Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

Kabeldragning i Antec p182!

Hur ska man avgöra om detta nätagg. kabellängd räcker för att dra kablarna bakom moderkortsplåten på antec P182?

CHASSI:
Antec P182

NÄTAGGREGAT:
OCZ PC Power & Cooling Silencer 750 Quad SLI 750W ATX2.0 24pin 4/8pin 12V 1
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=OCZS75QB-...

Permalänk
Medlem

Re: Kabeldragning i Antec p182!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimanow
Hur ska man avgöra om detta nätagg. kabellängd räcker för att dra kablarna bakom moderkortsplåten på antec P182?

CHASSI:
Antec P182

NÄTAGGREGAT:
OCZ PC Power & Cooling Silencer 750 Quad SLI 750W ATX2.0 24pin 4/8pin 12V 1
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=OCZS75QB-...

Väldigt få nätaggskablar som inte räcker till att dra bakom moderkortsplåten. Det var större problem på de äldre modellerna av P180 som inte hade denna möjlighet. Då var man tvungen att dra kablarna ut ur hålet i botten på övre kammaren och längs sidorna upp mot moderkortet för att minimera dess inverkan på luftflödet.
Med möjligheten att dra kablarna bakom moderkortsplåten behöver man inte ta hänsyn till sådant, bara att dra. Med vissa nätagg kan det bli tight men som sagt, har inte hört någon som haft det problemet med ett P180B eller P182.

Hepp!

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk

Det är oftast svårt att veta innan man provat.
På bilden ser du mitt P182-bygge i sin första version. Det blev till att beställa en förlängningskabel, men som det syns på bilden så går det nästan alltid att köra med en tillfällig kabeldragning inuti lådan tills man fått tag på en förlängningskabel. Du ser hur tight det blev runt ljudkortet, men med en förlängare så drar man kabeln på baksidan och in genom hålet i övre vänstra hörnet på moderkortsplåten (syns inte på bilden).

På bilden syns också hur trångt det kan bli i nedre kammaren mellan nätagget och fläkten. Om det är trångt så är det enklast att ta bort fläkten innan man monterar nätagget och sedan trycka tillbaka den.

/Hans

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Tack!

Tack för hjälpen, jag provar.

Permalänk

Fräck tråd att läsa i ett svep - Puh!:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersHBG (i höstas)
Någon som har en Ikea Mikael Datamöbel och vet om P182an passar i det? Ellerman måste kanske ta bort lådan?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20105096

Jag vet att det här var aplänge sedan, men jag måste flika in att jag kört en P180 (Rev.A) i en Mikael (fast den mindre modellen utan lådan). Dock är det samma stabilisering på baksidan så mitt tips borde vara användbart ändå. Jag tog helt enkelt och satte sågen i "stabilitetsbrädan" på baksidan och sågade ut ett uppochnervänt "U" bakom datorn så luften från 120mm-fläkten hittade ut. Bordet höll ändå för en 19" CRT, högt/sub *och* en Apple Cube så med en plattskärm *kan* det inte bli några problem.

Toppluckan har jag satt igen - ville inte ha ut ljud den vägen - och som datorn var då räckte det med en TriCool utblås, ingen inblås och Ninjan passivt till en X2 3800+ med helt ok temps.

Min fråga annars handlar om nätagg. Jag har ett Antec SmartPower som jag valde till P180 (rev.A) pga det inte hade 120mm-fläkt utan två 80mm (den yttre är tempstyrd), men när det blir ett 8800GT om en och en halv månad så måste jag uppgradera. Vad jag egentligen vill veta är varför en 120mm-fläkts-PSU inte skulle funka lika bra. Hålen runt nätagget på baksidan är igensatta med tunn plåt och då kan väl agget bara suga luft framifrån, eller hur? Alltså spelar luftflödet mer roll än riktningen. NeoHE är tyvärr inte ett alternativ eftersom mitt moderkort får stora dåndimpen av de aggen (och NeoHE verkar vara vad tråden rekommenderar annars). Eftersom det är förstarevisionen av P180 så är långa kablar ett plus, men annars använder jag bara förlängningskablarna från nuvarande agget.

Spontant tänkte jag mig ett Corsair HX 520W (tar över en X2 4600+ samtidigt), men ni kanske har andra förslag på agg som pallar, men ändå är tysta (och helst kostar mindre än tusenlappen).

Om man skall summera (eftersom jag ordbajsar så mycket):

1. Ikea Mikael funkar om man sågar lite i spånskivan på baksidan.

2. Igensatt runtomkring nätagget gör väl att luften *måste* tas framifrån och passera hårddiskarna så vad spelar 120 eller 80 mm fläkt i PSU:n för roll?

3. Finns det ett bättre agg till 88GT/4600+/2x7200rpm SATA(nere)/DVD-RW/CD-R/ett par fläktar än Corsair HX 520W för under tusenlappen? Kanske ett med rakt luftflöde? (Det kommer inte bli SLI i framtiden för mig.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur är P182:an att flytta runt på?

Jag velar lite just och undrar om det kommer att bli ett problem med den lådan om man nu får för sig att lana lite då och då (kommer inte flytta den varje vecka direkt, men kanske i snitt någon gång varannan månad).

Visa signatur

Nada.

Permalänk

Hm, vikten på 14 kg för bara chassit (utan ens PSU) är väl inte så inspirerande att bära. Sedan har du de vibrationsdämpande fötterna i sillikongummi som har bieffekten att datorn fastnar på golvet och blir svår att dra fram. Ett väldigt bra chassi, men inte för lanande, skulle jag säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Hm, vikten på 14 kg för bara chassit (utan ens PSU) är väl inte så inspirerande att bära. Sedan har du de vibrationsdämpande fötterna i sillikongummi som har bieffekten att datorn fastnar på golvet och blir svår att dra fram. Ett väldigt bra chassi, men inte för lanande, skulle jag säga.

Mm, det är ju fötterna som är värst, jag har den dessutom under skrivbordet, så jag måste in under och lyfta i båda ändarna samtidigt.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk

Samma här! (fast jag är för gammal för att få lana förstås...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är lite missnöjd med mitt p182.

Hej!

Jag har preciis gjort mitt första datorköp.. Så jag lästa omkring på internet, och p182 skulle visst vara tyst och allt sånt. Relativt lätt kabeldragande och så..

Men när jag hade byggd ihop datorn och gjort allt sånt och startad den så märkte jag att den inte alls var tystare än andra chassin.. Min gamla fujusti simens dator är ju tystare och den är 3 år gammal..

Vad kan man göra för att få det tystare? Jag antar att det är baksidan som skjuter ut allt ljud.. Finns det inte nån bakdel som man kan köpa? Känns lite surt att man betalade 1250kr för ett chassi som e lika tyst som ett för 700kr..

/Mvh Klos

Permalänk

Det är väl så att chassit i sig inte låter utan att det är komponenterna du har i den som ger ifrån sig ljuden. Eftersom P180/P182 har en del smarta lösningar som ger möjligheten att få effektiv kylning med lite fläktar så anses det som ett "tyst" chassi - om du istället stoppar in prylar som låter mycket så hjälper det ju inte.

Vad har du för komponenter idag och om du vet - vilka temperaturer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Det är väl så att chassit i sig inte låter utan att det är komponenterna du har i den som ger ifrån sig ljuden. Eftersom P180/P182 har en del smarta lösningar som ger möjligheten att få effektiv kylning med lite fläktar så anses det som ett "tyst" chassi - om du istället stoppar in prylar som låter mycket så hjälper det ju inte.

Vad har du för komponenter idag och om du vet - vilka temperaturer?

[Antec p182 - Corsair 450W - Intel core 2 duo E6750 2,8Ghz - 2gigabyte 800mhz OZC - MSI NEO - Gainward 8800GT 650/1960 - 250gb samsung]

[Videoseven 19" wide - Logitech MX518 - Revoltech FightBoard]

Kopierade det bara från min signatur på en annan sida..

/Mvh Klos

Permalänk

Okej.

- Corsair-PSU:n är väl ansedd som rätt tyst.

- Är det stock-kylningen på 88GT:n?

- Vad har du för processorkylare? (inkl. fläkt)

- Chassifläktar? (antal, diameter, märke, hastighet, volt - ju mer info desto bättre)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Okej.

- Corsair-PSU:n är väl ansedd som rätt tyst.

- Är det stock-kylningen på 88GT:n?

- Vad har du för processorkylare? (inkl. fläkt)

- Chassifläktar? (antal, diameter, märke, hastighet, volt - ju mer info desto bättre)

Jag har Gainwards specialkylare eller vad man kan kalla det: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343814

Jag har orginalkylaren för CPU... Den ligger på 2000rpms..

Jag har orginalchassifläktarna, dvs 3st 120mm.

/Mvh Klos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
Jag har Gainwards specialkylare eller vad man kan kalla det: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343814

Jag har orginalkylaren för CPU... Den ligger på 2000rpms..

Jag har orginalchassifläktarna, dvs 3st 120mm.

/Mvh Klos

Har du "orginal" chassi fläktarna på "Low" inställningen ?

Jag är nöjd med mitt P182 chassit är tyst och även orginalfläktarna däremot så är mitt grafikkort ett helvete då det varvar upp i mer krävande spel till en riktigt jobbigt nivå.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

När jag har pengar så ska jag köpa Noctua fläktar och thermalright 120 ultra.
Blir nog tystare då..

/Mvh Klos

Permalänk

EDIT: Nvm

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk

Hej, nu var det dags att byta ut HP-chassit mot något riktigt. Valet står mellan P190 och p182 med Corsair 750W. Det skiljer inte många hundralappar mellan dessa, så jag undrar vilken jag borde köpa? Är det stor skillnad mellan ljudnivån mellan dessa? Jag kommer inte att köra något monster för tillfället men jag vill framtidssäkra, när man ändå ska lägga ut pengar.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Hm, vikten på 14 kg för bara chassit (utan ens PSU) är väl inte så inspirerande att bära. Sedan har du de vibrationsdämpande fötterna i sillikongummi som har bieffekten att datorn fastnar på golvet och blir svår att dra fram. Ett väldigt bra chassi, men inte för lanande, skulle jag säga.

Om jag inte har fel för mig väger p190 som jag beställt dryga 19kg utan nätaggen? Då snackar man tungt...

Visa signatur

Antec P190 1200W | Processor: Q6600 @ 3.0GHz ~ | Corsair XMS2-6400 2x2048mb | 8800GTS 512MB | Asus Striker Extreme nForce 680i | 2x 500gb 7200rpm Samsung | Samsung 226BW 22" Wide | Razer Lachesis | Logitech G15 | Plantronics .Audio 365 |
SteelSeries SX

Permalänk

Och?
Vill du att vi skall tycka att du är jättehäftig som köpt ett tungt chassi eller skall vi bara börja tycka att P182 tydligen är ett perfekt LAN-chassi för att det är fem kilo lättare än ett annat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Och?
Vill du att vi skall tycka att du är jättehäftig som köpt ett tungt chassi eller skall vi bara börja tycka att P182 tydligen är ett perfekt LAN-chassi för att det är fem kilo lättare än ett annat?

Men, var sitter all vikt då? Jo i att bokstavligen talat öka på kylningen och tystheten, jag LANar rätt mycket men upplever inte att tunga datorer spelar någon roll då man kan rulla datorn med hjälp av stolen man har med sig...

Visa signatur

Antec P190 1200W | Processor: Q6600 @ 3.0GHz ~ | Corsair XMS2-6400 2x2048mb | 8800GTS 512MB | Asus Striker Extreme nForce 680i | 2x 500gb 7200rpm Samsung | Samsung 226BW 22" Wide | Razer Lachesis | Logitech G15 | Plantronics .Audio 365 |
SteelSeries SX

Permalänk

"Öka på tystheten" var en härlig formulering. Annars skulle jag vilja påstå att P190 må förbättra kylningsmöjligheterna, men tystare vet det fan (annat än för att kyla *extremt* varma komponenter då man i P182 skulle tvingas till nån fullösning) - Hur menar du att man åstadkommer ett tystare chassi med P190?

Den största skillnaden i vikt kommer nog från att P190 är så mycket större och inget annat. På bilden nedan så framgår det rätt tydligt att det är en rätt rejäl diff.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis köpt en dator och håller på å installera alla komponenter i datorn, har bara ett litet noob problem :p, hur ska man få bort plastplattan så man kan installera sin dvd läsare?, vet inte hur man ska göra utan att ta till våld, läst i manualen med det står inget=(

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeddan
Precis köpt en dator och håller på å installera alla komponenter i datorn, har bara ett litet noob problem :p, hur ska man få bort plastplattan så man kan installera sin dvd läsare?, vet inte hur man ska göra utan att ta till våld, läst i manualen med det står inget=(

Tryck in fingrarna i de två hålen på vardera sida av plastbiten och tryck ut den, bara att ta i lite.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX520W | Gigabyte P35C-DS3R | Q6600 G0 2.40GHz @ 3.20GHz | 4GB OCZ SLI PC6400 @ 800MHz | ASUS 8800GTS 512 MB | WD Caviar XL 500GB | Thermalright Ultra-120 Extreme + Noctua NF-S12-1200 120mm | Samsung SH-S203N SATA | LG L245WP-BN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mted
Tryck in fingrarna i de två hålen på vardera sida av plastbiten och tryck ut den, bara att ta i lite.

kk ty:p

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
"Öka på tystheten" var en härlig formulering. Annars skulle jag vilja påstå att P190 må förbättra kylningsmöjligheterna, men tystare vet det fan (annat än för att kyla *extremt* varma komponenter då man i P182 skulle tvingas till nån fullösning) - Hur menar du att man åstadkommer ett tystare chassi med P190?

Den största skillnaden i vikt kommer nog från att P190 är så mycket större och inget annat. På bilden nedan så framgår det rätt tydligt att det är en rätt rejäl diff. http://img152.imageshack.us/img152/6936/boxesjz0.th.jpg

Tyngden kommer väll från dom 2-lagren på sidpanel och 3 lager på framsidan?

Visa signatur

Antec P190 1200W | Processor: Q6600 @ 3.0GHz ~ | Corsair XMS2-6400 2x2048mb | 8800GTS 512MB | Asus Striker Extreme nForce 680i | 2x 500gb 7200rpm Samsung | Samsung 226BW 22" Wide | Razer Lachesis | Logitech G15 | Plantronics .Audio 365 |
SteelSeries SX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XunilarN
Tyngden kommer väll från dom 2-lagren på sidpanel och 3 lager på framsidan?

Nix. P180/P182 har trelagers överallt så det skulle faktiskt göra P190 lättare i en jämförelse. - Varför kan det inte bara handla om det större formatet som jag skrev?

Igen: Hur menar du att man åstadkommer ett tystare chassi med P190 än P182?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Igen: Hur menar du att man åstadkommer ett tystare chassi med P190 än P182? [/B]

Har jag aldrig sagt?

Visa signatur

Antec P190 1200W | Processor: Q6600 @ 3.0GHz ~ | Corsair XMS2-6400 2x2048mb | 8800GTS 512MB | Asus Striker Extreme nForce 680i | 2x 500gb 7200rpm Samsung | Samsung 226BW 22" Wide | Razer Lachesis | Logitech G15 | Plantronics .Audio 365 |
SteelSeries SX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XunilarN
Har jag aldrig sagt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XunilarN
Men, var sitter all vikt då? Jo i att bokstavligen talat öka på kylningen och tystheten, jag LANar rätt mycket men upplever inte att tunga datorer spelar någon roll då man kan rulla datorn med hjälp av stolen man har med sig...

Av ovanstående antog jag att du menade att viktökningen från P182 till P190 (på 5 kg) kom av att man "ökade på kylningen och tystheten". Att kylmöjligheterna förbättras går jag med på, men inte att den blir tystare av att vara större och ha fler fläkthål. Vad menade du annars med "ökad tysthet"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Av ovanstående antog jag att du menade att viktökningen från P182 till P190 (på 5 kg) kom av att man "ökade på kylningen och tystheten". Att kylmöjligheterna förbättras går jag med på, men inte att den blir tystare av att vara större och ha fler fläkthål. Vad menade du annars med "ökad tysthet"?

Jag menade att tyngden i P190 låg på att det skulle kylas och vara tyst vilket är sant.

Visa signatur

Antec P190 1200W | Processor: Q6600 @ 3.0GHz ~ | Corsair XMS2-6400 2x2048mb | 8800GTS 512MB | Asus Striker Extreme nForce 680i | 2x 500gb 7200rpm Samsung | Samsung 226BW 22" Wide | Razer Lachesis | Logitech G15 | Plantronics .Audio 365 |
SteelSeries SX