Permalänk

Problem med plötsliga omstartningar

Hej!
Har fått nyligen fått problem med min dator (specifikationerna finns längst ner). Den kan ibland helt utan anledning starta om sig, det hörs ett klickande ljud och datorn startar om. Inget i datorn verkar dö, strömmen är fortfarande på och kylningen går. När den sedan startar upp kommer det upp en ruta; "Windows har återställts efter ett allvarligt/kritiskt fel" (kommer inte ihåg exakt men tror det står så). Jag tror inte det är något fel på nätaggregatet då datorn varken bli för varm eller startar om då den belastas, det kan hända när som helst. Ibland efter 5 minuter ibland efter 2 timmar. I övrigt fungerar datorn felfritt.

Tror, eller är ganska säker på, att det har något med ram-minnet att göra. Kommer inte ihåg exakt när problemet uppstod men kan ha varit i samband med att jag tog ut (och eventuellt bytte plats) på minnena. De är av samma sort, märke och storlek, båda 512mb. Igår fick jag ett nytt ram-minne, även det PC3200, och när jag satte i det och startade upp visade datorn bara 512mb ram och omstartningsproblemet kvarstår (tidigare när jag bara använt de två 512 har det visat och varit 1024). Har försökt att återställa default insällningarna på moderkortet utan resultat.

Är tacksam för all hjälp

MVH// Heff

Operativsystem: Microsoft Windows XP home
Processor: Athlon64 3700+ (Socket 939)
Moderkort: KN1 SLI lite
Minne: 2x 512MB PC3200 CL2.5 + twinmos 1gb pc3200 cl3
Grafikkort: Sapphire hd 3850 256mb
Hårddisk:250 GB 7200rpm
Nätaggregat: 400w

Permalänk
Medlem

troligen ramminnena kör memtest
(Hade samma fel själv med två ramminnen som inte lira ihop)

Permalänk

Tack för tipset! Skall testa

Permalänk
Medlem

Kan du skriva ut exakt vad du har för nätagg, tack?

Spontana omstarter utan någon "bluescreen" tyder oftast på ett för klent/defekt nätaggregat.
Men gör först och främst som "snuffet" sa, och kör memtest. Om datorn startar om då, så skulle jag absolut tro att det är nätagget som spökar.

Notera också att memtest ska köras i en ganska lång tid, gärna 5h+. Det optimala är om du kan låta den köras över natten eller när du är på jobbet/skolan.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Testade att bocka av "automatisk omstart" på systemmenyn, istället för att starta om kom det en bluescreen:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Teknisk Information: STOP: 0x000000D1 (0x7BE800ED, 0x0000002, 0x0000001, 0xA2B30A50

HTTP.sys - Adress A2B30A50 base at A2B1F000, Datestamp 41107b69

Permalänk
Medlem

Vet att det är ett tråkigt inlägg, men klicka dig igenom diverse sidor:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=0x000000D1+reboot&meta=

Jag hinner inte svara bättre då det äntligen är dags att åka hem från jobbet.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Tack för alla svar!

Körde över natten memtest, de första 10 testerna gick felfritt. Men när jag sedan ändrade sökområdet(?) från bara bios (?) till all så fick jag upp felrapporter:

tst pass failing address good bad err-bits
0 0 000e0000000 - 3584.0mb 005e10de fffffff e0040000

count chan
1

var ett par liknande dessa.

har även fått upp nya blåskärmar, nu med nytt felmeddelande:

BAD_POOL_CALLER

Stop: 0x000000c2