Gammal HDD hittas inte i BIOS (nytt moderkort)

Permalänk

Gammal HDD hittas inte i BIOS (nytt moderkort)

Jag har en gammal Maxtor 160GB IDE HDD och jag köpte nyligen ett nytt moderkort (K9N Neo V3), och nu verkar det som att HDDn inte hittas ordentligt i BIOs.

Jag hade lite problem när jag kopplade in den i moderkortet eftersom det bara fanns en IDe-kontakt i moderkortet, så jag fick sätta dvd-spelaren som slave (jag antar att HDDn redan var på master eftersom jag bara har den HDDn och har använt den ensam innan), och IDE-kabeln var för kort, så jag satte den blåa kontakten (den som är längst bort från de andra) i DVDn, den grå i HDDn och den svarta i moderkortet.

När jag startar datorn så dyker följande text upp efter moderkortets "reklambild": "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key". Jag har testat att sätta in en Windows XP-skiva och startat med den, och i skivan så kan jag hitta min windowspartition i recovery-console, så min HDD verkar ändå inte vara totalt frånvarande.

Snälla hjälp!

Permalänk
Avstängd

Den blåa ska sitta på moderkortet därmed basta och inget annat. Så du får flytta på din hd och dvd så kabeln räcker, el köp en längre kabel

fräga två har du formaterat. Om inte gör det och lägg ni os och Obs alla drivrutiner till moderkort.

Ha de gott

Ps ställ in bios också först dvd sen hd sen vadsomhelst,

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk

Okej, jag ska testa att sätta den blå sladden i moderkortet. Men ska DVD-spelaren vara master eller slave?

Tack för hjälpen.

Uppdatering: Windows startar nu, men musen fungerar inte, USB eller PS/2 kvittar, någon som ha en aning?

Permalänk

Det kan också vara så att hårddisken är jumprad i cable select och inte master. DÅ får du antingen sätt hårddsiken i master eller DVDn i cable select

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem som "sgt. Pepper", fast jag har 3 hdd o en DVD.

Jag kommer in i windows med ena hårddisken o dvd´n, men så fort jag kopplar in dom anda hårddiskarna så kommer följande upp : "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Fattar nada.

Några fler alternativ ?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsykoMaN
Jag har precis samma problem som "sgt. Pepper", fast jag har 3 hdd o en DVD.

Jag kommer in i windows med ena hårddisken o dvd´n, men så fort jag kopplar in dom anda hårddiskarna så kommer följande upp : "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Fattar nada.

Några fler alternativ ?

Tack på förhand.

Ställ in vilken hårddisk den ska boota från i BIOS.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsykoMaN
Jag har precis samma problem som "sgt. Pepper", fast jag har 3 hdd o en DVD.

Jag kommer in i windows med ena hårddisken o dvd´n, men så fort jag kopplar in dom anda hårddiskarna så kommer följande upp : "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Fattar nada.

Några fler alternativ ?

Tack på förhand.

Jag har exakt samma problem... virus perhaps.

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Medlem

Jag har fixat så att det bootar rätt. Men det ville inte fungera ändå.

Permalänk
Medlem

Same shit here.. har fipplat med jumpers och det ska teoretiskt sätt fungera, men det gör det inte tyvärr.

Fungerar däremot om jag tar bort min slave hdd.. tror den fått sig en smäll : /

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk

Jag hade problem med det förut. Felet var att en av kablarna inte satt riktigt anluten i molexen. Så när jag koppla in fler diskar så spänndes kabeln och det blev ingen kontakt

Permalänk
Medlem

Funderade lite, det har inte med IDE-kablen att göra ?!

En IDE-kabel är inkopplad till 3 hdd o en DVD.
Jag vet inte, det är mest bara en fundering. O alla sladdar sitter ordentligt i.

Börjar bli lite trött på allt pillande. Vill ha det fixat !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsykoMaN
Funderade lite, det har inte med IDE-kablen att göra ?!

En IDE-kabel är inkopplad till 3 hdd o en DVD.
Jag vet inte, det är mest bara en fundering. O alla sladdar sitter ordentligt i.

Börjar bli lite trött på allt pillande. Vill ha det fixat !

Antar att du menar att det är totalt 2 IDE-kablar? Två enheter på varje.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Aa, precis... hur går jag till väga ? har viktiga filer på ena hårddisken.. måste ha tag i dom.

Men det får vi ta i morgon. Är lite små full just nu. haha..