Kan det här kortet användas till trådlöst nätverk?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kan det här kortet användas till trådlöst nätverk?

Sitter ett Xircom Cardbus Ethernet 100+ modem 56 (Ethernet Interface) i en laptop vi har fått tag på så undrar om det är trådlöst nätverk inbyggt i det eller inte...?

Datamodellen är en Inspiron 3800 (tror jag) från Dell, ingen kraft dator, men fyller surf/skriv behovet tjejen har fram till sommar...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Enligt den info du gav så nej det är vanligt "trådat" nätverk samt modem.
Iaf så jag tolkar det.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

det står ju ethernet interface / modem 56 vilket är nåntyp av ett NIC och ett modem så nej det har inte wlan. vad det verkar som iaf

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Förlåt men jag har ingen aning om nätverks relaterade saker... Är det nån mer info ni behöver för att avgöra om det är trådlöst eller inte eller är det helt klart inte det...?

Hur kollar jag om det är USB 2.0 eller 1.1??

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk och trådat nätverk är två helt skilda saker.

Ni behöver nog köpa trådlöst till den datorn, t.ex något i stil med detta: http://www.dustinhome.se/pd_5010085100.aspx

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jo den där var ju faktiskt rätt billig... Men hur vet jag om det funkar med laptopen jag har?

Men en sån här dosa man sätter in i USB uttaget då...? Hur ser jag om det är USB 2.0 eller 1.1?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Dem flesta (alla?) USB-saker som stödjer är 2.0 är bakåtkompitabla med 1.1 så det spelar ingen roll vilken version du har, det funkar ändå. För att ta reda på vilken version du har kan du checka i manualen eller på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Aha ok... Men om jag köper typ en dosa för Trådlöst nätverk som jag kopplar in i USB så gör det inget om det är USB 1.1??

Sedan till den andra frågan... Kortet Perc tipsade om fungerar det på alla laptops eller hur tar jag reda på det...?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det han länkade till är ett kort som man sätter i pc-card porten (pcmcia)

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Aha ok... Men om jag köper typ en dosa för Trådlöst nätverk som jag kopplar in i USB så gör det inget om det är USB 1.1??

Sedan till den andra frågan... Kortet Perc tipsade om fungerar det på alla laptops eller hur tar jag reda på det...?

En laptop är inte konstigare än en stationär dator bara för att den har inbyggd skärm och gångjärn på mitten.

Har du en pcmcia-kortplats i din dator (vilket du har, eftersom datorn tydligen har ett sånt där xircom modem/ethernetkort i sig idag) så kommer även ett wlankort att passa.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Aha ok tack Då är det bara att byta ut Xircom kortet antar ja mot det där... tack för hjälpen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner