Permalänk

### Ny dator ~ 17k ###

Ny dator snart! Detta är vad jag har tänkt mig ungefär.. är öppen till förslag!

1. Jag har noll koll på moderkort så jag tänkte... dyrast är bäst? :S vill dock försöka få ner priset!
2. Jag kommer nog inte klocka på ett jävla bra tag
3. Frammtids säker?
4. Windows Vista 32bit eller 64bit? Varför? Vilken? har noll koll
5. Banta till Corsair HX Series Modular Power Supply 620W?
6. Är det något jag bör vänta på istället för att köpa vissa delar i detta system? Jag har inte brottom!!!

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-dator.JPG

mvh A

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Jag skulle vilja säga att den är framtidssäker, ja. Och du ska köra på vista 64 bit om du vill utnyttja ditt minne fullt ut, om du har 32bits så utnyttjas inte allt minne du har.

Jag tror inte du behöver det moderkortet, du kan ta ett billigare. Tex GA-P35-DS4 eller ett ännu billigare.

Och nätagget ska du byta direkt du behöver inte 750W, ta istället ett 520 Corsair, eftersom alla vet att det är ett bra nätagg.

Ganska dyst chassi, vet inte så mkt om det. Om du inte bryr dig om pengarna så kör på det. Annars kanske ett p182 eller nåt sådant!

Permalänk

låter bra tack ollenissen11

blir nog ett crosair 620 agget då jag nog troligen kommer fixa sli/mer hd's

är det inget nytt jag bör vänta på som kanske kommer jan/feb/eventuellt mars?

chassit är ett måste den är mumsig

menar du detta? http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP35-DS...

har det moderkortet eSata? det skulle vara skit bra att ha vid usb på baksidan då jag troligen kommer använda det flitit...

jag är as kass på moderkort gärna länkar

jag satt och undra om hårddisken... 400-500gig räcker för mig men jag undrar.. vilken märke? vilken modell? jag kan inte speciellt mycket angånde alla fina funktioner och betäckningar ... hjälp?

och en sista grejj:
Windwos Vista 64-bit ultimate - OEM
får man skiva med då? för jag formaterar flitit -_- eller är det en sånndär dryg förinstallalation eller får jag skiva och hela köret?

mvh a

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Sötast

Varför billigt grafikkort till ett dyrt system, drar ner prestandan en HEL del.

Permalänk

hade för mig att det grafikortet var det bästa och mest prisvärda just nu?

har ju inte hur mkt pengar som helst ;P och grafikortet kan man ju alltid byta ut varranat år eller nått ?

vad ska jag dra ner på då?

uppdaterad: http://data.fuskbugg.se/skalman01/dator2.JPG

la till windows som jag hade glömt, ändra nätagg + moderkort

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

kör på de graffet du valt. Helt klart bra val

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk

Tycker samma. Tror att det du valt nu kmr du bli riktigt nöjd med. Jag har samma moderkort, processor, hårddisk och nätagg. Och jag är riktigt nöjd.

Om du vill dra ner mer kan du ju köpa mindre hårddisk eller kanske ett ännu billigare moderkort typ ett GA-P35-DS3 för runt 1000kr, fast du tjänar bara 500 spänn på det, och det är ju ganska lite om man ser till resten av vad du köpt.

Permalänk

Ska du köra SLI senare måste du byta moderkort då moderkort baserade på Intels kretsar EJ stödjer SLI, de stödjer däremot Crossfire, men för att utnyttja det krävs att du byter till AMD/ATI grafikkort. Vill du ha SLI måste du välja ett moderkort med nForce kretsar från Nvidia, som t.ex.

https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Du kan spara pengar på att välja en Q6600 istället för Q6700.

Permalänk

ska nog inte köra sli... så mycket pengar har jag inte :>

tack för tipsen!!

någon som kan svara på de andra frågorna?

mvh a

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Vänta på att nVidia släpper 9XXX serien, den kommer nästa månad nån gång har jag för mig

Visa signatur

CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag hade ju absout inte tagit Q6700, där har du pengar rakt ner i sjön. Satsa på Q6600 istället. När det gäller eSata tror jag att du måste satsa på DQ6 moderkortet istället, tror det var den som hade det, dock ligger det lite dyrare. Sedan så klarar du dig väl med 520w Nätagg om du nu inte har planer på SLI. Personligen hade jag satsat på ett Antec p182 då det i min mening är ett klart bättre chassie.

Grafikkortet tycker jag inte är direkt prisvärt. Om du nu inte har bråttom med datorn kan du ju vänta några veckor och se hur de nya 9xxx korten presterar, 8xxx korten lär samtidigt sjuka en aning i pris.

Permalänk

Intel Core 2 QUAD Q6700

eller

Intel Core 2 Duo E8500

försöker dra ner på priset, är en quad mkt bättre änn en duo?
kanske t.o.m Intel Core 2 Duo E6700 ???? vilken skulle vara bästa köpet
och hur mycket prestanda skillnad blir det?

tacksam för svar på denna fråga!

Visa signatur

Citera!