Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Löneförhandling 2008.

Hej.

Läste en annan tråd om att det börjar bli läge för den stora stunden, dvs löneförhandlingen.
Tänkte att vi kunde ge varandra tips & idéer här om vad som kan vara bra att veta innan den
stora stunden.

Ett bra tips i grund & botten är att vara påläst! Vad som kan vara rimligt, glöm inte kolla
upp lönestatistiken för just ditt jobb 2007/2006. En enkel googling bör ge dig svaret.

Själv jobbar jag som elektriker, blivande 2:a årsmontör. (2 månader kvar.) Jag har skrivit en
"pepp"-lapp åt mig själv, som tar upp alla mina positiva sidor och vad jag själv anser mig värd.

Den ser ut såhär,

LÖN 2008 2:a året i yrket. 17878:- enligt avtalet. 20000:- enligt mig. Varför? × Ansvarar för egna arbeten. × Bra materialkännedom. × Ställer alltid upp. × Vet vad och hur saker ska göras. × Kunskaper inom DATA/IT utöver. × Lämnar aldrig ett ställe där jag själv inte är nöjd. × Har höga krav på mig själv att det ska bli bra. Nuvarande lön: 16000:- Utöver avtalet: 1629:- Ny lön: 20000:- Utöver avtalet: 2122:- (493:- mer.) Varför? Det är jag lätt värd.

En bra grej att kunna luta sig mot, läser den ofta och ja. Jag tycker själv jag är en riktigt
grym elektriker som förtjänar 20000:- i månaden, minst.

Nåväl. Nog om mig. Hur går det för er? Hoppas ni fick lite tips iallafall. Vad ni kanske märker
som lyser genom hela inlägget är att mitt självförtroende är på topp! Så måste det vara när
du möter chefen och ska tala om för honom/henne vad du är värd, det är inte tvärtom!

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr är CSN inte så mottagliga för löneförhandling :/

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Annars kan man alltid vända på steken o fråga sin respektive chef hur mycket han tycker att ens jobb är värt.

Det brukar dra igång diskussionen rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Annars kan man alltid vända på steken o fråga sin respektive chef hur mycket han tycker att ens jobb är värt.

Det brukar dra igång diskussionen rätt bra.

Det behöver inte sluta så jättebra, det många missar att tänka på är att en löneförhandling per definition inte behöver handla om en lönehöjning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Det behöver inte sluta så jättebra, det många missar att tänka på är att en löneförhandling per definition inte behöver handla om en lönehöjning.

Jag har då aldrig varit med om att det inte handlat om höjning, sen hur många pinnar är en annan 5:a.

Om de skulle sänka min lön skulle jag direkt börja söka mig annorstädes då de tydligt visar att de inte uppskattar min prestation.

Permalänk
Medlem

Ett grundtips är att utrusta sig med aktuella inflationssiffror.

Därifrån räknar man ut den lägsta löneförhöjningen man bör kräva eftersom allt därunder är en reallönesänkning.

Annars gäller självklart det grundläggande i att man skall utrusta sig med vad man uträttat under året (det har chefen glömt). Eventuella kurser och utbildningar som gör att man nu är värd mer. Ansvar man tagit på sig osv.