Permalänk

20GB hårddisk

Denna kanske känns som en onödig tråd, men den ger oss ett gott skratt en stund i alla fall.

Min far har berättat för mig om en datorförsäljare (vet inte exakt hur länge sen, men kanske 7-10 år sen, ni får klaga om det låter orimligt :P, men skit samma). När han kom till datorförssäljaren så fick han en visning av en dator med 20GB STOR HÅRDDISK!!!! WOW!
Vad säger Datorförsäljaren? "Den här kommer du inte kunna fylla under hela din livs tid".... jo tjena.

Jag undrar vad han gör idag, säljer bilar kanske? "Ingen bil som tillverkas under din livstid kommer gå så snabbt som den här"

Om någon har en liknande/anna rolig berättelse om datorer... VARSÅGOD OCH SKRIV!

Permalänk
Medlem

Jo tack, jag minns när vi hade köpt våran första dator med 2,1 GB hårddisk. Pappas kompis kom med spel och när vi lagt in ett antal spel var det 1 GB ledigt än. Nästa dag berättade jag det för en kompis och sa: "... och nu har jag 1 GB ledigt, det kommer jag aldrig att fylla!" "Nää".

När en kompis skaffade en burk med PII på 400 MHz och 10 GB hårddisk var det samma tankar. Och när man kunde köpa en disk på 76 GB för 2700 kr så tappade jag hakan.

Minns också att PC För Alla skrev om den första 80 GB-disken att många inte tyckte det var bra att ha så mycket data på en disk, "man ska ju inte lägga alla ägg i samma korg".

Min gamla lärare i nätverk sålde och servade hårddiskar på 80-talet, och när 40 MB-diskarna kom så var man ju tvungen att göra en partition på 32 MB och en på 8 MB eftersom dåvarande DOS-versioner inte klarade större.

Permalänk
Medlem

Man löste problemet i dos med programmet buffers.

Efter dos 5 så slapp man det mig veterligen

Har haft datorer med 20MB disk, men då fattade man att det räcker inte hur länge som helst..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Sen har man ju varit med om att skivor smulas sönder i CD-spelaren också....

Helt plötsligt hänger sig spelet, jag väntar en timme för att se om det var tillfälligt, men det var det ju så klart inte. Stäger av datorn, öppnar CD-spelaren. Ut bara rasar tusentals delar av skivan. Som tur var räckte det med att köpa ny CD-spelare

Permalänk

Självklart fanns det ju någon klantskalle också som tyckte att CD-spelaren var en GRYYYMT bra kaffemuggs hållare (han hade en sådan dator om står uppe på bordet och skärmen på datorn)
MUGGEN PASSADE JU PERFEKT!... tills den stängde igen sig, och självklart var det ju en plast mugg som bara blev mos... Sen kan ni ju räkna ut resultatet själva

Permalänk
Medlem

Jag hade 85MB HD i min Amiga... det var stort!

Min farsa hade en 1x CDROM med caddy, stor som attans, kostade 30 000kr, fick den genom jobbet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

30 000!?!?

Hehe, nu känner man sig nog ganska "blåst"... Iofs var det väl kanske det dom kostade då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEDEN4EVER
30 000!?!?

Hehe, nu känner man sig nog ganska "blåst"... Iofs var det väl kanske det dom kostade då?

Blåsta i den betydelsen kommer vi nog alla känna oss någon gång. :] Allt över 10 000 kr skulle iaf jag då klassas som blåst. :]

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

jo... i och för sig men ändå

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oooh.. en gammal stepper med kuggdrivning av pickupen.

Generationen steppers efter hade stålband på rulle som drev pickupen, betydligt mycket tystare, och pålitligare.

Kuggarna slets och hade olika spel vid varm o kall disk, vissa gamla burkar fick startas upp och stå varma och sen startas om för att orka boota när diskarna blev taskiga

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

vadå dyr?

Permalänk
Medlem

Min farsa berättade en gång om hur han fick sin första hårddisk på hela 8 MB. Han ville ha en hårddisk och IT-killen på hans jobb behövde få sin bil fixad. En sk. win-win situation

Permalänk

Tja lite kul å läsa allas historier:P Jag har en själv också. Min farsa som jobbar i it branchen berätta att hans kompis som hängt me i branchen ett tag nu, hade köpt ett minne på 1mb för 1 000 000 kr (notera EN MILJON). Tappa hakan när jag hörde det:P Som tur va så var det inte så att han betalde ur egen ficka utan ur företagets kassa men ändå:P

Permalänk
Hedersmedlem

20gb? det är ju dussindiskar för sjutton

Ska man prata lite mer ovanliga gamla grejer så står min ibm-disk från 1989 rätt högt i kurs. Hela 314mb i form av ett 5,25" monster i fullhöjdsformat, dvs som två dvd-spelare. Har även en 70mb i samma format som är ungefär lika brutal bortsett från lagringskapaciteten.

Kan skaka fram en bild på 314mb disken om det vore intressant, men de är tämligen identiska utvändigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

314 meggaren var väl största standarddisken i Ps/2 modell 80 när den kom ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
314 meggaren var väl största standarddisken i Ps/2 modell 80 när den kom ?

Mycket möjligt. Båda diskarna härstammar från varsin PS/2 80.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Min kompis far släpade för någon månad sedan hem en gammal hårddisk från sitt jobb. Den står nu i en garderob i deras källare och surrar konstant, ganska högt förstås. Jag sneglade lite på den när jag var där sist och den var väl minst en halv meter bred och ganska tjock också. Men så måste ju alla trettio gigabyte få plats innuti också, så det är väl inte så konstigt!

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första CD-brännare för 3200 kronor. Den klarade då att bränna i 4x men det fanns knappt skivor som klarade en så enorm hastighet.

Permalänk
Medlem

20GB är en stor mängd data i mina ögon fortfarande, så det imponerar inte mig direkt.

Oskars gammla IBM ESDI-disk, där har vi grejor där.. hehe

Permalänk
Medlem

hur är kvalltén på dessa gamla grejjer daa, är det lika bra som dagens men med mindre utrymme?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
http://www.oskar000.se/foto/slask/harddiskbatterier2.jpg

Måste bara fråga om du använder den?

Och föresten så använder jag mig utav en 30GB disk varje dag, en trevlig liten gynnare från 2001

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
20gb? det är ju dussindiskar för sjutton

Ska man prata lite mer ovanliga gamla grejer så står min ibm-disk från 1989 rätt högt i kurs. Hela 314mb i form av ett 5,25" monster i fullhöjdsformat, dvs som två dvd-spelare. Har även en 70mb i samma format som är ungefär lika brutal bortsett från lagringskapaciteten.

[img...]
Kan skaka fram en bild på 314mb disken om det vore intressant, men de är tämligen identiska utvändigt.

Har också stött på liknande diskar, men även de som är några modeller större nämligen 60MB diskar till vaxar på säkert kring 1kilo per meg. Racken (för tre diskar) till dem hade även fina blytyngder i botten. Tror storleken på diskarna var kring b60*d80*h30 med tillhörande knappar för att starta om, starta upp och olika lägen.

Själva hårdisken kunde man öppna upp för att serva skivorna och de drevs på tre-fas och kunde därför inte startas upp alla på en gång för att undvika att säkringen gick.

EDIT:
Hittade en bild på hur diskarna såg ut, längst till höger i mitten finns en grej med flera knappar på. Det är disken:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Måste bara fråga om du använder den?

Och föresten så använder jag mig utav en 30GB disk varje dag, en trevlig liten gynnare från 2001

MVH laggarbacken

Nej, den används inte dagligen längre men det händer att jag drar igång datorn som den sitter i bara för att njuta av nostalgin

Minsta diskarna i daglig användning för mig är två stycken 12gb diskar som sitter som systemdisk i servern och i linux-irc-burken. Tyvärr verkar de inte vara så stabila längre så det börjar bli dags att ersätta dem med något lite modernare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
hur är kvalltén på dessa gamla grejjer daa, är det lika bra som dagens men med mindre utrymme?

Gamla diskar kan hålla riktigt länge, jag har hårddiskar som är 20 år gamla som fortfarande startar och går i princip lika bra som när de är nya. Hårddiskras var dock ungefär lika vanligt på 80 och 90-talet som det är idag. Nån exakt jämförelse är förstås svårt att göra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

hehehe min första dator var med 64mb ram och 7 gig hårddisk och dom sa att det aldrig någonsin kommer komma något bättre. 30 000:- ny

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg farsans gamla IBM XT. Det var det skönaste tangentbordet jag haft någonsin, vägde väl 7kg bara det.

Sedan var det ljudet från hårddisken, sevostyrning, inga stegmotorer där inte.. 10mb var den på med DOS 3.3. Dubbelhöjd 5.25" Jag saknar verkligen ljudet när den drig igång. Ingen som har en mp3:a?

Skärmen var monokromt grön och hade en eftreglöd på flera sekunder, ett DIR kommando gick fort men det tog långtid efter att man ens kunde läsa vad det stod. Men man var alltid solbränd i ansiktet ;o)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Det där med 1MB minne för en mille känner jag igen. Det har min pappa berättat att de hade på jobbet, de kan till och med ha kostat ännu mer, han sade att de hyrde dem från IBM. De stod i ett rum med kontrollerad temperatur och folk i vita rockar...

Edit: Faktum är att det datorrummet fanns kvar rätt länge, iaf när jag var där 1993, det var kallt där inne, och hade en tung ståldörr som öppnades med en retinascanner! Så coolt man tyckte det var då... Det är det iofs fortfarande...

Min första egna PC var en 486 DX2/50, 8MB minne och 120MB HD, men min pappa hade en del gamla lustiga datorer på låns från jobbet före det. Förrutom 30 000 kronors CD-ROM'en var det en 50 000 kronors pekskärm, 640x480 upplösning, och antagligen riktigt dålig pekfunktionalitet. Inget han köpte själv såklart.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jo! man kan väl dra den slutsatsen att om någon Idag skulle komma och säga att "Det kommer inte en bättre dator än denna" kommer ha fel! för det kommer säkert nåt bättre!
Har för mig typ när de första 2GHz kom och hade varit med ett tag så sa folk samma sak, att oj, det här kommer ingen slå!

Nice tråd tycker jag iaf!

"I världen kommer det endast ett behov av högst två datorer finnas" eller hur han sa! hehe!

Permalänk
Medlem

Har en normalstor 3,5" disk hemma på 60mb. Lagom stor tycker jag nog.

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/

Permalänk
Medlem

Jag hade två stycken likadana SCSI diskar på 600MB vardera. Fysiska storleken var lika som de Oskar har och så hade de en svart frontpanel med en röd aktivitetsled på. Bägge funkade. Men nu kan jag inte hitta dem längre, jag misstänker att min far avvecklat dem. Vad jag kan minnas hade de förutom ett kretskort på undersidan även ett som gick upp på baksidan, plus diverse halvledare med kylflänsar på och ett par gigantiska kondingar. Edit: Ungefärligt utseende:

Har även en ESDI liknande Oskars, fast den ser fanimig ännu brutalare ut. Som nått pansarfordon typ. En Maxtor är det. Minns inte storleken men skulle gissa runt 300MB. Har inget kontrollerkort till den så jag kan inte provköra. Vart kan man hitta ett sånt? Kan man få det att funka i en modern dator? Det vore kul!

Och så jag jag en gammal stepperdisk på 20MB i 3,5" format. Den satt i min gamla Amiga 500 (externt!), och har nått skumt interface. Kontakten är likadan som IDE men den funkar inte med IDE kontrollers. Sitter nån lite större SCSI disk i Amigan nu i stället för 20meggaren. Men jag misstänker att jag kan ha repat sönder skivorna i den, tyckte det var kul att vrida på stegmotorn när jag var yngre. Men uj uj vad jag saknar ljudet från den, aldrig hört nått liknande! Nått form av mjukt pipande när steppern rörde sig.

Åsse några gamla IDE diskar har jag med. En (död) WD på 80MB och några Quantum på mellan 100 - 300MB och några andra smidiskar, minns inte exakta storlekar. Inte så unikt.

Edit: BILDER! http://www.home.no/bonecrime/Diskar/

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |