Permalänk
Medlem

Zepto, studentanpassad

Jag har sökt en del på forumet här och fått intrycket att 6224W från Zepto verkar vara ett bra val om man är ute efter hyfsad spelprestanda i ett bärbart format.
Jag är (någorlunda fattig och snål) student så jag vill gärna hålla priset så lågt som möjligt.
Jag har därför utgått från ”value-paktet” och fått ihop följande konfiguration:

14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
1.66GHz Intel® Core™2 Duo T5250 - 2MB
120GB 5400rpm 8 MB Cache SATA
1GB (1x1024) DDR2 PC5300 - 667MHZ
Combo DVD/CD-RW (passar 6x1x o. 2x15)
6 cells standardbatteri (6x14, 6x15)
SE Tangentbord 6X14W – svart
Inget (jag står själv för inst., support, uppd. av OS)
Inget trådlöst nätverk
Inbyggt Bluetooth
1 års garanti (36 mån. reklamationsrätt)

Pris: 7537 :-

Jag tänkte köpa till dessa två komponenter från komplett.se (lyckades inte länka dem ordentligt...)
Intel 4965AGN Next-Gen Wireless-N PCIe Mini Card Network Adapter
Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM 1024MB CL5 Non-ECC,1.8V,128Mx64,200p DDR2 PC2-5300
Då detta dels blir billigare (ca 500 kr) och dessutom verkar Zepto för tillfället inte ha trådlösa nätverkskort i lager.

Är dessa produkter kompatibla med 6224W?
Vad jag har förstått förverkas inte garantin när man öppnar laptopen.
Är prestandaskillnaden mellan 1.66 GHz och 2.0 GHz märkbar?
Det skiljer 750 kronor i pris på de olika processormodellerna.

Tack på förhand
// Tomas

Permalänk
Medlem

Både WLAN-kortet och Kingston minnet borde passa i 6224W, dock inget som 100% kan garanteras.

Garantin gäller sålänge ett eventuelt fel inte direkt kan härledas till att du varit inne och skruvat i maskinen.

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket för det snabba svaret!
Jag får fundera lite på om jag ska beställa minnet och nätverkskortet separat.

Permalänk
Inaktiv

Prestandaskillnaden är mycket väl märkbar enligt mig, så du borde satsa på en lite bättre processor

Permalänk
Medlem

Jag mailade Zeptos support igår och de två komponenterna passar tydligen i datorn. Supporten rekomenderade ändå att beställa från WLAN-kortet ifrån dem, då garantin förbrukas om ett fel uppstår som kan härledas till installationen, som tofen tidigare påpekat.

Jag är inte särkillt van att pilla i datorer (har bytt grafikkortskylare och andra småsaker i min stationära dator), särskillt inte bärbara.
Är installationen av ett WLAN-kort så svår/riskabel att jag bör beställa direkt från zepto istället?

Permalänk
Medlem

WLAN-kortet hade jag nog beställt genom Zepto, jag har aldrig installerat ett själv, men där brukar ju finnas "antennsladd" eller vad det nu är bakom skärmen, så om du ska installera det själv måste du ta loss skärmen och lägga dit det (antar jag, om det inte redan sitter där).

MVH,

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI