Samsung Spinpoint == Skit?

Permalänk
Medlem

Samsung Spinpoint == Skit?

Äger 2st Samsung Spinpoint hårddiskar, båda SATA och båda har nu pajjat.
Den första gick sönder redan efter 6 månader, den andra pajja idag, ca 1.5 år efter det att den köptes.
Den första går ju iofs fortfarande att använda i nån halvtimme innan den börjar göra konstiga ljud och ha för sig. Men har den aldrig inkopplad längre.

Vet i tusan hur den andra pajja, satt inte vid datorn när det hände. Vet bara att datorn vägrar boota från den och frågar efter cd-rom eller systemdisk.

Är dessa hårddiskar rent skit eller? Eller har man bara haft en jklig otur? Har ju köpt dom vid olika tillfällen och olika butiker.
Annars brukar jag bara köpa seagate hårddiskar och dom funkar fortfarande och har gjort i flera år.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=775...

Jag har förmodligen samma otur som dig, mina diskcrasher:
2 samsung
2 ibm
1 maxtor
1 hitachi

0 Seagate
0 Wester Digital

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk

Har själv fått haveri på en relativt ny Samsung Spinpoint SATAII, datorn vägrade läsa från disken och hängde sig sen man försökt komma åt disken.

Har dock fått disken att fungera i en annan dator nu sedan den blev formaterad.

Datorn disken satt i från början är överklockad en hel del, vet inte om det kan ha haft någon inverkan på det hela.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Är inte SpinPoint et samligsnamn och omfattar en hel familj av diskar?

Det är det. Har dock aldrig ägt en samsung men wd, maxtor och hitachi har dött för mig också.

Enda märke som jag använder nu är seagate och hittils har ingen av mina 11 seagate diskar dött. Den äldsta är nu runt 6år och snurrar fortfarande 24/7 med resten av diskarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Du är inte ensam:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=775...

Hade liknande klickande på den hårddisken som krascha idag. 99% av gångerna när jag starta datorn så började den klicka vid den där svarta XP loggan, och det tog en evighet innan den starta upp windows. Och så betedde den sig från första början. Men då jag bara startar om datorn ett par gånger i månaden så brydde jag mig inte så mycket om det, för den funka ju perfekt när väl windows var igång.

Permalänk
Medlem

Nu blir man ju ledsen, har använt mig av Samsung Spinpoint sen jag kan minnas aldrig haft några problem alls

kanon diskar

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Samma här, kör nästan bara med Samsung SpinPoints och har aldrig haft några krachser, har tänkt börja köra några 500GB diskar i raid0 nu men jag kanske borde tänka om? Ni som haft problem, vilken serie gäller det? är det de med 166GB platters (T166) som 500 GB disken eller är det tidigare versioner?

Visa signatur

[C2D E6400] [Asus P5B] [3Gb Corsair TWIN2X 6400] [7600GS Passive] [NorthQ 500W] [Scythe Ninja] [NSK6000] [SpinPoints 300+320+400+3x500+WD750] [Acer 19" TFT] [Amoi 42"]

Permalänk
Vila i frid

Re: Samsung Spinpoint == Skit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Äger 2st Samsung Spinpoint hårddiskar, båda SATA och båda har nu pajjat.
Den första gick sönder redan efter 6 månader, den andra pajja idag, ca 1.5 år efter det att den köptes.
Den första går ju iofs fortfarande att använda i nån halvtimme innan den börjar göra konstiga ljud och ha för sig. Men har den aldrig inkopplad längre.

Samsung har väl 3 år fabriksgaranti? Skicka in din trasiga och få tebax en ny.

Vad som pajar hårddiskar finns det många orsaker till. Taskig nätaggregat som spikar sönder diskarna (Ett Tagan 580W tog två av mina speglade Maxtor diskar, som tur var en i varje spegling). ESD-skada vid montering. You name it.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Samsung Spinpoint == Skit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Samsung har väl 3 år fabriksgaranti? Skicka in din trasiga och få tebax en ny.

Det har du ju rätt i! Blir nog till och leta kvitton och hoppas man har dom kvar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necksnapper
Samma här, kör nästan bara med Samsung SpinPoints och har aldrig haft några krachser, har tänkt börja köra några 500GB diskar i raid0 nu men jag kanske borde tänka om? Ni som haft problem, vilken serie gäller det? är det de med 166GB platters (T166) som 500 GB disken eller är det tidigare versioner?

De 2 som dog för mig var båda T166 500gb, men de dog inom 1 vecka till 1 månad, så de hade förmodligen något fel redan när jag fick dem. Har du haft dina diskar redan några månader kan förmodligen känna dig trygg att du fått ett bra ex.

Det är inte helt ovanlit att t166 dör snabbt:

Från kompletts användar Recensioner:

"Det enda som jag kan påpeka som kan dra ner betyget är att den ena krashade för ett par veckor sedan. Jag vet inte om det var en "freak accident" eller om det är som föregående recensent skrev: att dom har en kort livslängd."

"Har själv ett flertal sådana här och ännu fler på jobb. Mycket snabba och svala hårddiskar. Dock är problemet med dem att livslängden kan variera. Vissa har tendens att krascha väldigt snabbt. Ingen aning om det bara gäller denna serien, men S.M.A.R.T. indikerar också på att hårddisken håller på och krascha, men saken är att den aldrig gör det. Så man är lite osäker på den punkten, men än så länge har de ju funkat helt okej. Priset,ljudnivån,temperaturen och prestandan väger upp."

Från prisjakts recensioner:

"Det låga betyget blir det för kvaliten. Visst fungerar disken bra ett tag, men förr eller senare ger styrkortet upp. Har nu haft 3 diskar varav två gått sönder. första disken pajade efter några timmar, andra disken höll tre månader. Jag är visst inte ensam om detta. Slutsats: är du rädd om ditt data, välj en annan disk. "

"Köpte 5 ex av den här disken för att ha i en RAID-5a. De funkade fint i ca en månad, sedan började SMART-testerna rapportera fel på en efter en disk. Inom en vecka efter bara en månads användande (visserligen dygnet runt) hade 4 av 5 (!!!) diskar gått sönder och bytts ut och nu bara väntar jag på att den sista ska gå sönder också. Skräpkvalitet. "

"Den jag köpte cp:ade sig. Den börjad med att min dator inte kunde hitta den och att jag fick error varje gång jag skrev något till HD, så försvan grejerna. Efter min kompis formaterade om den med sitt speciela program så funkade den ett tag sedan gick den sönder totalt och tog med sig 40gb film. Jag gick in på lite olika forum och tydligen är det ett fel som flera personer råkat på. Disken var trasig så jag bytte ut den mot en Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS 16MB 500GB. Min kompis hade… "

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk

har inte fått problem ännu me mina spinpoint men skulle dom pajja så får ja skicka retur te tyskland

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att inget sånt händer med mig Verkar ju grym.. tyst o billig och mycket snabbare än mina föregående diskar

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

har en spinpoint 80gb, 3 år nu
Fungerar hur bra som helst, samma gäller mina andra diskar också.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Har 11 samsungdiskar som spinner på alldeles förträffligt, har bara varigt med om en enda död samsungdisk och det var en som var DOA (dead on arrival) som löstes snabbt.

Men, man kan aldrig lita på en hårddisk, oavsett märke, modell m.m.. Allt som är jobbigt att förlora ska man ta backup på.

Vill inte tänka på hur många som har familjens alla bilder under många år enbart på en hårddisk (kom även ihåg att DVD/CDs inte kan förväntas leva i alltför många år heller, köp kvalitativ media och bränn om det med några års mellanrum).

Egentligen är det lite tråkigt att hårddiskar är så pålitliga som de är, hade de dött oftare hade folk kanske fattat något så hade det inte varigt katastrof varje gång det hände.

Permalänk
Medlem

sitter själv med 2 spinpoint 500gb den ena ca 1,5 år gammal och den andra knappa halvåret och ingen av dom har någonsin kronglat dom enda diskarna som inte har kronglat för mig är just spinpoint och seagate då jag har några såna också och kan själv inte se nån anledning att inte rekomendera en spinpoint till en kompis men det kan ju faktiskt vara så att jag har haft tur med mina diskar med.
men enligt mig så är spinpoint diskarna inte skit utan bra och billiga diskar dock tycker jag att seagate håller bättre kvallité.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Samsung skulle jag vilja påstå är den bästa tillverkaren när det gäller hdds som ska hålla ett tag, sämst är ju maxtor och western dom ska man akta sig för.

Seagate är inte fel heller.

Permalänk
Medlem

Hittar inte ett inlägg jag skrev för rätt länge sen om vår returfrekvens på hårddiskar. Men som det ser ut idag så ligger Samsung sist (dvs minst antal returer) och Maxtor överlägset först (som största delen beror på Dells datorer. De nyare Maxtor@Seagate verkar funka bättre). Där emellan är Hitachi, Seagate och WD utspridda. WD säljs det dock mest Raptors av, så jämförelsevis så stämmer just inte WDs diskar korrekt heller.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Samsung skulle jag vilja påstå är den bästa tillverkaren när det gäller hdds som ska hålla ett tag, sämst är ju maxtor och western dom ska man akta sig för.

Seagate är inte fel heller.

Håller inte med om det där, men alla har vi olika erfarenheter.
Har en maxtor som jag haft i fyra år utan problem, medan min seagate skadade sektorer efter ett år...

Min t166 tappade sin windowspartition i smband med överklocknig, men vet inte riktigt om det kan räknas som att disken är dålig?

Förutom det har jag inte haft problem med den sen jag köpte den i våras.

Permalänk
Medlem

Kör ett 10-tal SpinPointare (varav 8st T166/500GB) sedan något år tillbaka. Inga prob än så länge. Kör dom bara som backupper nån timme i veckan.

Trist för er med prob.

Visste ni att man behöver returstatistik från tillverkarna (per modell) för att kunna uttala sig om diskars kvalitet?!

Så den här typen av trådar skall tas med en stor nypa salt särskilt om man tror sig kunna hitta "bästa disken" eftersom underlaget är så otroligt litet för att dra några som helst "vetenskapliga" slutsatser.

Permalänk

Gäller detta bara dom vanliga interna samsung diskarna eller gäller det även deras externa diskar, tänker på Xtend!?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Har en 500gb i servern, har inte haft några problem alls än...
Blir lite orolig när ni börjar snacka om att det kan vara agget som sabbar dom... jag har nu 6 ibland 7st diskar i den på ett 100W agg, vet att det är lite vågat men jag var innan inte så orolig över diskarna. Är det dumt att ha ett nätagg (noname) på 100W i en filserver? (tror jag redan vet svaret )
Ledsen för OffT.

Permalänk
Medlem

Sluta skrämmas, köpte precis fyra st F1-diskar till serverns Raid5. Hoppas dessa är bättre än de gamla serierna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Visste ni att man behöver returstatistik från tillverkarna (per modell) för att kunna uttala sig om diskars kvalitet?!

Så den här typen av trådar skall tas med en stor nypa salt särskilt om man tror sig kunna hitta "bästa disken" eftersom underlaget är så otroligt litet för att dra några som helst "vetenskapliga" slutsatser.

Tack för att du skrev det, så att man själv slipper.
Kan resten av de babblande läsa det som jookeer skrev så kan vi låta denna topicen falla i glömska sen.

Permalänk

Jag har kört med två Samsung SpinPoints, en i ca 2 år och en i ca 1 år och har aldrig haft problem med ngn av diskarna. Älskar dessa Spinpoints med deras tysthet och för mig förlitlighet!

Permalänk
Medlem

Hårddiskar är en 50 år gammal teknik där mycket kan gå fel och alla tillverkare har måndagsexemplar. Förhoppningsvis slipper vi trasslet snart nu när SSD äntligen börjar komma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Samsung skulle jag vilja påstå är den bästa tillverkaren när det gäller hdds som ska hålla ett tag, sämst är ju maxtor och western dom ska man akta sig för.

Seagate är inte fel heller.

Western digital är ju hur bra som helst har en 200gigare som är 3 år gammal har aldrig vart nåt krångel.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

Precis som Jookeer alltid har sagt så kan man ha tur och otur med sina val av diskar. Som ytterligare kuriosa så sitter det en Deathstar 75GXP i en server på jobbet. Den gnisslar oroväckande ibland, men har snurrat 24/7 i snart 10 år nu.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
De 2 som dog för mig var båda T166 500gb, men de dog inom 1 vecka till 1 månad, så de hade förmodligen något fel redan när jag fick dem. Har du haft dina diskar redan några månader kan förmodligen känna dig trygg att du fått ett bra ex.

Det är inte helt ovanlit att t166 dör snabbt:
Från prisjakts recensioner:

"Det låga betyget blir det för kvaliten. Visst fungerar disken bra ett tag, men förr eller senare ger styrkortet upp. Har nu haft 3 diskar varav två gått sönder. första disken pajade efter några timmar, andra disken höll tre månader. Jag är visst inte ensam om detta. Slutsats: är du rädd om ditt data, välj en annan disk. "

"Köpte 5 ex av den här disken för att ha i en RAID-5a. De funkade fint i ca en månad, sedan började SMART-testerna rapportera fel på en efter en disk. Inom en vecka efter bara en månads användande (visserligen dygnet runt) hade 4 av 5 (!!!) diskar gått sönder och bytts ut och nu bara väntar jag på att den sista ska gå sönder också. Skräpkvalitet. "

"Den jag köpte cp:ade sig. Den börjad med att min dator inte kunde hitta den och att jag fick error varje gång jag skrev något till HD, så försvan grejerna. Efter min kompis formaterade om den med sitt speciela program så funkade den ett tag sedan gick den sönder totalt och tog med sig 40gb film. Jag gick in på lite olika forum och tydligen är det ett fel som flera personer råkat på. Disken var trasig så jag bytte ut den mot en Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS 16MB 500GB. Min kompis hade… "

Du har bara valt de recentioner som var kassa, för övervägande delen var positiva, så ta och sålla dina inlägg lite

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du har bara valt de recentioner som var kassa, för övervägande delen var positiva, så ta och sålla dina inlägg lite

Jag skrev inte heller att 100% av alla samsung crashar. Därför tyckte jag att alla 1000* omdömen jag läst inte behövdes redovisas till punkt och pricka.

Däremot försökte jag visa att de som dör gör det på samma sätt och oftast relativt snabbt. Vilket är att föredra innan man fyllt de med data.

*Överdrivet har inte läst exakt 1000

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz