Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Åter igen, det måste väl spela en jäkla stor roll att Crysis har jättebanor och CoD inte har det, eller hur är det med den frågan?

Jo jag tycker det hur som helst. Cod4 banorna är extremt små medans Crysis banor rent utsagt är Gigantiska.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta vad dom hade för hårdvara när dom släppte den här "Crysis Village Gameplay" 070106 . Vilken upplösning, CPU, minne, graffe osv.

Sitter dom på hårdvara som inte går att köpa för oss vanliga dödliga?

http://server1.crysis-online.com/video/SD/(Crysis-Online)%20Crysis%20Village%20Gameplay.mov << klipp o klistra

Finns mer att kika på. http://www.crysis-online.com/Media/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo
Vore intressant att veta vad dom hade för hårdvara när dom släppte den här "Crysis Village Gameplay" 070106 . Vilken upplösning, CPU, minne, graffe osv.

Sitter dom på hårdvara som inte går att köpa för oss vanliga dödliga?

http://server1.crysis-online.com/video/SD/(Crysis-Online)%20Crysis%20Village%20Gameplay.mov << klipp o klistra

Finns mer att kika på. http://www.crysis-online.com/Media/

Förmodligen inte. Hur och vad de använt sig av är svårt att veta men de har på E3 mässan använt sig av en Quad 6600 och 4gb minne tillsammans med ett 8800GTX och körde allt på high i 2048*1536 under DX9 och det flöt på bra. Folk själva fick ju prova och spela. Det är nog bara att googla runt lite.

Men sen vad deras datorer har som inte vi har är ett mysterium för mig därför att visst flyter Crysis för mig när jag ligger och snittar 50fps i 1680*1050 med allt på high under DX9 men de har ju även videos under DX10 som flyter och minst lika hög upplösning och allt annat på very high.

Fast den videon du skickade är under DX9.

EDIT: Ser ut som DX9 i alla fall.

EDIT 2:
Här har vi en kille som kör med ett 8800GT (730mhz), 2Gb ram, Yorkfield @ 4ghz och DX10 och nästan allt på Very high:

film 1:
http://www.youtube.com/watch?v=HoCugXheBX0

film2:
http://www.youtube.com/watch?v=kgG96Tjzkmk

DX10 - 8600GTS:
http://www.youtube.com/watch?v=b6lH-GSq8OI

DX10 - 8600GTS @ 966Mhz:
http://www.youtube.com/watch?v=eskS4Qb_hm4&feature=related

Det här är ändå sjukaste filmen från Crytek själva. Det är under DX10 och hårdvara här är unknown och det flyter riktigt fint:
http://www.youtube.com/watch?v=BNRis-iYpLU

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Sen Doja får man ju även tänka på att Fraps drar ju ner på ramminnet, fattar inte hur man kan spela in från Crysis? Eller tar det inte så mycket på bättre datorer?

Minns när jag skulle göra en liten film i CS med shareware-versionen av Fraps, gick från 99 fps till 15-20 fps. Ganska sjukt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Sen Doja får man ju även tänka på att Fraps drar ju ner på ramminnet, fattar inte hur man kan spela in från Crysis? Eller tar det inte så mycket på bättre datorer?

Minns när jag skulle göra en liten film i CS med shareware-versionen av Fraps, gick från 99 fps till 15-20 fps. Ganska sjukt.

Jo, fraps tar ganska mycket fortfarande. Det finns bättre program för att spela in ingame. Bara liten fundering, skrev jag något om fraps och spela in?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jo, fraps tar ganska mycket fortfarande. Det finns bättre program för att spela in ingame. Bara liten fundering, skrev jag något om fraps och spela in?

Nä, men jag la bara till det som en tanke på något som drar ner prestandan. Att de inte bara spelar Crysis på nästan allt på Very High utan dessutom kör Fraps i bakgrunden. Nu vet ju jag inte med fakta att de använder Fraps, men antagligen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Nä, men jag la bara till det som en tanke på något som drar ner prestandan. Att de inte bara spelar Crysis på nästan allt på Very High utan dessutom kör Fraps i bakgrunden. Nu vet ju jag inte med fakta att de använder Fraps, men antagligen.

Ah okej, förstår. Hm, skulle jag spela in med fraps så hade det hackat ganska ordentligt. Tja man kan ju undra hur de gjort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Förmodligen inte. Hur och vad de använt sig av är svårt att veta men de har på E3 mässan använt sig av en Quad 6600 och 4gb minne tillsammans med ett 8800GTX och körde allt på high i 2048*1536 under DX9 och det flöt på bra. Folk själva fick ju prova och spela. Det är nog bara att googla runt lite.

Men sen vad deras datorer har som inte vi har är ett mysterium för mig därför att visst flyter Crysis för mig när jag ligger och snittar 50fps i 1680*1050 med allt på high under DX9 men de har ju även videos under DX10 som flyter och minst lika hög upplösning och allt annat på very high.

Fast den videon du skickade är under DX9.

EDIT: Ser ut som DX9 i alla fall.

EDIT 2:
Här har vi en kille som kör med ett 8800GT (730mhz), 2Gb ram, Yorkfield @ 4ghz och DX10 och nästan allt på Very high:

"Länkar"

Det här är ändå sjukaste filmen från Crytek själva. Det är under DX10 och hårdvara här är unknown och det flyter riktigt fint:
http://www.youtube.com/watch?v=BNRis-iYpLU

Hur var det med quad i Crysis, blir det nån skillnad mot en duo?

Om jag kör på high 2048*1536 under DX9 (E6850, 8800Gts 512, 4Gb ram) så gör det allt annat än "flyter på bra".

Jag kör helt oklockat. Nästan alla länkar och screens/filmer man ser så har dom klockat rätt rejält.

Permalänk

var ställer man in så att man kör i dx9? det borde väll flyta bättre då. Har vista..

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caveo
HOm jag kör på high 2048*1536 under DX9 (E6850, 8800Gts 512, 4Gb ram) så gör det allt annat än "flyter på bra".

*host* Upplösningen för sjutton *host*
Quad ökar prestandan en del, men inte så mycket som man skulle faktiskt kunna tänka sig av ett spel där utvecklarna har så många gånger gått ut med att det ska stödja det "fullt ut". För att starta Crysis i DX9 läge måste man gå in i Vista's Spel"meny" (Start-> Spel i högra listan) och sedan högerklicka på Crysis ikonen och välja "Start DX9" eller liknande.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
var ställer man in så att man kör i dx9? det borde väll flyta bättre då. Har vista..

Skriv dit ändelsen -dx9 i din genväg till Crysis.

T.ex.

c:\spel\crysis\crysis.exe -dx9

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Asså jag kommer alltid gilla mer COD4 än Crysis.

I crysis e aimet helt wired vist spelet e kul och grafiken fet. Men du måste ha cp system för kunna lira. Storry en wierd tycker inte om de plus skjuta 100 skott på en gubbe för att döda han, medans de kutar och skjuter direkt på dig ;D

Nää Cod4 e nice som fan. bioshock e mitt favorit spel. Crysis e Godkänt ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Far Cry 2 kommer att äga allt i alla fall. Sicket spel det verkar bli!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det här är ändå sjukaste filmen från Crytek själva. Det är under DX10 och hårdvara här är unknown och det flyter riktigt fint:
http://www.youtube.com/watch?v=BNRis-iYpLU

Vilken bana är det? Jag har inte sett någon med den bildkvaliteten ens i dx10...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Vilken bana är det? Jag har inte sett någon med den bildkvaliteten ens i dx10...

Jag har sett den filmen fast i ett längre format och jag tror det är ganska nära början. Dock såg jag den i högupplöst om 1280*1024 och så lite längre, ca 40 sek har jag för mig. Men jag håller med, sanslös bildkvalité.

Med den grafiken börjar det likna grafik de använder sig av i filmer. Som jag har sagt många gånger så kan de göra extremt fotorealistiska spel idag men det skulle ta väldigt lång tid samt kosta extremt mycket pengar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Att påstå att Call of Duty 4 har lika tekniskt avancerad grafik som Crysis känns riktigt löjligt. Däremot skulle jag ändå säga att grafiken i CoD4 är bättre rent marknadsmässigt. Utvecklarna till grafikmotorn i Call of Duty 4 har satsat på en grafikmotor som en genomsnittlig gamer uppskattar lika mycket som den uppskattar Crysis. De har valt bort onödiga effekter som de flesta ändå inte ens lägger märke till. Att effekterna är onödiga har ju utan tvekan bevisats om och om igen i den här tråden då folk påstår att Call of Duty 4 ser lika "tekniskt avancerat" ut som Crysis, t.ex. som trådskaparen skriver.

Klarar man av att maxa grafiken i ett spel så kan det leda till att man börjar inbilda sig massa annat posotivt om spelet också, det har jag själv känt flera gånger förut, därav varför jag tror grafikmotorn i Call of Duty 4 säljer bättre helt enkelt. Crysis, som är riktigt krävande för sin tid, får ju självklart precis motsatt effekt; folk blir besvikna på att de inte kan köra med X upplösning och Y grafikinställningar och det leder till att folk i värsta fall inte ger spelet en ordentlig chans.

Personligen tycker jag att Crysis är bättre rent grafiskt, men Call of Duty 4 är bättre rent gameplay- och story-mässigt, dock är det inte min typ av spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Crysis är _inte_ dåligt optimerat. Det flyter på vilken dator som helst nästan. Du kan spela på en P4 med ett 9600XT och få det att flyta tillsammans med 1gb ram. Sedan att det ser illa ut och att Far Cry ser bättre ut har inget med saken att göra. Crysis är väldigt bra optimerat.

50fps avg med en C2Q och 3gb ram samt 8800GTX @ 1680*1050 - DX9 - Xp - samt allt på High är bra flyt för den grafiken och med dessa gamla komponenter.

Sedan att jämföra Cod4 och Crysis går inte. Jag förstår inte varför folk gör detta. Crysis är så mycket snyggare på alla sätt och vis. Cod 4 är inget speciellt snyggt spel men visst flyter det bra för grafiken men då flyter Crysis på betydligt mycket bättre tanke på grafiken.

Core 2 Quad är inte en gammal komponent. 8800GTX är inte en gammal komponent. 3GB Ram är inte kass det heller.
Det är fakta att Crysis fungerar ypperligt dåligt, man kan rent tekniskt spela Crysis på Low på vilken maskin med en 3D-accelerator somhelst, men under de inställningarna täcks inte optimeringsdilemmat eftersom det inte finns något på skärmen än ett par skuggade polygoner glest utplacerade tillsammans med låga texturer.

Crysis är värdelöst optimerat. 40FPS under High på 1280x1024 på mina komponenter är inte bra. 24FPS på Very High är inte heller "väldigt bra optimerat".

Call of Duty 4 är antagligen mycket bättre i längden än Crysis då det är en vanlig EA publikation vi snackar om från Cryteks sida; ofärdigt, inte allt för intressant, totalt miserabelt online-läge som är lika ofärdig som obegåvat. Och ja, jag har varvat Crysis, och jag känner absolut ingen anledning till att starta det igen.

För Call of Duty 4 snackar vi Multiplayer och en OK-kampanj medan Crysis är en stor kampanj, eller... stor och stor, 5,5 timmar, that's it. Multiplayer i Crysis kan man glömma, har du köpt spelet är risken stor att du antingen inte kommer in på servrarna du vill eftersom spelet upptäcker din nyckel som fel, eller så tröttnar man på de två oinspirerade spelsättet på enbart någon timme.

Sedan är Crysis = Far Cry (2), Det är samma oinspirerade koncept som ingen kan uppskatta. Du är fast på en ö och är ute efter att döda alla elakingar i jakt på... något? Räcker inte FarCry med samtliga 17 portversioner?

---
Snälla, kan inte Crysis-hypen dö nu? Spelet är dåligt, en medelmåttig produktion under täckmanteln av "ny" teknik som applicerats på ett sett som vi "absolut aldrig sett tidigare" (Se: FarCry). Det finns anledningar till varför man uppskattar spel som funkar även om tekniken är gammal, t.ex. Halo. Antagligen den mest färdiga skjutaren jag någonsin spelat (till Xbox, PC-versionen var portad ganska dåligt och ser inte ens lika bra ut).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Crysis är värdelöst optimerat. 40FPS under High på 1280x1024 på mina komponenter är inte bra. 24FPS på Very High är inte heller "väldigt bra optimerat".

Att ett spel kräver mycket maskin betyder ju inte nödvändigtvis att det är dåligt optimerat, eller hur?

Om spelet är så långt framme rent tekniskt att det helt enkelt inte finns tillräckligt med beräkningskraft i normala gamingsystem idag betyder ju inte det direkt att spelet är dåligt optimerat, inte jämfört med andra nya liknande spel idag.

Med det sagt säger jag inte att Crysis är bra optimerat. Jag säger bara att det är säkert minst lika bra optimerat som de flesta nya spel som ger snygg grafik idag.

Ser du skillnaden som jag försöker få fram, jag vet inte om jag har rätt men jag håller inte med dig.

Om vi nu ska jämföra Crysis med CoD och se på det rent tekniskt så är ju Crysis betydligt mer krävande med tanke på bland annat fysikberäkningarna och de enorma kartorna som måste ritas upp med en enorm detaljrikedom dessutom.
CoD har i princip ingen fysik alls och har små små kartor som kräver betydligt mindre kraft av datorn än Crysis. Detta är bara några delar som gör CoD betydligt mer lättdrivet än Crysis. Så man skulle lika gärna kunna vända på det och säga att CoD är sämre optimerat än Crysis. Skulle man dra upp lika stora kartor med CoDs grafikmotor skulle vilket system idag braka ihop, lägger man dessutom till Crysis-liknande fysik i CoD så skulle det bli ännu värre.

Så åter igen, bara för att ett spel flyter bättre än ett annat så betyder ju inte det att det är bättre optimerat än det andra, ni förstår mitt resonemang va?

Tro mig, jag tycker verkligen att både Crysis och CoD är snygga spel men det gör spelen snygga på olika sätt. Men rent tekniskt sett är Crysis snyggare oavsett vad vi personligen gillar för grafik själva. Sen kan det ju vara så att vissa inte vet vad de ska titta på heller när det kommer till snygga effekter, grafik och fysik. När man då inte vet vad man ska titta på kan man lätt säga och tycka att CoD är lika snyggt som Crysis.

Att något spel är bra optimerat betyder inte alltid att det flyter bättre än något annat spel som är sämre optimerat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Crysis må se bra ut rent tekniskt men det finns ingenting på skärmen som faktiskt får prestandaförlusten att verka motiverad. Fysiken i Crysis är inte särskilt fet, det är ganska basic stuff vi lärt oss använda sedan Half Life 2. I Crysis droppar allting under en liten stund när man kastar en tunna i ett plåthus så det blir smul av det, i Half Life 2: Episode Two har vi ett helt hus i plank som smulas ned utan att det smärtar processorn mer än vad som verkar resonabelt med tanke på kalkulationerna som måste genomföras i ett redan CPU-intensivt program.

Crysis är flera månader för tidigt, men ändå ett år för sent. Jag är inte alls imponerad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Att effekterna är onödiga har ju utan tvekan bevisats om och om igen i den här tråden då folk påstår att Call of Duty 4 ser lika "tekniskt avancerat" ut som Crysis, t.ex. som trådskaparen skriver.

Nja, det handlar mer om att personer inte är tillräckligt kunniga och vet ej vad de ska titta på. Det handlar inte om att effekterna är onödiga. Men detta är lätt för mig och 8% av de övriga att säga. Resten av 92% tycker kanske det är onödigt. Det är samma prinsip med folk som inte ser skillnad över 30fps. Det flyter för de men jag och många andra behöver betydligt mer för att det ska flyta för deras hjärnor. Förstår du vad jag menar?

Vet man inte vad man ska titta på så finner man det inte och tyvärr fungerar majoriteten sådär, vilket i och för sig är en bra grej. Det blir billigare för de i slutändan och dyrare för "oss".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Core 2 Quad är inte en gammal komponent. 8800GTX är inte en gammal komponent. 3GB Ram är inte kass det heller.
Det är fakta att Crysis fungerar ypperligt dåligt, man kan rent tekniskt spela Crysis på Low på vilken maskin med en 3D-accelerator somhelst, men under de inställningarna täcks inte optimeringsdilemmat eftersom det inte finns något på skärmen än ett par skuggade polygoner glest utplacerade tillsammans med låga texturer.

Crysis är värdelöst optimerat. 40FPS under High på 1280x1024 på mina komponenter är inte bra. 24FPS på Very High är inte heller "väldigt bra optimerat".

Call of Duty 4 är antagligen mycket bättre i längden än Crysis då det är en vanlig EA publikation vi snackar om från Cryteks sida; ofärdigt, inte allt för intressant, totalt miserabelt online-läge som är lika ofärdig som obegåvat. Och ja, jag har varvat Crysis, och jag känner absolut ingen anledning till att starta det igen.

För Call of Duty 4 snackar vi Multiplayer och en OK-kampanj medan Crysis är en stor kampanj, eller... stor och stor, 5,5 timmar, that's it. Multiplayer i Crysis kan man glömma, har du köpt spelet är risken stor att du antingen inte kommer in på servrarna du vill eftersom spelet upptäcker din nyckel som fel, eller så tröttnar man på de två oinspirerade spelsättet på enbart någon timme.

Sedan är Crysis = Far Cry (2), Det är samma oinspirerade koncept som ingen kan uppskatta. Du är fast på en ö och är ute efter att döda alla elakingar i jakt på... något? Räcker inte FarCry med samtliga 17 portversioner?

---
Snälla, kan inte Crysis-hypen dö nu? Spelet är dåligt, en medelmåttig produktion under täckmanteln av "ny" teknik som applicerats på ett sett som vi "absolut aldrig sett tidigare" (Se: FarCry). Det finns anledningar till varför man uppskattar spel som funkar även om tekniken är gammal, t.ex. Halo. Antagligen den mest färdiga skjutaren jag någonsin spelat (till Xbox, PC-versionen var portad ganska dåligt och ser inte ens lika bra ut).

Quad är gammal som jag skrev tidigare. Quaden lanserades för ett år sedan. 8800GTX är också en gammal komponent som lanserades för 13 månader sedan. Du kan väl inte påstå att dessa är nya dator komponenter? Att 3gb är kasst är det nog ingen som har skrivit heller, inte jag i alla fall.

Så länge alla kan spela Crysis flytande oavsett inställningar så är spelet bra optimerat. Detta är sant i vår diskussion emellan men det WrongTarget skriver stämmer bättre generellt.

Kring ditt problem med flyt i krysis:
40FPS under high i den upplösningen med dina komponenter är ju knappast Cryteks fel. Det är ATI's fel att de inte kan släppa en färdig GPU med bra drivrutiner. Du skriver att Crysis är ett icke färdigt spel men det är ju inte sant. R600 blev en flopp och inte en färdig GPU du köpte det dessutom och nu klagar på att du inte kan spela Crysis flytande i 1280*1024. Du måste väl förstå att det inte är Cryteks fel va?

Att Call of duty 4 flyter bättre vs Crysis om man jämförde 20 olika dator konfigurationer kan jag köpa eftersom Cod4 inte använder alls lika mycket effekter som Crysis gör. Vi drog igång en diskussion om vem som vinner prestanda/grafik medans du börjar skriva hur dåligt Crysis är som spel enligt dig. Det är totalt ointressant om du tycker att multiplayer suger i Crysis eller att du tycker att man har använt oinspererande koncept.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Crysis må se bra ut rent tekniskt men det finns ingenting på skärmen som faktiskt får prestandaförlusten att verka motiverad. Fysiken i Crysis är inte särskilt fet, det är ganska basic stuff vi lärt oss använda sedan Half Life 2. I Crysis droppar allting under en liten stund när man kastar en tunna i ett plåthus så det blir smul av det, i Half Life 2: Episode Two har vi ett helt hus i plank som smulas ned utan att det smärtar processorn mer än vad som verkar resonabelt med tanke på kalkulationerna som måste genomföras i ett redan CPU-intensivt program.

Crysis är flera månader för tidigt, men ändå ett år för sent. Jag är inte alls imponerad.

Det finns inte ett spel idag som kan mäta sig grafikmässigt och fysikmässigt med Crysis och verkligen inte Half Life 2. Ingen grafikmotor idag har levererat så stora världar med den här grafiken och fysiken. Inte ens Quake Wars eller UT3. Det är en jäkla skillnad att göra stora världar med snygg grafik och fysik än att göra små världar med snygg grafik och fysik. Kolla in vegitationen i Crysis, det finns inte en bana i Half-Life 2 som ens kommer i närheten. Allt detta i samma paket som Crysis har saknar motstycke än så länge.

Sen kan man ju tycka vad man vill om själva spelat och känslan i spelet, men det är en helt annan sak och en väldigt subjektiv sådan. Tekniskt sett är Crysis ledande än så länge med denna "paketlösning" med stora världar, grafik och fysik.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det finns inte ett spel idag som kan mäta sig grafikmässigt och fysikmässigt med Crysis och verkligen inte Half Life 2. Ingen grafikmotor idag har levererat så stora världar med den här grafiken och fysiken. Inte ens Quake Wars eller UT3. Det är en jäkla skillnad att göra stora världar med snygg grafik och fysik än att göra små världar med snygg grafik och fysik. Kolla in vegitationen i Crysis, det finns inte en bana i Half-Life 2 som ens kommer i närheten. Allt detta i samma paket som Crysis har saknar motstycke än så länge.

Sen kan man ju tycka vad man vill om själva spelat och känslan i spelet, men det är en helt annan sak och en väldigt subjektiv sådan. Tekniskt sett är Crysis ledande än så länge med denna "paketlösning" med stora världar, grafik och fysik.

De säger att en träd i Crysis är mer avancerat än vad hela Far Cry är vilket stämmer.

Tittar man på vad cod4 har att leverera skulle jag tippa på att 5 träd tillsammans med vattnet i Crysis är mer avancerat än hela cod4. Ne skämt och sido, Cod4 är snyggt.

För övrigt så håller jag med dig till 100%.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Nja, det handlar mer om att personer inte är tillräckligt kunniga och vet ej vad de ska titta på. Det handlar inte om att effekterna är onödiga. Men detta är lätt för mig och 8% av de övriga att säga. Resten av 92% tycker kanske det är onödigt. Det är samma prinsip med folk som inte ser skillnad över 30fps. Det flyter för de men jag och många andra behöver betydligt mer för att det ska flyta för deras hjärnor. Förstår du vad jag menar?

Vet man inte vad man ska titta på så finner man det inte och tyvärr fungerar majoriteten sådär, vilket i och för sig är en bra grej. Det blir billigare för de i slutändan och dyrare för "oss".

Du verkar missa min poäng faktiskt. Det jag var ute efter var just det att även om du och jag uppskattar grafiken i Crysis så är det väldigt många som inte gör det och då är det ju inte helt lyckat att satsa på det helt enkelt. Personligen tycker jag att Crysis ser rätt mycket bättre ut än Call of Duty 4 även om man drar ner inställningarna till medium, men som sagt så verkar ju de flesta inte tänka som oss.

Call of Duty 4 ser ju t.ex. ganska så polygonfattigt ut, men de flesta verkar ju inte lägga märke till det. Samma sak gäller det faktum att Call of Duty har små "texturväggar" som sticker upp ur marken som ska föreställa buskar, medan en simpel buske i Crysis är mycket mer komplex och dessutom påverkas av omgivningen och händelser.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Du verkar missa min poäng faktiskt. Det jag var ute efter var just det att även om du och jag uppskattar grafiken i Crysis så är det väldigt många som inte gör det och då är det ju inte helt lyckat att satsa på det helt enkelt. Personligen tycker jag att Crysis ser rätt mycket bättre ut än Call of Duty 4 även om man drar ner inställningarna till medium, men som sagt så verkar ju de flesta inte tänka som oss.

Call of Duty 4 ser ju t.ex. ganska så polygonfattigt ut, men de flesta verkar ju inte lägga märke till det. Samma sak gäller det faktum att Call of Duty har små "texturväggar" som sticker upp ur marken som ska föreställa buskar, medan en simpel buske i Crysis är mycket mer komplex och dessutom påverkas av omgivningen och händelser.

Ah, okej. Då förstår jag hur du menar.

Tyvärr är det sant som du skriver och lite synd att folk inte ser detta. Men sure, ser man det på det sättet så kan jag hålla med om att Call of duty4 lever längre..... för stunden. Jag tror att om något år när det existerar bättre grafikkort som kan driva DX10 på en annan nivå så får vi se allt annorlunda då Crytek själva säger att de inte valt att implementera stöd för X och Y då grafikkorten inte har stöd samt orkar driva dessa effekter. Det kommer givetvis exspansions till Crysis för annars vore det meningslöst för Crytek att implementera nya effekter ett år fram när väldigt många redan köpt eller spelat spelet. Men det är så klart bara spekulationer från min sida.

Men kring grafik, här har vi ett problem då man diskuterar detta och tråkigt nog jämför Cod4 med Crysis som egentligen inte går, då Crysis är så mycket med avancerat. Crysis använder sig av effekter som Cod4 inte gör. Det man helt enkelt får göra är att sätta spelen mot väggen och titta på vad motorn faktiskt levererar och där har vi ett problem här inne, i denna diskussionen.

Hittade en rolig sak:

Citat:

A fully-featured physics engine has been included in this game. There's not much to discuss here; it's exactly as you could imagine. Various models can be given physical properties, and they will behave in the environment as you would expect them to.

Källa: http://www.codhq.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid...

Vart är fysiken

Här diskuteras andra saker kring motorn (Q3):
http://forums.extremeoverclocking.com/t275528.html

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Du verkar missa min poäng faktiskt. Det jag var ute efter var just det att även om du och jag uppskattar grafiken i Crysis så är det väldigt många som inte gör det och då är det ju inte helt lyckat att satsa på det helt enkelt. Personligen tycker jag att Crysis ser rätt mycket bättre ut än Call of Duty 4 även om man drar ner inställningarna till medium, men som sagt så verkar ju de flesta inte tänka som oss.

Call of Duty 4 ser ju t.ex. ganska så polygonfattigt ut, men de flesta verkar ju inte lägga märke till det. Samma sak gäller det faktum att Call of Duty har små "texturväggar" som sticker upp ur marken som ska föreställa buskar, medan en simpel buske i Crysis är mycket mer komplex och dessutom påverkas av omgivningen och händelser.

Jo precis, men det finns ju en gräns för hur mycket man kan "fuska" sig till snygg och mer verklighetstrogen grafik och fysik också. Skulle ingen försöka sig på det Crysis-teamet har försökt sig på skulle vi inte få så mycket snyggare spel än CoD-grafik. Eller rättare sagt, skulle alla tänka som CoD-teamet skulle man ganska snart ledsna på den typen av grafik.

Man får ju se Crysis-motorn som en start på något nytt som bara kommer att växa och växa och utvecklas. De är ju på rätt väg även fast alla tekniska funktioner motorn har att ge ännu inte har slagit genom hos alla. De har något att bygga vidare på. Det kan man inte säga om CoD.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo precis, men det finns ju en gräns för hur mycket man kan "fuska" sig till snygg och mer verklighetstrogen grafik och fysik också. Skulle ingen försöka sig på det Crysis-teamet har försökt sig på skulle vi inte få så mycket snyggare spel än CoD-grafik. Eller rättare sagt, skulle alla tänka som CoD-teamet skulle man ganska snart ledsna på den typen av grafik.

Man får ju se Crysis-motorn som en start på något nytt som bara kommer att växa och växa och utvecklas. De är ju på rätt väg även fast alla tekniska funktioner motorn har att ge ännu inte har slagit genom hos alla. De har något att bygga vidare på. Det kan man inte säga om CoD.

Helt rätt. Du ska få se något intressant som de har trailers på idag men spelet släpps inte förns 2009, undra varför.

http://www.gametrailers.com/player/29014.html

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

mycket ledsen om jag lånar tråden nu men det här är akut..... går det att köra 2 8800gts 320mb i SLI fast de har olika tillverkare tex. Albatron och Leadtek?

tack för svar, och åter igen förlåt för att låna tråden.

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
mycket ledsen om jag lånar tråden nu men det här är akut..... går det att köra 2 8800gts 320mb i SLI fast de har olika tillverkare tex. Albatron och Leadtek?

tack för svar, och åter igen förlåt för att låna tråden.

Japp

-------------------

A.N'doja, de där såg mumma ut

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Japp

-------------------

A.N'doja, de där såg mumma ut

Tycker du? Jag tycker det liknar ett misslyckande försök att göra en copycat av Crysis grafik mässigt. Hur det ser ut 2009 är en annan sak.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

På tal om hur snyggt Crysis nu är så undrar jag om man kan stänga av det
förbannade "motion blur" eller vad det kallas när man rör sig i spelet?

Blir ju illamående av det :D. Helt gaaaalet