Permalänk
Medlem

Min första klockning.

Hej hej.

Uförde min första klockning igår kväll. Klockade min q6600 till 3.2ghz.

Hur som helst. Har läst här på forumet om volten folk använder vid den frekvensen. Och oftast är det över 1.3v. Jag ställde in min på 1.29 i bios men cpuz och everest visar 1.25v.

Kan det vara så att vissa prollar inte behöver så höga spänningar? Eller har jag helt enkelt tagit för lite och kommer få problem ganska snart.

Mina temperaturer är: ( Noctua U12P )

Kärna 1: Idle 39 Load 52
Kärna 2: Idle 36 Load 49
Kärna 3: Idle 37 Load 50
Kärna 4: Idle 39 Load 52

Load är testade med everest stabilitets test. Ca 10 minuter.

Tackar

Permalänk
Medlem

Re: Min första klockning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Kan det vara så att vissa prollar inte behöver så höga spänningar?

Helt rätt, sålänge datorn är stabil så behöver du inte höja vcore. Nu vet jag inte hur bra everests test är men kör t ex. Orthos i några timmar för att testa stabiliteten.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem

Ska tillägga att jag sitter och spelar crysis just nu och tempsen håller sig runt 50 grader. FY om detta funkar så är det en suverän klockning om man får säga det själv. Spelar i fönsterläge helt utan lagg. SUVERÄNT

Ska ta och ladda ner orthos och testa.
Vilka temps är acceptabla. Dom jag har t.ex är det bra?

Sen så kan jag läsa av moderkortets temp oxxå. Medans jag spelar crysis är den på 48 grader men i idle står den på 43 grader celcius. Har ett gigabyte p35 ds3.

Permalänk

Crysis (och 3D-spel generellt) belastar väl mest grafikkortet skulle jag tro. Vidare så är lagg något som har med nätverk/packetloss/fördröjning osv och inget med vad du har för system. Du syftar kanske på bättre FPS?

Så, gör som tidigare tipsare sa, ladda ner Orthos, sen kör du _en Orthos per kärna_ så att alla 4(?) kärnor på din q6600 går på 100% (du ställer in vilken kärna som ska belastas i Orthos). Sen låter du det stå 2 timmar och mala... sen kan du kolla dina temperaturer.

Permalänk
Medlem

Orthos använder redan alla kärnor, i alla fall på min opteron. Det är väl gamla prime95 som bara använder en?

Permalänk

Mjo, men hälften av nedladdningssidorna för Orthos är ju SP2004 där man måste ställa in det själv... lika bra att säga