Permalänk
Medlem

.mkv i MCE

Nya mceburken funkar finfint, men så fort jag navigerar mig in i en mapp med en mkv-fil i i media center så börjar burken att vråltänka för att den ska få fram en liten thumbnail av alla filerna. mkvformatet är väl lite speciellt så MCE laggar rätt hårt i ca 5min. kan spela upp filmer o allt men det är väldans irriterande.

så, nån som vet hur man kna få stopp på det här? typ nåt addon där man kan ställa in vilka format man vill ha thumbs på och så?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: .mkv i MCE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apa100
Nya mceburken funkar finfint, men så fort jag navigerar mig in i en mapp med en mkv-fil i i media center så börjar burken att vråltänka för att den ska få fram en liten thumbnail av alla filerna. mkvformatet är väl lite speciellt så MCE laggar rätt hårt i ca 5min. kan spela upp filmer o allt men det är väldans irriterande.

så, nån som vet hur man kna få stopp på det här? typ nåt addon där man kan ställa in vilka format man vill ha thumbs på och så?

Tror inte du kan ställa in thumbs på vilka format utan du får nog välja om du skall ha det eller inte. Men laggar burken i 5min så skulle jag tro att det kan vara värt att köra utan thumbs.

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hur slår jag av thumbs? testade att slå av i mappalternativ i utforskaren som vanligt lixom men det påverkade inte MCE.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apa100
Nya mceburken funkar finfint, men så fort jag navigerar mig in i en mapp med en mkv-fil i i media center så börjar burken att vråltänka för att den ska få fram en liten thumbnail av alla filerna. mkvformatet är väl lite speciellt så MCE laggar rätt hårt i ca 5min. kan spela upp filmer o allt men det är väldans irriterande.

så, nån som vet hur man kna få stopp på det här? typ nåt addon där man kan ställa in vilka format man vill ha thumbs på och så?

Om du använder Haali Media Splitter för Matroskacontainrar, så finns det en inställning för det som hindrar skapande av thumbnails.

Permalänk
Medlem

aah tack kanel. iofs så funkade inte just det där men jag ändrade offset till 10000ms. vet inte hur långt in i filmen den tar thumbnailen från om man inte ändrar det där men nu funkar det bra iaf =D

allmän mce-info: har jag kommit fram till att k-lite codecpack, haali media splitter och coreAVC funkar kanon till allt.
nåt CCCP fick mkv-filer att segas ner lite.

Visa signatur