Microsoft uppdaterar Windows Vista SP1

Permalänk
Medlem

Jomen, Aero är faktiskt ganska snyggt, och vissa gui-koncept kan vara trevliga i Vista. Men eftersom man mest använder ett OS för att starta helt andra program, man "spelar" inte Windows, så är det egentligen ganska likgiltigt om man använder XP eller Vista så länge de program man gillar fungerar.

Citat:

I Vista har man väldigt lite koll på vad systemet sysslar med egentligen, bara massa guider och wizzards. Det var i vart fall så jag upplevde det.

Från Vista Business och uppåt har man exakt samma kontroll som i XP Pro, vill man göra ännu mer kan man installera SysinternalsSuite och PowerShell så har man rätt så full kontroll över allting bara man vet vad man gör. Det är heller inget som hindrar en att köra ex. Directory Opus om man inte gillar nya Explorer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Finns det en marknad för det tror du, med ett så dåligt operativsystem?
Jag begriper mig inte på de som använder VISTA överhuvudtaget. Varför installera något som försämrar datorns prestanda jämfört med XP?

Vista funkar alldeles utmärkt.
prövat att hänga med i utvecklingen?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

attans, jag har installerat windows vista med vista loader på min syrras skitdator. Men hon hatar windows vista så hon blir väl glad när jag tvingas byta tebax till orginal windows xp

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
Lassekongo hur flyter BF2 på med vista och din burk?/Eba4a

Har inte kört det mycket alls på vista och inte kollat fps eller något, men det kändes klart snabbare på xp...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag kan säga såhär, på en dekstop-hårddisk är inte Vista särskilt slött iom SP1. Men däremot på en laptop så blir det rätt så segt även med SP1 pga av den diskaktivitet i bakgrunden som krävs för att kunna utföra alla dessa funktioner(bla som kan göra vissa programstarter snabbare), en laptop-disk är helt enkelt lite för slö för sån bakgrundsaktivitet. Det finns en "sweet-spot" och den går ungefär vid en normal desktop-hårddisk.

Det kan jag tänka mig. Man kan ju dock inaktivera SuperFetch, så får man något som mer liknar XP (det vill säga ingen cachning förrän ett program har startats).

Permalänk

Samba

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
PS. Någon som känner till ett liknande protocol/program som samba som även fungerar över internet?

Jag har med mkt stor tillförlitlighet satt upp ssh tunnlar via putty, och forwardat samba genom dom.

Så kort sagt: Samba funkar utmärkt över internet. Fast det e ju som alltid en fördel med lite snabbare uppkoppling.

Ssh är också hyfast säkert...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag har inte kört Vista så mycket men jag tycker det känns fördummande, det tyckte jag förvisso om XP med. Körde Win2k tills för 1,5 år sedan då jag bytte till Ubuntu.

Hehe, nästan i samma båt här.. Har kört linux i flera år, men som "andra datorn", för test och som server, och massa virtualisering. Och huvuddator win2k. Kommer dock byta även min huvuddator till gutsy gibbon nu. Och virtualisera alla leksaks-os (för test i samband med webbutveckling).

Inser att mkt som varit självklart i linux sen länge är "features" i vista och os x. T.ex. bra stöd för ssh, enkel samba configurering, smidig pakethantering/installation av program, desktops, och så gratisversionen av vmware-server till Linux. Och så är det skalbart. Och såna saker som X forward över ssh... WOW! Och alla bra verktyg för att verkligen se vad datorn gör. Och att nästan all hårdvara funkar, med lite tålamod iaf.. Sen såna här saker som att linux-folket fortfarande använder t.ex. emacs, en uråldirg texteditor som dom förbättrat i snart 30år.. Dom bara förbättrar å förbättrar, och känner inget tvång att hitta nya "features" att sälja.

Open Source är helt klart framtiden. Eller hur många här tycker Videolan är dåligt? I mitt tyckte, bättre än allt kommersiellt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Ja Ubuntu fungerar bra om man inte har för ny hårdvara, då blir det helt plötsligt helt värdelöst när endast hälften av alla komponenter går att installera och då är ändå Ubuntu den Linux-dist som uppdateras oftast.

Jag som byter hårdvara en gång om året får vänta flera månader innan Ubuntu fungerar okej och är därför ett extremt dåligt val.

Jag byter hårdvara bra fler gånger än en gång om året, inte haft några problem här.
Dock så är "hårdvara" ett rätt stort ord, kan vara allt från en minnessticka till nya superljudkortet från Creatives hemliga fabrik på månen.
Så vad vet jag, jag är grymt nöjd iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
Kanske värt att köpa vista nu då?

Nej, dom stressar ut SP1 för att så många journalister och itfolk på företag sa att ingen Vista innan SP1 samtidigt som dom fick M$ att förlänga försäljningen av XP, mao så fick dom eld i baken och gör allt för att få ut en SP1a så fort som möjligt...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Har tagit ner och installerat detta SP1 och kört ett antal timmar och mitt redan excellenta Vista flyter nu på ännu bättre, jag kan t o m se all mina 4GB ram istället för 3,5GB även om detta är av underordnad betydelse. Kort och gott, ett redan utmärkt OS har blivit ännu bättre. Helnöjd

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Jag byter hårdvara bra fler gånger än en gång om året, inte haft några problem här.
Dock så är "hårdvara" ett rätt stort ord, kan vara allt från en minnessticka till nya superljudkortet från Creatives hemliga fabrik på månen.
Så vad vet jag, jag är grymt nöjd iallafall

Jag byter också hårdvara flera gånger om året men det är mindre förändringar och påverkar inte så mycket. Däremot byter jag hela systemet ungefär en gång om året, och då gärna precis när något nytt kommer vilket resulterar i det.

Stationära datorer är lite bättre än bärbara som helt katastrof när de är nysläppta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Förra SP1 kickade ju v_sync i ett flertal spel, tex Crysis, BF2... Fungerar det nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nej, dom stressar ut SP1 för att så många journalister och itfolk på företag sa att ingen Vista innan SP1 samtidigt som dom fick M$ att förlänga försäljningen av XP, mao så fick dom eld i baken och gör allt för att få ut en SP1a så fort som möjligt...

Vad vet du om det, du kan sitta och skriva precis vad du vill men det gör det inte mer sant för det. Anledningen till att microsoft förlängde försäljningen av xp är dels för företagen som inte ville byta miljö ännu men framför allt för folk som har en förutfattad uppfattning om vista, att det på något sett skulle vara dåligt. Det enda dåliga med vista är att filkopiering dröjer ganska lång tid men det kan man väl leva med tills dess att SP1 kommer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandboy
***

Min sympati är = 0

*Inlägg editerat av Kanel*
§7 i citat - Till reglerna >>

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Detta är kul, hoppas att SP3 till XP kommer snart!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
"50 % snabbare filkopiering mellan datorer med Vista SP1"

Hur kunde de lyckas göra det 50% långsammare än vad det egentligen är redan från förstan början är något som förbryllar mig.

det undrar jag med..verkligen, utforskaren och kopiera filer är en katastrof går så seegt för att inte snacka över nätverket..herregud
som tur är jag kör jag till 90% men total commander o då funkar det fint, men är väldigt nyfiken på att veta varför det går så segt annars? någon som vet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Vad vet du om det, du kan sitta och skriva precis vad du vill men det gör det inte mer sant för det. Anledningen till att microsoft förlängde försäljningen av xp är dels för företagen som inte ville byta miljö ännu men framför allt för folk som har en förutfattad uppfattning om vista, att det på något sett skulle vara dåligt. Det enda dåliga med vista är att filkopiering dröjer ganska lång tid men det kan man väl leva med tills dess att SP1 kommer.
Min sympati är = 0

Som en admin på en mellanstor företag kan jag säga dig att ingen vettig admin har "förutfattad uppfattning om vista" utan i det RIKTIGA livet där ute ska en OS bara fungera. Alltid. Utan en massa dyr ny hårdvara bara för att få en snyggare XP med push up behå och lite läpplans (också känd som Aero).
Uppgraderingar kostar pengar, nu pratar vi faktiskt inte om investeringar i ny hårdvara utan dom stora kostnader kommer från förlorad produktivitet...

Dessutom tiil skillnad från hemanvändare FÅR man INTE leka med företagens datorer då dessa är arbetsverktyg och är till för att tjäna pengar/arbetsverktyg.
Inte nåt annat.

På en företag vill man ha stabilitet framför allting annat och nya OS precis som
allting annat är inte stabila utan det krävs rätt mycket tid "där ute" för att en OS ska mogna tillräckligt och för att programmerare ska lära sig hantera den och dess nya funktioner. Drivrutiner vill jag inte ens gå in på här. Titta bara på nvidias problem/skillnad i prestanda mellan 2 helt identiska datorer där bara OS skiljer.....
Eller Creative Labs för den delen. Enda anledningen till att uppgradera just nu är väl om man är spelare och bara måste ha DX 10. Det vet microsoft och det är ENDA anledning att dom inte släppte DX10 för XP för isf hade inte en enda jävel köpt Vista.
Visst säger de att det "inte går att löra DX10 på XP pga skillnader i arkitektur" men det tror jag inte på för fem öre och är inte ensam om det

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
microsoft förlängde försäljningen av xp är dels för företagen som inte ville byta miljö ännu men framför allt för folk som har en förutfattad uppfattning om vista

Redzo, jag menade inte att företag nödvändigtvis har en förutfattad mening om vista utan privatpersoner.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Som en admin på en mellanstor företag kan jag säga dig att ingen vettig admin har "förutfattad uppfattning om vista" utan i det RIKTIGA livet där ute ska en OS bara fungera. Alltid. Utan en massa dyr ny hårdvara bara för att få en snyggare XP med push up behå och lite läpplans (också känd som Aero).
Uppgraderingar kostar pengar, nu pratar vi faktiskt inte om investeringar i ny hårdvara utan dom stora kostnader kommer från förlorad produktivitet...

Dessutom tiil skillnad från hemanvändare FÅR man INTE leka med företagens datorer då dessa är arbetsverktyg och är till för att tjäna pengar/arbetsverktyg.
Inte nåt annat.

På en företag vill man ha stabilitet framför allting annat och nya OS precis som
allting annat är inte stabila utan det krävs rätt mycket tid "där ute" för att en OS ska mogna tillräckligt och för att programmerare ska lära sig hantera den och dess nya funktioner. Drivrutiner vill jag inte ens gå in på här. Titta bara på nvidias problem/skillnad i prestanda mellan 2 helt identiska datorer där bara OS skiljer.....
Eller Creative Labs för den delen. Enda anledningen till att uppgradera just nu är väl om man är spelare och bara måste ha DX 10. Det vet microsoft och det är ENDA anledning att dom inte släppte DX10 för XP för isf hade inte en enda jävel köpt Vista.
Visst säger de att det "inte går att löra DX10 på XP pga skillnader i arkitektur" men det tror jag inte på för fem öre och är inte ensam om det

Det känns som att du mer beskriver det generella att ett företag väntar med att byta ut sin miljö eftersom att det är en stor investering.

Det handlar ju inte bara om ett operativsystem utan även hårdvara då Vista är ett mer krävande operativsystem än t ex Windows XP eller Windows 2000.

Sen blir Vista blir väldigt intressant efter SP1 då Vista tar upp säkerheten till en helt annan nivå än Windows 2000 & XP, speciellt på datorer med 64-bitars processorer.

Både Windows 2000 & XP hade många barnsjukdomar, som de flesta här verkar ha glömt bort. Men Vista är absolut på väg upp i och med SP1. Folk verkar mest tro att Vista bara är massa cool grafik överallt som tar processorkraft och inget annat som är nytt under huven.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd

Kan de inte ordna så att classic explorer verkligen är classic explorer?
Tycker den är väldigt stökig och jobbig att arbeta med.

Här finns en rant om den:
http://it.slashdot.org/comments.pl?sid=364823&cid=21406737 (jag har inte skrivet den)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Det känns som att du mer beskriver det generella att ett företag väntar med att byta ut sin miljö eftersom att det är en stor investering.

Det handlar ju inte bara om ett operativsystem utan även hårdvara då Vista är ett mer krävande operativsystem än t ex Windows XP eller Windows 2000.

Om inte ett operativ system tillför något som direkt ökar produktiviteten förblir egenskapen "mer krävande" endast ett minus i kalkylen. "Mer krävande" har ingen absolut koppling till bättre.

Citat:

Sen blir Vista blir väldigt intressant efter SP1 då Vista tar upp säkerheten till en helt annan nivå än Windows 2000 & XP, speciellt på datorer med 64-bitars processorer.

Både Windows 2000 & XP hade många barnsjukdomar, som de flesta här verkar ha glömt bort. Men Vista är absolut på väg upp i och med SP1. Folk verkar mest tro att Vista bara är massa cool grafik överallt som tar processorkraft och inget annat som är nytt under huven.

Till viss del beror tidigare säkerhetsbrister på Microsofts egen strategi. Att lappa vidare och fixa med kärnan förändrar i grunden inte en gammal och bristande arkitektur. Trots detta skulle jag vilja påstå att säkerheten i företagsmiljö troligen mest beror på dålig administration. Windows XP t ex behöver inte vara någon säkerhetsrisk ifall konfigurerat säkert och viktigast av all: att säkerheten är säkrad innan data når arbetsstationen ifråga.

Det finns kommuner och medelstora företag som förstått att utan en hårdvarubrandvägg så kan du hälsa hem, men sedan glömt bort att den lilla enhet de valde år xxxx nu är belastad med 2 eller mer gånger dess maximala belastning. Hur det står till i övrigt ger sig självt.

Vista innebär ingen förändring: Windows bör kompletteras med säkerhetslösningar som inte är baserade på Windows (detta är i alla fall min bestämda åsikt). Det är möjligt att Vista skulle kunna minska antalet zombie-datorer i familjehemmen, men att Vista i sig skulle göra en företagsmiljö säkrare anser jag vara blåögt.

Många företag behöver faktiskt ingen större förändring pga att arbetsuppgifterna är av en art som i sig inte kräver mer resurser eller nyheter i operativ systemet. För dessa företag är det helt klart försvarbart (om dessa nu väljer Microsofts produkter) att t ex först nu gå över till Server 2003 och kanske då R2 x64. I övrigt ser kanske upplägget ut som hos oss:

- BSD för brandvägg och routing
- Linux för mailserver
- Windows Server 2003 R2 x64
- PC arbetsstationer mestadels XP samt Linux

Vista? Hm, det skulle liksom inte tillföra någonting bättre i denna miljö. Ifall Microsoft produkter anses nödvändiga tror jag definitivt att en mixad miljö likt mitt exempel är att föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Som en admin på en mellanstor företag kan jag säga dig att ingen vettig admin har "förutfattad uppfattning om vista" utan i det RIKTIGA livet där ute ska en OS bara fungera. Alltid. Utan en massa dyr ny hårdvara bara för att få en snyggare XP med push up behå och lite läpplans (också känd som Aero).
Uppgraderingar kostar pengar, nu pratar vi faktiskt inte om investeringar i ny hårdvara utan dom stora kostnader kommer från förlorad produktivitet...

Tips, man kan stänga av Aero.
Anledningen till att företag väntar är ju jusst för att de ska vara säkra på att allting bara fugnerar om de byter och framförallt att de tjänar på att byta. Att det inte är dags att byta till Vista på länge hos de flesta företag är inget som borde förvåna någon. Särskilt inte någon admin...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Dessutom tiil skillnad från hemanvändare FÅR man INTE leka med företagens datorer då dessa är arbetsverktyg och är till för att tjäna pengar/arbetsverktyg.
Inte nåt annat.

Det där är nog den sämsta inställningen som en admin kan ha, fy fan vad jag avskyr den inställningen.

Har den anställde en "egen" dator på arbetsplatsen så ska denne för göra i princip vad den vill med den i mjukvaruväg - sålänge denna kan fortsätta göra sitt jobb minst lika på som tidigare och inte förstör för någon annan.

Om personen lyckas förstöra windows eller annat så har dock inte adminen någon skyldighet att supporta personen utan en återställning av datorn räcker fint - vilket den anställde förstås är medveten om när denne installerar annat på datorn - att man gör det på egen risk. Det kommer förstås med ett ansvar på den anställde men det ansvaret drar man inte in utan anledning.

Min åsikt. En friare arbetsplats är något man trivs på vilket i sin tur leder till ökad produktivitet och ökad vinst för företaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
På en företag vill man ha stabilitet framför allting annat och nya OS precis som
allting annat är inte stabila utan det krävs rätt mycket tid "där ute" för att en OS ska mogna tillräckligt och för att programmerare ska lära sig hantera den och dess nya funktioner. Drivrutiner vill jag inte ens gå in på här. Titta bara på nvidias problem/skillnad i prestanda mellan 2 helt identiska datorer där bara OS skiljer.....
Eller Creative Labs för den delen. Enda anledningen till att uppgradera just nu är väl om man är spelare och bara måste ha DX 10. Det vet microsoft och det är ENDA anledning att dom inte släppte DX10 för XP för isf hade inte en enda jävel köpt Vista.
Visst säger de att det "inte går att löra DX10 på XP pga skillnader i arkitektur" men det tror jag inte på för fem öre och är inte ensam om det

Därför som företag väntar? Du verkar inte alls ha förutfattade meningar

Permalänk
Medlem

Installerade till 100%, sen började den "service pack did not install, reverting changes" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Var det inte tal om att SP1 skulle fixa den horribelt långa shutdown-tiden?

De verkar ha slarvat bort det på någon vänster..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
Var det inte tal om att SP1 skulle fixa den horribelt långa shutdown-tiden?

De verkar ha slarvat bort det på någon vänster..

Här tar det 7-8 sekunder att stänga ner Vista. Inte så farligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Här tar det 7-8 sekunder att stänga ner Vista. Inte så farligt.

Samma här... förutom när man haft vissa krävande program igång eller om man precis installerat uppdateringar.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

För övrigt och utan att vara kritiserande på något sätt, men ska något optimeras - är det inte avstängningen i alla fall, samma med uppstarten. Den moderna datorn är väl tänkt att vara påslagen?

Det vill (tyvärr) alltid infinna sig en massa negativism kring utvecklingen, men det kanske bara är på det viset, med oss människor alltså!?

Att försöka övertyga sin mamma varför man skall övergå till ny hård/mjukvara kan jag förstå är svårt. Men när det kommer till den genomsnittlige swec-medlemmen... ???

Ibland får jag för mig att Microsoft har någon arme som är ute och tvingar på folk sina programvaror, med hot om våld om man inte underkastar sig Vista, är det så?

Tillbaka till medlemmarna, är det mest pensionärer här inne "- Ja, det var helt klart bättre förr..."

Tycker även att jantelagen är så härlig - Not...

Permalänk
Medlem

Alla klagar på att vista är mer krävande än xp, men så har du ju alltid varit när windows släpper nya versioner, med bättre säkerhet mer funktioner och snyggare gui, och det är väll ganska naturligt att detta skulle kräva en bättre dator än tidigare, utveckligen går framåt samma sak med spel
det är väll ingen som tror att det skulle få fler fps av nyare spel en gamla på samma dator bara för de är nyare

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

Nej jag köper nog ett XP nu ändå

"Vet inte" xD

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Vista funkar alldeles utmärkt.
prövat att hänga med i utvecklingen?

VISTA är på endast en punkt en utveckling, och det är DirectX10, vars "förbättring" ifrågasätts av nästan alla som vet vad de pratar om.

Som det är nu så har inte Windows VISTA någon avgörande förmåga som inte XP har. Däremot är XP mindre resurskrävande, vilket betyder att du har mer datorkraft över till det du vill göra.

Att byta till VISTA bara för att det är den senaste versionen, och inte utgå efter faktisk prestanda är måhända tillfredställande för den icke-vetande, men inte för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amuthir
Alla klagar på att vista är mer krävande än xp, men så har du ju alltid varit när windows släpper nya versioner, med bättre säkerhet mer funktioner och snyggare gui, och det är väll ganska naturligt att detta skulle kräva en bättre dator än tidigare, utveckligen går framåt samma sak med spel
det är väll ingen som tror att det skulle få fler fps av nyare spel en gamla på samma dator bara för de är nyare

Nja, inte riktigt. När XP kom så gjorde det något som inte tidigare OS kunde, nämligen kombinerade förmågan optimerad multimedia, och optimerad kärna (NT-kärnan). Tidigare (Windows 2000) fanns en mycket stabil kärna, med något sämre stöd för multimedia (spel, osv.) och Windows 98SE som var ett bättre spel-operativ. XP innebar inte någon försämring i prestanda när det gällde spel, men samtidigt var det milsvida mer stabilt än 98.

"Snyggare GUI", här är någon som missat windowstråden med alla toksnygga teman från lassekongo.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Hedersmedlem

Granis_1980 och Amutir: utveckling är inte detsamma som framsteg och förbättring. Det kan mycket väl vara så, men inte alltid och inte som regel. Producenter, vare sig de heter Microsoft eller inte, önskar däremot att vi konsumenter ska tro det.

Detta betyder inte att det var bättre förr. Det betyder däremot att X produkt kan bedömas som bra eller dålig enligt dess egna meriter. Alla versioner av en produkt är inte lika lyckade trots implementering av nya tekniker.

Dessutom kan X produkt fylla ett kännbart behov för vissa, men vara mindre nödvändig för andra. Detta handlar inte om någon "mamma" eller "pensionär" attityd, utan om en verklighet där ekonomi och produktivitet är av största intresse.

Jag är personligen en fantast av Linux, men för den skull kan jag erkänna att inte alla versioner av t ex linux-kärnan var lika lyckad, att inte alla versioner av distribution X var lika bra, att inte alla tekniska idéer var lika bra osv.
...

Off-topic: varför ska den moderna människan tvunget slösa med energi därför att denne äger nyare hårdvara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
För många är skärmen "datorn" och datorn är ingenting annat än "hårddisken", vet de något öht om mjukvara så vet de vad "Explorer", "MSN" och "Office" är och sen tar det stopp

Explorer är inte samma sak som Internet Explorer, det vet du va?

"Snabbare läsning av stora bildfiler" - detta fattar inte jag. Vad spelar det för roll vad filerna innehåller? Att läsa data från disken borde ta lika lång tid vilken filtyp det än är.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint