inte NTFS inte fat32, vad finns det kvar?

Permalänk
Medlem

inte NTFS inte fat32, vad finns det kvar?

Jag har en Lacie ed mini (en NAS) , http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10844 till den kan man koppla en extra extern disk som då även den delas ut på nätverket. På den vill jag kunna spara filer större än 4 Gb. Problemet är att Laciedisken inte stödjer att extradisken man kopplar till är NTFS.

Vad jag vet är att den stödjer diskar formaterade till (se edit). Jag vet inget om dessa format. vilket är bäst? Hur formaterar jag till de här formaten? Kan jag koppla disken direkt till en windows maskin utan problem?

edit "The Ethernet Disk mini
supports drives formatted with the following file
systems: MS-DOS/FAT 32, HFS+ and Linux file
system formats (ext2/ext3/reiserfs)" lacie

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

ska du ha det till en windator så kör ntfs så skippar du de flesta tankeställare som kan uppstå med andra filsystem.

Permalänk
Medlem

Du kan formatera den som ext3 m.h.a. Partion Magic eller liknande. Det borde fungera utmärkt, jag är inte så påläst när det gäller NAS men jag kör ext3 i min filserver och det är inga problem i windowsnätverk.

Permalänk
Medlem

jo, jag skulle vilja ha NTFS det är ju det bästa. jag köpte den i tron att NTFS skulle fungera (inet sa det), men jag kan inte (enligt lacie). Laciedisken klarar inte av det. den är inte kompatibel med NTFS diskar. Det är därför jag letar efter det bästa alternativet.

Tack mixdisk

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Om Laciedisken stöder XFS kan det vara ett utmärkt alternativ för stora filer. Det finns drivrutin till Windows för XFS ( http://www.crossmeta.com/crossmeta.html ). http://en.wikipedia.org/wiki/XFS

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Om Laciedisken stöder XFS kan det vara ett utmärkt alternativ för stora filer. Det finns drivrutin till Windows för XFS ( http://www.crossmeta.com/crossmeta.html ). http://en.wikipedia.org/wiki/XFS

XFS ska nog kunna vara ett bra alternativ. Det är vad laciedisken själv använder. Jag kan dock bara anta att det fungerar. När jag ringde och frågade lacie varför inte NTFS fungerade så räknade han upp typ fem format som skulle fungera XFS var inget av dem.

De här drivrutinerna som jag kan hämta, är det något som jag lägger på disken så att det automatiskt instaleras på den dator jag kopplar disken till (när jag inte kör den via nasen då förstås) eller måste jag hämta dem och lägga in dem på alla datorer jag vill kunna använda disken till. I så fall kan det då vara en ide att ha en liten fat32 partition på disken med drivrutinerna på?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna måste finnas på alla datorer, vars OS inte har inbyggt stöd för filsystemet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, men så bra Lacie gör det för lagring, att inte stödja över 90% av alla användares filsystem, det suger verkligen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Nä, men så bra Lacie gör det för lagring, att inte stödja över 90% av alla användares filsystem, det suger verkligen

Det bästa är att de inte informerar om det någonstans. Det står om man lusläser instalationsguiden. Men om man ringer Lacie Sverige så vet de inget om det men garanterar att det "säkert" går. Inet var även dom "säkra" på att det skulle fungera med NTFS. Jag blir så trött.

Är det någon som vet ett lätt sätt att formatera till ext3? Eller är det lättast att använder sig av en unixdvd?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk

http://www.fs-driver.org/

Lägg drivrutinen på en egen liten fatpartion, så är det enkelt att installera på datorer som du har datorn till.

Alla windows datorer måste ha drivrutinen för att kunna läsa partionerna med ext2/3.

om du installerar drivrutiner kommer datorn hantera ext3 snarlikt ntfs tror jag. Du borde åtminstone kunna formatera som vanligt i diskhanteraren.

Eftersom jag antar att du inte använder linux, och drivrutinen bara har stöd för ext2, (ext3 stöds men jornaleringen används inte) så borde det bästa vara att formatera som ext2

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille

Om du installerar drivrutiner kommer datorn hantera ext3 snarlikt ntfs tror jag. Du borde åtminstone kunna formatera som vanligt i diskhanteraren.

Tyvärr. Jag installerade det och kan fortfarande inte formatera. I alla fall inte i diskhanteraren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille

Eftersom jag antar att du inte använder linux, och drivrutinen bara har stöd för ext2, (ext3 stöds men jornaleringen används inte) så borde det bästa vara att formatera som ext2

Jag använder windows ja. men jag förstår inte fördelen med ext2 framför ext3. jag är kass på sånt här men 3 låter bättre än 2.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Ext3 är ext2 utökad med journal.
Fördel: Mindre risk för dataförlust och att filsystemet blir korrupt.
Nackdel: Journalen tar diskutrymme och gör skrivning långsammare.

Lättast skapar du ett ext2 eller ext3 filsystem genom att boota med en live-CD Linuxdist.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
http://www.fs-driver.org/

Lägg drivrutinen på en egen liten fatpartion, så är det enkelt att installera på datorer som du har datorn till.

Alla windows datorer måste ha drivrutinen för att kunna läsa partionerna med ext2/3.

om du installerar drivrutiner kommer datorn hantera ext3 snarlikt ntfs tror jag. Du borde åtminstone kunna formatera som vanligt i diskhanteraren.

Eftersom jag antar att du inte använder linux, och drivrutinen bara har stöd för ext2, (ext3 stöds men jornaleringen används inte) så borde det bästa vara att formatera som ext2

Över nätverk spelar det ingen roll vilket filsystem en disk har. Jag kör ext3 på en server med Debian och det är inga problem att skriva/läsa till den från andra datorer över nätverket.