Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

med 5 hdfilmer? Vafan, det måste ju vara något fel på dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
med 5 hdfilmer? Vafan, det måste ju vara något fel på dom

nä, men det är en "firesale" iof..

observera att filmerna inte rent praktiskt ingår, de är ett erbjudande.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

men det verkar ju fortfarande vara ett hett erbjudande eftersom man får skicka in den blanketten och då får man filmerna och priset är ju inte högt.

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Fast det är en värdelös HD-DVD spelare, klarar inte ens 1080p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Fast det är en värdelös HD-DVD spelare, klarar inte ens 1080p.

Då de flesta ändå inte har en TV som klarar det så ser jag det knappast som något som gör den värdelös

Permalänk
Medlem

Kan upplysa eder alla om att jag har beställt en :). Har en 720p-TV så 1080p är inget krav.
Kan slänga upp en recension på den om någon vill läsa när den anlänt.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Kan upplysa eder alla om att jag har beställt en :). Har en 720p-TV så 1080p är inget krav.
Kan slänga upp en recension på den om någon vill läsa när den anlänt.

Jätte gärna! Jag funderar själv på en sådan. Hur många som egentligen ser skillnad på 720p & 1080p under 42" går ju att diskutera.

Permalänk
Inaktiv

Hur är det med brännda filmer, klarar den av att spela upp hdfilmer som man rbännt ner på dvd skivor?

Permalänk
Medlem

Fasen va billig, tänkte lite på den till xbox 360 men den här verkar ju bättre me 5 filmer till. Saksamma om den inte pallar 1080p, är ingen större skillnad på 32" ändå som ja har.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

har haft denna spelare några månader, en helt ok spelare. Lite slö i uppstarten, men det kan man leva med.

Med 5 filmer så är den helt klart ett kap. 1080pär det enda som saknas.

Kan varmt rekomendera www.hdmoviesource.com för filmer (koden Scand1 ger 2.5% rabatt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Hur är det med brännda filmer, klarar den av att spela upp hdfilmer som man rbännt ner på dvd skivor?

Tror inte det, men det finns ju HD-DVD skivor att bränna på ;). Fast dyra är dom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
har haft denna spelare några månader, en helt ok spelare. Lite slö i uppstarten, men det kan man leva med.

Med 5 filmer så är den helt klart ett kap. 1080pär det enda som saknas.

Kan varmt rekomendera www.hdmoviesource.com för filmer (koden Scand1 ger 2.5% rabatt)

Tackar för länken, vad brukar frakten gå på?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feedback
Jätte gärna! Jag funderar själv på en sådan. Hur många som egentligen ser skillnad på 720p & 1080p under 42" går ju att diskutera.

Jag satsar 1000 kr på att vem som helst med normal syn gör det

Samtidigt kan jag lova dig att jag kan utforma test så att ingen kan se skillnad på 1080p och DVD, bara att flytta soffan ett par meter extra bak så är de fixat.

Poängen är att skillnaden finns där, det är ingen man ens kan diskutera, sen om man har för långt avstånd till tvn för att se den är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Jag satsar 1000 kr på att vem som helst med normal syn gör det

Samtidigt kan jag lova dig att jag kan utforma test så att ingen kan se skillnad på 1080p och DVD, bara att flytta soffan ett par meter extra bak så är de fixat.

Poängen är att skillnaden finns där, det är ingen man ens kan diskutera, sen om man har för långt avstånd till tvn för att se den är en annan sak.

skillnaden finns där ja självklart.

Men hur kan du säga så säkert som att satsa 1000kr på det?

såg du inte M3s Test av LCD och PLasma tv apparater där såg Ingen skillnad mellan 720 och 1080 i blindtesterna dom gjorde och dom fick gå nära tvn och se också så jag tycker nog det är lite över reklamerat

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Jag satsar 1000 kr på att vem som helst med normal syn gör det

Samtidigt kan jag lova dig att jag kan utforma test så att ingen kan se skillnad på 1080p och DVD, bara att flytta soffan ett par meter extra bak så är de fixat.

Poängen är att skillnaden finns där, det är ingen man ens kan diskutera, sen om man har för långt avstånd till tvn för att se den är en annan sak.

Skojar du med mig? Jag har fantastikska problem att se skillnad mellan 1080p o 720p på min tv (40") just nu, fantastiska problem. Och jag sitter 2 meter ungefär från tv:n. Såklart att skillnaden finns, men skillnaden du pratar om är försumbar. Det är inget man säger "wow" över. Sen skulle jag aldrig välja en tv för att den har FULL HD, utan för att den visar bra bild och har bra svärta etc...

Ja tycker folk får sluta haka fast sig på att full hd är något bra när vi pratar om LCD/Plasma TV. Det är bara företagen som vill att du ska tro att det är något bra, så de kan sälja extra mkt $.

Cheers.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Skojar du med mig? Jag har fantastikska problem att se skillnad mellan 1080p o 720p på min tv (40") just nu, fantastiska problem. Och jag sitter 2 meter ungefär från tv:n. Såklart att skillnaden finns, men skillnaden du pratar om är försumbar. Det är inget man säger "wow" över. Sen skulle jag aldrig välja en tv för att den har FULL HD, utan för att den visar bra bild och har bra svärta etc...

Ja tycker folk får sluta haka fast sig på att full hd är något bra när vi pratar om LCD/Plasma TV. Det är bara företagen som vill att du ska tro att det är något bra, så de kan sälja extra mkt $.

Cheers.

Cudos

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

varierande individuella aspekter på synskärpa och kritisk blick aside, så missar ni ändå ett par rätt grundläggande detaljer.

1. filmerna är i 1080, och om spelaren och/eller TVn inte hanterar nedskalningen eller "i" bra så är även det ett problem om inte upplösningen är lika bra. (detta för att kontra argumentet "bättre bra 720 än dålig 1080" lite, även om det är sant så är det troligen lika sant att många som hävdar det mest inte heller har en så värst bra 720-burk.

2. 24p är en större förbättring än 1080 är, dock finns detta bara på 1080 vad jag vet, så man måste ändå ha en sån TV för att använda det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Da vill jag bara upplysa alla (framst de med HTPC/datorn kopplad till TVn) att xboxens externa hd-dvdspelare kan kopplas in i en dator busenkelt och sen pa det behover du bara ett program som spelar hd-dvd for att fa 1080p

Permalänk
Medlem

Jag har ägt denna spelaren och kan bara rekomendera den varmt.
En hygglig TV kan deinterlace 1080i-signalen med gott resultat och 720p ser riktigt bra ut på projektor och på mindre LCDs.
Jag har iofs nu bytt min mot en 3:e generationens som ger mig 1080p/24, en julklapp till mig själv.

Permalänk

Har beställt denna. Hoppas på att få den imorgon. Den är ju tydligen rätt duktig på att skala upp vanliga DVD filmer så det blir nog ett lyft.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Har beställt denna. Hoppas på att få den imorgon. Den är ju tydligen rätt duktig på att skala upp vanliga DVD filmer så det blir nog ett lyft.

Den är oerhört duktig på att skala upp vanliga DVDs.
Om du vågar trixa lite så går den att göra reginsfri också: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=179770

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Den är oerhört duktig på att skala upp vanliga DVDs.
Om du vågar trixa lite så går den att göra reginsfri också: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=179770

Det kan ju vara intressant. Har iofs inga DVDer som kräver det så frågan är om det inte är bättre att uppgradera till 2.7

Lite trist dock att den tydligen inte klarar divX eller MP3.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Ja tycker folk får sluta haka fast sig på att full hd är något bra när vi pratar om LCD/Plasma TV. Det är bara företagen som vill att du ska tro att det är något bra, så de kan sälja extra mkt $.

Cheers.

Det är ungefär som med megapixlar på digitalkameran. Jag försökte få folk på jobbet att fatta det det inte avgör bildkvalitén, men det gick inte.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Har nu hämtat ut den! Den är riktigt stilig, fast jag har ingen HD-DVD film än :|.
De 5 gratisfilmerna tar det MINST 28 dagar innan man får! Så jag måste inhandla en innan det. Vanlig DVD är det riktigt fin bild på iaf.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Skojar du med mig? Jag har fantastikska problem att se skillnad mellan 1080p o 720p på min tv (40") just nu, fantastiska problem. Och jag sitter 2 meter ungefär från tv:n. Såklart att skillnaden finns, men skillnaden du pratar om är försumbar. Det är inget man säger "wow" över. Sen skulle jag aldrig välja en tv för att den har FULL HD, utan för att den visar bra bild och har bra svärta etc...

Ja tycker folk får sluta haka fast sig på att full hd är något bra när vi pratar om LCD/Plasma TV. Det är bara företagen som vill att du ska tro att det är något bra, så de kan sälja extra mkt $.

Cheers.

Sen är ju dock tanken med 1080p att du med en 42tums tv ska sitta ca 1m ifrån tv:n för att då se skillnaden i upplösningen som de nya formaten ger. Precis som ReToX's skriver så har allt med avstånden ifrån bildkällan att göra. Jag har en 720p dlp projektor som jag har kört en bild på ca 120tum och varit ca 2m ifrån duken. Ser otroligt bra ut och det är här som en bra 1080p dlp projektor hade visat framfötterna. Då bilden hade blivit ännu skarpare. Har sett på många projektorer innan jag köpte min och det är vid med just projektorer som du värkligen får ut det lilla extra som 720 & 1080p ger. Sen så ska vi också tänka på att kvaliteten på dessa hd-filmer kan variera skarpt. Finns bra hd-dvds som det fins bra dvd filmer och även dåliga filmer & dåliga hd-dvds. En bra dvd är bättre än en dålig hd-dvd. Med en bra scalers så ser du knappt skillnaden på dvd & 720p hd material om du sitter 1,5m ifrån 72tum.
Aja, det är i alla fall synd att formaten blir hypade och används på utrustningen fast under fel förutsättningar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Till alla er som är oroade över 1080p m.m. Detta är saxat från dvdirect.net

"Till alla ni som tror 1080p är ett måste!! ett utlåtande från en expert i ämnet.

FPS=Frames per second

People get a clue. MI3, like all movies, was shot at 24fps. So there is no advantage here. The 1080p advantage over 1080i only exists for content like video games which can be 60fps.

A 1080i source signal, for all intents and purposes, is 1080p when you see it on sets like the Westinghouse. Remember, LCDs and other digital displays are progressive scan only. They can't even display interlaced video without first converting it to progressive. So 1080i signal on a Westinghouse IS in fact having the fields re-combined into a 30fps 1080p image.

The only difference between this and a "true" 1080p signal is the framerate. A true 1080p signal can be 60 frames per second progressive-scan. However, this doesn't exactly help you when the movie itself is still only 24 frames per second.

The only "true 1080p advantage" is for video games like Playstation 3. That's it. Movies will not see any advantage. So go ahead and set your Blu-ray player to output 1080i. It won't make a shred of difference."

Har ingen aning om det stämmer som han skriver men i så fall spelar det absolut ingen roll om en spelare inte har 1080p (dock bör konsoler ha det).

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstått det så är det endast när spelaren kan skicka ut (och TVn ta emot) 1080p/24hz som det är någon märbar skillnad mellan 1080i/p

När det gäller film dvs.

Permalänk
Medlem

Fick min HD-E1 spelare från elgiganten i fredags, inga som helst problem med den
dock ska ja skicka in lappen så man får filmerna nästa vecka.
Har ej testat någon hd film än.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Fick min HD-E1 spelare från elgiganten i fredags, inga som helst problem med den
dock ska ja skicka in lappen så man får filmerna nästa vecka.
Har ej testat någon hd film än.

Det tar MINST 28 dagar att få filmerna!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigCheese
Till alla er som är oroade över 1080p m.m. Detta är saxat från dvdirect.net

"Till alla ni som tror 1080p är ett måste!! ett utlåtande från en expert i ämnet.

FPS=Frames per second

People get a clue. MI3, like all movies, was shot at 24fps. So there is no advantage here. The 1080p advantage over 1080i only exists for content like video games which can be 60fps.

A 1080i source signal, for all intents and purposes, is 1080p when you see it on sets like the Westinghouse. Remember, LCDs and other digital displays are progressive scan only. They can't even display interlaced video without first converting it to progressive. So 1080i signal on a Westinghouse IS in fact having the fields re-combined into a 30fps 1080p image.

The only difference between this and a "true" 1080p signal is the framerate. A true 1080p signal can be 60 frames per second progressive-scan. However, this doesn't exactly help you when the movie itself is still only 24 frames per second.

The only "true 1080p advantage" is for video games like Playstation 3. That's it. Movies will not see any advantage. So go ahead and set your Blu-ray player to output 1080i. It won't make a shred of difference."

Har ingen aning om det stämmer som han skriver men i så fall spelar det absolut ingen roll om en spelare inte har 1080p (dock bör konsoler ha det).

/Cheese

halvt felaktigt.

källan är i BluRay / HDDVD alltid progressiv med 24bilder, (DVD var interlaced med antingen 25 eller 30) maskinerna omvandlar detta till 25 eller 30 bilder/s om de inte kan ge ut 24p (och/eller TVn inte kan visa den signalen givetvis)

om du kör 1080i på en 720 (768)-skärm kan du per definition inte få en progressiv 1080-bild, den är progressiv och fältdubblerad i 720p@50/60. detta tillför dock mer sk "judder" som 24p är en metod för att undvika. (det yttrar sig lite annorlunda bara)

med en 1080-skärm däremot kan bilden från en interlace-signal mycket riktigt slås ihop till 1080p@50/60 men vad är vitsen? man får ett steg till i bildbehandling, och har man slantat ut för en 1080-burk att visa bilden på så är knappast några slantar till för källan ett större problem och då är det snarast 24p man vill se istället, så huruvida 1080 då är 1 eller p blir raskt mindre intressant.

anyways, det är mest Amerikaner detta är en fråga för. det är därför extra olyckligt och onödigt komplicerande att citerande från just Amerikanska forum är så vanligt här..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint