Installering av ljudkort, ersätter det integrerade

Permalänk
Medlem

Installering av ljudkort, ersätter det integrerade

Jag har några frågor angående byte till separat ljudkort. Tidigare har jag använt mig av det integrerade realtek ac97 ljudkortet som medföljde moderkortet. Detta kort har gett upp, så jag tänkte använda ett Creative Sound Blaster Live! 24-bit-kort istället i datorn.

Först av allt, det går väl att gå över till vilket ljudkort som helst från att ha kört integrerat tidigare?

Sen, är det bara att montera kortet och installera med den medföljande skivan? Skall det ändras i bios? Ska man avaktivera det tidigare integrerade kortet?

Jag som har ni kan se rätt dålig koll på detta, så jag uppskattar lite hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Avaktivera det integrerade i BIOS. Troligen under rubriken 'integrated PCI devices' eller något liknande. Sen är det bara att starta om och installera drivrutiner till det nya kortet

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Jag försökte nå BIOS genom att, som i manualen, trycka ESC i starten. Dock fick jag bara upp en meny där jag skulle välja vilken enhet jag ville starta med, floppy, harddrive eller cdrom. Ingen BIOS meny.

Vad beror detta på?

Permalänk
Medlem

att du trycker på fel knapp. prova insert, delete, F8, F9 eller F10 istället.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

tack, det var tydligen "Delete" man skulle trycka på.

nu är det bara koppla in ljudkortet i en PCI-slot och installera med skivan?

Permalänk
Medlem

Avinstallera först det gamla.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur menar du? Jag har redan avaktiverat det gamla i BIOS. Det är väl att avinstallera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rickeb
Hur menar du? Jag har redan avaktiverat det gamla i BIOS. Det är väl att avinstallera?

Avinstallera drivrutinerna för det gamla ljudkortet först.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Avaktivera det integrerade i BIOS. Troligen under rubriken 'integrated PCI devices' eller något liknande. Sen är det bara att starta om och installera drivrutiner till det nya kortet

Menar du att det inte räcker med att avinstallera drivrutinerna för AC97 i Windows? Jag trodde det var bara att avinstallera drivisarna till det inbyggda, sedan testa att köra en låt för att se om ljudet verkligen frösvann och sedan stänga av datorn för att installera pci-ljudkortet och dess drivrutiner efteråt.

Det kanske är därför jag har haft problem med mitt ljudkort, pga att det inte är avinstallerat i BIOS. Hmm det var en nyhet detta.

PS har inte haft problem med ljudkortet i min nuvarande rigg men jag har iaf inte avinstallerat ljudkortet i BIOS.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

EDIT: Fixat!