Permalänk
Robot

Projektarbete/väskdator

Jag och en kompis har byggt en dator i en väska som projektarbete i skolan.
(Den är ej helt klar än, kommer mer bilder när den blir helt klar)

Intel P2 677 mhz cpu
512 mb minne
noname mobo
1 mb inbyggt grafikkort
win 2000 pro

Permalänk

shit va tajt det var... ser nästan ut som ett kit från fabrik:P
vart fick du tag i md-plattan? Verkar vara en platt ver. o är det verkilgen en p2? kommer inte ihåg att dem satt på moderkortet;)
en p1 lr p3 kanske, men ingen p2.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Shit detta vill ja ser med av inte med fler

Permalänk

Så klart det ska stå P3 blev ett litet skrivfel där
Försöker andra men står att sweclockers är "under maintenance" eller nåt så det vill inte ändras.

btw mobo plattan kommer från någon liten low profile dator från skolan.

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Medlem

Seriöst bygge! Bland de bättre och mest genomtänkta väskbyggena jag har sett här!

Permalänk
Avstängd

Ska ni inte ta och vända skärmen åt andra hållet så man slipper öppna väskan varig gång den ska användas?

Var det ett 100p arbete på gymnasiet?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Ska ni inte ta och vända skärmen åt andra hållet så man slipper öppna väskan varig gång den ska användas?

Var det ett 100p arbete på gymnasiet?

tänkte precis detsamma.

Permalänk
Medlem

Sett denna Live i skolan. Går ettan på samma program!
Den är somsagt mer välgjord än många andra (tex min)...

Är det lowprofile PCI?

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk
Medlem

blir det inte jobbigt med lysrören när man använder datorn?, varför inte ubuntu istället för win 2000?, snyggt annars

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Den har potential, men bort med lysena, vänd på skärmen och montera hårddisken riktigt, med lite prydlig kabeldragning så blir den riktigt bra.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

ser ut att bli riktigt bra (Y) men systemet är väl inte det bästa men det är väl inte det ni får poäng för ändå ^^

Permalänk

Sådär blev lite fördröjd i skolan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Seriöst bygge! Bland de bättre och mest genomtänkta väskbyggena jag har sett här!

tack du

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Ska ni inte ta och vända skärmen åt andra hållet så man slipper öppna väskan varig gång den ska användas?

Var det ett 100p arbete på gymnasiet?

Nja, detta ska mest bara vara en utställningsdator. Som vi visar upp i slutet på
100p kursen på gymnasiet. Det är lite tråkit att visa en stängd väska då tyckte vi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av derfla
Sett denna Live i skolan. Går ettan på samma program!
Den är somsagt mer välgjord än många andra (tex min)...

Är det lowprofile PCI?

Nice ECDT ftw! Japp allt är lowprofile.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
blir det inte jobbigt med lysrören när man använder datorn?, varför inte ubuntu istället för win 2000?, snyggt annars

Samma svar som förut, mest för utställning.
Och kör win 2k för vi har inte kört så mycket unix/linux och sånt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Den har potential, men bort med lysena, vänd på skärmen och montera hårddisken riktigt, med lite prydlig kabeldragning så blir den riktigt bra.

Tack tack. Som sagt tidigare om skärmen (utställningsobjekt).
Och om kabeldragning och HDD, bygget är ej klart får se hur det blir i slutändan.
(neonet ska bli kvar! lyser så fint så)

Tack för kommentarerna

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk

Ja jag hade valt att göra som många här andra verkarinne på,
manvänderpå skärmen 180 grader och tex ett plexie hål så har man en bra lan dator som snabbt går att få igång...

eller så gör man variant 2,
man gör som ni gör + fixar snyggt där moderkort och de sitter så har man en snygg dator då man öppnar väskan =)...

vill gärna se slut bilderna, Gissar att ni går teknik?
varför fick inte vi göra denna "lätta" projektuppgift, vi vart nekad när vi sa de som förslag ;P

Permalänk
Medlem

EL-Data går dom.

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk

Vansinnigt trött på väskdatorer igentligen men denna utstrålar genomtänkt design och planering. Bra jobbat. Vad är det för nätagg btw?

8p so far

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81
Vansinnigt trött på väskdatorer igentligen men denna utstrålar genomtänkt design och planering. Bra jobbat. Vad är det för nätagg btw?

8p so far

Nätagget är från lowprofile datorn vi fick från skolan, och ligger på 75 Watt.

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Medlem

Ni skulle monterat fast ett tangentbord och en mus också som alltid finns där hade varit som en laptop fast något annat....

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Avstängd

Hade dom inga snabbare saker som ni kunde fått slakta?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Avstängd

Nize! Men Win 2000?? Det borde väll funka med XP på den?

EDIT: Såg nu att det bara vart 1 mb grafik.. Det borde ni byta ut! Annars skall man väll kunna gå in i BIOSEN och välja så att den delar mera grafik minne från RAM minnena. Det visste du säkert men det kanske inte går. För 512 i minne är alldedes för mkt om man har så lite minne.. Då kan man gått lika gärna dela ut 128..

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Byggde en väskdator för 1, 5 år sen ungefär... kul att någon mer lägger ner lite arbete på det iallafall. Många väsk datorer här har varit lite halvfärdiga... Jag tror att du har använt samma väska som jag gjorde. jag hatar masonit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coffee
Ni skulle monterat fast ett tangentbord och en mus också som alltid finns där hade varit som en laptop fast något annat....

Om man kollar på vänstra sidan på bilden där plexiglaset är fastsatt, ser man att det är en lucka (till vänster om HDD). Där har vi en liten mus och ett tangetbord som är ihoprullbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toozee97
Nize! Men Win 2000?? Det borde väll funka med XP på den?

EDIT: Såg nu att det bara vart 1 mb grafik.. Det borde ni byta ut! Annars skall man väll kunna gå in i BIOSEN och välja så att den delar mera grafik minne från RAM minnena. Det visste du säkert men det kanske inte går. För 512 i minne är alldedes för mkt om man har så lite minne.. Då kan man gått lika gärna dela ut 128..

Japp, går max få 1 mb till grafik =/ finns 3 alternativ, 256 kb 512 kb och 1 mb till grafiken. Så vi kom på att XP var lite för häftigt.

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Avstängd

Japp, går max få 1 mb till grafik =/ finns 3 alternativ, 256 kb 512 kb och 1 mb till grafiken. Så vi kom på att XP var lite för häftigt. [/B][/QUOTE]

Jaha, vilket ssnålt moderkort som bara ger 1 mb Men finns det ingen AGP plats på det då? Eller pci, för annars kanske ni skall köpa detta lilla skit kort men ändån himla mkt bättre en det!

agp:http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN6200
pci:http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GCR9250-1...
PCIe vilket jag inte tror det är:http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN6200LE

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Avstängd

IG!!!!!!!! va fan har ni gjort? svårt då en 10-åring skulle klara det bättre pfff

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
IG!!!!!!!! va fan har ni gjort? svårt då en 10-åring skulle klara det bättre pfff

Tänker du på mig nu då eller?

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Avstängd

Men grafikkortet spelar ingen roll för XP så det är bara att installera, 512mb ram räcker lätt för XP, dock så tycker jag att dom kunde ha gett er en Netvista som synes i bakgrunden.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
IG!!!!!!!! va fan har ni gjort? svårt då en 10-åring skulle klara det bättre pfff

lol ok du verkar vara runt 10 år så gör en bättre själv och lägg upp.
Och läs först, detta arbete är ej klart än.
btw vi har redan MVG på denna innan den är klar!

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med windows 2000 det stabilaste Windows OS et hittilis 1000 ggr bättre än xp och vista

Permalänk
Medlem

lägg inte xp o vista i samma spalt

xp e bäst

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparren
Vad är det för fel med windows 2000 det stabilaste Windows OS et hittilis 1000 ggr bättre än xp och vista

2k är inte ett enda rugg bättre än xp... Kanske inte sämre heller men då bra allt är XP det bästa operativ som gjorts hitills! Om några år är det Vista och då har kanske ett nytt kommit! Så är det med framtiden!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne92
lägg inte xp o vista i samma spalt

xp e bäst

Motivering?
Jag vet redan varför du skrev så dock; "Jag har xp, och har inte råd med Vista, Så Därför suger det, punkts slut"