Permalänk
Medlem

Funderingar kring nyklockad dator

Fick i dagarna hem mina nya komponenter och monterade dessa. Håll i åtanke att jag är en nybörjare när det kommer till klockning och vissa av mina frågor kan tyckas triviala för den erfarne. Isåfall, ta ett djupt andetag, undertryck aggressionerna och svara så att ett barn skulle förstå.

Det väsentliga:
Gigabyte GA-P35 DQ6
Q6600 2.4GHz
Thermalright Ultra-120 Extreme
med en Scythe S-FLEX 120mm Case Fan 20.1dBA

Just nu kör jag processorn i 333 x 9 = 2997Mhz på 1.2625V.

Efter att ha rullat Orthos en stund på "Blend - stress CPU and RAM" ligger temperaturen enligt CoreTemp på ~65°C per kärna. Detta låter väldigt högt i dessa hastigheter med tanke på att jag hoppas få processorn att ligga kring 3.4GHz. Kan dessa temperaturer verkligen stämma? Det som gör mig tveksam är att SpeedFan visar ett värde kring ~32°C vilket i sin tur låter väldigt lågt. EasyTune5 visar en temperatur kring ~55°C men programmet känns väldigt oseriöst och visar inte en temperatur per kärna, så jag vet inte alls vad jag ska gå efter. Någon som vet vilket program som är mest tillförlitligt och om någon av dessa temperaturer låter rimliga?

Min andra fråga är om man kan ordna så att CPU-Z visar rätt Multiplier? Den står alltid på 6.0x, precis som på min förra dator. Sedan räknar den på egen hand ut en Core Speed som är mycket lägre än den egentliga tack vare felet i Multipliern. Detta måste vara ett vanligt fel och jag är säker att det finns en lösning.. eller?

Sen kanske någon vet om man kan köra detta moderkort i "Unlinked Mode"? Har kollat igenom manualen och tittar runt i BIOS utan att hitta något som liknar detta. På samma gång kanske nån kan svara på var man går i BIOS för att ändra minnenas timings, för detta görs väl också därifrån?

Mvh
awsker

Permalänk
Medlem

Det där med att multipliern visar x6 är väl för att du kör datorn i idle och den klockas ner, för att sedan öka till x9 när du stressar cpun..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Det där med att multipliern visar x6 är väl för att du kör datorn i idle och den klockas ner, för att sedan öka till x9 när du stressar cpun..

Är det något man ska låta vara eller kan/ska man låsa den så att den alltid kör full fart?

Permalänk

Du kan stänga av det i bios funktionen heter EIST det är bara att välja disable.

Tempen är för hög för att ha en så bra kylare som du har jag har ungefär likadan temp i 3.0GHz med originalkylaren, det kan bero på många saker du kanske har satt på för mkt kylpasta, kylaren är konkav eller så lyfte du på kylaren efter att du installerat den med kylpasta och det har bildats luftbubblor i kylpastan.

Mitt råd är att isntallera om kylaren, självklart ska du rengöra processorn och kylaren från gammal kylpasta när du gör detta. lägg endast på lite kylpasta det ska bara vara ett tunt tunt lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Du kan stänga av det i bios funktionen heter EIST det är bara att välja disable.

Tempen är för hög för att ha en så bra kylare som du har jag har ungefär likadan temp i 3.0GHz med originalkylaren, det kan bero på många saker du kanske har satt på för mkt kylpasta, kylaren är konkav eller så lyfte du på kylaren efter att du installerat den med kylpasta och det har bildats luftbubblor i kylpastan.

Mitt råd är att isntallera om kylaren, självklart ska du rengöra processorn och kylaren från gammal kylpasta när du gör detta. lägg endast på lite kylpasta det ska bara vara ett tunt tunt lager.

Tack för svaret. Jag är fortfarande nyfiken på mina andra frågor, om någon vet något?

Permalänk
Medlem

Tryck på CTRL + F1 i huvudmenyn så kommer minnestimings inställningarna fram bland klockningsinställningarna.

Det temp program jag tycker är mest tillförlitligt är Everest, har du inte de skulle jag nog gå efter TAT.

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem

Har monterat om flänsen nu men verkar inte ha gjort så mycket skillnad. Kärnorna ligger i 39-42°C vid idle, och det kan ju knappast anses normalt? Vad kan jag göra för att ordna det? Jag vill ju ogärna börja slipa på processorn för att jämna ut ytan.

Permalänk
Avstängd

har du bra luft flöde i chassit?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Som folk säger så känns dom där tempsen väldigt höga för den klocken.

Min Q6600 @ 3000Mhz får vCore:1.35.

Likadan kylning som du har.

Idle ligger väl runt 32... Full load 55-57... Redan det tycker jag är lite högt för min klock, men acceptabelt. (Har inte lappat kylare eller processor, och första gången jag monterar en sån här kylare).

1. Har du mynt-moddat? Dvs lagt ett mynt med hål i, alternativt en bricka, mellan fästanordningen och kylaren? Många har vittnat om att kylaren inte sitter så tajt. Googla på Thermalright 120 och "coin mod" eller liknande. KAN hjälpa.
Jag la dit en bricka från början för att vara säker och min sitter väl ganska bra. Observera att det var mitt första datorbygge på 6 år eller nått, så det var inte direkt nån avancerad manöver.

2. Luftflödet i chassit kan såklart påverka. Vad har du för chassi? Hur många chassifläktar?

3. Ladda ner Everest Ultimate edition: http://www.lavalys.com/

Enligt många det bästa programmet för att hålla koll på temps... Hört rykten om att nån form av sjörövar-vik kan få det att funka bättre...

När du installerat klickar du på datorsymbolen i vänstra menyn och sen "sensorer". Där finns alla viktiga temps samlade.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

mynt tricket gjorde 10 grader hos en kompis

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
mynt tricket gjorde 10 grader hos en kompis

De måste jag testa, har samma problem hos en polare så monterade dit orginalkylaren istället.

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
Som folk säger så känns dom där tempsen väldigt höga för den klocken.

Min Q6600 @ 3000Mhz får vCore:1.35.

Likadan kylning som du har.

Idle ligger väl runt 32... Full load 55-57... Redan det tycker jag är lite högt för min klock, men acceptabelt. (Har inte lappat kylare eller processor, och första gången jag monterar en sån här kylare).

1. Har du mynt-moddat? Dvs lagt ett mynt med hål i, alternativt en bricka, mellan fästanordningen och kylaren? Många har vittnat om att kylaren inte sitter så tajt. Googla på Thermalright 120 och "coin mod" eller liknande. KAN hjälpa.
Jag la dit en bricka från början för att vara säker och min sitter väl ganska bra. Observera att det var mitt första datorbygge på 6 år eller nått, så det var inte direkt nån avancerad manöver.

2. Luftflödet i chassit kan såklart påverka. Vad har du för chassi? Hur många chassifläktar?

3. Ladda ner Everest Ultimate edition: http://www.lavalys.com/

Enligt många det bästa programmet för att hålla koll på temps... Hört rykten om att nån form av sjörövar-vik kan få det att funka bättre...

När du installerat klickar du på datorsymbolen i vänstra menyn och sen "sensorer". Där finns alla viktiga temps samlade.

1. Jag testade myntmoddning nu, och passade samtidigt på att lägga till muttrar som gör att fjädrarna på skruvarna spändes hårdare. Jag kan inte svära på att det gjorde skillnad men jag har Full Load kring 60°C nu.

2. Ett Lian Li-chassi med 3 st 120mm-fläktar. Det blåser väldigt svalt och verkar ha vettigt flöde.

3. Done and done. Verkar ge samma resultat som Core Temp så jag får väl lita på att det stämmer då.

Tack för ett mycket bra svar!

Permalänk
Medlem

Runt 60 i full load om du är på nästan 3ghz är väl iofs ingen fara. När jag pressat ett tag ligger jag som sagt runt 57. Om du gick ner från 65 i full load är det väl skillnad?

Allt beror väl på hur högt du vill dra den. Ska du upp mot 3.5+ bör du kanske lappa kylaren och processorn för att få ned några grader.

Själv är jag rätt nöjd runt 3, så mina temps bekymrar mig inte mycket.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk

Jag kör också en q6600 på TT120 ultra som sitter i ett lian-li pc7. Ligger och idlar på runt 40grader och maxloadar på runt 60grader när jag kör det på 3.6ghz voltar den på 1.35. Efter att ha haft en e6420propp så blir man ju ganska bortskämd med temperaturerna, men jag antar att det är helt acceptabla temps. Testade att köra med bricka, men det blev inte alls bra så nu kör jag utan men ska göra om det en gång till och se om det blir bättre då kanske. Det enda tipset jag kan ge är att se till att du "kors" spänner fast kylflänsen, så du inte sätter ena sidan först för då lyfter du flänsen och får in luft i pastan. Samt om du kör silverpasta typ as5 så tar det ett tag innan du ser det slutgiltiga resultatet, mina temps på load har sänkts några grader sedan första uppstarten.

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS