Permalänk

Min laptop kylare gör cpu:n varmare!

Fick mig en Zalman notebook cooler zm-nc1000 i julklapp. Problemet är att den inte gör sitt jobb trots att datorn känns kall på undersidan. Hårddisken verkar bli kallare, men processorns temperatur går upp ju högre varvtalet är på kylaren. Det måste bero på min dator, Dell Inspiron 6400? Att luften en under datorn blockeras? Nu får jag väl sälja den eller reklamera den. (Kanske skulle funka med att köra fläktarna åt andra hållet?? Hur man nu skulle göra det...) Nej jag är väldigt besviken, trots att konstruktionen är gedigen och tyst.

God Jul och Gott Nytt år!!
/Attila

Permalänk

Min akasa gör inte heller min cpu svalare (dock inte varmare), det är väll för att fläkten på datorn blåser ut luften på undersidan och kylaren blåser luften upp på undersidan av datorn, och den varma luften trycks tillbaka in i datorn eller nåt. Det borde då funka att byta håll på fläktarna så dom suger ut luften från undersidan, jag funderar på att testa det nångån

Permalänk

F-n också och jag som tänkte köpa något liknande.

Det kan inte ha med något att notebook coolern sänker tempaturen för temperaturgivarna som styr fläktarna i datorn? Vilket skulle kunna innebära att processorfläkten sänker sin hastighet och processorn därmed blir varmare.

Detta förutsätter att processorfläktens tempgivare inte är den som finns i processorn, vilket kanske kan stämma på några bärbara. Då detta är mycket enklare med en vanlig billig extern analog tempgivare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Ja det verkar som om laptop kylaren sätter givaren ur spel.
Cpu fläkten verkar lägga av när jag sätter på kylaren, eftersom jag inte kan känna ngn värme från utblåset på baksidan av datorn.
Finns det någon lösning på det här?
Skall prova kylaren på en Inspiron 1520, får se om den reagerar på samma sätt.
Kanske är givaren konstig på mitt exemplar, eftersom fläkten går väldigt ofta(växlar, 30-40grader), oavsett arbete.
Men jag har hört att andra har samma problem.
Med kylaren går den mellan 50 och 70 grader, väldigt oregelbundet.

Permalänk
Medlem

Konstigt! Kolla luftflödet och hur ventilationshålen sitter.

På min blåses det ut på sidan och sugs in underifrån och igenom tangentbordet.

Min kylare som jag köpte på Clas i sjön gör sitt jobb.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies