Varför visar Vista mindre minne än jag har? :S

Permalänk

Varför visar Vista mindre minne än jag har? :S

Hejsan!

Fick hem mina sprillans nya datordelar idag, satte ihop allt. Allt gick bra och allt är fortfarande bra

Men när jag går in på datorspecifikationerna så står det att jag bara har 3007mb ram-minne? Jag har installerat 4x1gb Corsair PC6400.

Vad beror detta på? Lite förvirrad!

Tacksam för svar!!

MVH

Gustav

Permalänk
Medlem

32-bit eller 64-bit?
Om du har 32-bit klarar Windows inte av mer än 4GB, vilket måste delas av RAM-minnet, grafikkortet och annat krafs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
32-bit eller 64-bit?
Om du har 32-bit klarar Windows inte av mer än 4GB, vilket måste delas av RAM-minnet, grafikkortet och annat krafs.

Stämmer, jag har 32-bitars. Vadå? Så jag har ändå 4gb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindvalll
Stämmer, jag har 32-bitars. Vadå? Så jag har ändå 4gb?

Fysiskt, ja, men datorn kan inte använda mer än ~3GB för att andra grejer tar upp ca 1GB av dom max 4GB OSet kan använda.
Kortare version: Du har betalat för 4GB men får ~3GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Fysiskt, ja, men datorn kan inte använda mer än ~3GB för att andra grejer tar upp ca 1GB av dom max 4GB OSet kan använda.
Kortare version: Du har betalat för 4GB men får ~3GB.

Provade köra 64-bitars med! Samma resultat 3008 mb ramminne! Vad är FEL? Det är inte bara i Windows det står "fel" utan även precis i den rutan vid startup. Dden typ svarta rutan där man går in i bios etc.

Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindvalll
Provade köra 64-bitars med! Samma resultat 3008 mb ramminne! Vad är FEL? Det är inte bara i Windows det står "fel" utan även precis i den rutan vid startup. Dden typ svarta rutan där man går in i bios etc.

Snälla hjälp!

Oj oj, då kanske det är så att:
a) En av modulerna inte sitter i ordentligt
b) En av modulerna inte funkar
c) Sockeln på moderkortet inte funkar
Se först till att allt sitter i ordentligt, om det fortfarande inte blir 4GB efter att du gjort det så boota med bara en sticka i taget, om alla funkar så testar du med ett minne i en sockel i taget.

Permalänk
Medlem

Leta efter och enabla en inställning i bios som heter memory remapping eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Leta efter och enabla en inställning i bios som heter memory remapping eller liknande.

Hehe, jag hann googla den inställningen innan jag fick hjälp av dig! Men google/du räddade mig!! tack!!

Hur fan kan man göra en inställning som "tar bort" en gig i ram?

Permalänk
Medlem

Jag sitter med 8GB och inställningen "tog bort" mer än hälften för mig, men iaf, inställningen gör väll som den heter, mappar om minnet så det kan användas på rätt sätt... Om du vill veta mer så får du söka

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kan räkna til 3-4 trådar på de första sidorna som handlar om samma jävla sak.. va äre med folk nuförtiden..

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead