat alls hitintills, och att de dessutom försökt lura i mig att Asus ej tar emot kort med det här felet.

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till att du får någon som helst reaktion ifrån Asus tyvärr, det är liksom deras policy att ignorera sina kunder fullständigt...

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2